Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: Veel vlas en liksteen eten

Actief Forumlid Herfst's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    30

Veel vlas en liksteen eten

Deze avond was ik naar Vive geweest toen ze op stal stond. Toen ik aankwam lopen stond ze vlas te eten. Niet op zoek naar plukjes hooi maar echt opzoek naar schoon vlas. Het was mij niet eerder opgevallen dat ze zo vlas at. Mogelijk heeft dit te maken met het schone vlas wat de SH vandaag in haar stal heeft gedaan? Wat zouden jullie in dit geval doen? Een stalgenootje zei dat azijn over de stalbedekking strooien misschien zou kunnen helpen.

Ook viel het mij en een stalgenootje op dat ze heel fanatiek aan haar liksteen likt. Ook niet een klein beetje maar echt veel, heel veel. Lichamelijk ziet ze er wel gewoon echt super uit. Zou het zijn dat ze bepaalde mineralen of vitamines mist? De laatste keer dat ik in Den Hoek met haar was zei de DA dat haar mineraal waarde ect. goed waren. Toen voerde ik het (bijna) het zelfde.

Nu voer ik haar enkel ander half plastic bekertje Bio-ron spelt s'avonds. Krijgt ze s'ochtends en s'avonds twee keer kuil en als ik wat met haar ga doen. Daarnaast staat ze de hele dag op het land.

Heeft iemand misschien tips of ideeën?

Jara
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Veel vlas en liksteen eten

Het vlas eten gebeurt hier ook wel eens.

Ik zorg daarom voor stro in de box zodat ze daar op knabbelt, en ja het liksteen verhaal Wonder heeft soms ook periodes.. Ik geloof dat paarden daarin goed weten wat ze nodig hebben.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Vlas is volgens mij niet zo erg. Ik weet dat we in Frankrijk vlas hadden in een 'paardentoilet' en dat aten ze allemaal wel regelmatig. Alleen het schone, dus oppotten is dan de beste remedie tegen eten, maar niet bijzonder schoon. Ik weet niet of grote hoeveelheden vlas kwaad kunnen.

Wb. liksteen likken: Casindy deed het, omdat ze zich erg verveelde in de stal, ze vond dat maar niks. Het ZOU kunnen dat het vitaminentekort was, maar op elke andere stal daarna (24/7 buiten) heeft ze het niet gedaan en tegenwoordig wíl ze niet eens meer aan de liksteen. Je kan uitproberen wat een compleetsupplement zoals Pavo Vital doet, of het likken dan minder wordt.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Veel vlas eten geeft extra kans op koliek en/of slokdarm verstopping hoor ik vaak, wel iets om in de gaten te houden.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Veel vlas eten geeft extra kans op koliek en/of slokdarm verstopping hoor ik vaak, wel iets om in de gaten te houden.
    Klopt, Zo'n geval hadden wij gisteren op stal. Paard met echt koliek, was blij dat de dierenarts er eindelijk was. En inderdaad, vlas verstopping.

In ieder geval het nieuwe vlas dan goed mengen met je oude vlas zodat het er maar een stuk viezer uit ziet, maar daardoor ook (meestal) minder aantrekkelijk is om te eten.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat voor liksteen heb je?

En krijgt ze voldoende ruwvoer?
    Twee keer per dag kuil en de hele dag op het land zegt me niks. Hoeveel kuil krijgt ze dan (en hoe groot is ze), en hoeveel gras staat er op het land? Bij een te kleine ruwvoer-gift krijg je ook dat paarden van alles gaan eten om maar vezels binnen te krijgen.

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    30

Bedankt voor de tips.
    Ik heb het nieuwe en oude vlas met elkaar gemengt. Vanavond ga ik nog even langs. Hopelijk helpt het.

Marja, ik heb zo'n Himalaya liksteen. Ik vind het een beetje lastig om te zeggen hoeveel ze precies aan ruwvoer krijgen. In de ochtend krijgt ze ongeveer een pluk van twee handen. Als ze naar binnen gaan krijgt ze een flinke pluk van twee handen en wat erbij (snap je wat ik bedoel?). Dit krijgt ze om 10 uur nog een keer volgens mij. En als ik wat met haar gaat doen krijgt ze ook nog een bakje kuil.

Op het land staat niet zo veel gras meer. Ze staan met 6 paarden in een land van ik denk 200 looppassen bij 80. Eigelijk net te veel paarden op een land. Normaal staan de paarden hier op zo'n land met 4, maximaal 5.

Ik zit er ook al een tijdje over na te denken op Bio-ron brok te geven. Hierin schijnen ook vele mineralen ect. te zitten..
    Never give up.
    Just a new beginning.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oké, zo'n Himalaya liksteen is wel goed. Als je er eentje met smaakjes gaf, kon het zijn dat ze er daarom zoveel van eet: omdat het zo'n lekker smaakje heeft. Maar met een Himalayaliksteen valt dat niet te verwachten.

Je zou eigenlijk eens moeten wegen hoeveel ruwvoer je paard krijgt, en dan uitrekenen of dat voldoende is voor haar (info is wel op internet te vinden, ik weet de getallen zo niet precies uit mijn hoofd). Een pluk van twee handen, dat zegt namelijk ook nog maar weinig.
    Ik zou dus eerst eens controlen of ze weg genoeg ruwvoer krijgt, en dan pas kijken of er een aanvulling nodig is.
    Is ze de laatste tijd op hetzelfde gewicht gebleven?
    Hoe is haar gewicht (goed, te dun, te dik)?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer paarden ineens dingen gaan eten die ze normaal niet doen is dat er toch iets aan de hand kan zijn. soms gaan ze bv zand eten omdat ze last hebben van de darmen(schimmels of andere dingen), het kan ook zijn dat ze niet genoeg ruwvoer binnenkrijgt, het klinkt niet als veel wat ze krijgt, mischien proberen om wat stro bij te voeren.
    Vlas eten lijkt mij idd niet geheel onschuldig.
    Is het niet mogelijk om even wat mest op te sturen naar Den Hoek wat ze kunnen doormeten met de lechterantenne, ik denk dat er ook iets niet goed kan zijn in de darmen.
    Ik zou even contact met ze opnemen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    30

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Is ze de laatste tijd op hetzelfde gewicht gebleven?
    Hoe is haar gewicht (goed, te dun, te dik)?
    Ze is te laatste tijd op het zelfde gewicht gebleven. Haar gewicht is prima, niet dik en ook niet te dun. Ze ziet er prima uit. Enkel een klein vetje bij de schouder but that's it.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer paarden ineens dingen gaan eten die ze normaal niet doen is dat er toch iets aan de hand kan zijn. soms gaan ze bv zand eten omdat ze last hebben van de darmen(schimmels of andere dingen), het kan ook zijn dat ze niet genoeg ruwvoer binnenkrijgt, het klinkt niet als veel wat ze krijgt, mischien proberen om wat stro bij te voeren.
    Vlas eten lijkt mij idd niet geheel onschuldig.
    Is het niet mogelijk om even wat mest op te sturen naar Den Hoek wat ze kunnen doormeten met de lechterantenne, ik denk dat er ook iets niet goed kan zijn in de darmen.
    Ik zou even contact met ze opnemen.
    Een week geleden heb ik naar Den Hoek nog een mestbal opgestuurd om te kijken naar de schimmel, hoe dat ging. Dat zag er goed uit dus daarmee kon ik stoppen. Ik geef hem nu nog een weekje door aangezien ik nog medicatie had liggen en op advies mocht ik die nog een week doorgeven.
    Never give up.
    Just a new beginning.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ah dus ze is al onder behandeling bij den Hoek?
    Dan zou ik de vraag daar zeker even voorleggen!

Actief Forumlid Moon's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    32
    Dagboek Berichten
    14

Het is misschien heel simpel gedacht, maar eet ze niet gewoon vlas omdat ze op dat moment niks anders te eten heeft?
    Misa vindt schoon vlas ook best lekker, maar zodra ik ruwvoer in zijn stalf gooi kiest hij toch daarvoor. Is het mogelijk om te zorgen dat ze de hele nacht ruwvoer kan eten, eventueel in een slowfeeder zodat ze niet te veel eet?

Het klinkt als behoorlijk weinig ruwvoer, wat ik begrijp uit je omschrijving. Ik zou inderdaad kijken of je daar meer van kan geven, en inderdaad wat Elske zegt, in slowfeeders.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Hoi Jara,
    wij hebben een weegschaaltje op stal waar je een net aan kan hangen. Als je wilt kan ik er een keer mee langs rijden? Ik denk ook dat ze weinig ruwvoer krijgt. Het geen ik in de bak zag liggen was niet veel.
    Je had bij Henk zo'n mooi hooinet, misschien kan je die vullen voor de avond en nacht? Als je die lekker vol stopt hoeft ze denk ik alleen hooi bij binnenkomst en zit er misschien zelfs om 22.00 uur nog genoeg in (moet je een keer 's avonds laat gaan kijken). s'Morgens kun je dan minder geven omdat ze dan lekker op het land kan scharrelen, 's avonds verveelt ze zich snel als het kuil op is.

Om een idee te krijgen: Quando heeft behoefte aan 11/ 12 kilo ruwvoer, in hooi zit ongeveer 80% droge stof en 20% water. Ik moet dus 13/ 14 kilo voeren wil hij voldoende krijgen. Nu staat hij op het land maar daar staat ook weining. Ik voer hem nu 11 kilo hooi = 8,8 kilo aan droge stof/ de rest is water.

Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    30

Bedankt Laura!
    Bedoel je dat ik dat net, net zoals bij Henk helemaal vol stop en dat neer hang voor als ze naar binnen gaan. En dan om 22.00 als de SH zijn laatste ronde doet. Hij haar niks meer geeft? Bij Henk kreeg ze hem bij de laatste ronde. En als ze naar binnen gingen een pluk. Of bedoel je vragen of ze meer kuil mag en dan wat ze bij binnenkomst krijgt in een net doen en wat ze dan om 22.00 krijgt zonder net?

Never give up.
    Just a new beginning.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten