Weer eens een linkje met zadeldrukmetingen. Misschien voor een aantal mensen leuk om te zien
http://www.das-sattelhaus.de/Druckmessung.html
Weer eens een linkje met zadeldrukmetingen. Misschien voor een aantal mensen leuk om te zien
http://www.das-sattelhaus.de/Druckmessung.html
Inderdaad een handige link. Vooral omdat ik in het voorjaar mijn paard ga inrijden wil ik hier toch wel graag al informatie over binnen slaan.![]()
Ik reageer hier niet zozeer op de inhoud van dit topic, maar meer op de methode van drukmeting in algemene zin.
Wij hebben 2 jaar geleden een gedegen sessie (2 dagen met 12 metingen per dag) met drukmeting gedaan / laten uitvoeren, om zeer verschillende redenen :
- Waren de door ons gemaakt maatwerk zadels wel zo “passend” als wij dachten?
- Waren er andere invloeden op de pasvorm?
- Hoe werkt deze drukmeting, wat kunnen we er mee en wat is de waarde ?
Ik wil op het 1e punt verder niet in gaan, past niet in dit topic.
M.b.t. het 2e punt, kan ik aangeven, dat er wel degelijk enkele randvoorwaarden zijn, die het resultaat van de metingen (sterk) kunnen beïnvloeden.
- Met hetzelfde paard, hetzelfde zadel, dezelfde ruiter, maar een ander pad kan het resultaat al sterk afwijken. M.a.w. in de meting speelt het pad een grote rol.
- Met hetzelfde paard, hetzelfde zadel, hetzelfde pad, maar een andere ruiter, kan het resultaat zeer sterk afwijken.
M.a.w. in de meting speelt de ruiter een ZEER grote rol.
Met een exact gelijke combinatie, 20 uur later, konden de resultaten verschillen (!?).
Mijn verbazing kwam bij het gebruik van het systeem zelf.
Het ons ter beschikking gestelde systeem (incl. instructeur), werkte met een drukpad met vele honderden meetpunten, die via een draadloze verbinding worden doorgegeven aan een laptop, waarop de verwerkende software draait.
Nadat een paard met dit drukpad (daarop het normale pad en vervolgens het zadel), is gezadeld moet het systeem gekalibreerd worden. Bij dit kalibreren kan de gebruiker o.a. de kracht van meeting regelen. Niet alleen in algemene zin, maar ook in specifieke zin. Volgens de meetkundige was dit nodig, omdat ruiters verschillend van gewicht zijn en anders de verschillen in de meetpunten – mogelijk – zou worden overstemd met een “te zwaar druk beeld”.
Dit verklaart, waarom metingen van 2 keer dezelfde combinatie kan verschillen – het resultaat is afhankelijk van de instellingen.
De kleuren hoeven niet per se “overbelasting” weer te geven (al wekken ze wel vaak de indruk). Ze geven het verschil in druk aan op verschillende plaatsen onder het zadel. Dat is ook goed om te weten, maar geeft geen sluitende info of er “overbelasting” is, dit nog los van de vraag wanneer er sprake is van overbelasting.
Voorbeeld bij 2 metingen met exact gelijke omstandigheden (paard, zadel, ruiter, etc.) :
Bij drukmeting A kan rood de absolute waarde 100 aangeven, blauw de absolute waarde 50 en groen de absolute waarde 10.
Bij drukmeting B kan rood de absolute waarde 60 aangeven, blauw de absolute waarde 50 en groen de absolute 40.
Bij een “kleuren diagram” zal er veel meer rood zijn bij meting A als bij meting B.
Verder zal de computer minder “rood” kunnen tonen, als het ruiter gewicht “zwaar” is ingesteld. ; het meetbeeld wordt vlakker.
Het resultaat is dus sterk beïnvloedbaar. Als ik zadel A beter uit de verf wil laten komen dan zadel B is dat een koud kunstje.
Iemand die met deze methode beoordelingen doet, moet dus heel onpartijdig zijn, zeker zelf geen zadels verkopen of daar in bemiddelen. Aangezien er met het meten en beoordelen alleen, geen droog brood te verdienen is en alle ons bekende “meters” ook verkopers zijn, trekken wij de waarde van dit soort metingen sterk in twijfel.
Dank je wel voor je waardevolle aanvulling Sablou.
Ik had al zo mijn twijfels over het nut van dergelijke drukmetingen, en jouw ervaringen bevestigen dat!
Ik ben er inderdaad van op de hoogte. De link was meer bedoeld om eens te zien hoe de ruiter op het filmpje zit en in het zadel zit en hoe dit van invloed is op de meting. Zoals ik zei; gewoon leuk om te zien voor sommige mensen en niet direct een basis om je zadel op te kopen.
Inderdaad wel interessant om eens te horen dat die systemen zo verschillend ingesteld kunnen worden![]()
Dat is met de warmtemeetcamera's precies zo hoor, je kunt een minimaal verschil zó "op te laten lichten" dat het vuurrood of juist ijskoud lijkt, zoals de destijds beruchte foto van een beslagen paard, alsof er totaal geen doorbloeding in de benen was. Altijd goed om je te realiseren dat dit soort apparatuur niet altijd de objectieve waarheid vertelt, maar ook een representatie kan zijn van de mens die de apparatuur bedient![]()
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
Voor alle duidelijkheid :
Ik ben er van overtuigd, dat een ECHT ONAFHANKELIJKE meter/insteller/beoordelaar met dit systeem heel goed kan aangeven, welk van de geteste zadels wel goed past (passen) en welke minder goed past (passen), incl. specifieke beoordeling, vermits er steeds met hetzelfde paard en dezelfde ruiter wordt gemeten.
Bladwijzers