Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Buiten in de winter.

  1. #1

    Buiten in de winter.

    Ik vroeg gisteren aan een stalgenoot hoe het er bij ons op stal eigenlijk aan toe gaat in de winter met de paarden, en eerlijk gezegd schrok ik nogal van het antwoord! Blijkbaar vindt niet iedereen het belangrijk dat zijn paard buiten komt....

    Het antwoord was dat de paarden normaal gesproken tegen 12 uur naar buiten gaan tot een uur of 4, half 5. Als het slecht weer is korter of helemaal niet! Want voor de paarden zou het ook niet fijn zijn om met slecht weer buiten te zijn.
    Allemaal leuk en aardig, maar ik vind dat mijn paard wel naar buiten moet overdag. Een paard is immers niet van suiker, en volgens mij is het ook veel beter voor ze.

    Heeft er iemand hier een leuke lijst met redenen liggen waarom het beter is voor een paard om veel buiten te komen en te bewegen?

    Zelf kom ik zo al op:
    - afleiding
    - beter voor het hoefmechanisme (volgens mij weten ze niet eens wat dat is )
    - sociaal contact met andere paarden.

    Argumenten die je kunt gebruiken in een discussie zijn natuurlijk ook heel belangrijk. Bijvoorbeeld dat een paard het niet snel koud krijgt, als hij maar te eten heeft. Wie voorziet me van meer argumenten en evt links?

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Buiten in de winter.

    frisse lucht, niet opgesloten, gezond. Gelukkig komen ze iig een aantal uren buiten, dat is al beter geregeld dan op veel stallen, maar ze kunnen de ochtenduren er sowieso aan plakken. argument voor de stalhouder: de boxen blijven veel schoner!

  3. #3

    Re: Buiten in de winter.

    Gelukkig sta ik ergens waar de paarden 24/7 buiten staan ook in de winter...
    Veel andere argumenten weet ik niet, behalve dat ze veel gezonder en gelukkiger zijn.
    Misschien nog dat ze door meer afleiding minder snel stalondeugden ontwikkelen en dat ze hun energie een beetje kwijt kunnen waardoor ze niet zo druk zijn met rijden..

  4. #4

    Re: Buiten in de winter.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    frisse lucht, niet opgesloten, gezond. Gelukkig komen ze iig een aantal uren buiten, dat is al beter geregeld dan op veel stallen, maar ze kunnen de ochtenduren er sowieso aan plakken. argument voor de stalhouder: de boxen blijven veel schoner!
    De boxen zijn geen argument helaas, want we mesten zelf en het strooisel zit niet bij de stalprijs in...

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Buiten in de winter.

    jammer, want met zulke argumenten (lees: kost minder werk/geld) zijn de meeste stalhouders wel bereid om even te luisteren !

  6. #6

    Re: Buiten in de winter.

    Geld is vaak een heel goed argument ja

    Maar goed, ik heb desnoods liever dat mijn paard in zijn eentje langer buiten staat, dan in zijn eentje in de stal...

  7. #7
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Buiten in de winter.

    en dat de paarden zich heus wel kunnen weren tegen de kou, met een goeie wintervacht zijn ze heeel sterk!

  8. #8

    Re: Buiten in de winter.

    Het belangrijkste argument zou ik vinden: je handelt helemaal tegen de natuur van het paard in als je het op stal zet. Een paard hoort eigenlijk op de steppe, op weidse vlaktes, zelfs het bos is al tegennatuurlijk, ze kunnen er niet wegkijken, gevaar niet zien aankomen. Het paard voelt zich op zijn best als ie zo natuurlijk mogelijk wordt gehouden, dus in kuddeverband, op de wei, liefst met rotsen, poelen, zanderige rolplaatsen en kruidig gras, vele vele hectares groot. Nou weet ik ook wel dat hieraan bijna nooit voldaan kan worden, maar probeer het dan zoveel mogelijk te doen. Een stal is het tegenovergestelde van wat een paard zou kiezen.

    Laat de staleigenaar iedere dag van 17.00 tot de volgende middag 12.00 op een wc ruimte doorbrengen. Eten, slapen en poepen en natuurlijk in afzondering van soortgenoten, en als het regent mag ie er helemaal niet uit! Is dat geen goed argument?

  9. #9

    Re: Buiten in de winter.

    Haha, das een leuke

    Maar ik zit ook aan het volgende te denken. Zijn eigen merrie moet spieren opbouwen, er is namelijk een probleem met de bespiering van het paard. Wat is er nou beter... de hele dag stilstaan, of lekker buiten lopen?

  10. #10
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: Buiten in de winter.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Bijvoorbeeld dat een paard het niet snel koud krijgt, als hij maar te eten heeft.
    http://www.horsemanship.org/bha.asp?art=kou.html

    Maar eerlijk gezegd: waarom wil je argumenten? Je kunt ook verhuizen, dat vinden ze echt niet leuk want dat kost geld.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  11. #11

    Re: Buiten in de winter.

    Omdat ik in principe heel graag op deze stal wil blijven.
    De omstandigheden zijn er al beter naar mijn zin dan waar Walter een tijdje heeft gestaan, tis goedkoper, en voor mij makkelijker bereikbaar.

    Voorbeeldje: op die andere stal mocht ie 3 uur per dag naar buiten, ongeacht het seizoen, hier staat hij minimaal 10 uur per dag buiten in de zomer. Verder staat hij bij andere jonge paarden en bepaal ik zelf wat ik hem voer.

  12. #12
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Buiten in de winter.

    Het is beter voor de doorbloeding (constante beweging en hoefmechanisme) en het afweersysteem van het paard word veel sterker door buiten te zijn. Daarbij is de ziektedruk veel minder hoog dan op stal.
    En idd, als zijn eigen paard spieren moet opbouwen dan moet die natuurlijk niet binnen staan
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •