Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: [L1] Paar vraagjes ...

[L1] Paar vraagjes ...

Heb nu net het eerste boekje gelezen en de bijbehorende DVD fragmenten bekeken, maar heb nou een paar dingetjes die ik niet helemaal snap (engels is toch een beetje een probleem ).
    Ten eerste de body blocks ... wanneer moet je nou een straigt block en wanneer een rhytmic block gebruiken ?
    Verder heeft Linda het op een gegeven moment over het vermijden van 'bad-horse-days', maar daar kon ik na 3x ook nog steeds niet van begrijpen hoe ze dat dan deed.
    En als laatste als je aan het wandelen bent en je paard schrikt ... wat ik ervan begreep was dat je dan net wat 'actiever' moest zijn dan je paard, zodat je z'n aandacht kreeg. Maar wordt het paard dan niet juist nog banger ?
    Ik hoop dat iemand het me uit kan leggen
    Het pakket is trouwens wel suuuupergaaf !!! Ben er echt onwijs blij mee

Actief Forumlid olga's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re: [L1] Paar vraagjes ...

Met de eerste twee dingen kan ik je ook niet helpen, maar met de laatste wel.
    Als mijn paard schrikt, laatik hem of achteruit gaan of ik doe driving achterhand en dan voorhand en meteen weer achterhand. Het paard wordt daar helemaal niet banger van, want je bent met hem bezig en hij dus ook met jou, hij moet zich concentreren en, vergeet op het enge te letten. Bij mij werkt het echt super goed. Heel veel plezier nog met het pakket

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

ik zou gewoon even verder gaan, dan wordt het een en ander vanzelf duidelijk... Dat met die blocks gaat op een gegeven moment vanzelf, ik heb eigenljik geen idee wanneer ik welke doe maar het helpt wel. Als je maar niets gericht doet, dat hij niet het idee krijgt dat je agressief doet tegen hem. Gewoon verder gaan waar je mee bezig was en ondertussen blocken, dan is het zijn eigen fout dat hij tegen de block aanloopt.
    (ik weet nou eigenlijk niet of mijn verhaal zo wel duidelijk is.... )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Tnx voor jullie snelle reacties
    Maar stel je paard loopt gewoon een stukje achter je en schrikt ergens van en loopt je voorbij. Dan moet je in 1x 180graden draaien toch ? Maar als ie nou wel in je persoonlijke ruimte komt, dan doe je dus zo'n block ? Maar intussen loop je dan verder ofzo ?
    En als je zoiets doet moet je je paard dus niet aankijken, zodat je niet als predator overkomt als ik het goed heb begrepen ?
    Ooow mijn engels is echt zooo slecht

Als hij je voorbij loopt, loopt ie ook weer uit je persoonlijke ruimte. Je draait dan snel om, en in het voorbijgaan van z'n achterwerk geef je een tikje/klapje op zijn kont, waardoor hij verbaast zal omdraaien en ontdekken dat ie weer achter je loopt. Dan loop je een stukje en draai je wwèèr om en doet hetzelfde. Als je dit een paar keer hebt gedaan, zal je paard veel alerter op jou reageren.

Als hij blijft staan in je persoonlijke ruimte kun je dmv springen (da's dus een ritmische block) je paard duidelijk maken dat ie moet gaan wieberen (ophoepelen), je kunt hem ook wegdrijven dan. Je kijkt, als ie in je persoonlijke ruimte staat, en je past bodyblocks toe, niet naar je paard. Hij moet niet het idee krijgen dat je het met opzet doet, maar dat hij zo dom is om tegen je aan te lopen....Wanneer je hem wegdrijft, kijk je naar dÃ*t lichaamsdeel wat je wegdrijft.

Als je ergens heen loopt kijk je in de richting waar je heen gaat, zodat je paard leert dat waar jij heen kijkt, hij ook heen moet gaan. Je moet hier een beetje creatief mee omgaan. Lees en kijk anders eerst wat verder in de boekjes/dvd's en ga dan proberen.
    Soms als je paard ergens van schrikt is het erg moeilijk om hem uit je ruimte te houden, maar hoe gekker je dan doet, hoe meer kans dat ie op jou let ipv op dat enge ding....

Als hij blijft staan in je persoonlijke ruimte kun je dmv springen (da's dus een ritmische block) je paard duidelijk maken dat ie moet gaan wieberen (ophoepelen), je kunt hem ook wegdrijven dan. Je kijkt, als ie in je persoonlijke ruimte staat, en je past bodyblocks toe, niet naar je paard. Hij moet niet het idee krijgen dat je het met opzet doet, maar dat hij zo dom is om tegen je aan te lopen....Wanneer je hem wegdrijft, kijk je naar dÃ*t lichaamsdeel wat je wegdrijft.
    Tnx voor je reactie !! Je kunt dus óf blocken óf wegdrijven ? Maar blocken bouw je dus niet in fases op ? Ik heb nl. het idee dat Maroush er alleen maar bang van wordt als ik zo doe. Misschien moet ik er ook wel beter op letten dat ik d'r niet aankijk. En dat wegdrijven gaat wel gewoon in fases ?

Meestal hang de keus tussen blocken of drijven af, van de snelheid waarmee het paard op je af komt. Als je weinig tijd meer hebt (anders wordt je verpletterd onder zijn hoeven, door zijn tanden, noem maar op), heb je geen keus dan te blocken. Hoe sneller en dreigender het paard voor je is, hoe heviger jij blockt. Springen, zwaaien met armen, alles wat in je mogelijkheid ligt. Je kijkt daarbij je paard niet aan en het is niet erg als hij hiervan schrikt. Het moet juist, dan denk hij de volgende keer wel 2 keer na, voor hij weer in je persoonlijke ruimte komt!

Als jij je paard aankijkt met blocken, denk ie dat je het expres doet om hem weg te krijgen. Kijk je hem niet aan, denkt ie dat hijzelf zo dom is om tegen je aan te lopen en geeft ie zichzelf de schuld ipv jou.

Als je gaat wegdrijven, kijk je naar het gedeelte wat weg moet. Achterhand, voorhand, achteruit etc. (streng kijken) en dat is al fase 1. Reageert ie niet, ga je fases opbouwen. Voorwaarde is wel dat je dit al geoefend moet hebben en je paard moet weten wat na fase 1 komt, anders snapt ie het niet.

Ga gauw verder met je spellen, tot je dit onder de knie hebt. Het is zoals Linda zegt: hoe verder je bent, hoe meer pijlen in je koker die je kunt afschieten bij problemen. Als jij nog helemaal in het begin bent heb je geen andere keus dan te blocken.

Tnx !! Hier heb ik echt wat aan
    Ga zo meteen maar weer verder de DVD's kijken !!

Wat me nog even te binnen schoot ... als je paard nou een stap in je persoonlijke ruimte doet (op een moment dat je het niet verwacht, hij staat bijv. gewoon rustig stil en je bent te laat met blocken of wegdrijven) ... wat doe je dan ? Yoyo je 'm uit je pers. ruimte ofzo ?

Het maakt helemaal niet uit hoe je dat doet. Je kunt m op verschillende manieren achteruit laten gaan, bijv. door je heel groot te maken (jezelf op te blazen ahw) en swiegermutterlook gebruiken, of door ritmisch met je stok vóór hem op de grond te tikken (driving game), of idd door te yo-yo-en, of door een hand op zijn neus te leggen en je fases op te voeren (porcupine game), nèt wat voor jou en je paard op dit moment het meest logische is.
    En als je paard daar heel lief en rustig staat, wat is er dan op tegen om hem lekker te laten staan. Dan sta je hem als het ware toe om in jouw persoonlijke ruimte te komen, en heb je een gezellig onderonsje. Op het moment dat ie opdringerig wordt of je hebt er gewoon genoeg van, kun je hem alsnog eruitsturen.

Je moet dat een beetje zien als 2 paarden. De een is de baas over de ander. Het lager in rang staande paard komt aarzelend in de persoonlijke ruimte van het hoger in rang staande paard. Het lager in rang staande paard houd dat de lichaamstaal van het hogere paard goed in de gaten. Gaan z'n oren naar achter? Rimpelt zijn neus? (dit zijn allemaal fases). Doet het hogere paard dit niet, dan is het voor het lagere paard duidelijk dat het (tijdelijk) toegestaan is om dichterbij te komen en kunnen ze elkaar lekker gaan krabben.

Jij bent in dit geval het hogere paard natuurlijk, en jij bepaalt of het goed is dat je paard dichterbij komt. Zo niet, dan ga je je trucendoos openen (of liever gezegd: je pijlen afschieten)

Duidelijk
    Dus als je nou bijvoorbeeld je paard aan de hand laat grazen en daarbij komt het paard in je pers. ruimte of je zit ff in de stal of paddock en het paard komt ff kijken, laat je dat ook gewoon toe (totdat het paard opdringerig wordt) ?
    En als bij dat grazen het paard je voorbij loopt, dan laat je dat ook gewoon toe of draai je je dan wel om ?

Bladwijzers

Forum Rechten