Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 33

Topic: hoefvet

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Re: hoefvet

Moet zeggen dat ik eigenlijk niet veel aan Oberon's hoeven doe. Het is nu een poos droog weer geweest en dat zijn z'n hoeven uiteraard ook droog. Vannacht en vanochtend heeft het gestort van de regen. Het land is weer nat en de hoeven worden ook automatisch vochtig. De natuur regelt het eigenlijk zelf wel.
    Maar om op de vraag van skey terug te komen: geen vet of olie gebruiken, het sluit de hoef af voot vocht en trekt alleen maar rotzooi en viezigheid aan.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

ik denk dat de natuur het niet vanzelf regelt oberon. onze paarden staan namelijk niet meer in de natuur natuur maar in weides die door mensen gemaakt zijn en de omstandigheden die de hoeven nodig hebben zijn niet optimaal. ze staan gewoon veel te weinig met hun hoeven in de nattigheid bijvoorbeeld. als je een paard op deze manier houdt zoals wij allemaal (of je moet de drinkplek onder laten lopen) , moet je dus echt wat doen om die omstandigheden. als de hoeven gewoon droog zijn als het droog weer is moet je ze dus echt nat maken!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Wat is er mis met droge hoeven (als ze niet afbrokkelen)?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

uiteindelijk kunnen ze dan minder goed functioneren

De lamellen (waaruit de witte lijn bestaat) drogen dan in en worden kleiner, waardoor de hoewand/ verbinding met het hoefbeen onstabieler wordt. Als de lamellen zich volzuigen met water is de verbinding elastisch en sterker.
    (Gelezen in het boek van Dr Strasser)

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door eline
    ik denk dat de natuur het niet vanzelf regelt oberon. onze paarden staan namelijk niet meer in de natuur natuur maar in weides die door mensen gemaakt zijn en de omstandigheden die de hoeven nodig hebben zijn niet optimaal. ze staan gewoon veel te weinig met hun hoeven in de nattigheid bijvoorbeeld. als je een paard op deze manier houdt zoals wij allemaal (of je moet de drinkplek onder laten lopen) , moet je dus echt wat doen om die omstandigheden. als de hoeven gewoon droog zijn als het droog weer is moet je ze dus echt nat maken!
    Bij ons overvloed aan nattigheid, Eline. Ik heb eigenlijk nooit problemen met droge hoeven, eerder dat ze te nat zijn. Ons weiland is omgeven door sloten. De paarden drinken uit de sloot en eten de (blijkbaar zeer smakelijke) rietstengels. Doordat ze heel veel aan de slootkant staan is de kant daar platgetrapt en staan ze met hun voeten in een klein laagje water. Vooral met het droge, warme weer staan ze daar extra vaak.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

o dat is super! bij ons is dat helaas niet zo...vaak staan ze wel met voorvoeten in het water maar met achter niet. heel jammer.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Achtervoeten hoeven toch ook helemaal niet zo vaak in het water.
    Ik heb zelf het idee dat de hoef zich niet alleen aanpast aan de bodem (steen/gras) maar ook direct aan het weer: is het droog dan is de grond harder. Een drogere hoef slijt minder snel. Doordat de bodem harder is, hoeft de hoef ook minder zacht te zijn voor dezelfde hoeveelheid hoefmechanisme.
    Is de bodem vochtig, dan wordt de hoef zacht. Op vochtige zachte bodem slijt deze zachte hoef minder snel en omdat hij soepeler is, kan hij ondanks de zachter bodem nog steeds goed uitzetten.

Dit geld dan wel voor GEZONDE natuurlijke hoeven, met goede witte lijn enzo.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid kimmy1985's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    39

Ik ken jou probeel direkt ik verzorg 3 haflingers en ook daar komt de smid als het een keer uit komt, je doet er niks aan.
    Maar ik heb gewoon een vijl gekocht papa een bakje laten maken om haar been op te zetten en vijlen maar.
    echt het doet wonderen.
    verder veel op de weg wandelen. en lekker smorgens in het natte gras laten lopen.
    en geen hoeven vet maar dat was al duidelijk.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ja, een vijl kopen is geen probleem, hem gebruiken daarintegen... ik durf echt niet.
    ik ga een keertje foto's nemen, kunnen jullie eens zien hoe de hoeven eruit zien. het is geen ramp of, hij heeft er geen last van , heeft nog nooit mank gestaan, heeft geen ijzers, maar de vorm hè...

Ik lees hier alleen over het gebruik van hoefvet of hoefolie in geval van droge hoeven.
    Klopt dat het afsluit, maar dat heeft soms zijn voordelen.
    Als je de hoeven inderdaad eerst goed laat weken en dan een laagje vet/olie aanbrengt zal het vocht niet meteen weer uit de hoef getrokken worden door de droge lucht. Zo voorkom je een soort jojo-effect van vocht-droog-vocht-droog. Dat komt de hoef ook niet ten goede lijkt me.

Daarnaast kan in de winter vet of olie ook een uitkomst bieden. Als de weides erg nat en modderig zijn kun je nogal weke hoeven krijgen. Met een laag vet bescherm je de hoeven tegen teveel vocht.

Eerlijk is eerlijk, ik heb een pot vet staan van 500gr waar ik al iets van 5 jaar mee doe Dus ik ben absoluut geen regelmatig gebruiker ervan

Daarnaast zijn er inmiddels hoefverzorgingsproducten op de markt die door hoefsmeden best nogw el eens geadviseerd worden. Die zijn ook ter bescherming, maar hebben een andere samenstelling. Lijkt me alleen nodig voor probleemhoeven...

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Zou je dan ook niet in plaats van weken in een emmer, elke dag even door een natte wei kunnen lopen (met dauw op 't gras)?

Ik heb trouwens een beetje kritiek op de teer!

Ik smeer zelf niets op de voeten, spuit ze alleen af als het een tijdje droog geweest is. Jereen heeft van zichzelf erg goede hoeven. Wel vier verschillende.. maar de kwaliteit is super!

Maar, ik ken paarden die de hele dag op stal moeten staan, vaak in een veel te smerige stal. Ga maar eens langs op de grote stallen! Vaak worden de stallen daar maar 1x per week uitgemest, soms nog niet eens, gewoon omdat er geen tijd voor is, of omdat er niemand voor aangenomen wordt.. Ik kom dus erg veel paarden tegen met rotstraal! Erg vervelend om te zien.. Als je gaat snijden, om het meeste rottende eruit te halen heb je kans dat het gaat bloeden. Rotstraal is vaak erg vochtig en het stinkt als een gek. Teer helpt hier héél erg goed tegen! Natuurlijk wordt er geen teer gebruikt in de natuur, maar daar staat ook geen één paard de hele dag op stal..

Wat ik trouwens gehoord heb, is dat manenvet héél erg goed voor de hoef is. Hebben hier meer mensen van gehoord? Het klinkt een beetje smerig, want de meeste manen worden gebruikt van slachtpaarden. Deze wordt afgeknipt en vervolgens omgesmolten tot vet. Een oud middeltje van hoefsmeden!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

....als je paard rotte hoeven krijgt van op stal staan... lijkt de oplossing daarvoor mij nogal voor de handliggend... en dan bedoel ik dus geen teer of vet!!!!!!!!!!!!!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    ....als je paard rotte hoeven krijgt van op stal staan... lijkt de oplossing daarvoor mij nogal voor de handliggend... en dan bedoel ik dus geen teer of vet!!!!!!!!!!!!!!
    Ik heb het hier nÃ*ét over m'n eigen paard, en nÃ*ét over particulieren, maar over grote stallen. Daar bedoel ik dus mee, stallen met een stuk of 70 tot 100 paarden.. Die zet je niet zomaar in een landje..

Bladwijzers

Forum Rechten