Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: voor het eerst in tijden weer samen op pad

voor het eerst in tijden weer samen op pad

Zoals jullie misschien wel weten is Amy (mijn grijze tinker) vorig jaar geopereerd aan verstoppingskoliek. Dat was in oktober. Daarna moest ze heel lang revalideren. Daarna ben ik begonnen met natuurlijk bekappen en buitenrijden was er dus wederom niet bij, en daarna ben ik begonnen met parelli en bitloos enz. Aangezien ik dit meteen goed wilde doen, moest ik dus wel binnen de omheining blijven om het grondwerk en het rijden zonder bit goed onder de knie te krijgen. De laatste tijd maakte ik wel wat bermritjes met haar, maar altijd individueel, zodat ik haar onverdeelde aandacht had.
    Eergister zijn Enya en Amy voor het eerst weer samen naar buiten geweest, bitloos natuurlijk, en ik voelde gelijk al aan Amy dat ze èrg heet werd. Ze heeft lopen dribbelen, en de draf leek wel telgang! En uiteindelijk op een breed stuk berm, met veel kilometers vóór ons, toch maar laten gaan, want ergens had ze het zó nodig! Jeetje, zo'n galop heeft ze nog nooit gelopen. Afschuwelijk, snoeihard ging het! En ik zag de weg (met hele kleine steentjes erop) naast me voorbijschieten brr. Enya deed gewoon mee, die was ook al zo fris. (Waar is dat luie paard toch gebleven?)
    En toen kwam het, achter ons hoorde ik een auto en vóór ons liepen wandelaars in de berm. Dus tijd voor de ors. Ultieme test. En hij bleek te werken. Niet zo goed als in de wei, ik kreeg wel enige weerstand moet ik bekennen, maar na een aantal meters stonden ze stil. Pffft. Het was best eng, maar tegelijkertijd ook machtig mooi....

Re: voor het eerst in tijden weer samen op pad

jeetje. ik zou de ors liever niet op deze manier gebruiken. ik heb ook een hete knol in het duin en zolang ze heet is laat ik haar echt niet gaan. dan ga ik er liever af en doe grondwerk. zorg dat ze weer wil grazen (als ze bang is doet ze dat niet). misschien er dan later weer op maar dan alleen stappen hoor...ik zou het gevaar niet willen opzoeken! Maar fijn dat ie toch werkte voor je, wel zo prettig!!!

Ik vond het ook geen prettig idee hoor! Ben meer het zekere type. Maar ik dacht wel dat ze het eens nodig had om effe lekker voluit te kunnen rennen, na zolang stilstaan en grondwerk, en om voor deze experience een bit in te doen... nee, dat ging me ook te ver. Ik denk dat angstvallig inhouden van de galop wel averechts kan werken en dat het paard zich hoe langer hoe meer gaat opwinden, en dit uitproberen in de wei gaat niet, want dan gaat ze gewoon nooit voluit. Racen met z'n tweeën, buiten, kun je volgens mij nooit ergens improviseren. Het moest er tòch een keer van komen....

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Eline, ik denk niet dat het met bangigheid te maken heeft hoor. Je kan dan grondwerken tot je een ons weegt en ze zijn dan superbraaf, maar dat rennen moet gewoon af en toe even.
    Ik had gister hetzelfde als jij trea, heb dan wel niet de ors nodig gehad, maar Fenna was voor het eerst weer met Radnah samen in het 'galop-park'. Hier willen de ponies altijd alles in galop en omdat ze normaal ook goed te stoppen en te sturen zijn mag dat vaak ook. Gister waren ze alleen wel iets wilder omdat het al een tijd geleden is dat het gas open mocht....
    Radnah is echt een racepony, die kan wel een kwartier rondjes racen over hetzelfde veld als het aan haar ligt (en dat ligt het dus nooit ), Fenna is het gelukkig na 2 rondjes zat en gaat dan staan wachten tot Randah klaar is. Dat was mijn geluk gister, maar jee wat ging ik hard door de bocht... pfffft
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Toch gaaf dat ze dus lekker heeft kunnen uitrennen en evengoed luisterde naar je ORS! Dat geeft vertrouwen over en weer lijkt me Trea!
    Klink lekker Evenaar, een galoppark in de buurt. Zalig scheuren = LOL met je knol!

Misschien heb je gelijk, ik heb een paard die enkel gaat dribbelen en harder lopen/draven als ze angst heeft. dit betekent dat ze in de bak heerlijk rustig kan draven en in het duin veel meer de neiging heeft om harder te gaan. naar mijn idee is ze in de bak ook veel happier dan in het duin. Maar toch ondaks het feit dat mijn paard op deze manier 'werkt 'het begrip 'racen' heb ik volledig uit mijn vocabulair gehaald sinds de parellitijd. Misschien komt dat omdat ik een paard heb die daar echt niet tegen kan en je dan weer helemaal overnieuw moet beginnen. Ik vind het ook heel vervelend dat ik in het duin de snelheid waarmee ze op signalen reageert kwijt ben. Daar wil ik dus aan werken en met racen verpest ik dat.
    Verder geloof ik er ook echt niet in dat een paard gewoon ff moet racen om zijn energie kwijt te kunnen, dat doet ie maar in de wei. Als ik voor een lange tijd niet naar buiten ga accepteer ik ook niet dat ze in ene moet rennen als we in de bak aan het rijden zijn want die energie moet er ff uit. is naar mijn idee meer een gebrek aan communicatie en vertrouwen! hoop dat het zo iets duidelijker is.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    Misschien heb je gelijk, ik heb een paard die enkel gaat dribbelen en harder lopen/draven als ze angst heeft. dit betekent dat ze in de bak heerlijk rustig kan draven en in het duin veel meer de neiging heeft om harder te gaan. naar mijn idee is ze in de bak ook veel happier dan in het duin. Maar toch ondaks het feit dat mijn paard op deze manier 'werkt 'het begrip 'racen' heb ik volledig uit mijn vocabulair gehaald sinds de parellitijd. Misschien komt dat omdat ik een paard heb die daar echt niet tegen kan en je dan weer helemaal overnieuw moet beginnen. Ik vind het ook heel vervelend dat ik in het duin de snelheid waarmee ze op signalen reageert kwijt ben. Daar wil ik dus aan werken en met racen verpest ik dat.
    Verder geloof ik er ook echt niet in dat een paard gewoon ff moet racen om zijn energie kwijt te kunnen, dat doet ie maar in de wei. Als ik voor een lange tijd niet naar buiten ga accepteer ik ook niet dat ze in ene moet rennen als we in de bak aan het rijden zijn want die energie moet er ff uit. is naar mijn idee meer een gebrek aan communicatie en vertrouwen! hoop dat het zo iets duidelijker is.
    Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor. Maar ik denk dat rennen om energie kwijtraken iets anders is het competitie-rennen wat zich voordoet als je met 2 paarden regelijkertijd gaat galopperen. Als je ze dÃ*n kunt laten gaan, is dat óók een kwestie van wederzijds vertrouwen. Je gunt ze hun lolletje, en hebt er vertrouwen in dat ze stoppen op een teken van jou. Als ze samen in de wei staan, rennen ze nooit op die manier. Dat doen die van mij alleen onder de ruiter èn als ze samen zijn. In hun eentje doen ze het ook niet (want er kan tòch niemand winnen), vandaar dat ik zei dat het er toch een keer van moest komen, want straks gaan ze weer telkens samen op pad, en dit racen mogen ze van mij niet elke keer hoor, soms wil ik ook een gewoon handgalopje, maar soms mogen ze het wel. Het was nu wel heel spannend omdat het zo lang geleden was, en ik nog nooit zo hard ging met een halster...

ok ik begrijp het ! Maar toch vraag ik me af wat mensen denken over dit 'lolletje'! Ik zie het zelf als gedrag dat right brained is en dat ik niet zou willen toestaan omdat right brained gedrag gevaarlijk kan zijn. het hangt misschien ook heel erg van het paard af. Als tas zou gaan rennen dan krijg ik dr met geen mogelijkheid meer rustig en zou ze gekke dingen kunnen doen. ik doe dus alleen maar hele 'suffe' dingen buiten.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

In Parellieland kan je de woorden "racen" en "laten gaan" rustig schrappen. In eerste instantie doe je de 7G's vanuit het zadel. Of - óók geen probleem- je stapt af. Voorwaarts, zijwaarts, stilstaan, disengage, achterwaarts, lead front end, short range circle om boomjes, backup -zig-zag door bomen, sideways langs bankje, stilstaan etcetera etcetera. Er zijn zovéél dingen, die je (vanuit het zadel) kan doen om je paard weer left-brained te krijgen! Dát is je eerste doel. Pas Later -in level 2/3- ga je leren om je paard bewust snoeihard te laten rennen. Maar zónder dat-ie daarvan right-brained raakt !!! Je bouwt "hard rennen" dan -uiteraard- heel weloverwogen op...
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Trea
    Eergister zijn Enya en Amy voor het eerst weer samen naar buiten geweest, bitloos natuurlijk, en ik voelde gelijk al aan Amy dat ze èrg heet werd. Ze heeft lopen dribbelen, en de draf leek wel telgang! En uiteindelijk op een breed stuk berm, met veel kilometers vóór ons, toch maar laten gaan, want ergens had ze het zó nodig!
    Had je vooraf de 7G's gespeeld? Heb je gedurende het rijden de 7G's gespeeld? Of heb je gewoon rechtuit gereden? Daardoor werd de "GO" uiteraard steeds sterker. "Nodig" hebben ze het niet hoor Trea! Wat ze echt "nodig" hebben, is een duidelijke leider. Die zegt: "do not change gaits"...
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Trea
    Ik denk dat angstvallig inhouden van de galop wel averechts kan werken en dat het paard zich hoe langer hoe meer gaat opwinden
    Dat klopt, maar tussen het "normal" "angstvallig inhouden" en het gecontroleerd galopperen, liggen bij PNH wel een miljoen variaties die je op de 7G's kan spelen. Zowel in als uit het zadel. "Laten gaan" is helaas echt dé standaard 'normal' "oplossing". Bij PNH grijp je terug naar de 7 Games. Oók in het zadel...
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    maar Fenna was voor het eerst weer met Radnah samen in het 'galop-park'. Hier willen de ponies altijd alles in galop en omdat ze normaal ook goed te stoppen en te sturen zijn mag dat vaak ook.
    Zo'n vaste plaats waar ze er "vandoor-mogen-gaan" kan je misschien ook effectief gaan gebruiken, voor de Impulsion Programs. IP3 bijvoorbeeld, de cloverleaf, lijkt me op een veld goed kunnen. Of IP4, om de left-brained heid te trainen.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Gister waren ze alleen wel iets wilder omdat het al een tijd geleden is dat het gas open mocht....
    Ik kan je aanraden, voortaan gecontroleerd van dat veld gebruik te gaan maken (tenminste, als het halen van L2 je doel is ). Gewoon voortaan focussen op de Impulsion Programs, en als je dán "het gas open" draait (over een jaartje of zo) dan kan je dat "gas" op de milimeter nauwkeurig (!) "open" zetten. En...weer dicht .

Het vergt wel anders gaan denken, anders gaan oefenen en (misschien) afzien, maar het is het serieus waard. Ik snap je enthousiasme over de ORS. Maar een ORS is niet "de oplossing"... Een goede opleiding, is dat wel! In ieder geval heel veel succes! Els ! En Keep it Natural !
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vind het een beetje overdreven hoor, soms is een paard gewoon vrolijk en de baas is vrolijk. Een kind gaat dan huppelen en een paard vind het heerlijk om lekker te rennen zeker met een vriendje ernaast. Niets un-natural aan hoor. Rightbrained? Welnee, dan had ze hem niet kunnen stoppen hoor! De meeste mensen hebben er de durf niet voor maar het paard is niet onder haar vandaan gevlogen, Trea voelde dat ie wilde gaan en gaf hem de ruimte, da's gewoon controle. Vrij durven zijn met je paard. Als een paard niet meer zou mogen aangeven wat hij leuk vind en waar hij zin in heeft, dan kan je wel stoppen met je levels. Waarom moet ie altijd doen wat JIJ wilt? In een partnership is het geven én nemen. Niet "all work, no play". Nooit in volle galop over een dijk of het strand geraast zeker? Da's zo geweldig!

Hihi, wel grappig deze discussie! Oké, dus laten gaan is normal? Hoe leg ik mijn paard dan uit dat ze geen normal is, en dus niet meer lekker mag wedijveren om t hardst met haar maatje, wat vóórheen wel altijd mocht?
    Ik denk dat ik een heel gefrustreerd paard krijg dan.

Ik had gespeeld vantevoren. We hebben ruim een kwartier gestapt alvorens we iets gingen doen, dat was dus een drafje. Tijdens dat drafje wordt ze opgewonden, want ze weet wat happens before what happens happens. Ze weet gewoon, dat er een keer een galop aankomt. Zij heeft die niet genomen, dat heb ìk gedaan. Ze is dus niet van gait veranderd. Wel gaat ze de benen strekken en behoorlijk ook. Ik dacht dat versnellen in dezelfde gang was toegestaan?

Nu Els, help mij dan eens, wat moet ik doen onderweg, aan spellen? Ik ben nog niet zo ver in level 2 dat ik daar ben aangeland. Ik kan ook niet maandenlang in de wei rijden, want dan word ik zelf knetter. Hoe zorg ik dat zij niet opgefokt raakt als we gaan draven?
    Ik sta open voor tips hoor, want ik ben erg benieuwd of het ook anders kan.

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Hihi, wel grappig deze discussie! Oké, dus laten gaan is normal? Hoe leg ik mijn paard dan uit dat ze geen normal is, en dus niet meer lekker mag wedijveren om t hardst met haar maatje, wat vóórheen wel altijd mocht? Ik denk dat ik een heel gefrustreerd paard krijg dan.
    Dat denk ik ook . Je gaat namelijk een ingesleten "patroon"...doorbreken! Kan best zijn dat ze daar van gaat balen, op het begin. Maar op een gegeven moment wordt gehoorzaamheid een gewoonte . Kost alleen effe wat werk.

Ik dacht dat versnellen in dezelfde gang was toegestaan?
    Alleen als je dat zelf wilt. In dit geval wilde je dat niet. In level 3 ga je pas iedere gang in 3 tempo's rijden. In L1 focus je op left-brained blijven (partnership.)

Nu Els, help mij dan eens, wat moet ik doen onderweg, aan spellen? Ik ben nog niet zo ver in level 2 dat ik daar ben aangeland. Ik kan ook niet maandenlang in de wei rijden, want dan word ik zelf knetter. Hoe zorg ik dat zij niet opgefokt raakt als we gaan draven?
    Ik sta open voor tips hoor, want ik ben erg benieuwd of het ook anders kan.
    Wat ik net ook al schreef:" Voorwaarts, zijwaarts, stilstaan, disengage, achterwaarts, lead front end, short range circle om boomjes, backup -zig-zag door bomen, sideways langs bankje, stilstaan etcetera etcetera. Er zijn zovéél dingen, die je (vanuit het zadel) kan doen om je paard weer left-brained te krijgen! ".

Leer je paard, dat zijwaarts en achterwaarts gaan, net zo vanzelfsprekend is, als voorwaarts....

Leer je paard, niét te "assumen". Dus geen assumptions als: veld=galop of berm= uitgestrekte draf.

Misschien kan je de 21 minuten PPL proberen buiten. En iedere keer als het tempo ongevraagd versnelt, pump-rein-3x doen en -als daar geen reactie op komt-dan een héél beheerste ORS vragen. In draf dus al. En desnoods de hele weg zodat je paard op een gegeven moment begrijpt, dat "pump-rein" langzamer betekent. Dus ie-de-re keer herhalen, wanneer ongevraagd versneld wordt.

En sta af en toe stil. Niet grazen, maar stilstaan (Dat doen ook weinig mensen op een buitenrit.)
    Of parkeer je paard achterwaarts in op een oprijlaan. Etcetera etcetera.
    Tuurlijk blijf je niet op die suffe weide. Ga lekker naar buiten. Maar stap gerust af onderweg om te 7-Gamen (bij een leuke hindernis of bij right-brainedheid) . Grz Els

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik had gespeeld vantevoren. We hebben ruim een kwartier gestapt alvorens we iets gingen doen, dat was dus een drafje. Tijdens dat drafje wordt ze opgewonden, want ze weet wat happens before what happens happens. Ze weet gewoon, dat er een keer een galop aankomt.
    Kan je deze assumption gaan herprogrammeren? Bijvoorbeeld: Na drafje komt back-up, inbuigen -disengage- lead front end? Een een tijdje niet (rechtuit) galopperen? Alleen galopperen wanneer je een cloverleaf kan maken?

Waar het om gaat is die "herprogrammering" van haar "assumption". Je kan daar wellicht zélf iets voor verzinnen. En iig een tijdje niet voluit galopperen. Maar steeds slechts 3-4 passen, op een rechte lijn. En alleen langdurig, wanneer je de Bullseye of cloverleaf doet. Grz Els

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Interessante discussie is dit zeg!
    Ik moet zeggen dat ik gisteren iets gelijkaardigs tegenkwam. Ik ging dus op wandeling met Shiva, en in het begin was ze superbraaf! Maar na een klein half uurtje werd ze plotseling beetje hyper en wou ze echt voluit gaan. Ik weet nu niet of het was omdat ze doorhad dat we bijna bij vrienden van mij waren, die ook paarden hebben, of omdat ze gewoon zin had om te koersen. In ieder geval kon ik haar bijna niet trager laten galopperen, maar telkens als het goed ging beloonde ik haar met 'goed zo' en dat kent ze goed, dan stopte ze bijna om te eten . Maar telkens ik haar opnieuw in galop vroeg ging ze weer zo snel, en draf ertussen was ook zo snel.

Komt nog bij dat ze in het terugkeren, toen we samen met die twee vrienden en hun paarden meereden, nog wilder was. Want toen zij begonnen te galopperen (ik zat achteraan) begon ze ineens enorm te bokken en zo, volgens mij omdat ze echt wou racen naar huis of zo. Ik lag er iig bijna af, terwijl het al heel lang geleden was dat ze nog zo wild gedaan had langs de vaart, ik vond het echt raar... Als ik haar dan voorop liet galopperen viel ze bijna stil, dus ja, misschien om een andere reden dat ze het deed.... Weet iemand hiervoor tips?

Nou Els, dat zijn me nog eens handvaten!
    Hier kan ik wel even mee voorruit! Ik ben benieuwd, en ook hoe frustie Amy ervan wordt. Want die wil nog steeds liever een "normal" paard zijn. Zoekt ook telkens naar mijn hand (die vroeger de stang stevig regeerde).

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten