Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Diarree- tips?

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Diarree- tips?

Mijn paarden hebben altijd diarree als ze op een weide met gras komen.
    Wat ik zelf al probeer te doen is:
    - geen jong vers gras.
    - in hoog gras zetten, niet laag gras.
    - ik geef ze vaak hooi. Als ze gras hebben, kiezen ze voor gras, maar vanaf de diarree lijken ze erg blij te zijn met hooi.
    - soms (indien haalbaar) probeer ik ze maar halve dagen toe te laten op het gras. Dus nachtje gras, overdag paddock.

De situatie nu is dat ze in een stuk staan, waar nog geen kaler stuk is. Het is lang gras, het is al gehooid geweest dit jaar, dus het heeft minder voedingswaarde heb ik me laten vertellen. En ze staan er nog maar pas, dus het past wel in het standaard plaatje van mijn paarden. Maar ik vroeg me af of ik niet iets kan bijgeven of iets doen om het ze toch wat makkelijker te maken.

In deze wei is eropzetten-eraf halen niet haalbaar. De weide is 3km wandelen en ik ben de enige die het nog zou zien zitten om week erop-week eraf te doen. Verder weet ik ook niet of het goed is, want dan zou het heel drastische verandering zijn elke keer...

"Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Diarree- tips?

Juist dat vele wisselen zorgt ook voor veranderen in de ontlasting.
    Bij teveel gras kunnen ze zeker dunne mest hebben. Is het echt diarree of gewoon dunner?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Geef ze in plaats van hooi maar wat stro, da's meer structuur en het stopt (denk aan verstoppingskoliek bij veel stro eten ).
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mischien ook wat zemelen geven?? die nemen ook veel vocht op en zorgen voor een beetje extra vezels. De da vertelde mij toen dat je tot een schep per dag kunt voeren(met vocht natuurlijk)
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ok dan ga ik ergens stro uit proberen te vissen. Ik heb nog zemelen.
    Verder ben ik onderweg naar werk (moest direct na dit bericht vertrekken) gestopt bij een ruitershop. Daar gaven ze me groene leem mee. Dat zou je ook in drinkwater kunnen doen. Bij nazoek op internet bleek dat inderdaad, maar nergens staat een hoeveelheid. Doe je het gewoon in hun drinkwater paar lepels?

Ze krijgen geen krachtvoer ofzo, ik kan eventueel wel beetje geven als het beter onder het eten moet. Maar op zich ben ik niet voor krachtvoer als ze al goed eruit zien en weinig werk verrichten.

"Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ow nog vergeten te antwoorden op je vraag Dyonne. Het heeft de structuur van een koeienvla zeg maar.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Groene leem wordt ook gebruikt om te ontgiften, het kan behoorlijk sterk werken, dus ik zou wel even goed informeren naar de dosering.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik heb al ergens gevonden 32g en per paard per dag (2x16g per dag geven). Dat ging over hetzelfde merk.
    Heb ook wat stro meegekregen net. Dus dat gaan ze al krijgen.

Dank jullie allemaal voor het meedenken!

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Als ze normaal gesproken geen stro eten zou ik opletten met de hoeveelheid. Sommige paarden die altijd op gras/hooi staan en geen stro gewend zijn kunnen daar ook koliek van krijgen...

De groene leem is volgens mij niet echt tegen diarree maar werkt, zoals aangegeven ontgiftigend. Na een kuur bij Cos kreeg hij vorig jaar Mok omdat het lichaam als het ware zaken "uitdrijft". Of het iets met diarree doet weet ik niet. Spullen door het water doen vind ik zelf altijd een beetje vervelend omdat je totaal geen zicht hebt op wat welk dier binnenkrijgt... Wat wel tegen diarree kan helpen is psyllium, wat ook wordt gebruikt als "zand afdrijver".

"Puur Psyllium bevat de vliesjes van vlozaad die de eigenschap hebben dat ze zeer veel vocht op kunnen nemen. Hierdoor wordt de darminhoud zachter en volumineuzer waardoor de darmpassage verbeterd wordt. Dit heeft als gevolg dat verstopping wordt tegen gegaan en de darmperistaltiek wordt verbeterd. Psyllium Husk kan toxines en zware metalen aan zich binden en zo het ontgiftingsmechanisme van het lichaam ondersteunen. Bij inname met minder water nemen de vezels juist vocht uit de ontlasting op, waardoor het ook toegepast kan worden bij dunne mest of diarree."(www.paardendrogist.nl)

Succes ermee en ik hoop dat er snel verbetering is!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik heb goeie ervaring met psyllium vezels zoals hierboven genoemd. Dit werkt stoppend. Ik geef twee dagen twee handjes pd met een beetje slobber en eigenlijk is het altijd weggegaan.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dat is handig om te weten!
    Ik heb nog een kilo psyllium over, na mijn paarden een zand-kuur gegeven te hebben. Als je interesse hebt, kun je wel een beetje overnemen van me om te proberen (de hoeveelheid voor 2-3 dagen past makkelijk in een envelop).
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Dat is inderdaad handig om te weten. Ik heb ze een kleine hoeveelheid stro gegeven en een soeplepel groene leem per ton drinkwater gedaan. Ze dronken het. Stro vond vooral Takoda wel tof. Ze hebben allemaal een mondje stro genomen, Takoda paar mondjes. Daarna werd het stro de plasplek .

@Calippo ik ga je even mijn adres pben. Het is sowieso handig!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Weet je, ik begrijp niet zo goed waarom je iets er bij geeft, terwijl er teveel ingaat. Stro is wel zeer vezelrijk, maar wel nóg meer voedsel.

Ik zou indien het niet lukt om de weidegang te beperken, een graaskorf omdoen.

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik geef iets bij omdat ik hier er goede ervaringen mee lees. Ik neem zelf ook iets in als ik diarree heb, dus als het ondersteunt waarom niet?
    Ik heb het idee dat ze door de warmte en vliegen ook minder eten. Ze bewegen meer, ze staan lekker in de schaduw. Het zag er gisteren al beter uit. Het is gewoon de overgang die moeilijk verloopt ook al probeer ik die zo zacht mogelijk te maken.

Bladwijzers

Forum Rechten