Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Nieuw (2de hands) zadel kopen, where to begin?

Nieuw (2de hands) zadel kopen, where to begin?

Hoi

Ik zit al bijna 7 jaar (denk ik) op mijn boomloze london zadel. Toen der tijd voor Amigo (fjord) gekocht ivm weinig schoft. Ik ben altijd ERG tevreden geweest over de boomloos zadels. Maar sinds een korte tijd heeft mijn moeder weer een boomzadel gekocht en rijdt dit toch ook wel weer fijn en zou ik graag voor Clay (kleine kwpn) ook weer een boomzadel willen kopen.

Nu heb ik in die 7 jaar nooit problemen gehad met de aanschaf van een nieuw zadel omdat dit altijd boomloos werd en altijd goed lag.

Ik heb een zadel passer in de buurt. waar ik overigens goede en minder goede verhalen over hoor. Maar momenteel is hij wel de gene die het meest in de buurt zit.
    Nu weet ik wel dat 2de hands zadels bij hem wel een beetje duur uitpakken en ik vergelijk bare zadels op MP goedkoper kan vinden en evt passend kan laten maken naar mijn paard.
    Maar kan je dat zomaar doen, en/of hoe moet ik er achter komen welke maat boom/schoft clay heeft.

Mijn voorkeur gaat uit naar een " passier grand gilbert " omdat ik hier wel goede reacties over heb gelezen. Maar ik sta open voor elk merk als het maar een zwart dressuur zadel is.
    Wat zijn jullie ervaringen.
    En zou je zeggen dat ik vooraf al een zadel zou moeten kopen (en dan laten bekijken) of gewoon maar een zadel uitkiezen bij de zadelpasser?

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:Nieuw (2de hands) zadel kopen, where to begin?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vie

Maar kan je dat zomaar doen, en/of hoe moet ik er achter komen welke maat boom/schoft clay heeft.
    ik ben zelden bot, maar nu toch maar even. Als je zó weinig verstand hebt van zadels dat je dit schrijft je zéker zorgen dat je een hele goede zadelpasser nemt!

Niet alleen de boommaat is van belang mmar ook de pasvorm, en dat komt nog nauwer dan je eigen schoenen. Het is waanzinom te denken dat je elk willekeurig zadel op elk paard op maat kunt maken. Een voorkeur voor een bepaald model daar heb je ook niets asn, het zadel moet op je paard passen en bij jou en daar valt van afstand niets over te zeggen.
    Als je graag een tweedehands wil kun je het beste een zadelpasser met een brede collectie laten komen. De meeste willen er best een eindje voor rijden zeker als je de reiskodten vergoedt. Enbedenk dat je met een slecht passend zadel veel schade kunt doen aan je paard!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Vie

ik ben zelden bot, maar nu toch maar even. Als je zó weinig verstand hebt van zadels dat je dit schrijft je zéker zorgen dat je een hele goede zadelpasser nemt!

Niet alleen de boommaat is van belang mmar ook de pasvorm, en dat komt nog nauwer dan je eigen schoenen. Het is waanzinom te denken dat je elk willekeurig zadel op elk paard op maat kunt maken. Een voorkeur voor een bepaald model daar heb je ook niets asn, het zadel moet op je paard passen en bij jou en daar valt van afstand niets over te zeggen.
    Als je graag een tweedehands wil kun je het beste een zadelpasser met een brede collectie laten komen. De meeste willen er best een eindje voor rijden zeker als je de reiskodten vergoedt. Enbedenk dat je met een slecht passend zadel veel schade kunt doen aan je paard!
    En die schade valt vaak een stuk duurder uit dan het laten komen van een zadelpasser en de aanschaf van een goed zadel

Bedankt voor de reactie ik vind je reactie niet bot! Ik zie het als een bevestiging op mijn eerste intuďtie. Maar was gewoon benieuwd hoe andere altijd een eerste "boomzadel" kopen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Bij mij is toen iemand van een ruitersportzaak langsgeweest met allerlei zadels. Hele dure en minder dure. Het enige (!) zadel dat pastte en ook voor mij fijn zat, was de Kieffer Lech. Heb daarna een tweedehands gekocht via Marktplaats, geen seconde spijt van. Is een heerlijk zadel, met flair systeem ingebouwd . Dat zit heerlijk en is makkelijk aan te passen. De zadelpasser rekent vaak geen paskosten als je het zadel er ook aanschaft. Doe je dat niet ben je vaak een bedrag kwijt voor het passen (50-100€). Maar dan weet je wel wat past en in welke prijsklasse dat is!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik ben in eerste instantie veel gaan lezen over zadels en op verschillende plaatsen gaan kijken en mij laten adviseren, gaan zitten op zadels waardoor je zelf ook weet wat je wilt en wat goed voor jouw lijf werkt, verder is het natuurlijka afhankelijk van wat je wilt gaan doen met je paard(dressuur, cross, springen ed).

Vervolgens heb ik een paar mensen laten komen(en met de zadels gaan rijden) en uiteindelijk een zadel gekocht, voordeel als je een zadelpasser laat komen en daar een zadel koopt is dat je ook later nog een advies kunt vragen of je zadel wat aan kunt laten passen, je paard veranderd nog wel eens van bespiering of door het voedselaanbod en dan is advies ook fijn.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bedankt Lila & Whoopie,

Ik ga inderdaad een zadelpasser laten komen. Dan hebben we in ieder geval een begin en een maat en wellicht zit er ook een zadel bij die ik lekker vind zitten EN niet geheel onbelangrijk in mijn prijs categorie

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom zou je een ander zadel zoeken als je tevreden bent over je London? Heb je het idee dat het niet meer goed ligt op je paardje?
    Ik persoonlijk zou, als het goed past en jij er zelf tevreden over bent niet op zoek gaan naar een ander zadel namelijk. Kijk op bokt en je schrikt hoeveel mensen zitten te tobben om een goed passend zadel op hun paard te krijgen en te houden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MaaikeV
    Puur uit nieuwsgierigheid, waarom zou je een ander zadel zoeken als je tevreden bent over je London? Heb je het idee dat het niet meer goed ligt op je paardje?
    Ik persoonlijk zou, als het goed past en jij er zelf tevreden over bent niet op zoek gaan naar een ander zadel namelijk. Kijk op bokt en je schrikt hoeveel mensen zitten te tobben om een goed passend zadel op hun paard te krijgen en te houden.
    Geen gekke vraag. Ik ben inderdaad zeer tevreden over mijn london zadel , (moet zeggen momenteel ligt hij niet heel lekker voor mijn gevoel, maar clay is toch ook iets gegroeid dus ik denk dat ik mijn bredere pommel in moet doen) Ik zou het zadel ook absoluut niet weg doen. Het is puur voor erbij en omdat ik laatst weer op een boomzadel zat en het toch wel weer lekker vond zitten.
    Ook heb ik het idee dat je je paard minder zou storen bij evt wiebelige bewegingen. ivm met zijn leeftijd (5j) wil ik hem niet teveel uit een eventuele onbalans brengen. (of is dit een fabeltje )

En inderdaad hoor/lees/zie je vaker mensen met een slecht passend zadel (daarom was ik overigens ook zo blij met het boomloze zadel concept )
    Maar ik had het idee dat een zadelpasser mij hier ook verder mee kon helpen.

Mag ik vragen waar jij opzit?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011

Zelf heb ik een Barefoot Barrydale
    Mijn pony is ook 5 jaar en ben net bezig om haar in te rijden, dus heel veel ervaring met dit zadel en boomloos in het algmeen heb ik verder niet hoor. Wel heb ik er heel veel over gelezen.
    Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een zadel omdat het westernzadel wat ik had gekregen te groot is voor haar. In de eerste instantie wilde ik een normaal dressuurzadel en heb hiervoor ook veel rondgekeken. Het probleem is dat ik in Roemenie woon en er hier geen zadelpassers of iets dergelijks in de buurt zijn. Uiteindelijk ben ik toen tot de conclusie gekomen dat ik het een te groot risico vond om op de gok een zadel te kopen en te hopen dat het wel zou passen. Met boomloos is de kans op passen gewoon groter in mijn optiek.

Ik denk, omdat je met een boomlooszadel meer de bewegingen van het paard voelt dan met een boomzadel, dat je juist bij onbalans beter met je paard mee kan gaan. Ik zelf heb er weinig problemen mee in ieder geval. Ook een onverwachtse beweging of sprintje is prima uit te zitten met mijn Barrydale

Bladwijzers

Forum Rechten