Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 41 van de 41

Topic: gevolgen van schimmel in het hooi

  1. #31
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door superrizzo

    En misschien mag ik dit niet zeggen en zullen ze niet allemaal zo zijn maar koeienboeren die paarden houden doen dat meestal voor het geld en kijken niet echt naar de welzijn van het paard.
    Da's wel erg kort door de bocht wat je hierboven stelt. Ik ken geen veehouders die willens en wetens een dier kapot voeren. Het probleem ligt meer aan het verschil tussen de diersoorten paard en rund. Ruwvoer waar herkauwers zoals runderen nog prima van kunnen leven, is voor paarden al schadelijk mbt de longen. Als een stalhouder zich dat niet beseft of het wordt niet voldoende duidelijk gemaakt, ontsaat het gevoel van "zeurende paardenmensen". Volgens mij ligt hier een taak mbt voorlichting a stalhouders.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  2. #32
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door superrizzo

    En misschien mag ik dit niet zeggen en zullen ze niet allemaal zo zijn maar koeienboeren die paarden houden doen dat meestal voor het geld en kijken niet echt naar de welzijn van het paard.
    OWja, joh!?! En hoeveel van die 'koeienboeren' ken jij dan? Ik ken er namelijk heel veel, ook met paarden en heb nog vrijwel nooit gehoord dat ze paarden hebben voor het geld. Wel ken ik een hoop 'paardenmensen' met paard die het welzijn regelmatig uit het oog verliezen.

  3. #33

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Laat wel even duidelijk zijn dat onze boer niet verwacht dat we de stukken hooi die daadwerkelijk beschimmeld zijn ook voeren!
    De beschimmelde plekken mogen we er ruim uithalen en als een baal echt slecht is gaat hij weg.

    De laatste balen van de oogst van vorig jaar waren idd echt te slecht, maar moesten we wel de goede stukken uitzoeken. De nieuwe balen waren namelijk nog te vers. Het jaar ervoor waren we daar eerder mee begonnen met voeren en dat ging met Snowdon ook niet goed.
    Mede daarom zijn de andere paarden ook zo snel mogelijk dag en nacht de wei op gegaan. Er was namelijk wel voldoende gras ter beschikking.

  4. #34
    Forumlid superrizzo's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Oosterhout
    Leeftijd
    35
    Berichten
    48

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Ik dacht dat ik duidelijk in mijn post had gezet dat niet IEDERE koeienboer zo is maar helaas zijn er hier in mijn omgeving meer dan genoeg die hun koeien opruimen en de stal vol zet met stallen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te verdienen. (zo zijn er ook paardenmensen hoor die dit willen)

    Ik heb er helaas 3 van die boeren gehad met mijn paarden...
    Ik vind dat boeren die nooit iets met paarden gedaan hebben niet zomaar paarden mogen gaan houden want paarden zijn geen koeien en hebben totaal verschillende behoeftes.
    Vaak is het ontwetendheid maar vaak willen ze niet leren helaas !

    Dit is dus gebaseerd op mijn ondervindingen en helaas is ook door zo's koeienboer mijn paard aan diggelen geholpen.

    Maar nogmaals ze zullen NIET allemaal zo zijn maar er zijn er wel degelijk.


  5. #35
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door superrizzo

    Vaak is het ontwetendheid maar vaak willen ze niet leren helaas !
    In in hoeverre heeft dit gelegen aan de manier waarop de boodschap werd gebracht?

    Mijn ondervinden zijn heel anders, ook ik heb op verschillende veehouderij bedrijven gestaan. Daar was altijd ruimte voor dialoog en stond men open voor goed gefundeerde argumenten. Bereid om te leren en om mens en dier tevreden te houden.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #36
    Forumlid superrizzo's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Oosterhout
    Leeftijd
    35
    Berichten
    48

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door superrizzo

    Vaak is het ontwetendheid maar vaak willen ze niet leren helaas !
    In in hoeverre heeft dit gelegen aan de manier waarop de boodschap werd gebracht?

    Mijn ondervinden zijn heel anders, ook ik heb op verschillende veehouderij bedrijven gestaan. Daar was altijd ruimte voor dialoog en stond men open voor goed gefundeerde argumenten. Bereid om te leren en om mens en dier tevreden te houden.
    Dan heb ik helaas de verkeerde veehouders getroffen.

    Menig mensen op stal heeft aangeboden te helpen uit te leggen dat paarden geen voederbieten verdragen en zijknat koeienkuil ook niet de beste keus is etc etc...

    Dit is meerdere malen op een zeer nette en vriendelijke manier uitgelegd maar dan werd er gezegd ''als het niet naar je zin is zoek je toch iets anders''

    sorry maar van de 20 veehouders hier in de buurt zijn er minstens 15 zo dus ik vind het niet zo gek dat ik die gedachten en vooral dat beeld heb gekregen.

    Gelukkig te lezen dat er weldegelijk veehouders zijn die zich willen verdiepen in paardenwelzijn.

  7. #37
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Onze boer wil overigens wel het beste voor de dieren, staat ook open voor argumenten en denkt wel mee. Het duurde even voor wij zelf ook de noodzaa kvan écht schoon hooi inzagen, in eerste instantie denk je dat je er bent door enkel wat plekken weg te halen. Bij ons kwam het inzicht een stukje eerder dan bij de boer, en misschien hebben we het niet direct duidelijk genoeg verteld, misschien waren we ook iets te emotioneel om een goed gesprek aan te gaan (emotie, wat voor emotie ook, helpt vaak niet in een gesprek ).
    De boer ziet ook in dat het veel beter gaat met de paarden nu en weet ook dat ik echt geen schimmelhooi meer ga voeren. De vraag 'wat als er in het voordroog van dit jaar ook schimmel zit?' blijft natuurlijk wel, hij heeft niks anders dan dit en wij zijn niet rijk genoeg om er hooi bij te gaan kopen bovenop het stalgeld. Maar goed, dat is voor dan, nu is nu en dat gaat goed.

    Maar juist omdat onze boer wel wil meedenken wilden wij genoeg feiten op een rijtje hebben tegen schimmel, dan sta je toch sterker in een gesprek en is het voor hem duidelijker. Tijdens het laatste gesprek was de vraag dan ook meer, hoe ontstaat nu die schimmel? Waarom lukt het niet het goed in de balen te krijgen en te houden? Dit jaar is het goed in de balen gegaan, erg droog (net niet droog genoeg om als hooi in baaltjes te gaan). En toch zit er af en toe zo'n wit rond plekje, zoeen die goed te verwijderen is uit een ronde baal, waar komen die toch vandaan?

    Superrizzo, ik geloof wel dat die boeren er zijn, maar doorgaans ligt het ook aan de combi van eigenaar en boer, de communicatie tussen beiden. Communicatie is niet mijn sterkste punt, maar ik leer wel enorm van het houden van een paard bij een boer en dat samen met 6 andere eigenaren die allemaal inspraak hebben (vooral dat laatste eigenlijk )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  8. #38
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    wow volgens mij gaat het een beetje de verkeerde kant op... het was niet mijn idee om boeren (en al helemaal niet onze eigen boer) te beschuldigen.

    Ik wilde idd zoals eva al zei alle argumenten goed op een rijtje krijgen over de nadelen van het voeren van schimmel, juist omdat ik in de gaten had dat snow er heel heftig op reageerd en ik dit goed onder woorden wilde brengen bij de boer.

    gelukkig staat onze boer ook overal voor open, hij wil eigenlijk ook geen schimmel aan zijn koeien voeren.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  9. #39
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door superrizzo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door superrizzo

    Vaak is het ontwetendheid maar vaak willen ze niet leren helaas !
    In in hoeverre heeft dit gelegen aan de manier waarop de boodschap werd gebracht?

    Mijn ondervinden zijn heel anders, ook ik heb op verschillende veehouderij bedrijven gestaan. Daar was altijd ruimte voor dialoog en stond men open voor goed gefundeerde argumenten. Bereid om te leren en om mens en dier tevreden te houden.
    Dan heb ik helaas de verkeerde veehouders getroffen.

    Menig mensen op stal heeft aangeboden te helpen uit te leggen dat paarden geen voederbieten verdragen en zijknat koeienkuil ook niet de beste keus is etc etc...
    Ik heb lang op mijn vingers gezeten superrizzo, maar ik ga nu toch even reageren omdat je niet alleen boeren over een kam scheert in negatieve zin, maar ook klinkklare onzin verkondigt. Paarden verdragen voederbieten prima, waarvan denk je dat bietenpulp is gemaakt? Suikerbieten verdragen ze inderdaad niet goed, maar een voederbiet is een heel ander verhaal. Ik weet niet hoe je aan deze info komt, maar kloppen doet het in elk geval niet. Daarbij snap ik heel goed dat de betreffende boeren zich niet geroepen voelden om jouw verhaal aan te horen en actie te ondernemen als je hen op dezelfde toon met dezelfde teksten als je hier neerzet te woord hebt gestaan. Als je dat op die manier tegen mij had gezegd, had je van mij ook mogen vertrekken namelijk.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  10. #40
    Forumlid superrizzo's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Oosterhout
    Leeftijd
    35
    Berichten
    48

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Nou Sorry hoor maar dit gaat mij echt te ver !

    Je weet helemaal niet met wat voor toon ik dit hier neerzet!

    Ik wil helemaal niet alle boeren/veehouders over een kam strijken maar wil wel even ingaan op het feit dat ik hier klinklare onzin verkoop.

    Pure suikerbieten (ja mijn fout ik bedoelde suikerbiet i.p.v voederbiet) hebben bij ons op stal een hele hoop gaskoliek veroorzaakt bij een hoop paarden en en nat beschimmeld koeienkuil hielp daar ook niet aan mee dan erbij vind ik het heel knap dat jij kan weten hoe ik met deze desbetreffende boeren heb gesproken en al helmaal het feit dat jij er van uitgaat hoe ik dan wel niet gereageerd zou hebben!!!!

    Als ik netjes iets aan iemand vraag en daarbij aanbied dat ik ze wil helpen en zo'n antwoord krijgt jammer maar helaas en dan nog ben ik gewoon netjes zonder ruzie vertrokken dus ga mij niet vertellen hoe is ben of hoe ik reageer A.U.B!

    Ik kom hier misschien fel over maar ik denk dat jij dit ook zou doen als jouw paard door iemand met de balle verstond van paarden aan diggelen is geholpen.

    En ja daarom heb ik nu mijn eigen Paddock paradise en ben ik vele cursusen gaan volgen op het gebied van paarden welzijn.
    Paarden staan namelijk in een hoog vaandel bij mij.

    Ik ben een zeer zachtaardig persoon en zou iemand alle kansen van de wereld geven.
    Waar het mij om gaat is het feit dat er jammer genoeg heel veel mensen puur paarden houden voor het geld Veehouden/koeienboeren dan wel gediplomeerde paarden houders en dat SCHIMMEL IN HET HOOI waar het hier over ging gewoon gevoerd wordt en er niet over na gedacht wordt welke schade dit aan kan richten.

    Mijn paard heeft Hier enorme schade aan over gehouden en ieder jaar is het maar kijken of hij het volgende jaar wel gaat halen.


    Maar goed dit wordt toch een gebed zonder eind maar ik hoop wel dat je begrijpt dat ik deze dingen niet verkondig van horen zeggen maar puur van wat ik HELAAS zelf mee heb moeten maken.

    Gelukkig zijn er wel degelijk goede boeren die ook goed voor hun paarden zorgen...
    Maar laten we hier nu niet meer al te veel op ingaan..ik denk dat we nu van beide kanten genoeg hebben gezegt en dat we gelukkig allen weten hoe het moet.

    En laten we het topic verder weer gezellig houden



  11. #41
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Heb helaas in het verleden ook ervaring met koeienboeren die paardenstalling aan gingen bieden en volop beschimnmeld spul voerden, dus helaas, het komt voor. Daar ben ik destijds dan ook vertrokken. En heb ook ervaring met de "andere soort" gelukkig
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •