Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: gevolgen van schimmel in het hooi

  1. #16
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Sinds Atli jaren geleden een tijdje (licht!) beschimmeld hooi heeft gehad, heeft een hij opstarthoestje met beweging.
    Ik heb er al een paar keer naar laten kijken (luisteren) door de DA en de longen waren schoon; de DA kon helemaal niks ontdekken. Maar dat hoestje hij daarvoor nog niet, en is ook nooit meer helemaal weggegaan...

    Ook als je na een week ander hooi voeren geen verschil merkt, zou ik geen beschimmeld hooi meer voeren. Het risico op problemen is domweg te groot en jullie zitten ermee, die boer kan het niet schelen!

  2. #17

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Sinds Atli jaren geleden een tijdje (licht!) beschimmeld hooi heeft gehad, heeft een hij opstarthoestje met beweging.
    Ik heb er al een paar keer naar laten kijken (luisteren) door de DA en de longen waren schoon; de DA kon helemaal niks ontdekken. Maar dat hoestje hij daarvoor nog niet, en is ook nooit meer helemaal weggegaan...

    Ook als je na een week ander hooi voeren geen verschil merkt, zou ik geen beschimmeld hooi meer voeren. Het risico op problemen is domweg te groot en jullie zitten ermee, die boer kan het niet schelen!
    nu jij dit verteld, afgelopen jaar had ik ook steeds balen met daarin schimmel, dit haalde ik er altijd direct uit, vooral de laatste balen was een drama toen ik alleen was.
    Dit lijkt precies op wat jij beschrijft.
    Is het na 2 keer hoesten bij atli ook weg ? sophie moet na de draf vaak 1 x hoesten soms 2, en dan is het weg..

  3. #18
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Ja hij hoest niet lang, soms één keer, soms een paar keer, en dan is het weg. En dat dan altijd bij aanvang van draf (of galop), nooit in stap.
    Afgelopen winter was het best erg; als ik hem van de wei jaagde en hij dan in galop ging voor 4 meter ofzo (hij haast zich nooit zo erg ) dan hoestte hij al. Echt zo'n diepe, droge hoest die vanuit zijn tenen leek te komen. Nu is het bijna weg; ik weet niet of dat wat te maken heeft met de groene leem kuur die hij net gehad heeft of dat het door de zomer komt en het feit dat hij nu al een tijdje geen hooi meer krijgt (maar alleen gras).

    Sinds hij dat schimmelige hooi heeft gehad reageert hij trouwens ook met méér hoesten als hij wat te stoffig hooi krijgt.

  4. #19

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Intressant Onderwerp. Wat jij beschrijft heeft sophie precies hetzelfde

  5. #20
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Klinkt bekend. Moon hoest ook altijd direct na het aandraven, en dan heeft hij er verder geen last meer van tijdens het rijden. Bij onze eerste stal heeft hij in de sinter wel slecht hooi grhad en is hij hierdoor, in combinatie met teveel zand ziek geworden. Ben daarom weg gegaan. Ik heb het hoesten echter nookt hiermee in verband gebracht. Volgens de dierenarts kwam het door geirriteerde luchtzakken waardoor er wat slijm in de luchtwegen komt wat hij dan ophoest bij het aandraven.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  6. #21

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Moon ook al, niet te geloven.

    Ik heb ook idee dat dit niet meer op te lossen is, sophie heeft paar maand terug ook nog slokdarm verstopping gehad.
    Heeft het ook niet heel goed gedaan.
    Dineke merk jij dat met trainen het minder wordt ? hoe meer conditie hoe minder erg het is ?

  7. #22
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Marja, precies dat ja! een hoest na het aandraven vanuit zijn tenen...

    Mark heeft vanmorgen goed hooi gehaald, moet omruil garantie dus schimmel of stof is omruilen....
    Ben benieuwd!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  8. #23

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Wat bijzonder om te lezen van die hoest! Zequita heeft dat ook jaren gehad, precies zoals jullie beschrijven en op haar vorige stal hadden ze ook vaak hooibalen met schimmelplekken erin. Sinds juni vorig jaar staat ze bij Marlous en heeft ze natuurlijk nooit meer beschimmeld hooi gehad, maar die hoest ging niet weg. Ook reguliere dierenarts naar laten kijken en ook holistische dierenarts. Een paar weken geleden heb ik Zequita (om een andere reden) een kuurtje Schindele's mineralen gegeven, en sindsdien is de hoest van de ene op de andere dag verdwenen. Geen idee of het aan die mineralen lag, maar daar lijkt het wel op. Alleen gisteravond trok ze een sprintje vanaf het gras naar de hooikist en toen hoorde ik voor het eerst weer een hoest. Maar misschien verslikte ze zich toen gewoon een beetje ofzo... (hoop ik).

  9. #24
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    @ Dinka: Hooi met omruilgarantie klinkt goed!
    Goed dat jullie je eigen plan trekken en zorgen voor gezond hooi, maar wel te gek voor woorden dat dat allemaal op eigen kosten moet...

    @ Crhistnnne: apart dat het over was na een mineralenkuur. Hoe zich dat dan verhoudt tot een hoest die door schimmel is ontstaan weet ik niet maar ik zou me er iets bij kunnen voorstellen dat de mineralen het zelfherstellend vermogen van het lichaam ondersteund hebben (maar goed, ik ben absoluut geen deskundige hoor). Geef je dan gewoon die Schindele's mineralen die je bij de drogist voor humaan gebruik kunt kopen, of is er een speciale paardenversie?

  10. #25
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Moon ook al, niet te geloven.

    Ik heb ook idee dat dit niet meer op te lossen is, sophie heeft paar maand terug ook nog slokdarm verstopping gehad.
    Heeft het ook niet heel goed gedaan.
    Dineke merk jij dat met trainen het minder wordt ? hoe meer conditie hoe minder erg het is ?
    Merrit heeft altijd een opstarthoestje.
    Naast artrose is hij ook nog eens dampig. Jaja. Ik weet niet beter. Daarom let ik wel erg op de hoeveelheid frisse lucht en goed voer. De eerste jaren is hij enorm overbelast geweest en hij heeft vast niet het beste voer gehad. Zijn stal was in elk geval tijd ongelofelijk smerig.

  11. #26

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    @ Crhistnnne: apart dat het over was na een mineralenkuur. Hoe zich dat dan verhoudt tot een hoest die door schimmel is ontstaan weet ik niet maar ik zou me er iets bij kunnen voorstellen dat de mineralen het zelfherstellend vermogen van het lichaam ondersteund hebben (maar goed, ik ben absoluut geen deskundige hoor). Geef je dan gewoon die Schindele's mineralen die je bij de drogist voor humaan gebruik kunt kopen, of is er een speciale paardenversie?
    Ik gaf de mineralen op aanraden van Charlotte Willekens en had ze daarom ook bij haar gekocht. Maar volgens mij is het precies dezelfde pot als die je voor humaan gebruik kunt kopen (er stond zelfs op dat het badzout was ). De mineralen hebben volgens mij ook een soort reinigende werking, misschien dat het daardoor hielp tegen de hoest. Maar zeker weten doe ik dat niet. Zequita at op dat moment wat zand, dus eigenlijk gaf ik het daarvoor (waar het gelukkig ook tegen hielp). Ik heb zelf overigens nog nooit eerder de link gelegd tussen het hoesten en het schimmelhooi, maar naar aanleiding van dit topic klinkt het wel heel aannemelijk (hoewel de andere paarden daar op stal geen last hadden van hoest en ook dat hooi kregen).

    Dinka, fijn dat jullie paardjes nu goed hooi krijgen! Hooi met omruilgarantie krijg je niet vaak volgens mij. Maar wel rot dat het zo'n gedoe is met de boer.

  12. #27

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    wat intressant die mineralen, hoe heet dat precies ? benieuwd of dat in de winkel ook te krijgen is.

    sophie krijgt wel zeewier,zemelen & bietenpulp dat helpt tegen de jeuk maar vast niet tegen het hoesten.
    Sophie krijgt nu ook goed hooi, niet stoffig, (of nouwja nu niet, nu vooral gras)
    Bij gras merk ik overigens dat het juist iets erger is, net of ze niet altijd goed kauwt. Ik heb mijn dierenarts er nooit echt naar laten kijken.
    Van het winter was ook tijd weg als ze dan wat deed hoeste ze niet.

    Ben blij dat ik dit jaar reuze fijn hooi heb voor de winter ! Hopelijk helpt dat iets, zodat het in ieder geval niet erger wordt.

  13. #28
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Ik heb ook op een plek gestaan waar hooi met schimmel werd gevoerd, je zag het trouwens niet eens altijd en de plekken werden er ook uit gehaald,maar je rook het vooral en het had een wat grijzige kleur.

    Wat mij opviel is dat veel paarden verschillende klachten hadden, een aantal paarden hoesten, veel paarden hadden mok(ok het was erg nat weer maar ik denk dat dit ook van binnenuit komt) , erge jeuk dat soort dingen. En Whoopie had vooral last van haar buik.

    Dat zand eten kan ook een symptoom zijn van geirriteerde slijmvliesen van de darmen(deed whoopie ook toen ze dat hooi kreeg), het paard voelt dat er iets niet ok is en probeert er iets aan te doen.

    Met Schindele's mineralen schoon je het lijf idd op, bij iedere vervuiling is dat denk ik goed, je kunt idd gewoon de humane gebruiken, je kunt het kopen bij de drogist soms of bij een natuurvoedingszaak of een reformzaak. Ik gebruik het zelf ook wel als ik last heb van de darmen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #29
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Wico heeft dat ook tijdje gehad zo even hoesten als we voor de eerste paar keren aandraven. Maar hij stond toen gewoon op de weide (had 's winters wel hooi gehad maar dan reden we amper). Hij heeft het nu niet meer. Heel uitzonderlijk eens een kuchje.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  15. #30
    Forumlid superrizzo's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Oosterhout
    Leeftijd
    35
    Berichten
    48

    Re:gevolgen van schimmel in het hooi

    Ik zie dit toch als een zeer ernstige zaak.

    Mijn pony heeft ook een tijd bij een zogenaamde koeienboer gestaan en die was ook van mening dat beschimmeld hooi en voordroog gewoon kon.

    Hierdoor heb ik wel mijn ''men carriere'' op kunnen geven en honderden euro's kunnen uitgeven in een dierenkliniek.

    Mijn pony heeft hierdoor ernstige blijvende schade aan zijn longen opgelopen.
    Zijn longblaasjes zitten vaak vol ontstekingen en hij heeft meerdere malen op het randje van de dood gestaan alleen maar omdat ''hij dat hooi best kon krijgen''

    Ik zou dus echt een hartig woordje met hem gaan spreken.

    En misschien mag ik dit niet zeggen en zullen ze niet allemaal zo zijn maar koeienboeren die paarden houden doen dat meestal voor het geld en kijken niet echt naar de welzijn van het paard.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •