Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 51

Topic: Ervaringen paddock paradise

  1. #16
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Wow, die foto's zien er mooi uit!

    Wij doen momenteel op ons sort-off pp ook strookbegrazing, maar ik ben ook niet helemaal tevreden. Ze eten de wei idd echt stuk, al groeit het tot nu toe wel heel weelderig terug en hebben we wel amper last van ongewild onkruid. Wij kunnen de paarden niet op de wei zetten en er weer af halen overdag dus helaas is er even weinig aan te doen.
    De paarden doen het er wel super op. Wij geven voor 4 pony's nu ongeveer een strook van 4 meter per keer op een breedte van ongeveer 12 meter. Verder krijgen ze momenteel in slowfeederbakken een baal hooi van 22-24 kilo per dag. Hier doen ze het 24 uur goed op.

    Als deze ronde de wei leeg is (over 1,5 week ongeveer) laat ik de paarden op de wei als ik er ben overdag of gooi ik de hele wei open. Even afhankelijk van wat de wei aan blijkt te kunnen en hoe het weer nog is voor groei van het gras.


  2. #17
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Oeh, als ik dit lees, krijgen mijn paarden wel erg weinig eten
    Of mijn gras staat veel hoger dan bij jullie, dat kan natuurlijk ook.

    Gisteren had ik de laatste 3 meter in 1x gegeven. Gevolg: ze lopen het plat, eten er tussenuit wat nog lekker is en de rest blijft liggen. Dat lijkt me nog slechter voor het gras dan helemaal kort gegeten (ivm verstikking van het nieuwe gras).
    Dus nu krijgen ze toch weer dagelijks een strook van max 1,5 meter.
    Het valt me op dat het stuk wat helemaal kaal (geen groen meer over) gegeten is véél sneller en hoger terug groeit dan de speelwei, waar ze het een aantal weken kort (maar wel groen) gehouden hebben.

    @Zephyrus: kan op mijn telefoon helaas je foto's niet zien, maar het klinkt al erg interessant

    @Marina: wat voor bodem hebben jullie?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #18
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Mooie PP!

    Ik twijfel en beetje hoe ik mijn paradijs moet noemen. Ik heb een track, en ik heb weitjes, en en grote wei.
    De stal is altijd beschikbaar.
    Mijn track loopt niet rond, omdat de grond erg nat is in de winter en ze er dan niet opmogen. Natuurlijk heb ik zo mijn wensen; nl een stuk verharding voor de stal en ik zou een track om de wei, of alleen om de bak heen willen. Dat betekent dat ik met roosters en extra zand moet gaan werken. Dat wordt me voor nu ff te duur.

    Mijn paarden zijn te dik Want ik heb ze van 8 tot 22 uur op t volle gras. Dit wordt niet tot de grond toe afgegraasd.
    Om 22 uur gaat de volle wei dicht, en hebben ze op de koffie wei en de kruidenwei ook wat te knabbelen. Ik geef geen hooi voor de nacht, dit blijft nl keurig in de netten zitten, daar hebben ze geen behoefte aan.

    Mijn wei is erg opgeknapd sinds ik er ben gaan wonen. Ik heb t onkruid onder controle, en kan nu kiezen waar ik ze laat eten. Als t nat is, kunnen ze bijv beter in de droge, achtergelegen wei lopen.
    Door het zo te doen, heb ik weinig fructaan en onkruid.
    Ziggy heeft een graaskorf, dat helpt goed. Mijn jongens niet, omdat ik geen goed passende in een grote maat kan vinden.

    Ik kan ze eerder van de volle wei halen. Maar ik wil ze niet in de bak opsluiten met hooi. En op t korte gras vreten ze toch wel door, en trekken gras en zand eruit. Lastig lastig.

    Als t lukt, zal ik t wel even filmen.

  4. #19

    Re:Ervaringen paddock paradise

    @evi..... ze krijgen bij jou inderdaad erg weinig, vond ik bij Jan ook al maar ze doen het er toch goed op dus zal wel voldoende zijn.

    Ik had dit jaar op de achterste wei allemaal kleine weitjes gemaakt die wisselnd open ging. Werkte best redelijk maar er staat bij mij gewoon heel weinig gras op. Dit komt omdat er jaren lang niet bemest is. Ook wij hebben een hele natte wei maar merk dat ze er vanzelf niet heen gaan als het te nat is en gewoon met hun voetjes op het droge blijven. We hebben ondertussen bijna 100 vierkante meter bestraat en we kunnen straks nog met 15 rubberen matten werken.
    www.niettevermijden.com

  5. #20
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Ervaringen paddock paradise

    komende winter heb ik de rijbak (20x40) en een verhard pad en verharde voerplek als enige paardenruimte.
    Voorheen liet ik ze gewoon de hele bak gebruiken. Komende winter ga ik een track afzetten met aan 2 korte zijden en 1 lange zijde een pad, en dat pad sluit ik aan aan het verharde pad naar de voerplek. Ik wil op beide uiteinden voeren en ergens halverwege water geven.
    Ik hoop zo op meer beweging en variatie voor de paarden EN een beter bruikbaar rijgedeelte.

  6. #21
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ik sta ook verbaasd van de hoeveelheden die ik lees hoor.
    Mijne krijgen dan wel 2x per dag, maar dan gaat het om een paar vierkante meter per keer.
    Begin van het seizoen zal het zo 5 vierkante meter zijn per keer.
    Echt 12 vierkante meter per dag worden ze nog rond van.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #22
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.815

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Bij ons (bij Fellor dus) lopen ook twee 2jarigen he, die zijn dus volop in de groei en kunnen al dat eten goed gebruiken.
    Sultan en de C-pony zouden ook wel met wat minder af kunnen
    A lot of people talk to horses, not many listen

  8. #23
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ja, hier ook een jonge pony erbij, maakt het weleens lastiger. Ik geef ze vaak wel gras en haal dan de merrie er nog een uurtje uit. Als ze dan terugkomt is het meeste al opgegeven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #24
    Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2012
    Locatie
    oost-groningen
    Leeftijd
    58
    Berichten
    39

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Dank jullie voor de complimentjes!
    @Whoopie: we hebben in totaal ruim 2 ha, daarvan hebben de paarden ong. 1,75 ha. Zie ook mijn 1ste post. Op dit moment lopen de 2 Tinkers van mijn vriendin ook bij ons. Zij hebben de voorste wei met ook ong. 2 uur per dag op een graaswei, daar staat lang gras.
    Nog niet alles gaat van een leien dakje, want ondanks de lange track, de weidegang en hooi uit de slowfeeders heb ik vandaag gezien dat er toch veel zand in de mond van Robbedoes zat. Van het weekend de mest maar even uitspoelen. Er zijn gelukkig geen lichamelijke symptomen, maar meer hooi geven is geen optie, want bepaald dun zijn ze niet.....Ik heb gedacht om wat stro te gaan voeren als vulling zonder calorieen. Als iemand daar nog een tip over heeft, hoor ik hem graag.

  10. #25
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Ervaringen paddock paradise

    @Zephyrus: erg mooi! Ik ben bij stro altijd zo bang voor een verstopping, zou daar dus zelf niet voor kiezen.

    Sandra: als je een pad langs je bak maakt, ben je dan niet bang dat dat helemaal naar zn grootjes wordt gelopen?
    Ik heb mijn paarden in de winter ook in de bak staan met stuk bestrating, laat hem iedere herfst lostrekken door de loonwerker en ik kan er behalve bij erge vorst of dagenlang regen altijd goed in rijden!

    Callippo: we zitten net buiten de veluwe, witte zand zit heel diep. Eerst zit er een laag die lijkt op leem/klei waardoor de bodem snel dichtslaat. Daardoor snel natte en gladde weides.

  11. #26
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ik voer wel stro bij, zelf wel goede ervaringen mee. Ik doe dit wel in de schuilstal omdat er weleens wat valt dat niet opgegeven wordt. Nu kan dat gewoon met de mest mee afgevoerd worden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #27
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ik voer Whoopie momenteel ook stro bij, geen grote hoeveelheden mischien een halve plak per 24 uur zoiets, het scheelt wel als ze ook gras eten dit zorgt over het algemeen toch wel voor een goede "doorstroming", maar sommige paarden hebben idd last van verstopping.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #28
    Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2012
    Locatie
    oost-groningen
    Leeftijd
    58
    Berichten
    39

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Ik heb al eens eerder stro gevoerd. Dat deed ik dan over het hooi in de slowfeed-bakken, zodoende moesten ze zich eerst door het laagje stro heen eten om bij het hooi te komen. Van verstopping heb ik niets gemerkt bij niemand (altijd teveel poep te ruimen, haha).
    Ik heb nu een bagagenet voor de aanhanger gekocht met mazen van 3x3 cm om 2 netten te maken (nog trager) en ze gaan een kuurtje psylliumvezels krijgen. Ik heb PN er even op nageslagen, het is onvermijdelijk als je zo je paarden houd. Dat had ik natuurlijk zelf kunnen verzinnen, maar soms heb je iemand nodig die de schellen van je ogen (of geest in dit geval)haalt. Hoe dan ook, de mest is uitgespoeld en er zit zand in, maar niet heel veel en het is op te lossen. Dat gaan we dan maar doen...
    Zo zie je maar, je kunt nog zo je best doen: als er een hek om heen staat, is er altijd wel iets wat 'tegen' zit. Zet ze in een box, dan heb je geen zand (maar wel plenty andere dingen), zet ze buiten, worden ze te dik of eten zand.. Toch weet ik wel waar ik voor kies: PP

  14. #29

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Beetje late reactie..

    Ik heb een mini PP, in verleden stond er een grotere PP.
    IK kon me daar nooit in vinden, met veel paarden wordt alles snel kapot gelopen, iets waar ik niet goed tegen kan.
    En ergste vind ik dat de grond dicht slipt, hierdoor kan er geen water meer weg waardoor de bovenlaag een glijlaag wordt elke keer nadat het regent.

    Ik heb nu een kleiner PP met ruime paden om het dicht slippen tegen te gaan, met 2 pony's wordt dit vrijwel niet kapot gelopen.
    1 pad is helaas nog altijd niet hersteld. Deze gaat per volgende week helemaal dicht in de hoop dat het helemaal hersteld.
    (blijft van het winter ook dicht)

    Ik heb stukken strook begrazing van 5 m breed en lang en hiervan krijgen ze elke dag 2 x 50/1 m ongeveer.
    en ik hang 1 hooitas op die prop vol zit. (hier doen ze de hele dag mee)
    en naast dit volgt sophie haar eczeem dieet. Hierin doet nicky ook mee.

    voor de winter heb ik nog geen planning...

  15. #30
    Actief Forumlid Dorien_Boy's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    bornem,belgië
    Berichten
    1.187

    Re:Ervaringen paddock paradise

    Wat een interessant topic! Om iedereen zijn ervaringen en uitvindingen te lezen. Sinds vorig jaar heb ik mijn eigen kudde en eigen weide, en heb ik ook een PP gemaakt. Mijn weide is 1,2 hectare. Ik heb ze nu in het voorjaar en de zomer telkens 's nachts op de weide gelaten.(in de lente wel korter op de weide) De weide is in stukken verdeeld, en telkens wanneer het gras tot op vuisthoogte afgegeten was, wisselde ik van weitje. Op het pad is ook steeds nog gras te vinden, de paden zijn heel lang en omgeven door wilgen, dus daar hebben ze ook veel eten aan. Daarnaast krijgen ze in de dag hooi in hooinetten met kleine mazen (in de inloopstal), en zupa. Dit omdat ik een jaarling heb die groeit en veel moeten eten en een paard dat hard werkt. Mijn pony, die is te dik. Ik probeer hem zoveel mogelijk te laten bewegen én het grote voordeel is dat hij laag in rang staat waardoor hij ook vaak alleen de restjes hooi maar mag eten.
    Voor nu geef ik wel meer hooi bij, het gras is kort en groeit moeilijk terug.. Daar probeer ik een oplossing voor te zoeken, want te kort, gestressd gras vind ik maar niets. (zeker niet voor een ex bevangen paard) Boy, (ex bevangen) doet het met deze voedermanier trouwens zeer goed. Hij heeft heel het voorjaar en zomer een mooie losse manekam gehad en ook zijn hoeven,rug, buik,.. zijn helemaal in orde. Ik geef nu wel hooi, geen voordroog meer. Misschien kan ik dat van de winter niet helemaal volhouden maar ik geef toch het liefste hooi. In de winter staan ze op het pad en hebben ze twee voederplaatsen (op het pad en in de stal). 1X per dag krijgen ze Zupa (meer als nu)Als het fructaan laag is mogen ze op de weide. Ik ben heel blij met mijn PP maar wil telkens nog dingen veranderen of verbeteren, daarom,.. leuk om jullie ervaringen te lezen!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •