Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: Agrobs.de

  1. #16

    Re:Agrobs.de

    ik heb me ook een beetje verdiept in agrobs.. omdat ik het als mooi aanvullend grasalternatief dacht te gaan gebruiken..

    maaaaar.. Agrobs droogt het gras weliswaar aan de lucht maar dan wel op ruim 200 graden celsius, en daarmee verander je de volledige grasstructuur en wordt het eigenlijk soort van gebakken in plaats van gedroogd. Voor mij is het daarom als alternatief direct afgevallen, al is het overgrote deel van dit soort gras-voeders op hoge temperatuur gedroogd, ze doen dat om het proces zo kort mogelijk te houden, naar zeggen om verlies van vitaminen tegen te gaan (alleen overleven de meeste vitaminen geen temperaturen hoger dan 50 graden).. maar in mijn ogen is het handiger want hoe korter het proces hoe meer je in de tijd kunt maken...

    healthy herbs heeft een weidebrok van zongedroogd biologisch gras, helaas hebben zij nog geen los gras... de weidebrok is echter wel ook melasse- en suikervrij, dus misschien is dat ook een optie? dat is een van de weinige 'natuurlijk' gedroogde varianten die ik heb kunnen vinden...

  2. #17

    Re:Agrobs.de

    Ik begrijp niet helemaal wat de consequentie dan is voor het gras? Zou je dat nog een keer willen uitleggen.

  3. #18

    Re:Agrobs.de

    Ik wil juist geen brokken, voordeel van luzerne is dat ze er stuk langer over doen, hierdoor hun spijsvertering meer wordt gestimuleerd.
    Dat is ook weer goed voor eczemers die daar na mij idee over algemeen moeite mee hebben..

    Daarbij vinden ze het ook nog eens lekker.

    En de zelfde vraag als laura, ik zie niet zo de toevoeging, wat maakt het anders dat het aan 200 graden droogt.
    Hoe weet je bv dat vitaminen en etc.. niet meer dan 50 graden aankunnen ?

  4. #19

    Re:Agrobs.de

    even een stukje theorie.. dit komt uit wetenschappelijk onderzoek, het onderzoek is wel meer gericht op mensen en ik ben me ervan bewust dat niet alles 1 op 1 op paarden vertaald mag worden maar in veel gevallen zijn er grote overeenkomsten met reactie, bindingen, kankerverwekkende stoffen enzenz...

    Als je bakt (endothermische chemische reactie) verandert de 'structuur', de moleculaire structuur, die maakt dat een voedingsmiddel goed verteerbaar is. Dat betekent in het kookproces dat de moleculen in voedsel atomen winnen of verliezen en totaal andere moleculen worden. Een voorbeeld, yams (eetbare wortelknol in de tropen) zijn rijk aan vit A, C, E, K en B6 en ook aan calcium, phosphor, sodium, magnesium, eiwitten en koolhydraten. Deze voedingsstoffen zijn ontzetten gezond voor het menselijk lichaam. Dr Gabriel Cousens zegt dat 50% van de eiwitten onbeschikbaar worden door koken, 60-70% van de vitaminen vernietigd worden en ook andere nutrienten aanzienlijk beďnvloed worden. In plaats daarvan worden acrylamide, AGE’s en andere substanties aangetroffen welke een grote range aan degeneratieve ziekten veroorzaken.

    Voor zongedroogd of aan lage temperatuur luchtgedroogd geldt dat alle voedingsstoffen die er van nature inzitten behouden blijven. Droog je op hogere temperaturen dan bak je (denk aan je heteluchtoven, dat is ook luchtgedroogd) en wordt het gras allereerst minder goed verteerbaar, daarnaast voldoet het niet aan de optimale structuur die paarden zo goed kunnen verwerken.

    In gras (blad) zit ook zetmeel, als je zetmeel verhit ontstaan er acrylamides;
    Acrylamide wordt gevormd tijdens het verhitten van zetmeelrijke voeding op hoge temperaturen terwijl acrylamides niet meetbaar zijn in rauwe voeding. Acrylamide is een carcinogene stof voor mensen.

    Negen van elf studies tussen rauw en gekookt voedsel toonden een statistisch significante tegengestelde relatie tussen het eten van rauwe groenten en verschillende kankers. Mogelijke mechanismes op welke koken de relatie tussen groenten en risico op kanker beinvloedt, zijn veranderingen in beschikbaarheid van nutrienten, vernietiging van verteringsenzymen en verteerbaarheid van voedsel.

    Naast acrylamide, HCA’s, PAH,s en andere mutagenen en carcinogenen hebben wetenschappers een andere grote groep of bijzonder schadelijke substanties in gebruikelijk voedsel gevonden die een gevolg van verhitten zijn. In het proces van verhitten bindt glucose zich aan proteďnen en dit vormt abnormaal sterke complexen; advanced glycoxidation endproducts (AGE’s), deze reacties zijn ook wel bekend als Mallard-reacties.

    AGE’s hebben een pathologische structuur, in welke suikers en aminozuren sterk aan elkaar gebonden zijn in een irreversibele connectie. Er wordt gesuggesteerd dat er geen enkel molecuul de veelzijdigheid van structuur heeft en de potentieel toxische effecten als AGE’s. Recent bevestigden humane studies dat ongeveer 10% van de AGE’s die geconsumeerd worden met het voedsel, door het lichaam geabsorbeerd worden.
    AGE’s veroorzaken reacties in bloedvaten, hart en spieren en in de lens van het oog en dientengevolge beschadigen ze weefselelasticiteit. Alle spieren in het lichaam, incl het hart worden stijver. De vorming van AGE’s en AGE crosslinks zijn niet-enzymatische processen en deze kunnen ook niet door enzymen (die wel andere proteinebindingen kunnen verstoren) omgekeerd worden.

    De AGEmoleculen vernietigen normale eiwitstructurenm beperken de normale fysiologische werking van eiwitten en veroorzaken schade die tot onomkeerbare ziektecondities in vitale organen leidt.
    AGE’s ontketenen ontstekingen, speciaal in mensen met diabetes, neurodegeneratiecardiovasculaire aandoeningen en nierfalen.


    Leeftijdsgerelateerde cardiovasculaire aandoeningen die gelinkt worden aan AGE’s zijn arteriosclerose, hypertensie, CVA, hartfalen en afgenomen veerkracht en flexibiliteit in pezen en spieren. Mensen met diabetes tonen aanzienlijk grotere hoeveelheden AGE’s gevormd in het lichaam, door hoge bloedglucoselevels. Daarom zijn arteriosclerose, hypertensie, CVA en hartfalenfrequent voorkomende complicaties bij diabetes. Eigenlijk wordt diabetes gezien als een versnelde vorm van ouder worden.

    AGE;s worden door velen dagelijks ‘gezien’, ze zorgen voor kleur, smaak en textuur in koken, ze maken voedsel ‘stugger’ en zorgen voor de verkleuring ervan. Een voorbeeld is het goudbruin worden van vlees dat gebakken wordt of een stuk brood dat geroosterd wordt.

    Significante hoeveelheden aan AGE’s kunnen resulteren in levervlekken (vlekken die vooral ontstaan op plekken huid die aan de zon blootgesteld worden en vooral geassocieerd worden met ouder worden). Er is een direct associatie tussen AGE inname uit voedsel en een versneld proces van ouder worden.


    Uit onderzoek is aangetoond dat roosteren en bakken de hoogste toename in AGE’s liet zien en koken de kleinste toename. In verse producten is de hoeveelheid AGE’s relatief klein. Gigantische hoeveelheden worden gevormd op hoge temperaturen.

    De resultaten van deze studie geven aan dat verhit voedsel een significante bron van AGE’s kan zijn, wat mogelijk bijdraagt aan een chronische risicofactor voor cardiovasculaire problemen, nierfalen en andere aandoeningen.
    Tabel AGE’s


    In de studie wordt de vernietigende kracht van verhitten van voedsel getoond, speciaal op hoge temperaturen en ook de tijd (elke minuut drastische toename) is hierin van belang.
    Op basis van ervaringen is echter ook gezien dat levervlekken na langere perioden enkel rauwe voeding aanzienlijk verminderden. Ook afname van kooktemperaturen en kooktijd lieten een afname van de progressie van arteriosclerose, diabetes en nierfalen zien.


  5. #20

    Re:Agrobs.de

    Ik vind het helemaal verhaal maar

    Meer zinnigs kan ik er niet over kwijt. Misschien later, maar ik zie de link tussen dit mensen voedsel want meer dat dat is het niet.
    Hetzelfde is tussen gras/hooi voor paarden.

  6. #21
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Agrobs.de

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Ik vind het helemaal verhaal maar

    Meer zinnigs kan ik er niet over kwijt. Misschien later, maar ik zie de link tussen dit mensen voedsel want meer dat dat is het niet.
    Hetzelfde is tussen gras/hooi voor paarden.
    En dáár kan ik nou helemaal geen touw aan vastknopen
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #22

    Re:Agrobs.de

    Ik snap er ook niet zoveel van..

  8. #23

    Re:Agrobs.de

    Kwam erop neer dat ik op moment van lezen niets van snapte..
    al die termen etc.. kan daar vrij weinig mee..

    heb inmiddels een zak gekocht en mijn pony's vinden het heerlijk.
    Het is heel anders van structuur dan luzerne.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •