Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: voor het eerst in tijden weer samen op pad

Re: voor het eerst in tijden weer samen op pad

dank je Els, dat is precies wat ik wilde zeggen maar om het dan zo mooi te verwoorden! super! het enige wat ik dus niet doe wat jij zegt is dat steeds pompen. daar wordt Tasja dus echt onrustig van. ik zou dat dus even aankijken. volgens mij mafhaf op dit forum had daar ook problemen mee (er is hier al eens een topic over geweest). sommige paarden worden daar dus heel kribbig van!
    En Lila ik heb zeker wel een keer een (rightbrained) galopje gemaakt in het verleden en ik weet dat dat een kik kan geven maar de kik van een gaspedaal wat volledig doet wat jij wil is nog veel gaver!!!! ga parelli overal toepassen en het wordt alleen maar mooier en mooier. hier spreekt een parelli fan
    groetjes en succes!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Een (ongecontroleerd) rengalopje op zn tijd vind ik prachtig. En als dat onze parelli-resultaten tegenwerkt - jammer dan, dan moet ik er maar wat meer moeite voor doen. Ik laat hem echter alleen gaan vanuit een nette draf zonder gedram. Ik vind het niet echt verandwoord om een racegalop te gebruiken om overtollig energie kwijt te raken.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik wil absoluut geen machine onder mijn kont, dan koop ik wel een brommer met gaspedaal. Voor mij is de mooiste manier voor een paard om echt overtollige energie kwijt te raken lekker vóluit en rechtdoor. Zo gingen we op het strand altijd in een rustige stap héén en dan vol gas terug. Nou daar kikkeren ze enorm van op tussen de oren hoor!

Dat "pompen" hoe doe je dat?

Ik zal eerlijk zeggen dat ik nu ik zo lang met parelli bezig ben het niet eens meer leuk vind om een ongecontroleerde rengalop te doen (een gecontroleerde daarentegen..). Ben ik hier nu de enige in??? en ik rijd echt niet op een machine hoor, ik vind het juist leuk als Tas eens een lelijke kop trekt en in discussie gaat.
    denk je trouwens echt dat ie van voluit rechtdoor opkikkert? ik denk dat bij het paard het vluchtinstinct echt bovenkomt (en rightbrained wordt) en dat dat verre van opkikkeren is en dat dat ook ver afstaat van wat je wilt. misschien hangt het af van hoever je in het programa wilt komen natuurlijk, dat moet je voor jezelf bepalen. het hangt natuurlijk ook echt af of je een paard hebt dat weer snel leftbrained is (dat heb ik dus niet: eenmaal rightbrained blijft right brained. misschien dat ik daarom hier zo 'streng' in ben).

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Is ook wel een interessant vraagstuk hoor. Het hoeft niet op momenten die het paard uitkiest (dat komt niet altijd handig uit op een polderweggetje ). Maar het gaat mij er om dat ik gerust het parelli programma wil volgen, maar het paard moet wel paard blijven en ik denk dat een goede leider op zijn tijd de teugels ook moet durven laten vieren. Als je idd een paard hebt dat zoals die van jou dan uit zijn dak gaat en "flipt", dan wordt het gevaarlijk en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling natuurlijk. Wat ik echt merkte aan Ollie was dat ze zo'n rit echt enorm waardeerde. Lekker de ruimte om 'r heen, lekker voluit kunnen gaan zonder dat er een hek van de bak in de weg staat . Gewoon er echt even uit. Daar werd ze dan wel enthousiast van, maar nier rightbrained, gewoon blij (weet ik natuurlijk niet zeker, maar zo voelde het wel).

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik kan me voorstellen dat een savvy rengalop nog véééél gaver is als een ongecontroleerde rengalop. Maar dat ik en anderen voorlopig ongecontroleerd voortgaloppeert, wil niet zeggen dat we nooit bij de controle komen tijdens de rengalop. En als je controle hebt over het gebrek aan controle (), is het nog safe ook.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    Ik zal eerlijk zeggen dat ik nu ik zo lang met parelli bezig ben het niet eens meer leuk vind om een ongecontroleerde rengalop te doen (een gecontroleerde daarentegen..). Ben ik hier nu de enige in??? .
    nee hoor, daar ben je echt niet de enigste in... ikke ook... er is toch niks mooier dan in perfecte harmonie met je paard over het strand te denderen in een galop (ren of wat dan ook voor galop)... maar dat vindt ik met alles, ik vind een heerlijk relaxt gecontroleerd drafje ook veel fijner dan een hyperopgefokte dribbeldraf onder je kont...

hihi, sorry hoor, even muggeziften over de term rengalop.... ik ben nu eenmaal een erge volbloed liefhebber en ik heb dus 1x een echte rengalop gedaan op mijn volbloed en ook heel vaak op kwpn-ers e.d. een snoeiharde galop gedaan op het strand, waarvan ik altijd gedacht had dat dat dus een rengalop was.... nee dus.... technische gezien is een rengalop een 4 takt gang en zolang als dat je "kataklop kataklop" hoort is het geen rengalop....

er is me ooit door iemand verteld dat sommige rassen ook helemaal geen echte rengalop kunnen.. schijnen ze fysiek niet te kunnen...ik tis me ook nooit op een ander paard gelukt een rengalop te doen, nu rijd ik ook niet meer op andere paarden, maar heb het wel eens geprobeerd op een kwpn-er en en hoe knoerthard we ook over het strand denderden in galop het bleef 'kataklop kataklop'... en voor alle kwpn-er liefhebbers over me heen vallen... dat het mij niet is gelukt met een kwpn-er wil ik niet zeggen dat kwpn-ers het niet kunnen hoor

en oja, dat knoerthard gedender over het strand was pre-parelli hoor...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik denk dat veiligheid sowieso altijd het allerbelangrijkst is. Je moet je safe voelen op de rug van je paard. Dat straal je dan ook uit naar hem/haar en maakt denk ik ook heel veel verschil. Ze voelen je eventuele angst (oh jee, gaat dit wel goed....) perfect aan. Als je dan de controle verliest en je paard is dus "niet meer te houden", dan ben je dus op hol geslagen. Dát wil ik ook niet! Dan heb je idd denk ik een rightbrained paard op de vlucht onder je kont.
    Een hyperopgefokte dribbeldraf ......ik zie het helemaal voor me; is niet fijn!!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    Ik zal eerlijk zeggen dat ik nu ik zo lang met parelli bezig ben het niet eens meer leuk vind om een ongecontroleerde rengalop te doen (een gecontroleerde daarentegen..). Ben ik hier nu de enige in??? en ik rijd echt niet op een machine hoor, ik vind het juist leuk als Tas eens een lelijke kop trekt en in discussie gaat.
    denk je trouwens echt dat ie van voluit rechtdoor opkikkert? ik denk dat bij het paard het vluchtinstinct echt bovenkomt (en rightbrained wordt) en dat dat verre van opkikkeren is en dat dat ook ver afstaat van wat je wilt. misschien hangt het af van hoever je in het programa wilt komen natuurlijk, dat moet je voor jezelf bepalen. het hangt natuurlijk ook echt af of je een paard hebt dat weer snel leftbrained is (dat heb ik dus niet: eenmaal rightbrained blijft right brained. misschien dat ik daarom hier zo 'streng' in ben).
    HIER ben ik het dus helemaal mee eens Eline, ik vind het ook ronduit gevaarlijk eigenlijk wat Trea hier gedaan heeft, stel je voor als de one-rein-stop niet had gewerkt, had je even goed onder een auto kunnen belanden of zo hé? Sorry hoor maar dit vind ik niet verantwoord, een paard kan genoeg rennen in de wei en als je echt wil dat ie eens goed rent met jou erbij doe dat dan vanop de grond en zit er wat met de stick achter, het is net hetzelfde, in beide situaties zal het paard rightbrained zijn...

Els, hoe doe je pump-rein? Bedoel je 3x op en neer strijken over de teugel? Of mag je ook de twee teugels tegelijkertijd omhoog en omlaag bewegen, zoals bij het achterwaards gaan (dus vertical wiggle van het touw?) Want ik heb het idee dat die methode beter werkt omdat de clips dan tegen de kin aankomen (ik heb er westernclipjes aan zitten), terwijl bovenstaande methode van het strijken m.i. niet gevoeld wordt (zeker niet bij right brain)

(Ja, en je mag weer op me vitten hoor, vind ik helemaal niet erg.. )

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    (Ja, en je mag weer op me vitten hoor, vind ik helemaal niet erg.. )
    Dat vermoede ik al; zo af en toe smeek je er gewoon om hé

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Trea
    Els, hoe doe je pump-rein? Bedoel je 3x op en neer strijken over de teugel? Of mag je ook de twee teugels tegelijkertijd omhoog en omlaag bewegen, zoals bij het achterwaards gaan (dus vertical wiggle van het touw?) Want ik heb het idee dat die methode beter werkt omdat de clips dan tegen de kin aankomen (ik heb er westernclipjes aan zitten), terwijl bovenstaande methode van het strijken m.i. niet gevoeld wordt (zeker niet bij right brain)
    Pump rain staat in boekje 6 les 12 blz 13 (oude) Level 1.Ik moet nu weg, maar lees het door (vooral ook de blz ervoor) en vraag gerust als het dán nog niet duidelijk is! Hg Els

PS @Eline: voor mij werkte het ook niet buiten. Maar wie weet bij Trea's paard wel. @Trea: ik vermoed dat je basis nog wel sterker kan...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Tsja, je moet natuurlijk wel zo 'pumpen' dat het paard er iets van voelt he, dus op het uiterste moment dat er wat druk komt op de teugel.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

tegen wie heb je het eveline?

Bladwijzers

Forum Rechten