Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: hoe hengsten diervriendelijk houden

Re:hoe hengsten diervriendelijk houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Naast mijn paardje staat ook een hengst die heeft nog nooit gedekt dus dat scheelt, een heel braaf beestje amper hengstengedrag. Hij heeft en wei met inloopstal net als mijn paardje, het gaat mis als ze kunnen neuzen,dan wordt de merrie hengstig en hij te opgewonden en gaat op de achterbenen achter het hek. dus een extra draadje ertussen en het probleem is weer opgelost.
    waarom wordt hij niet geruind janneke?
    ik zie echt het nut er niet van in een hengst, zijn ballen te laten behouden als er in die zin toch niks met hem gedaan wordt

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat is aan de eigenaresse, die maakt andere keuzes .
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Op dit moment heb ik twee shetlanderhengstjes 1 en 2 jaar (weet niet of zij echt meetellen in dit verhaal) Zij staan samen 24/7 in de wei (niet in de buurt van andere paardjes). Komende zomer komen ze weer naar stal en komen zij met zn tweeën helemaal achter in de wei te staan met een stuk dubbele draad naar de wei met de andere paarden. Ik durf niet te zeggen hoe ze zich zullen gedragen bij andere paarden, ik zou me voor kunnen stellen dat de oudeste van de twee zich wat heftiger op gaat stellen maar ben nu wel veel met hem bezig dus hoop wel dat we daar op een goede manier mee om kunnen gaan. Uiteindelijk willen we beide pony's voor de kar hebben, wel als ruinen want twee hengsten voor de kar lijkt me geen succes. Wel willen we ze zo lang mogelijk hengst houden zodat ze mooi uitgroeien (voor de keuring) (ze worden sowieso als ze drie zijn geruind). Hun broer (3 jaar) staat op dit moment wel op stal en er is een duidelijk verschil in temperament, hij is veel heter en heftiger, dat kan zijn dat hij meer last van hormomen heeft (hij dekt niet) of vanwege het feit dat hij weinig bij mensen in de hand geweest is. Daarnaast zal het ook een rol spelen dat hij niet 24/7 buiten staat en niet al zijn (opgekropte) energie kwijt kan. Dit is een beetje mijn visie op het houden van hengsten, althans zo doen wij het. MOcht het hengstengedrag echter de spuigaten uitlopen dan worden ze eerder gecastreerd het moet wel leuk en veilig blijven

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Kan die 3-jarige niet met een ruintje buiten staan? Kan ie tenminste z'n energie kwijt
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Hij komt overdag wel buiten maar niet de hele dag. Helaas hebben we op dit moment geen ruimte (en geen ruintje) om hem 24/7 buiten te houden.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Tsja, een hengst diervriendelijk houden is nou eenmaal wat lastig. Een sociale hengst is te combineren met een ruin (dat heb ik wel eens gedaan) en kan goed werken, maar dan nog had ik hem in de nacht op stal ivm gevaar voor uitbreken en merries op het terrein en buiten blijven mocht daar ook niet.

Verder iss drachtige merries, maar dat werkt eigenlijk alleen als hij ze zelf ook mag dekken en ze er het hele jaar bij kunnen staan. Als dit niet het geval is kan dat alleen in de zomer en winter als de merries al gedekt zijn en moet je ze toch weer deels uit elkaar halen.

Wil je je paard ivm sport of dekdienst persé hengst houden dan is naast een koppel ruinen achter een goed hek met buffer nog een idee zodat hij wel kuddegevoel heeft mar geen direct contact. Niet ideaal, maar altijd beter dan alleen op stal met een uurtje paddock. In dat geval is dagelijks fijn contact met mensen wel echt een vereiste.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten