Het begint alweer kouder te worden 's nachts. Ik was vorig jaar al heel nieuwsgierig wat en hoeveel er gevoerd werd naarmate de kou vorderde, maar toen kon ik zelf helaas nog niet echt daarin mee beslissen. Nu wel. Ik zie op veel plekken dat er tussen de 8-12 kilo per paard per etmaal wordt gevoerd in de winter en ik ben heel benieuwd wat ons gebruik gaat zijn komende periode.
Overdag staan ze nog op gras (van 07.00 tot 17.00 ongeveer) en dan gaan ze op de paddock waar ze rond 20.00 uur hooi krijgen en staan tot de volgende ochtend. Hier hebben ze ook nog wat gras, blaadjes, takken etc. om te knabbelen. Daarnaast hebben we arm hooi besteld (3e snede) zodat ze veel ervan kunnen eten (liefst hele nacht door natuurlijk) en beschermd zijn tegen de kou.
Inmiddels heb ik een weeghaak aangeschaft omdat ik wel zicht wil hebben op wat we voeren. Nu voeren we zo'n 9 kilo voor 3 paarden, alleen voor de nacht. Cos krijgt daarnaast dagelijks/ om de dag een schep Equifit Base gemengd met Equifit quarter waar ook Chevivit aan wordt toegevoegd en een scheut olie. Dit krijgt hij omdat hij vorig jaar teveel afviel in de winter (moest deken gebruiken op de vervelende dagen) en omdat een aantal tekorten zijn aangetoond in zijn bloed waardoor toch een aanvulling op het hooi wenselijk is. Als het kouder wordt en ze ook overdag van het gras af gaan, dan wordt het bijvoer dagelijkse kost en komt er nog bietenpulp, grasbrok, wortel en voederbiet bij verdeeld over de dag. Ik ben heel benieuwd wat jullie voeren!
Bladwijzers