Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

  1. #1

    Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Het lijkt mij onwijs leuk om de cursus natuurlijk bekappen te doen.
    Puur omdat ik mijn pony's graag zelf doe, ik heb in de loop de jaren al goed leren kijken.
    Lijkt me een fijne toevoeging..

    Maar zijn er mensen die hem al is hebben gedaan of bv alleen de boeken hebben.
    is het een toegevoegde waarde.. Kun je daarna echt zelf aan de slag ?


  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Op basis van het pakket en aanwijzingen van een bekapper werk ik de hoeven af en toe wat bij, maar ik laat liever een professional de hoeven controleren en bekappen, ookal omdat Moons hoeven scheef afslijten en ik niet de kwnnis heb om dst goed te corrigeren. Dus voor klein onderhoud prima, maar het echte werk en/of corrigeren toch liever een prof.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Ik ben gaan zoeken op internet en echt hele vreselijk dingen tegen gekomen..
    vond sommige verhalen echt eng

    nicky's hoeven zijn makkelijk slijten recht af en enige dat ze soms afbladeren als ze te lang zijn.
    Sophie dr voetjes breden uit aan de achterkant, van die vlapjes.

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011
    Locatie
    Roemenie
    Berichten
    112

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Ik heb zelf geen ervaring met de cursus, maar ik denk dat je voor bijna alles wel positieve en negatieve verhalen tegenkomt. Het is voor een groot gedeelte maar net hoe je er zelf mee omgaat. Als je al een goed bekapper hebt die je paard kan controleren en jou erbij kan adviseren dan kan zo'n cursus een prima aanvulling zijn.
    Bij al die negatieve verhalen vraag ik me altijd af wat nu echt de achtergrond is geweest. Had het paard al slechte hoeven, hoe drastisch zijn de mensen zelf al gaan bekappen, hadden ze een goede bekapper etc.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Het is natuurlijk ook maar net hoe je het zelf aanpakt. Stel je voor dat je aan de hand van zo,n cursus de hoeven ineens rigoureus veranderd dan kan ik mij voorstellen dat je met die beperkte kennis flink de mist in kunt gaan.

    Er zijn trouwens nu wel meer hoefbekappers de opleidingen aanbieden, Klaas Feuth ook volgens mij, en Joke Nibbelink. Ik denk dat wanneer je de cursus volgt en dan een bekapper af en toe mee laat kijken je een heel eind komt als je paard geen probleemhoeven heeft.

    Verder is er ook allerlei studiemateriaal te vinden, dvd en boek bv van Pete Ramey, de dvd,s ben ik nu aan het bekijken is wel intressant, wel allemaal engels.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Ja ben gisteren inderdaad opzoek geweest naar andere opleiding.

    maar veel opleiding zijn lang, of ver weg.

    Ga er nog wel even verder over duppen.. Wel of niet.
    Als ik keer goedkoop aan de boeken kan komen, lijkt me dat een prima begin.

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Hoi Marjo,

    Ik heb de cursus ook gedaan. Eerst de boeken goed bestudeerd, dan weet je het theoriegedeelte in principe wel.

    Op de cursusdag zelf is de hele ochtend nog theorie, wat ik persoonlijk niet veel vond toevoegen aan het boek. Je krijgt de mogelijkheid een toets in te sturen na je zelfstudie en die wordt dan besproken.

    In de middag mag je oefenen op slachthoeven, waar ik veel aan heb gehad. Gewoon eens de technieken proberen zonder dat je een hoef beschadigt en verschillende probleemhoeven zien.

    Na de cursus heb ik een goede bekapper laten komen, zodat de hoeven echt goed stonden, en toen ben ik het zelf gaan bijhouden. Dat is prima te doen, mits de hoeven normaal en recht groeien. Ik heb er eentje bij die wat scheef staat, die vijl ik heel regelmatig bij (elke 10-14 dagen) zodat er weinig kan veranderen aan de stand.

    Dus ja, ik vond het best een aanrader, maar niet om het helemaal zelf te gaan doen. Ik laat ongeveer 2 keer per jaar een bekapper komen, gewoon voor het grovere snijwerk en recht zetten als dat nodig is.

  8. #8
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Hoi Marjo,

    Ik heb de cursus niet gedaan maar heb wel de DVD in huis. Naar aanleiding van de cursus kun je mijns inziens bijwerken, maar is het zeker een aanrader om een professional aangesloten te houden. Uiteraard ligt het ook aan de hoeven van je paard. Sommige paarden "regelen" het zo goed zelf dat er alleen bijgevijld hoeft te worden. Dan is het makkelijker dan wanneer een paard bijvoorbeeld net van de ijzers af is of dat de hoefstand veranderd dient te worden.

    Mijn huidige bekapper vindt het niet goed dat mensen na "een zo'n cursus" volledig zelf aan de slag gaan zonder begeleiding. Hij zegt dat hij echt al veel drama is tegengekomen omdat veel mensen "enkel" naar de hoeven kijken en dat bekappen met het hele paardenlichaam te maken heeft. Ik kan hem daarin wel volgen... Maar meer kennis kan denk ik nooit kwaad!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  9. #9
    Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Betuwe
    Berichten
    278

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Ik heb jaren geleden een cursus bij Wout Overbeeke gedaan. Erg interessant. Ik ben nooit van plan geweest om zelf echt te gaan bekappen maar vind het fijn dat ik ze nu wel tussendoor kan bijwerken.

    Wout is helaas opgehouden met bekappen en ik heb daarna verschillende andere bekappers gehad. Het is prettig om zelf te kunnen beoordelen of een bekapper werkt op een manier die ik goed vind. Volgens mij geeft Wout deze cursussen niet meer maar Björn Rhebergen geeft de cursus volgens dezelfde methode (Jaime Jackson). www.paardinbalans.nl

  10. #10

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    'gewoon doen': je leert er imo altijd wat van.

    Ik heb de cursus gedaan en vijl ook zelf. Ik laat mijn werk controleren door een bekapper.

    Opvallend vind ik dat de negatieve verhalen bijna altijd komen van mensen die de cursus niet hebben gedaan of die handelen op een manier die niet lijkt op Natuurlijk Bekappen.
    Als je netjes bijhoud en laat controleren dan is het allemaal niet zo spannend imo; je brengt geen grote verschillen aan de hoef aan.
    En ik durf best kritisch te zijn, ik doe ook niet alles precies 'volgens het boekje' maar ben heel blij dat ik de cursus gedaan heb. Ook voor mij waren veel dingen niet nieuw maar ik vond het wel een waardevolle toevoeging. Het 'PN-gebeuren' (paard 24/7 buiten, vooral veel hooi voeren, enz.) komt duidelijk naar voren, daar moet je toch enigszins 'tegen kunnen' (of langs kunnen kijken) maar nogmaals: gewoon doen.

  11. #11
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Ik heb "alleen die ene cursus" gedaan en heb er voldoende vertrouwen door gekregen om zelf aan de slag te gaan.
    Sindsdien bekapt ik mijn paardje al drie jaar probleemloos maar hij heeft ook gezonde hoeven, zonder bijzondere afwijkingen.

    Je moet gewoon doen waar jij vertrouwen in hebt. Ik denk dat je na zo'n cursus in ieder geval een goed gevoel hebt over opgedane kennis.
    Of je dan zelf gaat vijlen, snijden, beide of niks wilt doen aan de hoef, je weet dan in ieder geval wat belangrijk is voor gezonde hoeven!

  12. #12

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Ik heb me deze week aangemeld voor de cursusdag in februari in Riemst. Mijn insteek is ook het begrijpen van theorie achter hoeven, meer inzicht in wat goed is en ook het gerichter kunnen bijhouden van hoeven. Niet per se om daarmee nooit meer een hoefsmid te laten komen of alles wat "traditioneel" is af te wijzen.

  13. #13

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Hoi. Ik heb in november de cursus bij Bjorn Rheebergen gedaan. Deze is 2 dagen en zeer intensief.
    Het voordeel van deze cursus is dat er minimaal 2 privelessen verplicht zijn. Je wordt dus niet meteen alleen in het diepe gegooid.
    Ik heb zeer veel geleerd en moet nog veel leren, maar ik doe mijn paard wel zelf. Ze blijft verder wel onder toezicht. Dit ook omdat mijn zelfvertrouwen nog moet groeien en ik op tijd wil zijn, mocht het toch fout gaan.

  14. #14
    wendels
    Guest

    Re:Ervaringen cursus natuurlijk bekappen

    Natuurlijk bekappen ik super handig. Soms kan je paard wekens zonder bekappen en als je bij het uitkrabben van de hoeven iets ziet, pak je even je mesje en rasp. Mijn man heeft de cursus van hoefnatuurlijk gedaan in Zeeuws Vlaanderen. Zeer aan te raden. Je krijgt er ook een goed naslagwerk/ studieboek bij. en natuurlijk bekappen heeft veel voordelen. mijn paard heeft altijd cgrip ook met het ijsweer van de laatste tijd. kijk maar eens op de website van hoiefnatuurlijk.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •