Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Hoefschoenen die (tijdelijk) 24/7 gedragen kunnen worden?

Actief Forumlid Daan_Ordeal's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2011

Hoefschoenen die (tijdelijk) 24/7 gedragen kunnen worden?

Ik ben benieuwd naar ervaringen met hoefschoenen die (tijdelijk) 24/7 gedragen kunnen worden (en waar ik het liefst ook mee kan rijden). Ik heb zelf helemaal geen ervaring met het gebruik van hoefschoenen dus alle tips zijn welkom!

Mijn paard Ordeal staat normaliter voor op ijzers. Nu heeft ze een aantal weken geleden een ijzer afgetrapt en daarna is haar hoef in korte tijd afbrokkeld tot de oude nagelgaten. Er was zo weinig van de hoef over dat de smid er geen ijzer onder kon staan waardoor ze nu dus zonder ijzers staat. Echter zijn inmiddels beide hoeven zo kort afgebrokkeld dat ze behoorlijk gevoelig loopt en dit wordt tot nu toe steeds erger. Nu overweeg ik haar tijdelijk, maar wel 24/7, met hoefschoenen te zetten zodat haar hoeven een beetje kunnen bijkomen en zij hopelijk geen last meer van haar voeten heeft.

Ik lees weinig ervaringen van mensen die hun paard 24/7 met hoefschoenen hebben dus en daarnaast eigenlijk over ieder model wel negatieve ervaringen... aangezien er een stevig prijskaartje aan hangt ben ik een beetje huiverig gewoon maar wat te proberen. Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re:Hoefschoenen die (tijdelijk) 24/7 gedragen kunnen worden?

Ik heb goede ervaringen met easyboot epic en trail en met de renegades. Houd er rekening mee dat je paard eelt moet krijgen op de hoefballen omdat dat kan gaan schuren.
    Elke dag dus even uit (minimaal een uur) en bij nat weer de hoeven op een droge plek laten drogen. Schoenen weer aan en weer naar buiten.

Om schuren te voorkomen kun je wat vetrap om de hoefballen doen of alles goed insmeren met vaseline.

Om op te bouwen kun je beginnen met 4 uur aan, 4 uur uit etc. En dan steeds een beetje langer tot je paard ze dus 23 uur aan kan. Als er echt veel blub in de wei is moet je even kijken of de schoenen blijven zitten.

Ik heb goede ervaringen met de overgang van ijzers naar blote voeten icm schoenen, dan lopen de paarden eigenlijk veel beter en houd je de korte hoeven heel
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Oct 2011

Dank je Heb je nog wel voorkeur voor een bepaald model (in deze situatie)?

Goede tip om het op te bouwen! Als het land erg nat is zijn de hoefschoenen denk sowieso minder hard nodig (toen het land nog nat was brokkelde haar hoeven niet zo erg) dus dan kan ik ze waarschijnlijk wel af laten.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Dat hangt een beetje af van de vorm van de hoeven.

Renegades passen beter als de hoef ronder is van vorm. De easyboots zijn meer voor hoeven die wat langwerpig zijn.
    Goed meten dus en dan je keuze maken
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Met Phenix en in FR het gedaan zoals Anna vermeld heeft.
    Inderdaad wat irritatie op de hoefballen aan het begin, maar 'eelt' vormt zich snel, ik heb dik ingesmeerd met zinkzalf aan het begin.
    Vetwraps of een katoenen sok eronder wil inderdaad ook helpen.
    Ik heb vooral goede ervaringen met de Easyboot Epics.
    Always put the relationship first!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb even gespiekt bij de blauwe buren. In het hoefbevangentopic zijn verschillende die hun pony's 24/7 op schoenen hebben of hebben gehad.

Daar spreken ze van RX Easyboot schoenen en Cavallo om 24/7 te dragen. Die eerste is lichtgewicht en flexibel, maar niet waterdicht.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid mies's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Leeftijd
    41

Verder geen enkele ervaring mee, maar heb pas geleden toevallig nog gelezen over zgn. plakschoenen die bij endurance worden gebruikt,
    lichtgewicht plastic dingen die door een smid kunnen worden aangebracht, bedoeld voor zware tochten.

Aangemeld
    Oct 2011

Bedankt voor de reacties! Dat geeft weer wat stof om over na te denken

Bij de easyboot epics ben ik een beetje bang dat het te warm en zweterig wordt bij het deel dat om de koot heen ligt en gaat irriteren, zeker als het zo warm is als de afgelopen dagen. Hoewel ze daardoor wellicht wel juist goed blijven zitten...

Aangemeld
    Oct 2011

Ik heb via marktplaats een paar Cavallo hoefschoenen met beschermsokjes en gelpads gekocht voor een nette prijs Hopelijk wordt het morgen bezorgd dan kan ik dit weekend mooi opbouwen. Duimen dat ze goed passen en blijven zitten!

Bedankt voor het meedenken

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Veel succes! Ik heb zelf de Cavallo simple boots nu een paar weken en ben er erg tevreden mee. Gaan makkelijk aan en uit en door de sleuven onder aan de zijkanten ademt het ook iets en kan het water eruit lopen. Ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen bij lang dragen!

Aangemeld
    Oct 2011

Mellien ik heb inderdaad ook de simple boots en tot u toe bevallen ze ook erg goed! Ik heb natuurlijk geen ervaring met andere maar over deze en ik nu in ieder geval erg tevreden

Ik heb Ordeal er toch niet 24/7 mee gezet maar doe ze alleen aan als we gaan rijden. Haar hoeven zijn niet meer verder gebrokkeld en in het land loopt ze wel goed. Ze loopt in ieder geval echt weer als een trein met die schoenen aan!

Bladwijzers

Forum Rechten