Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Hooi stomen (!) vs. hooi weken

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hooi stomen (!) vs. hooi weken

In de trant van 'for whom it may concern'

Ze hebben wat nieuws uitgevonden, namelijk hooi stomen. Wel een grappig onderzoekje, maar wb de bacterieën: Hoeveel 'slechter' is geweekt hooi nou eigenlijk qua bacterieën als je het direct voert? Het aantal genoemde bacterieën is wel na een incubatietijd van 3-5 dagen, maar ik neem aan dat niemand geweekt hooi 3-5 dagen opslaat voor het gevoerd wordt.

http://www.voervergelijk.nl/kennisba...ief-voor-weken

Gevalletje geld verdienen aan de mensen die niet verder kijken dan dit onderzoek? Of kan zo'n (dure!!) hooistomer wel degelijk een toegevoegde waarde hebben?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re:Hooi stomen (!) vs. hooi weken

Dûh...

Weken of stomen heeft te maken met de voorkeur en/of mogelijkheden van degene die hooi zo voert. Bovendien wil je niet weten wat er aan bacteriën woont in een gestoomde baal als die fijn 10 minuten heeft liggen drogen, dat zal namelijk gezien de warmte nog wel eens meer kunnen zijn als in geweekt hooi. Er is (mag ik hopen tenminste) geen enkele ziel die na het weken zijn/haar hooi eerst droogt voor het te voeren, aangezien het verteringsproces in hooi juist berust op vochtvrij en zo min mogelijk lucht erbij. Voeg je vocht toe aan hooi, gaat er hoe dan ook iets in leven (schimmels, bacteriën). Daarom moet je, als je hooi weekt, altijd zorgen dat alle hooi onder water staat (geen lucht erbij) en nooit meer hooi weken als er in een voerbeurt opgaat.
    Zelf heb ik de beschikking over heet water (80 graden) wat ik over stoffige balen (dus stof, géén schimmel) gooi, op die manier spoel ik minder voedingsstoffen uit als bij weken en door de warmte stoomt alles mooi nat. Ook hier geldt, binnen 5 minuten voeren, niet laten liggen. Zelfde principe als een hooistomer, alleen zal die grondiger werken. Het kost echter ook behoorlijk wat energie om dat apparaat te laten doen wat ie moet doen, hooi stomen in zo'n apparaat duurt geloof ik wel even .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Wij stomen ons hooi gewoon in een groene container. Heet water erin, klep dicht en stomen maar. Werkt prima voor hoestende paarden en is veel goedkoper dan zo'n hooistomer
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    5

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nikkepik
    Wij stomen ons hooi gewoon in een groene container. Heet water erin, klep dicht en stomen maar. Werkt prima voor hoestende paarden en is veel goedkoper dan zo'n hooistomer
    Wij zitten ook met een hoestend paard (misschien)ivm hooi. Nikkepik, zou je me kunnen uitleggen hoe je dat precies doet?

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Lian, ik heb twee groene containers gekocht, gewoon van die GFT bakken. Ik schud het hooi eerst uit, zodat het ergste stof eruit is en doe het dan in de containers. Er gaan gemiddeld drie of vier plakken hooi in één container. Dan gooi ik er drie grote emmers (ik denk dat er in één zo'n emmer 20 liter gaat) heet water (gewoon uit de kraan) overheen. Klep dicht en ongeveer 20 minuten laten staan. Na die 20 minuten kiep ik de container om, zodat alleen het water eruit loopt en het hooi erin blijft. Alles is dan goed nat. Ik geef het gewoon 'warm' aan de paarden. Ze vinden het heerlijk! Sinds ik het zo stoom, heeft Najib eigenlijk niet meer gehoest (op een enkele kuch na). Dit was overigens wel nadat ik een endoscopie heb laten doen en medicijnen heb gekregen om al het slijm uit zijn luchtwegen te halen. Ik weet nog steeds de exacte oorzaak van het hoesten niet. Zou ook door pollen kunnen komen. Het gestoomde hooi heeft hem wel super geholpen om het niet terug te laten komen.
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    5

dank je wel, heel duidelijk ik ga het proberen!

Bladwijzers

Forum Rechten