Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: hoefvet

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

hoefvet

dient dit tot iets? arrie heeft brokkelhoeven en wordt erg traditioneel bekapt (geen ijzers!) soms zitter er wel 3 -4 maanden tussen voor de smid komt. ja ik weet het , maar zolang hij niet mijn eigen paard is kan ik er niet veel aan doen. ik heb al wel heel veel hint gegeven dat er dringend wat moet gedaan worden aan zijn voetjes, maar ja...

dus voor de brokkelhoeven vet ik zoveel mogelijk ik kan. zeker goed bovenaan zodat ze hoeven goed nat zijn.
    haalt dit wat uit of is het verloren werk.
    (ik wil tenminste het gevoel hebben dat ik toch iets doe)

Re: hoefvet

Skey,
    hoe meer je invet, hoe erger het wordt. De hoeven houdt je enkel soepel door te baden in water. Minimaal dagelijks een kwartier.
    Vet daarintegen sluit de hoefwand af, waardoor deze niet meer in staat is om water (van bijv een vochtige weide) op te nemen.

Je kunt de brokkels ook zelf glad vijlen. Hierbij hoef je niet bang te zijn, dat je iets verprutsen kan hoor. Gewoon een beetje de scherpe randjes eraf vijlen, en hoe langer je het doet, hoe meer handigheid je erin krijgt en hoe gemakkelijker je de hoeven mooi kan houden tussen de bekapbeurten in.

Hoefvocht van de paardendrogist zou ook kunnen helpen...
    Maar gaan de hoeven niet brokkelen doordat de hoefwand te lang zou zijn? Dan is het namelijk helemaal niet rampzalig, maar gewoon een manier van de hoeven om op de juiste lengte te komen

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ik vet wel alleen als het heel droog weer is en de hoeven nergens nattigheid opnemen. (das misschien belangrijk om erbij te vermelden)
    hmm, dat baden denk ik niet dat goed komt... lees allemaal kapotte emmers en bakjes.

zelf veilen? denk je echt dat ik niets kan verprutsen want ben er toch bang voor...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    ik vet wel alleen als het heel droog weer is en de hoeven nergens nattigheid opnemen. (das misschien belangrijk om erbij te vermelden)
    hmm, dat baden denk ik niet dat goed komt... lees allemaal kapotte emmers en bakjes.

zelf veilen? denk je echt dat ik niets kan verprutsen want ben er toch bang voor...
    Vraag anders de hoefsmid een keertje om het jou te leren, zodat je tussentijds bij kunt houden als je niet zelf durft.
    Het is niet anders dan bij je eigen nagels als je een scheurtje erin hebt en je vijlt dat bij. Maar als je onzeker bent moet je t niet doen.

In ieder geval: de wand brokkelt omdat hij te lang is, en het enige dragende onderdeel is op dat moment. Daar is de wand niet voor bestemd, en hoevenvet of vocht helpt daar niets aan. Als jij de hoeven invet om ze soepeler te houden dan werkt dat averechts. Je kunt het beter niet doen. Als je ze niet kunt baden is bovenstaande berichtje inderdaad een oplossing voor het soepeler houden van de hoef.
    Het brokkelen ga je helaas maar op 1 manier tegen : de vijl....

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

bedankt voor het anwtoord trea, ik weet dus echt niet veel van hoeven af... * on me!*
    waarvoor is hoefvet dan eigenlijk bestemd? heb er geen flauw idee van.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

hoefvet is gewoon voor de Penny's .... Het is echt nergens goed voor, zoals Trea al zegt kan je veel beter de hoeven dagelijks even soaken. Wat ik met Fenna altijd doe als het erg droog weer is, ik trek haar grote, dikke sokken aan en maak die nat. Echt ideaal, je hebt geen waterpoel van de tuinslang maar de hoeven worden toch lekker soepel . Dit kan je doen terwijl je staat te poetsen of gewoon lekker kroelen een kwartiertje lang en dan af en toe wat water op de sokken gieten.
    Ik doen dit te weinig eigenlijk, maar wel altijd voor een bekapbeurt anders zijn Fen's hoeven veel te hard en kom je er niet door met een mesje of vijl....

En wat dat brokkelen, het werd al gezegd, dat is de natuurlijke slijtage van een hoef als de wand te lang word. Niets ernstigs,maar je hebt wel kans dat er zo een scheurtje ontstaat dat verder omhoog barst. Vijlen is dus wel heel goed om tussendoor te doen, dat scheelt Aramis weer wat gedoe met zijn voeten .
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ik heb nog een tip! Ga wandelen over de straat (erop gaat zeker nog niet hè?), dus veeeeel wandelen. Het zorgt voor natuurlijke slijtage en de hoefwand zal er zeker een stuk korter van worden.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Kunnen we niet een hoeventiplijst maken met z'n allen, gewoon wat handige dingetjes zoals die sokken en wandelen ed.... Misschien wel handig voor meer mensen die niet zoveel van hoeven weten en het wel goed willen doen. En dan tips waarmee je niets kan beschadigen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat je kan doen ná het bad water? Dán invetten of inolien. Blijft het vocht langer in de hoef. Hoef je je potje ook niet weg te gooien....

Actief Forumlid WesternGirl's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    37

weet ook iemand waar hoefteer precies voor is....en is het goed of slecht....??
    een dag zonder paard is een dag niet geleefd

Vet is sowieso slecht en teer is zelfs schadelijk. wie dat ooit heeft uitgevonden??? in de natuur wordt er ook geen vergif op de hoeven gesmeerd en ook geen vette substantie. om dan met de eerste tip te beginnen probeer zo veel mogelijk dat te doen waar paarden in de natuur ook mee te maken hebben. dat betekent dus zo veel mogelijk in water baden, zo veel mogelijk stappen over harde ondergrond om de slijtage na te bootsen (en bekappen om dat nog te bespoedigen). en misschien een betere tip: kom niet meer in de paardenwinkel (alleen om jezelf aan te kleden!). al die zooi die ze daar verkopen is alleen bedoeld om geld te verdienen. ze bedenken de gekste dingen (stofzuigers om je paard schoon te maken?!?!?! wie bedenkt het echt???). sorry hier kan ik me echt boos om maken. laten we eens kijken naar wat een paard echt nodig heeft en daar moet je dan echt voor strijden om dingen mogelijk te maken. zo frustrerend...

Actief Forumlid WesternGirl's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    37

haha ok bedankt....ik d8 er ook ineens aan...omdat ik ik d8 van ja ik zie een wild paard nog niet echt zijn eigen hoeven teren....
    een dag zonder paard is een dag niet geleefd

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

thankx voor al de tips. nu dacht ik echt goed bezig te zijn WRONG! tja, daarom vroeg ik het even en ik ben der weer een pak slimmer van geworden.
    en ach, die dingen koop ik niet zelf hoor maar ze staan bij de paarden voor het grijpen. dozen ledervet, hoefvet, koekjes, halster, nog nooit gebruikt... paardeneigenaren zijn op sommige vlakken best gek, vooral als het om normals gaat het ik de indruk, die beginnen echt een verzameling aan allerhande 'paarden'spullen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Toen ik 17 jaar geleden naar Deurne ging om mijn diploma draver-eigenaartrainer te halen, kregen we ook lessen in hoefkunde. Ongeveer de eerste zin die de leraar (zelf hoefsmid) destijds zei, was "nooit hoeven invetten, je doet er meer kwaad dan goed mee! Liever gewoon met water natmaken!". Deze les heb ik altijd goed onthouden
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten