Vorige week had mijn First wéér slokdarmverstopping. Dit gebeurd me elk jaar wel een keer en vaak in deze periode. De ene keer heeft First het, de andere keer Gentle. Meestal is het niet echt ernstig en kan ik het zelf oplossen, maar soms moet ik toch even de dierenarts bellen (zoals vorige week). Toevallig hoorde ik vandaag dat nog 2 andere paarden bij ons op stal het gehad hebben afgelopen weekend.
De dierenarts weet eigenlijk niet hoe je dit kunt voorkomen. Wij dachten zelf dat het komt omdat ze in deze periode soms wat hongeriger kunnen zijn en misschien te snel hun hooi eten. Eerst dachten we dat het door de overgang van gras naar hooi kwam en om dit te voorkomen geven we sinds een paar jaar ook in de weideperiode hooi bij. Maar toch blijft het voorkomen ! Ik weet ook niet of het alleen bij ons op stal regelmatig voorkomt, zodat het misschien aan ons hooi/management/whatever ligt, of dat het overal voorkomt.
Wij geven meestal tijdens het poetsen een emmer hooi. Dat gaat dan 100x goed en dan ineens heeft er eentje het. Het lijkt echt volkomen willekeurig.
Wie weet er meer over ? Of heeft goede tips ter voorkoming ?
Bladwijzers