Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 41

Topic: gevolgen van schimmel in het hooi

  1. #1
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    gevolgen van schimmel in het hooi

    Ik heb een vraagje:

    De balen hooi die wij nu voeren aan de paarden daar zitten stukje schimmel in. en omdat alleen Fenna, snowdon en dutchie van de balen eten, gaan ze ook niet snel op en schimmelen ze verder waar je bij staat.
    Eva en ik waren van plan om eigen hooi te kopen zolang er schimmelbalen staan, maar dan blijven we hooi kopen aangezien de boer eerst deze balen op wil maken voor hij straks aan de nieuwe oogst gaat beginnen. we mogen de schimmelstukken wel in de potstal van de koeien gooien, maar volgens mij krijg je nooit alles weg en aangezien snow en fen op dieet staat zullen ze er ook niet zelf omheen eten.

    mijn vraag is nu, om de boer te overtuigen dat het echt niet meer kan, wat de gevolgen zijn van schimmels in het hooi:
    - dampigheid --> hoesten
    - ontstaan allergie
    - koliek
    - ...

    wie kan mijn lijstje uitbreiden? op internet vind ik alleen maar dat het heel slecht is en dat ze er aan dood kunnen gaan, maar eigenlijk niet echt iets specifieks hierover.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Die drie zaken die je noemt zijn de gevolgen, en die lijken mij al erg genoeg.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    schimmel betekend dat het voer aan het rotten is...net als schimmel op ons eigen voedsel en voor zover ik weet is hooi geen champignonnen soort of schimmelkaas

    Dus als je beschimmeld hooi aan je paard voert dan krijgt hij dus eigenlijk verrot eten....
    Lijkt mij ook reden genoeg
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  4. #4
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    mij ook!!!

    maar de boer helaas niet
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Een paard kan veel minder verdragen aan mindere kwaliteit ruwvoer omdat het een eenmagige is in tegenstelling tot koeien. Het verteringsproces van runderen verloopt heel anders, voedsel zit langere tijd in de magen en de bacterien die bijdragen aan vertering zijn anders. Paarden met hun ene maag zijn lang niet zo efficient, kunnen de schimmels niet aan in hun verteringsstelsel en worden daadwerkelijk ziek van voedsel wat nog wel te voeren is aan bijvoorbeeld pinken.

    Ofwel, paard is niet zo'n goede verteerder als koe, want heeft wat minder maagjes en kan daardoor geen schimmelig voer eten.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    paard heeft ook uiterst gevoelige longen, dus de schimmelsporen kunnen een ravage aanrichten in de longblaasjes.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    En weten julle toevallig ook een goede informatieve website, of een artikel of iets zodat we zwart op wit bewijs hebben?
    Tuurlijk weet de boer ook dat het niet goed is, maar dit is wat hij te bieden heeft en als we iets anders willen dan moeten we dat zelf inkopen. Leuk, maar van de stalprijs gaat niks af en daar willen wij iets aan proberen te doen. Prima dat hij eerst deze balen op wil voeren aan de paarden (zit te weinig in voor de koeien, geven ze geen melk van...), maar als wij inderdaad zelf baaltjes in gaan kopen komen die grote balen nooit op.
    Volgens mij is het zo dat als er schimmel in een baal zit, het ook echt door de hele baal zit en niet enkel een plekje. Al gaat het met de rollen die we nu hebben iets beter, daar zitten wat meer (op het oog) redelijk goede plekken tussen.

    Fenna doet het momenteel aardig goed, maar ik baal zo van het voer en het gedoe dat voeren met zich meebrengt!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  8. #8
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Het zijn dus grote ronde balen verpakt in plastic? De schimmel ziet eruit als ronde witte plekken, stuiven niet als je eraan plukt (op het oog geen stofwolk bedoel ik) en voelt vettig/plakkerig aan? Als het die schimmel is kun je de plekken eruit halen (ruim erom heen, zowel breedte als diepte), zodat je geen verschil meer voelt tussen hooi en mogelijk schimmelhooi, en dan kun je het wel veilig voeren. Het zit niet door de hele baal heen met dit soort schimmel, dit zijn oppervlakkige plekken.
    Als het echt verkleurd en nat is, heb je boterzuur en dat is niet te voeren (dat snapt de boer dondersgoed hoor). Maar dat stinkt echt vies en komt in dit soort gewas/plastic balen zelden voor.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Ja zulke balen en doorgaans die schimmel, maar ook verkleurend naar groenig. Doorgaans zitten er ook stukkjes met veel kleine stipjes in, van die witte en dat zit door hele plukken...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Heel herkenbaar dit op 2 van mijn vorige stallen hadden we ook zulke balen.

    Bij de eerste stal hadden ze ook hooi baaltjes, maar die waren duurder in opslag en ondanks dat we los betaalden wat we verbruikten mocht ik die niet gebruiken. Na ellenlang gedoe en een paard aan de dunne heb ik daar een flinke ruzie voor over gehad (boer vatte alles op als kritiek en aanval) met als conclusie of ik mag hooi afnemen of ik ga vanwege de gezondheid van mijn paard weg. Dat was daarna dus opgelost.

    Op de 2e stal met dit soort balen was er geen keuze.
    Als ik ze open maakte en natte schimmel plekken tegen kwam haalde ik die direct heel ruim weg, dan schimmelt het minder snel door.
    Is er de ruimte om daarna een baal direct helemaal los te halen en alles los te schudden? Op die manier zeker als je om de paar dagen het hooi omschept is het goed te doen en schimmelt het haast niet verder.

    Ik vind dit soort boeren echt belachelijk, reken maar dat ze zelf ook echt geen beschimmeld brood eten, maar aan (andermans) dieren voeren kan wel. Zucht ik ben blij met ons Italiaanse hooi hier in Oostenrijk nooit meer dat gedoe en heerlijk lang en stengelig grof droog hooi. Schimmelhooi heeft me de afgelopen jaren een hoop stress bezorgd. Alleen de laatste stal was een ex koeienboer en daar waren de balen zelden erg beschimmeld. Bij een klein beetje werd het ruim verwijderd en als de baal (wat wel eens voor kan komen) erg beschimmeld was werd hij in zijn geheel op de mesthoop gegooid.

    Edit: hier een Amerikaans artikel van de University of Minnesota http://download.ebooks6.com/Moldy-Ha...load-w2934.pdf



  11. #11
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Wij hebben ook af en toe wat schimmel in de balen (voordroog), zowel de witte/groene plekken als de witte spikkels. Ik maak de baal helemaal open, en haal dan direct alle (zichtbare) schimmelplekken ruim weg. Dit wordt ook gelijk afgevoerd naar de mesthoop, dus noiet naast de baal laten liggen. Bij twijfel gaat het hele pak desnoods op de mesthoop, want mijn boer wil juist geen enkel risico nemen met de paarden. Hij wil het ook niet aan zijn koeien voeren trouwens.

    Ik moet wel zeggen dat wij natuurlijk erg ruim in ons voer zitten, en dit dus niet zo'n probeleem is. Ik kan me wel voorstellen dat het bij gekochte balen wat zuurder is om het weg te moeten gooien. Maar uiteindelijk is een paard met koliek, dampigheid of andere probelemen ook geen pretje, en kost dat vaak ook veel geld.

    Als de stukken waar schimmel zit wat droger zijn is het trouwens wel even oppassen dat het niet stuift als je het eruit haalt, dan zit het alsnog overal. Als ik het er niet makkelijk uit kan trekken snijden wij de hoek/plek eruit met een groot mes.

  12. #12
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Dampigheid is al genoemd, maar het is natuurlijk niet alleen de dampigheid. Afgezien van dat je de gezondheid van je paard in gevaar brengt, wat denk je van de kosten voor medicatie die daarbij komen kijken als je paard wat aan de luchtwegen gaat krijgen? Dat gaat de boer niet betalen maar die kosten kunnen enorm oplopen als je paard eenmaal dampig is. En dat allemaal door te besparen op goede kwaliteit hooi! Om maar niet te spreken van een waarschijnlijk kortere levensduur van je paard als ze eenmaal flink dampig zijn. Zou bijna zeggen tegen de boer: als je wilt dat we dit voeren prima, maar dan zijn straks ook alle dierenartskosten voor jou...

    Belachelijk dat hij zo overtuigd moet worden eigenlijk. Ook niet fijn voor jullie want het gaat om de gezondheid van je paard.
    Is hij überhaupt te overtuigen? Zou hij enige documentatie dan ook wel serieus nemen of heeft hij al een besluit genomen wat betreft het hooi en is er geen discussie meer over mogelijk? In dat laatste geval zou ik zo snel mogelijk toch eigen gekocht hooi gaan geven of een ander plekje zoeken. Gezondheid van je paard gaat voorop.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  13. #13
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Mark gaat morgen een trailer hooi halen bij een handelaar in de buurt.
    Het plan is om een week geen schimmelhooi (minimaal) te voeren en kijken of het dan beter gaat met de paarden.

    snow moest trouwens vanmiddag wel hoesten toen ik met hem ging fietsen
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  14. #14

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    balen van het hooi..

    ging snow hoesten zodra je ging draven ?
    dit heeft sophie al erg lang, enige wat werkt bij haar is erg lang opwarmen, fanatiek doorstappen etc.
    En bij haar gaat het weg zodra ze een redelijk conditie heeft.

  15. #15
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:gevolgens van schimmel in het hooi

    Ik denk dat Dinka bedoelde dat hij mischien hoest als reactie op het hooi.
    Adem het zelf maar eens in en voel maar eens wat het doet met je lijf.
    Ik moest er zelf ook altijd van hoesten.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •