Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 51

Topic: Ervaringen paddock paradise

  1. #1

    Ervaringen paddock paradise

    Sinds enkele maanden staan Zequita en Ryan in hun paddock paradise. We hebben een simpel track van ongeveer 400 meter, een schuilstal en op twee plekken hooikisten staan.

    Ik ben zeer blij met hoeveel ze lopen in het track maar ben nog aan het expirimenten met hoe(vaak) hooi geven en hoelang toegang tot een gras strookje. De afgelopen maanden heb ik overdag gras gegeven en in de avond met hooi (in een netje) op het track.

    De wens blijft toch, om ze hooi te geven (in de avond,) maar vooral ook 24x7 een stukje gras. Ik ben hiernu een paar dagen mee aan het expirimenteren maar ben bang dat dit voor Ryan toch teveel is en dat hij op den duur echt veels te dik gaat worden.

    Dus hoelang hebben jullie de paarden op de wei staan en hoevaak geven jullie hooi?
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Leuk, ook een pp!
    Ik heb niet veel wei en daar staan ze dus maar kort op. Dat is dus uit noodzaak geboren, maar ook als ik veel wei zou hebben zou toch niet alle paarden uit onze kudde daar (lang) op zetten.
    Nu is mijn basis drie maal daags hooi/voordroog. Als het gras in het voorjaar lang genoeg is gaan ze daar 's middags één tot anderhalf uur op. Ik ga er dan vanuit dat ze dan een portie ruwvoer naar binnen werken. Ze krijgen dan dus nog twee maal hooi. Ik laat ze daarbij op het hele weitje, doe niet aan strookbegrazing. Ik heb dat een jaar gedaan, maar dan wordt het gras te kort gevreten om weer vlot te kunnen herstellen.
    Volgend jaar heb ik meer wei, en dan kunnen ze daar zo'n twee uur op schat ik. Dat vind ik een mooie tijd, want ik merk wel dat als ze weten dat ze maar beperkt de tijd krijgen, ze wel flink doorgrazen. Ze werken zoveel mogelijk naar binnen
    Voor drachtige en zogende merries en jonge dieren vind ik het een ander verhaal trouwens.

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Om grasinname te reduceren heb je verschillende opties.

    - Strookbegrazing, waarbij het inderdaad zeer kort gegeten wordt (maar bij voldoende groot weiland en daarna enkele maanden rust voor het kale stuk met evt bijzaaien herstelt dat prima). Ik geef ze nu zo 1 of 2x per dag gras bij, als het op is, eten ze gras van het pad.
    Dit is vaak wel gezond gras: goed uitgegroeid, langstengelig.

    - Een groter (evt afgemaaid) stuk wat kort is en kort blijft, aka waarop precies dat teruggroeit wat ze eten. De grootte hiervan kun je afstemmen op hoeveel ze mogen hebben en de groeisnelheid. Nadeel is dat ze dan continue gestresst gras eten.
    - of tijd-restrictie, dus enkele uren op gras, zoals je nu doet.

    Ja, of een graaskorf, maar die lijkt mij alleen noodzakelijk als je de inname van 1 paard wil beperken.

    Ik heb nu een combi van strookbegrazing en kort gras (op het pad). Ik heb expres een breed pad, waar overal nog gras staat.
    Een optie die ik voor volgend jaar overweeg zijn kleine weitjes waar ze 1 week op gaan en elke week wisselen van weitje. Lijkt me beter voor het gras en ook beter tegen de vreet-stress, maar dan heb je wel de eerste dagen flink meer inname dan de laatste dagen. En als je dat wil compenseren, staan ze de laatste dagen erg schraal.
    Buurman manegeboer doet dit zo, zijn land ziet er erg goed uit (kwart hectares voor 15 ponies) maar de ponies zijn wel aan de ronde kant.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ik heb niet de mogelijkheid ze maar enkele uren op de wei te laten, althans niet op een makkelijke manier omdat ik soms ook moet werken.
    Maar ik pas extreme strookbegrazing toe. Het lijkt heftig voor de wei, maar eigenlijk heb ik daar geen problemen mee. Ik geef 2x daags grasstrookje. Enkele meters lang uitgebloeid gras gaat het dan vaak om. Maar ze lopen bij mij nooit langer dan 2 weken (vaak maar 1-1,5 week) op een stukje. Daarna zet ik het af en kan het weer groeien. Binnen twee maanden staat er weer een berg gras.
    Mijn looppad, dat alleen in de zomer er is, dat is gewoon zwart.. Dat is niet te voorkomen hier. Het is hier altijd vochtig.
    Als het strookje op is wandelen ze vaak terug naar stal/paddock. Ze hebben voor de nacht momenteel nog 2 plakjes stro als droge stof en vaak een netje met beetje hooi. Dit wordt graag gegeten.

    Voor mij is dit de enige optie bij 24/7 grastoegang. Ik heb ze weleens begin en eind van het seizoen op een groter stuk staan. Maar dan moet ik ze met een drie kwartier eraf halen (vooral begin van het weideseizoen) anders lijken ze wel te ontploffen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ja, zo heb ik de strookjes ook ingedeeld. Kleine deel-weitjes waarin ik de stroken bijgeef, zodat het kortgegraasde net als bij Dyonne na 1,5 week weer afgezet kan worden.
    In een paddock paradise kan dat heel makkelijk, omdat je rondom ingangen kan creëren.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #6
    Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2012
    Locatie
    oost-groningen
    Leeftijd
    58
    Berichten
    39

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ook wij hebben sinds 1,5 jaar een PP en dat bevalt ons én de paarden uitstekend. Ons zeer gemêleerde gezelschap (NRPS, KWPN, Quarter, Haffie, Cruzada (friesxanda), 2 shetties) krijgen 1 à 2 uur per dag weidegang. Op 1,75 ha. hebben we een track van 800 m. in een grote rondgang en een kleine rondgang gemaakt, die gem. 5 m. breed is. Het langste rechte stuk is 200 m. lang voor de topsnelheid . Ze krijgen 2x daags hooi uit slowfeeders en hebben een ruime inloopstal met verharding. De track biedt 1600 m. grasrandjes en de "dikkertjes" (laatste 4 v/h rijtje)gaan iets eerder van de wei. Er zijn nu 7 weitjes, voor iedere dag van de week. Die kunnen dan 6 dagen aangroeien. In het begin van dit voorjaar geexperimenteerd met graasmaskers, maar omdat ze dan niet specifiek plantjes kunnen eten, hebben we die weer afgelaten. Vorig jaar deden we nog aan strookbegrazing, maar de grasmat ziet er dit jaar veel beter uit. Natuurlijk ook door dit groeizame voorjaar.
    Er is eigenlijk nog geen jaar hetzelfde geweest sinds we hier wonen (8 jaar nu), maar we hebben het gevoel dat dit het nu is. Over 2 weken wordt er nog een poel gegraven om het waterprobleem na regen een beetje te structureren. Dat geeft de paarden ook weer een extra impuls.

    Dit hele seizoen zien we dat deze manier van weidebeheer/graastijd voor alle leden van de kudde goed uitpakt. De Cruzada is wel veeeel te dik, maar die kan ook bijna op haar buik liggend onder de draad door eten. Tja....

  7. #7

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Dank voor het delen van jullie ervaringen, leuk om te lezen.

    Wij gaan nog even verder proberen met elke dag een strookje gras van 15 bij 5 meter (inderdaad ook in deel weitjes) en 2x per dag hooi in het track. Het strookje is na 24 uur wel redelijk kort gegraasd, maar ik heb gras genoeg om het de tijd te geven om rustig te herstellen.

    @zephyrus: klinkt als een spannend track, heb je een tekening? Vooral de kleine rondgang ben ik nieuwsgierig naar.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Mag ik hier even wat vragen?

    Eveline:
    Een groter (evt afgemaaid) stuk wat kort is en kort blijft, aka waarop precies dat teruggroeit wat ze eten. De grootte hiervan kun je afstemmen op hoeveel ze mogen hebben en de groeisnelheid. Nadeel is dat ze dan continue gestresst gras eten.
    - of tijd-restrictie, dus enkele uren op gras, zoals je nu doet.
    Dat deed je ook toen je de paarden bij Jan had staan , of in ieder geval dat jaar dat ik er ben geweest, merk je verschil met de paarden als je ze strookbegrazing geeft, en dan bedoel ik vooral in die zin dat ze klachten krijgen van het gras (jeuk, opgezete buik), kort lopen dat soort dingen).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Wij hebben ook al het een en ander geprobeerd qua weidegang. Strookbegrazing is niet fijn voor je weide, zelfs niet met voldoende rust ertussen, tenminste dat hebben wij gemerkt. Hele dagen op een volle wei kan hier niet ivm 2 paarden die snel dik worden. En daarbij vind ik het ook niet fijn dat de laatste dagen dat ze op zo'n wei staan weinig te eten hebben, wil de voeldselinname stabiel houden. Ik denk zelf dat het het beste is voor je wei om ze 2keer per dag een aantal uur te laten grazen. Maar dat wil ik pertinent niet omdat ze zich de rest van de tijd maar een beetje staan te vervelen.
    Na een hoop geëxperimenteer hebben we dit jaar toch weer gekozen voor strookbegrazing. smorgens gaan ze de wei op, rond 10 uur savonds haal ik ze er weer vanaf en geef ze hooi voor de nacht in de paddock. We hebben 2 dikkerdjes en 2 skinny's, de skinny's gaan in de middag nog apart om 2a3 uur extra hooi te kunnen eten. Zo werkt het voor de paarden (en de mensen) hier het beste, maar voor de weide is het echt verre van optimaal.

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Ervaringen paddock paradise

    @Janneke: klopt, ze stonden toen een aantal weken op hetzelfde, korte stuk.
    Mijn paarden hebben nooit dergelijke gezondheidsklachten gehad, gelukkig.
    Wel krijgen ze dikke kaakklieren van het korte gras. (Omdat ze veel meer kleine hapjes kauwen?)

    Het enige wat Sjef soms kreeg was dikke benen als ze op een nieuw (groot) stuk gingen met teveel vers gras.

    Ze krijgen wel ronde buiken van de strookbegrazing, maar dat zie ik niet als 'opgezet' maar gewoon gevuld met veel ruwvoer.

    Nu Sky en Ceo een weekje op weinig gras + hooi stonden, hebben ze gelijk een sport-figuurtje gekregen

    @Marina: wat merk je aan jouw wei, van de strookbegrazing? En hoeveel HA heb je voor 4 paarden?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Ervaringen paddock paradise

    @Callippo: we hebben denk ik ongeveer een hectare voor 4 paarden. Moet zeggen dat we gras zat hebben hoor van april tot eind oktober met strookbegrazing (afhankelijk van het weer). Het irriteert mij gewoon dat er pollen uitgetrokken en er een wat minder dichte grasmat ontstaat. Jossie heeft laatst ergens ook iets beschreven over "gestrest" gras, dat zie ik hier ook gebeuren. We hebben nu vorige week voor het eerst een deel van de wei laten injecteren, voorheen deden we de paardenmest 1xpj uit laten rijden. Voor mijn gevoel doet injecteren toch meer goeds voor het gras (obv oude bevindingen) Voor nu nog steeds zat gras. Niet voldoende om ook savonds nog een strook gras bij te geven en helemaal zonder hooi uit te kunnen, maar dat willen we ook bewust niet.

    PP is hier overigens niet haalbaar ivm te natte grond.

    Moet zeggen dat ik het het enige nadeel vind van paarden 24/7 buiten in een groep te houden dat het voer wat minder makkelijk per paard aan te passen is maar zoals we het nu opgelost hebben gaat het prima

  12. #12
    Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2012
    Locatie
    oost-groningen
    Leeftijd
    58
    Berichten
    39

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Gipsy Spirit, ik ga mijn best doen om een plattegrond te fabrieken. Mocht dit niet lukken, dan maak ik foto's en zet ze in dit topic. Overigens is het zo dat de grote en kleine track een soort van 8 vormen, de kleine is ongeveer de helft van de grote en op de kleine track ligt eigenlijk niks spannends, we zijn alleen een soort bos aan het proberen te maken. Dat lukt nog niet echt, het onkruid (distels en brandnetels) halen ons in...

  13. #13

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door zephyrus
    Gipsy Spirit, ik ga mijn best doen om een plattegrond te fabrieken. Mocht dit niet lukken, dan maak ik foto's en zet ze in dit topic. Overigens is het zo dat de grote en kleine track een soort van 8 vormen, de kleine is ongeveer de helft van de grote en op de kleine track ligt eigenlijk niks spannends, we zijn alleen een soort bos aan het proberen te maken. Dat lukt nog niet echt, het onkruid (distels en brandnetels) halen ons in...
    Ja leuk foto's! Klinkt super wat jullie aan het maken zijn. Gewoon flink met de bosmaaier tekeer gaan.

    Hier is het PP ook niks spannend, zeg maar rustig saai. Ik moet eerst nog wennen aan de enorme hoeveelheid paaltjes, poorten etc. etc. die in je wei terecht komen.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  14. #14
    Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2012
    Locatie
    oost-groningen
    Leeftijd
    58
    Berichten
    39

    Re:Ervaringen paddock paradise

    http://www.mijnalbum.nl/Album=WNSZCGKO
    Ik plaats het hele album maar. De titels van de foto's zeggen waar we ong zitten op de PP. We hebben 1 middencorridor met links de grote track en rechts de kleine track. Op de middencorridor zitten alle weide-ingangen. Inderdaad erg veel palen en sluitingen, maar dat went wel snel. Op een aantal strategische plaatsen hebben we pleintjes gemaakt om de paarden de gelegenheid te geven voor elkaar te wijken. In het midden van de langste track is ook zo'n wijkplaats. Misschien dat we in de toekomst daar nog een hooinet tussen palen plaatsen, maar de slowfeeders bij stal zijn logistiek handiger én de paarden staan meer op harde bodem. De poel is gepland op de natte plek bij de zandbulten.
    Ik hoop dat de foto's een beetje een beeld geven, anders ben ik zeker bereid nog toe te lichten.
    Ben ook benieuwd naar de PP's van jullie, dus laat je foto's maar zien

  15. #15
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Zier er fijn uit, fijne inloopstal ook zo, lekker licht, hoeveel grond heb je voor hoeveel paarden/pony,s?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •