Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 16 to 30 of 33

Thread: Veel vlas en liksteen eten

Actief Forumlid laura's Avatar

Re:Veel vlas en liksteen eten

Quando krijgt zijn hooi rond 18.00 uur en heeft en praktisch op rond 06.30 dat betekend dat hij zo'n 12 uur over het hooi doet. Hij rust natuurlijk wel tussendoor maar misschien kun je rekenen met 1 kilo hooi dat per uur gegeten wordt. (Ik weet niet wat de ervaringen met andere paarden zijn??)

Ik zou gewoon een experiment doen. Een groot hooinet, met hele fijne masen (zodat ze met een passend portie lang kan doen), met ruim voldoende kuil. Dit laat je dan bij binnenkomst ophangen. Zodat als jij dan 's avonds komt kijken, er nog kuil over is. Je kunt dan zien of het wat veranderd en of het eten van vlas een gebrek aan ander ruwvoer is? Misschien een aantal dagen bekijken?

Actief Forumlid Herfst's Avatar

Ik ga vanmiddag even met de SH overleggen. Ik zal dan mijn ideeen voorleggen of misschien heeft hij nog anderen ideeen.

Vanochtend nog even de DA in Den Hoek gebeld over de liksteen. Hij adviseerde om een mestbal op te sturen om te kijken of ze een mineralen te kort heeft. Ik wacht liever nog even. Kijken wat meer ruwvoer met haar doet.
    Never give up.
    There is no such thing as an ending.
    Just a new beginning.

Wat voor jou misschien handig is, is een hooitas. 3 x 3 cm gaatjes.
    De grote versie past 12 kilo in als je hem flink aanstampt.
    Daar zou zij dan 1 hele nacht mee moeten kunnen,

mijn pony's doen met zijn 2e met 12 kilo van 's avonds 7 tot de volgende ochtend. (overdag eten ze nog gras)
    De tassen zijn prijzig maar ik vind ze zeer de moeite waard.

Ik heb nu een slowfeeder hooi net van ik denk 3,5 x 3,5 cm mazen.

Gisteren heb ik met de SH overlegt of Vive meer ruwvoer zou kunnen krijgen en dat was mogelijk. Ik dacht dat ze nu al om 22.00 nog een ronde kregen maar dat gebeurd volgende week.

Vandaag en gisteren ben ik s'avonds langs geweest om te kijken hoe lang ze er over zou doen. De SH begint nu ongeveer om kwart over zes met binnen zetten. Gisteren toen ze nog niet meer kreeg zat er nog een beetje in om kwart voor negen. Net toen ik langs ging was hij om negen uur leeg.

Een paar dagen geleden had ik Bio-ron gemaild wat zij adviseren aangezien ik misschien de brok bij wou voeren omdat ze zo aan haar liksteen likten (door mineralengebrek?). Hier kreeg ik vandaag antwoord op.

Brok is bv bedoeld voor paarden die (nog) niet in staat zijn alles uit de hele granen op te nemen, dus de voedingstoffen zijn makkelijker beschikbaar.

Kan ook gegeven worden aan sportpaarden en paarden die al ruim hele granen krijgen en hier toch niet voldoende aan hebben,

Hele granen adviseren wij omdat daar alle levenskracht nog in zit en zodra je de granen bewerkt ben je dit kwijt.

Wij verwerken in onze brok alleen hele granen en zaden en uiteraard vindt je die niet meer terug want ze zijn vermalen.

Of jouw paard die nodig heeft kan ik zo niet beoordelen vindt wel dat je erg weinig voert, natuurlijk alle beetjes zijn welkom.

Door een groot paard 1/2 a 1 schep van onze muesli en spelt gemixt te geven geef je een waardevolle aanvulling op het ruwvoer van grote diversiteit en MET levenskracht en uiteraard belangrijke mineralen.

Paarden worden daar echt niet dik van omdat ze er moeite voor moeten doen om dit goed te verteren in tegenstelling tot brok of andere muesli's waarin ontsloten granen zitten, daarin komen de voedingstoffen nl wel gemakkelijk vrij.

Mijn ervaring is dat dieren meestal (te) dik worden vanwege de kwaliteit van het ruwvoer, helaas gaat men dan (te) weinig krachtvoer geven en wordt het dieet erg eenzijdig.

Hopelijk kun je hier verder mee en is een en andere wat duidelijker voor je.

Vriendelike groet,

Ron
    Never give up.
    Just a new beginning.

Forum Meubilair Marja's Avatar

Dus je paard staat van 9 uur 's avonds tot de volgende ochtend zonder ruwvoer? Dat is best lang, ik zou me kunnen voorstellen dat dát de oorzaak is van het vlas en liksteen eten.
    Fijn dat er een extra voerronde komt, en hopelijk helpt het hooinet ook om ervoor te zorgen dat je paard langer over het hooi doet!

Top dat je een hooinet heb gekocht! Weer zo'n grote?!

Om 21.00 uur al zonder ruwvoer, is echt veeeeel te lang dan staat ze 10 uur lang zonder....
    Waarom voert hij pas vanaf volgende week een extra ronde en niet deze week en de weken ervoor??

Met kuilgras kun je niet zoveel voeren dan met hooi. Irma liet weten dat de SH mooi hooi aan zijn schapen voert. Je zou eens kunnen vragen of hij dat ook aan Vive beschikbaar wilt stellen?

Ik gebruik het zelfde hooinet als die ik bij Henk had. Ik denk dat de SH ze dan pas nog een keer voert aangezien ze dan steeds weer langer binnen staan. Ik weet dat twee paarden sowieso hooi krijgen. Waarvan een hoefbevangen is geweest en de ander volgens mij heel dik is geweest(?)
    Never give up.
    Just a new beginning.

Quote Originally Posted by laura
    Met kuilgras kun je niet zoveel voeren dan met hooi.
    Dat is een veelgehoorde misvatting!
    Kuilgras moet je juist meer voeren als hooi (als, niet dan ). In kuilgras zit meer water dan in hooi, dus als je dezelfde hoeveelheid droge stof wilt voeren, moet je van kuilgras juist méér geven dan van hooi! Het hangt van het soort kuil af (hoe nat/droog het is), hoevéél je dan meer moet voeren dan van hooi.

Actief Forumlid

Het lijkt nu net of de paarden het op onze stal niet goed hebben. Ik wil dit graag even verdedigen: De paarden staan vanaf ong. 7 uur 's morgens op het land, waar ze dus de hele dag door grazen. Daarvoor hebben ze een plukje hooi gehad. De reden dat de paarden niet meer hooi/kuil krijgen 's avonds, is dat het anders vaak ' s morgens nog in hun stallen ligt en dus niet opgegeten is. Bij ons zien de paarden er altijd uit als hollands welvaren.
    Nu ze pas weer 's nachts op stal staan, krijgen ze in eerste instantie nog geen extra pluk om 22.00 uur. Maar nu het 's avonds steeds eerder donker wordt en de paarden dus eerder naar binnen gaan, het gras op het land afneemt en ze dus langer op stal staan, krijgen ze wel weer een extra pluk.
    Bij ons klagen de mensen eerder dat de paarden te dik zijn, dan te mager.
    Vive staat nog maar net bij ons, dus misschien moet onze sh haar voedingsbehoefte nog even leren kennen. Daarnaast was het geen probleem toen Jara vroeg of ze wat meer mocht.

@Jara, heeft Vive eerder op vlas gestaan ? Ik meen mij te herinneren dat toen wij op stal op dat vlas overgingen meer paarden er even aan moesten wennen en het in eerste instantie opaten. Overigens heb ik er gister en daarnet nog even opgelet en heb het haar niet zien eten.

@ Marja dat er meer vocht in zit, klopt. Dat je voor de droge stof dus meer moet voeren klopt ook. Maar.....
    Goed paarden hooi aan het einde van het seizoen gemaaid, uitgegroeid, ligt langer te drogen dan kuilgras en heeft een lager suiker gehalte en voedingswaarde. Kuilgras is veel rijker zeker de eerste snede en heeft wel degelijk een hogere suiker gehalte en voedingswaarde dan paarden hooi. Hier moet je wel voorzichtig mee zijn! Je loopt kans dat je of te rijk voert of te weinig droge stof voert.
    Ik wil hier verder geen discussie over maken (tenzij) in een ander topic.

@ Laura: Ik reageer wel hier omdat je in dit topic een advies geeft dat m.i. niet geheel klopt.

Je moet natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken: paardenhooi dat laat gemaaid is, of kuilgras van de eerste snee! Dán is je kuilgras veel voedzamer ja.
    Bij hooi of kuil die onder gelijke omstandigheden gemaaid zijn (van dezelfde snee) moet je van kuil wel degelijk meer gewicht voeren om aan dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen te komen, omdat er meer vocht in kuil zit.

Je bovenstaande advies om van kuilgras minder te voeren dan van hooi, gaat dus niet per se op tenzij je kuil van de eerste snede voert; daar wil je wel voorzichtig mee zijn. Dat zou echter ook gelden voor hooi van de eerste snee. Maar kuil (of hooi) van de eerste snede is voor paarden geen ideaal voer en ik ga er dan ook van uit dat de meeste mensen van de tweede snee voeren.

Er even wat tijd verstreken maar ze likt nog steeds (erg) aan haar liksteen volgens stalgenootjes. Ik denk dat als het mineralen te kort is dat al ze haar stal binnen komt dat ze dan eerst aan haar liktsteen begin en dan pas aan haar ruwvoer/ spelt. Dit is namelijk niet het geval. Ze begin eerst aan het hooi. Pas als al haar hooi op in gaat ze zo erg aan de liksteen likken. En vandaag hoorde ik dat ze ook aan haar liksteen likt door stress dus als het druk is en er veel mensen heen en weer in het gang pad lopen ect.
    Never give up.
    Just a new beginning.

Als ze er gestresst van raakt als het druk is in het gangpad, is er dan geen mogelijkheid dat ze een stal krijgt op een rustigere plek?

Heeft ze in de wei ook een liksteen? Likt ze daar ook zoveel aan?
    Zie je ook uitingen van stress in de wei?

Quote Originally Posted by Marja
    Als ze er gestresst van raakt als het druk is in het gangpad, is er dan geen mogelijkheid dat ze een stal krijgt op een rustigere plek?

Heeft ze in de wei ook een liksteen? Likt ze daar ook zoveel aan?
    Zie je ook uitingen van stress in de wei?
    Hoe gestresst en of ze gestresst word als het druk is weet ik niet aangezien ik haar op die momenten niet zie. Wat ik wel weet is dat ze een stuk rustiger is dan op haar vorige stal waar ze bijvoorbeeld letterlijk tegen de muur aan ging trappen als er een paard van stal was. Nu staat er een rustige oude pony (van Firtsy hier op het forum) naast haar.

Ik denk dat dit een van de rustigste stuk van de stallen en op korte termijn verhuizen binnen de stal is niet mogelijk denk ik. Er zijn buitenstallen maar op dat stuk ervoor lopen ook paard los dus ik denk dat meer voor stress zou zorgen evenals het de anderen stalgang waar meer paarden staan en waar je ook binnenkomt en er een poetsplaats is. In de gang waar ik sta staan nog 6 anderen pony's en de voerkisten.

De eerste stal rechts in van haar.

Op het land hebben ze geen liksteen. Heel af en toe heeft ze een klein stress momentje sinds ze hier staat maar die heb ik 2 keer gezien en dat was daarna ook weer over. Dat uitte zich in een paar keer hinniken en rondstappen.
    Never give up.
    Just a new beginning.

Actief Forumlid

Als ik er 's avonds ben, is ze ook alles behalve gestressed. Of het moet introverte stress zijn, maar ze is nauwelijks geinteresseerd in wie er langs haar box loopt.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

Bladwijzers