demo 1 horsenality met Walter Gegenschatz
Erg leuk! Duidelijk verschil in Sjo en Maaike toen ze meer playfull en uitdagend met Sjo aan de slag ging. Don't make me pick up my stick! Walter deed dat enorm duidelijk en Maaike deed dat iets minder overtuigend na maar alsnog met groots effect op Sjo. De expressie van Sjo veranderde echt enorm. Van verveeld naar oplettend. Ook al werd Sjo wat sceptisch over terugkomen omdat zijn go ineens wat groter was dan zijn whoa. Dat valt wel weer recht te trekken. Inspiratie alom voor mij!
Shanna en Sandra ook erg leuk! Eye opener was vooral dat wanneer je buiging naar binnen wilt je je paard om iets heen kan laten gaan zodat hij daar omheen gaat buigen. Mooie verandering daarmee in Shanna. Sandra leek erg serieus(waarschijnlijk zenuwen?) en Shanna was een mooie spiegel door ook zeer serieus kijkend mee te doen.
Demo 2 Inge Theblick
Geen touw aan vast te knopen Er werd me toch een hoop informatie in een zachte stem het publiek ingegooid!
Inge leek me een hele lieve vrouw en het klonk zeker alsof ze wist waarover ze het had. Ik heb een hoop termen gehoord en ook best een idee gekregen wat clickeren inhoud. Maar het verhaal over hormonen ging veel te snel. Ook het positieve en negatieve bekrachtigen en positief en negatief belonen heb ik geprobeerd te begrijpen maar dat is niet helemaal gelukt.
Ik vond het jammer dat er gepraat werd over cortizol(geloof ik) en hoe dat nog dagen in het paard aanwezig blijft na een slechte ervaring en dat het paard daar veel stress van kan krijgen maar in het begin van de demo toen het paard duidelijk van slag was door alleen in de bak te zijn werd daar niks mee gedaan. Blijkbaar was die cortizol toch niet zo schadelijk? Of ik heb het gewoon helemaal verkeerd begrepen.
De simulaties met het publiek. De eerste vond ik wel duidelijk maar ik heb het niet goed onthouden. De tweede was te snel en de mensen uit het publiek leken compleet verloren.
Ik vond het mooi om te zien dat het paard een snoepje op een open hand kon weerstaan, maar minder mooi dat het paard met de oren in de nek hoofdschuddend op 1 van de helpers afkwam en daar een snoepje voor kreeg. Ook deed hij dit een keer naar de rug van 1 van de helpers die behulpzaam even opzij ging voor het paard. Als hij wel lief keek en deed was het wel echt een schatje. Wat een expressie had dat beest!
Demo 3 Anne Muller
Dat was leuk! En duidelijk! Ik wilde echt dat ik vroeger op de manege van haar les had gehad. Ik vond het heel gaaf om te zien hoe ze wendingen op buitenteugel en been reed en dat echt alles wat ze deed doordacht was en wat betekende. Maar dat het paard ook heel goed wist wanneer hij gewoons til mocht staan en nergens op hoefde te letten. Waar hij later in de demo dankbaar misbruik van maakte. Dat werd wel weer met humor opgelost.
De deelnemer uit het publiek vond het maar stressvol. Ik vond het interessant wat ze deed maar ik kon bij het paard en de deelnemer weinig verandering zien met mijn ongetrainde oog. Dat vond ik wel jammer. Al met al een sympathiek mens!
demo 4 Roos
Ook weer leuk! Dit keer een veel minder zenuwachtige Roos. Met nog wel een erg schelle stem. Toch de zenuwen denk ik? Veel verschil in het paard te zien en ik vind het mooi hoe Roos de gedachtes en gedragingen van het paard steeds even treffend doorverteld.
Ik vond er niet echt veel nieuws aan want het was eigenlijk dezelfde demo als de vorige Equiday alleen met een ander paard. In de vorige heb ik zelfs meer gezien omdat ook de kliko's nog werden gebruikt. Nu was de hele demo aan de linkerkant van de bak. Ook was ik uiteindelijk nog wel benieuwd naar wat nu precies al geprobeerd was om aan het trailerprobleem te werken maar dat vergat ik natuurlijk te vragen. Ik hoorde alleen dat er al 2 jaar Parelli met het paard werd gedaan. Ik vroeg me ook nog af waarom alles in balans moest zijn maar er daarna maar van 1 kant af een send werd gedaan voor het laden.
In het kort, toch erg leuk om deze demo met een ander paard te zien.
demo 5 Liesbeth Jorna
Gaaf om haar eens te zien rijden! Dat had ik nog niet eerder gezien! Ik vond het een interessante demo. Ondanks dat het haar paard niet lukte om helemaal relaxt te worden heb ik wel verschillen gezien tijdens de demo. Ook heel mooi om te zien hoe NH rij principes dressuur lichter en makkelijker kunnen maken. Vooral in het verplaatsen van voor en achterhand. Door de demo van Anne Muller zag ik bij Liesbeth nu ook een zit waarin vooral werd gegeven en niet werd genomen. Kon ik die nieuwe kennis ook gelijk toepassen! Er werd best wel veel tijd aan vragen besteed die niet allemaal even interessant waren. Volgens mij duurde de vragensessies ook wat te lang want ik zag Liesbeth nog ongerust op haar horloge kijken. In de omschrijving stond ook nog iets over een student die iets zou laten zien maar die heb ik nooit gezien.
Ook erg leuk dus!
Demo 6 Walter springen met fun
Nou, dat werd meer klappen met fun. Erg do it for the horse, minder do it for het publiek. Dit klapspelletje werd ook in demo 1 al gedaan en ik herinner me op de vorige Equiday ook. Ondanks dat er mooi verschil in het paard te zien was zat ik een beetje te balen. Ik had me onwijs verheugd op het springen. Hoe dit opgelost werd was ook niet echt nieuw voor mij(niet dat ik het direct nadoe ofcourse maarja.. you know what I mean ). Ik had toch het idee dat de hoge toegangsprijs voornamelijk door Walter kwam en daardoor baalde ik dat dit was wat ik kreeg.
De rest van de dag was ook hartstikke leuk maar dan blijft dit een beetje hangen als laatste gevoel.
Bladwijzers