Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: HELP!! Slechte gewoontes sinds parelli!

Anonymous
    Guest

HELP!! Slechte gewoontes sinds parelli!

HELP! Mijn pony heeft slechte gewoontes gekregen sinds we met parelli zijn begonnen! Ze loopt me omver, bijt en slaat! Ik weet niet meer wat ik moet doen en ben maar gestopt! Ik heb al eens onder haar hoeven gelegen en dat wil ik NIET weer! HELP A.U.B.!!

Re: HELP!! Slechte gewoontes sinds parelli!

Ik denk dat dit een geintje is, want het lijkt me onmogelijk!
    Dan doe je iets gruwelijk fout. Leg maar eens uit hoe je dingen aanpakt en wat je dan precies doet, dat je dit soort reacties uitlokt bij je paard

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zo onmogelijk is dat niet Trea. Als het paard altijd al de leider is geweest (wat de mens vaak helemaal niet in de gaten heeft gehad), en de mens probeert nu ineens de leider te zijn dmv de 7 games, dan zijn zulke reacties van het paard niet ongewoon. De oplossing is dan zsm zoveel mogelijk savvy te krijgen, en vooral: doorgaan met de games en zorgen dat je ze wint. Als het echt gevaarlijk dreigt te worden, haal er dan een professional bij, Gast.
    En je mag ook wel even vertellen wie je bent, Gast is zo anoniem.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb het zelfde gehad (misschien minder erg, hij heeft me nooit geslagen) en ik heb het ook overleefd Hold on to the world
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Voor paarden waarbij de eigenaar het altijd met ze op een akkoordje heeft gegooid, kunnen de games inderdaad averechts werken. Ineens wordt er "gestreden" om het leiderschap, en bij een alfa-paard en een minder sterk in zijn schoenen staande eigenaar kan dat de verhoudingen helemaal scheef trekken. Zorg dat je eerst ziet hoe anderen problemen oplossen, vraag hulp, kijk goed naar de DVD's van het nieuwe level 1 pakket, maar blijf niet doorgaan op eigen houtje met een dominant paard zonder dat je het goed op kunt lossen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

heb ik ook gehad hoor... paard dat je echt de stal uit joeg, oren echt plat in de nek, razendsnel omdraaien zodat je met d'r kont naar je toe staat en been al half in de lucht... was echt frusterend
    had toen ook bijna opgegeven, had zoiets van: parelli is niet geschikt voor mijn paard...

maar door gezet, niks van aantrekken en zorgen dat je veilig bent en blijft... (zodra ik het touwhalster om had was het goed te doen) en ik ben gewoon alle games afgelopen en toen de sideways eindelijk een beetje lukte was het gedrag wel over... heeft trouwens erg lang geduurd voor ze de sideways wilde doen... is ook 1 van de meest dominante spelletjes die je doet met je paard..

dus geef niet op en als het idd teveel voor je wordt, zoek er hulp bij !!

Mijn paard deed ook alle 3 de genoemde manieren. Vooral met Porcupine, veel uithalen, zowel voor als achterbenen, als dat niet werkte bijten.

Ik heb mezelf steeds op een veilige afsand gehouden door deze game alleen nog maar met de stick te doen, niet met mn handen. Ook ben ik meer op mezelf gaan letten, of ik het wel goed deed. Uiteindelijk ben ik wat meer friendly gaan doen, en de fases wat langzamer, zodat ie wat langer de tijd had om na te denken, en dus wat minder 'verrasd' werd door een fase 3 of 4.

Ik zou als ik jou was gewoon doorgaan met, maar wel even goed bij jezelf nagaan of je alles goed en logisch doet, veel succes, hopelijk worden de problemen snel minder.

Ik heb al vanalles geprobeerd.. Maar ik heb desonlang mijn hand gebroken omdat die pony op mijn hand was gaan staan na een val.. ik ben mijn vertrouwen kwijt! Ik stop! Ik durf bijna niet meer in de wei te komen want ze valt me direct aan.. Ik kan ook al niet meer longeren want dan valt ze me aan! En tijdens het rijden bokt ze (Deed ze vroeger nooit) Het wil gewoon niet meer! Ik word er helemaal gek van!

Ps. Ik was Marlyn.. maar weet nii hoe je dat terug kunt zetten
    Blitz.. My new love!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

kunnen andere mensen nog wel iets met je paard, of vertoont hij dit gedrag bij iedereen?
    Ik zou eens goed les gaan nemen, want dit lijkt me heel gevaarlijk worden!
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, ik zou inderdaad eens kijken of je ergens een cursus kunt volgen.
    Ik lees overigens in je verhaal dat je dus longeert. Als je parelli doet is dat in principe geen onderdeel van de training. Als je het vanaf de grond nog niet voor elkaar hebt zou je ook beter nog kunnen wachten met rijden. Als ik hier zo over na denk lijkt het alsof je wat stapjes hebt overgeslagen. Als je zegt dat je paard zich zo is gaan gedragen sinds je parelli bent gaan doen, zou ik er nog eens goed over na denken wat je precies met hem hebt gedaan in die tijd.
    Door de seven games te spelen ga je eigenlijk een beetje de dominantiestrijd aan (toch?) en dat is een heel nauwluisterend proces. Als je dan de helft achterwege laat en er nieuwe dingen bijhaalt die misschien wel insuizen tegen de dingen die je met parelli doet, kan ik me voorstellen dat je pony er niets meer van snapt. Ik zeg overigens niet dat je dit doet, het lijkt enkel zo als ik je verhaaltjes lees.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Het is imo idd een dominantie gevecht (wel heel letterijklijk) enige tip : onder professionele begeleiding langzaam je vertrouwen weer opbouwen (Ik zou contact opnemen met eddy dus).Voor de rest is alles al geroepen volgens mij (waar je iets aan hebt).

groetjes en veel suc6

P.S.
    Miss een topic name change.Slechte gewoonte sinds parellie is een missunderstanding (het zijn geen gewoontes als ik het lees want hij deed het niet, je moet voorkomen dat het een gewoonte word )Maar das dan even mijn mening
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Anonymous
    Guest

Nu ik er mee ben gestopt is ze er mee opgehouden.. Ze viel andere ook aan.. en longeren hoef ik NIET meer te proberen! Ik stop dus.. Of eigelijk.. ik ben al gestopt!

Mag ik vragen waarom je eigenlijk met parelli bent begonnen en wat je precies deed?

ik heb het ok meegemaakt 3 jaar geleden, toen deed ik hap-snap-Parelli zonder pakket en goede spullen, nadat ik mijn voet gebroken had omdat mijn dikbil over me heen rende, ben ik ermee gestopt, nu, 3 jaar later toch weer begonnen met pakket en de goede spullen en ik ben in 3 weken door het grondwerk van level 1 heen, het gedrag van mijn paard is zo verbeterd dat het zelfs "normals" opvalt, het enige is dat hij nog wel eens in zijn oude gedrag vervalt als er zich een situatie van "vroeger" voordoet..... een stalgenoot had een "leuk" spelletje met hem, ze deed haar hand onder z'n mond en dan ging ie zo leuk met z'n lippen flapperen, als ze niet snel genoeg was, beet ie in haar hand, dat deed ie gisteren dus, en nu is het weer een valse rotknol die bijt....... tja, blijf er dan ook uit de buurt.... *grmmmbbll* en doe niet van die achterlijke "spelletjes"....

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Net als Wendytje vraag ik me af wat je toen precies deed.
    Ik wil je ook waarschuwen dat als je opgeeft en je je paard zijn zin geeft of eigenlijk toegeeft dat je geen goede leider bent (wat we allemaal niet perfect zijn, maar wat je kunt léren) dan laat je je paard geen keus om het heft over te nemen. Misschien is hij in he begin handelbaarder, maar uiteindelijk weet ik eerlijk niet of je er verstandig aan doet.
    Ik zeg zeker niet dat je door moet gaan met parelli, ik zou je alleen willen aanraden om les te nemen van iemand die hier ervaring mee heeft. Dan bedoel ik geen dressuurles van iemand die dat goed kan, maar iemand met verstand van paardengedrag. Ik hoop echt dat het goedkomt tussen jou en Blitz!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten