Hoi,
Ollie is mijn shetlander merrie van 33 jaar oud.
Ze is nu pas volledig uit haar wintervacht en ze heeft me rot laten schrikken. Want ze is echt absurd mager geworden.
Ze staat 24 uur buiten op een weide, maar ik zie haar niet veel grazen. ook kan ze onbeperkt bij het hooi, maar ook dit zie ik haar niet veel eten. Dit heeft in alle waarschijnlijkheid te maken met haar gebit, gezien deze niet erg goed meer is.
Nu zijn we begonnen met sochtends en savonds twee flinke scheppen slobber te geven. Ik schat dat het ongeveer 1,5 a 2 liter slobber is. Dus per dag ongeveer 4 liter.
Ook heeft ze altijd een mineralen steen, die ze over het algemeen 2 keer zo snel weg werkt als Maris, mijn haflinger merrie. Wat aangeeft dat ze dit nodig heeft. Dus geef ik haar ook regelmatig een vitamine en mineralen boost.
Echter na 2 weken zie ik nog amper verbetering.
En valt het me op dat ik haar nu al helemaal niet meer zie snoepen van het gras e.d. tussen de middag.
Ik vroeg me af wat jullie advies is?
Ze heeft absoluut geen arbeid en haar beweging in de weide is niet noemenswaardig gezien haar bouw helaas ook niet meewerkt, dus het blijft bij een beetje rondstappen en vooral stil staan slapen in het zonnetje.
Nu wil ik haar ook weer niet te vol gaan gooien met allerlei dingen, want dat is ook weer niet goed.
Heeft iemand advies welk voer ik haar nu het beste kan geven? Ik begin me flink zorgen te maken, want ze is echt extreem mager. Ik denk dat er gerust nog wel 80 kilo aan mag op dit moment. En ze is een shetlandertje van ongeveer 70 cm schofthoogte, erg klein dus..)
Alvast bedankt!!
Bladwijzers