Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: (L1) Focus rijden

  1. #1

    (L1) Focus rijden

    Bij het focusrijden moet je het paard telkens rust geven als ie daar is beland (ongeveer 30 sec.). Mijn paarden hebben bij rust, het idee dat ze met de neus het gras inmogen. Tijdens grondwerk is dat geen probleem en kan ik ze makkelijk genoeg hun aandacht op mij laten houden, maar als ik eropzit gaat dit niet!

    Ik heb al geprobeerd met de vlakke hand op de schoft klappen (in fases), maar ik houd er een heel pijnlijke hand aan over want het boeit ze niet (gras = lekkerder). Herkent iemand dit? En wat doe je eraan? Of hoef je er niks aan te doen en moet je het toestaan? Het gevolg is wel (denk ik) dat bij het buitenrijden bij iedere tempoverlaging, de koppie's naar beneden gaan (richting berm)

  2. #2
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: (L1) Focus rijden

    En als je nou je carrotstik gebruikt en daarme in fases gaat klappen? Als Donja zoiets doet geef ik zachtjes tikjes in fases op de borst met de carrotstick en bij haar werkt het. Maar ik weet niet hoe dat met tinkers zit hor, maar het scheelt je idg pijnlijke handen

  3. #3
    Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    alphen aan den rijn
    Berichten
    76

    Re: (L1) Focus rijden

    bij mij werkte het goed om het touwtje van de carrotstick aan je pols te maken. Als je paard wil gaan eten moest ik daarmee op mjn knieen slaan, heen en weer, als ze hier niet op reageerde dan moest ik op de schoft tikken en steeds iets harder, ze reageren hier uiteindelijk wel op hoor!

  4. #4

    Re: (L1) Focus rijden

    bij focus game wil je juist dat ze naar een plek gaat waar ze comfort kan zoeken. als jij dan gaat zitten klappen en dergelijke is erg tegenstrijdig. ik zou dus gewoon lekker laten eten. maar je kan het natuurlijk wel gaan oefenen in een andere situatie. begin op de grond.

  5. #5

    Re: (L1) Focus rijden

    Dank jullie voor de tips. Ik vind eigenlijk ook dat je bij rust/comfort geven, niet moet gaan klappen, met wÃ*t dan ook. Vandaar dus ook het dilemma. Ik heb het volgende gedaan: ik ben gewoon buiten gaan rijden (slenterritje in de berm) met véél ophoudingen. En stilstaan onderweg in de berm vind ik iets anders dan comfort geven bij focus-rijden. Het gras staat in de bermen zo knie-hoog hier, dus èrg verleidelijk. Tuurlijk ging meerdere keren dat koppie omlaag. Het touwtje werkt dus niet , maar de stick wèl. Na 3 kwartier zag je dat ze in een reflex nog wel haar hoofd naar beneden wilde doen, maar zich onderweg bedacht, haha, en dan schoot met een ruk het hoofd weer omhoog!
    Dat heb ik 2 dagen zo gedaan, en toen weer de wei in en focus-rijden. En ze doet het niet meer. Zelfs niet als we langdurig stilstaan. Ze zucht wel heel diep, dan, net of ze terugdenkt aan die goeie ouwe tijd (of misschien denkt ze wel aan de stick, weet ik veel)

  6. #6

    Re: (L1) Focus rijden

    Wat je ook nog kan doen, is een teken 'afspreken' met je paard wanneer hij/zij WEL mag eten. Als je dan focusrijden doet en je bent op je focusplaats aangeland, dan geef je razendsnel dat teken en is er geen conflict.

    Alleen denkt je paard dan waarschijnlijk niet meer na over wat hij/zij zojuist geleerd heeft (jouw focus volgen is goed), maar gras eten wil bij dergelijke paarden nog wel eens een goede invloed hebben op hun mening over jouw focus, als je begrijpt wat ik bedoel...

    May the horse be with you!

  7. #7

    Re: (L1) Focus rijden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Wat je ook nog kan doen, is een teken 'afspreken' met je paard wanneer hij/zij WEL mag eten. Als je dan focusrijden doet en je bent op je focusplaats aangeland, dan geef je razendsnel dat teken en is er geen conflict.

    Alleen denkt je paard dan waarschijnlijk niet meer na over wat hij/zij zojuist geleerd heeft (jouw focus volgen is goed), maar gras eten wil bij dergelijke paarden nog wel eens een goede invloed hebben op hun mening over jouw focus, als je begrijpt wat ik bedoel...
    Die snap ik! Vanavond had ik paardensnoepjes met dubbelzijdige tape op verschillende weipalen geplakt. Goed focus gelopen, en dus aangekomen bij de goede weipaal, mocht ze het snoepje eraf eten. Werkte ook super! En gras was niet meer interessant. Ze zag de snoepjes zelf niet zitten (gelukkig) en lied zich braaf leiden.

  8. #8

    Re: (L1) Focus rijden

    Goeie! Savvy is echt leuk he?

    May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •