Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 51

Topic: Ervaringen paddock paradise

  1. #31

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Intressant dorien om ook jou ervaring te horen.

    Ik heb nu 2 lange stukken waarop ik strook begrazing gaf, die zijn helemaal kort bijna tot sahara zand aan toe.
    Ben benieuwd of dat voor de winter nog terug komt. En anders zaai ik het volgend jaar in en wil ik proberen eigen mest daarop te brengen.
    Om geen volle bemesting te creëeren.

    Mijn winter plannen zijn ook nog erg wazig.
    Enige wat vast staat is dat het dicht geslipte pad dicht gaat, ben nu bezig een 2e naast gelegen pad te maken.
    Die eten ze nu op. Laat ik het stuk met rust komen en voor de winter gaat hij helemaal open.
    en ook over 24 uur hooi of juist niet, allemaal moeilijke vragen. (maar ook zeer leerzaam)
    Of evt andere voeding.. Zoals meer bietenpulp vult wel weinig voedingswaarde.?

    we denken rustig verder.

  2. #32
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Where my home is
    Leeftijd
    45
    Berichten
    49

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ouder topic , maar erg leuk om te lezen .
    Ik had een mooi PP gecreëerd echter werd het land verkocht en moest ik op zoek naar iets anders .
    Heb wat anders en de paarden lopen er nu een maand .
    Heb er 4 lopen 2 grote merrie,s zijn moeder en dochter , de C pony van mijn dochter en mijn schattige mini Annelie die veel leed heeft gehad met zere voeten , zere schouder en een peesblessure allemaal rechts voor . Nu blijkt ze ook nog hoog drachtig te zijn .
    Maar terug on topic .
    Heb nu ruim halve hectare met daarop luxe buiten stallen die bij mij dienen als schuilstal en om de jonge grote merrie en de C pony apart te zetten met voeren .
    De weide is verdeeld in 3 stukken van elk 20/25 mrt breed , de grootste wei is 100 mrt lang de andere 2 , 85 mtr .
    De achterste wei is een wei met een natte hoek , daar zit ook een kuil ( poel ) en er staan een aantal hoge bomen waar ook stel com platen onder liggen , mooi zomer soes plaatsje . De achterste wei wil ik een paddock maken waar ze altijd op kunnen de andere 2 weide,s moeten graasweide worden .
    De grote wei zal een meter of 20 moeten af staan om daar een paddock en ruimte te houden zodat ze altijd naar den achterste wei kunnen waar ze dan hooibak slowfeeding krijgen onder de bomen op de stelcom platen .
    De poel waar ze pootje kunnen baden en de drinkbak staat daar .
    De weides hebben weinig onderhoud gehad de afgelopen jaren , mede omdat de toegangspoort maar krap 3 meter is en de zodenbemester er niet op kan .
    Loonwerker kijkt of hij een kleinere bemest er kan regelen , of ik ga de oude mesthoop uit kruien .
    De grote wei heeft weinig gras , wel veel mos . Het is dan ook droge bos grond en ben blij dat er een beregenings mogelijkheid is .
    Bemesten is wel nodig zodat we van de mos afkomen en de grond wat extra te geven .
    Kan de zodenbemester niet komen wil ik de oude mesthoop uitrijden en er later nog pavo fieldcare kunstmest op gooien .

    Vergeet helemaal te vertellen dat er ook 3 schaapjes zijn . Van de landeigenaar . Maar noem ze al mijn schaapjes .
    Ik geef ze eten en drinken . ze laten zich al aaien .
    Eigenaar doet er eigenlijk niks mee . Scheren is dan ook een prioriteit .
    Komt goed in mei
    TT
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

    Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

  3. #33
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ooooh een poel, heb je daar een foto van?

  4. #34
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Where my home is
    Leeftijd
    45
    Berichten
    49

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ga ik maken , ben er niet snel mee , mn net uploaden via mijn album ed omdat ik foto,s van ge, naar pc moet doen of picasa gaan proberen .
    Poel is niet echt groot , maar wordt hij wel omdat er nu 3 diepe kuilen liggen een banaan vorm , een rechte en 1 ovaal . Als ik van dit a

    es 1 maak heb ik 10 x 4 ongeveer alleen dan de randen stevig genoeg krijgen . Andere is het geen water poel meer maar een modderpoel
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

    Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

  5. #35
    Actief Forumlid sonja w's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    arendonk ( B)
    Leeftijd
    56
    Berichten
    228

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ben ook benieuwd naar de foto van je poel ....

  6. #36
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Where my home is
    Leeftijd
    45
    Berichten
    49

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Datgene wat van de winter poel was is nu een droog gat .
    We gaan eea veranderen nog zodat de poel , poel blijft .
    Maar zit nu even met veel andere dingen en first things first .
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

    Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

  7. #37
    Forumlid
    Aangemeld
    Jul 2012
    Locatie
    Frankrijk
    Leeftijd
    44
    Berichten
    19

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Hier ook een PP. Ik heb ongeveer een hectare voor twee fjorden en twee shetten. Het grootste voordeel vind ik het beperkt kunnen voeren. Perla heeft al jaren extreem last van zomereczeem, op haar kont het weiland door, tot bloedens toe openschuren. Dit jaar voor het eerst nog niet op het gras gehad, alleen op de track met hooi. Nu schuurt ze heel minimaal, staart een beetje door elkaar, klein stukje manen eraf maar echt nihil. Verder vind ik ook dat de kwaliteit van behoeven erg voorruit is gegaan.
    Nadeel is hier nog wel dat in de natte perioden de paden een blubberzooi worden, dat moeten we dus nog wel verbeteren...

  8. #38

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ik heb ook een paddock paradise.
    Voor twee paarden en een veulen en soms twee ossen.
    Het track is overal 3.5 m breed en grote 300 meter lengte, rijbak 55 x 30, inloopstal met afdak en stuk bestrating. Dat op ongeveer een halve hectare zandgrond.(een hele grote wei in L vorm verdeeld in 3 weides)
    Ook drie verschillende ingangen zodat ze ook niet iedere keer bij de zelfde ingang staan te hangen.

    ik ben ook al een aantal jaren aan het experimenteren. met begrazen, bemesten etc.
    Dit jaar aan strook begrazing gedaan.
    Alleen overdag(aantal uur afhankelijk weer/seizoen etc) op de wei,en s nachts op het track.
    Dit is tot nu toe voor mij de beste oplossing.
    kapot grazen geen last van.




  9. #39
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Where my home is
    Leeftijd
    45
    Berichten
    49

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Heb ook halve ha. Maar is dom ingedeeld. Namelijk door vast hekwerk in 3 stukken gedeeld.
    Heb wel soort PP idee gemaakt.
    Maar echt blij maken met gras gaat niet. Het wil niet erg groeien helaas.
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

    Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

  10. #40

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ik geef even dit topic een kick omhoog..

    Op de wei waar we nu staan hebben we een voer crisis.
    Ik wil voorstellen, om een stuk PP te maken.

    Maar in april moet er een veulen in de wei staan(zoals nu gepland is)
    Hoe gaat dat samen, paden van lees 5 a 6 m breed. 6 paarden van verschillende behoeftes & een veulen.

    Het voer beleid zal er makkelijker op worden. Ivm met 4 sobere pony's & 2 die enorme eetlust hebben. & nodig hebben.

  11. #41
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaringen paddock paradise

    En wat als je een uitloop hebt en overdag een wei voor de sobere en 1 voor de paarden die meer kunnen eten, of overdag een grasmasker voor de sobere ponys,of die eerder van de wei halen
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #42

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Nicky mag de komende maanden helemaal nog geen gras.
    En ik ben tegen een graasmasker. Dus dat gaat hem niet worden..

    We hebben nu een stuk van nog 40 bij 40 wat kaal is. Dat wordt soort paddock.
    En daar moeten we iets op verder borduren. Daar is de bestrating & de hooibakken..

    We gaan morgen om tafel hoe of wat. Omdat ik eigenlijk ook wel prettig vind dat er uitgemest wordt straks.
    Met een veulen op komst ligt de worm besmetting op de loer natuurlijk

  13. #43
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Wat is nu je vraag Marjo?

    We kunnen wel roepen van dit of dat, maar ik snap niet helemaal waar je iets over wilt delen.

    Grasbehoeftes verschillen niet zoveel per paard, maar wel wat gezond is en wat ermee gedaan wordt.

  14. #44

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Wat is nu je vraag Marjo?

    We kunnen wel roepen van dit of dat, maar ik snap niet helemaal waar je iets over wilt delen.

    Grasbehoeftes verschillen niet zoveel per paard, maar wel wat gezond is en wat ermee gedaan wordt.
    Mijn vraag is vooral veulens & paddock paradise, of daar iemand ervaring mee heeft.
    En of dat wel verstandig is.

    Ik denk overigens wel dat gras behoefte enorm verschillen.
    Een haflinger of een enorme kwpn is nogal een verschil maar das een andere discussie..

  15. #45
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ik begrijp je vraag ook niet helemaal, maar het gaat wel over verschillende voerbehoeftes toch?
    Je zal toch je kudde moeten splitsen gedurende gedeeltes van het etmaal. Bijv als basis een vrij kale track, en dan bijv één groep lang, en één groep kort op de wei.
    Waar je met een veulen wel rekening mee moet houden, is dat het moet wennen aan het feit dat het soms zijn moeder wel kan zien, maar dan om moet lopen om bij haar te komen. In het begin moet het niet te ingewikkeld zijn voor hem, anders raakt-ie wrs in paniek.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •