Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: Ollie zeer vermagert; wat te doen?

Forumlid LovesMariska's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Leeftijd
    33

Ollie zeer vermagert; wat te doen?

Hoi,

Ollie is mijn shetlander merrie van 33 jaar oud.
    Ze is nu pas volledig uit haar wintervacht en ze heeft me rot laten schrikken. Want ze is echt absurd mager geworden.
    Ze staat 24 uur buiten op een weide, maar ik zie haar niet veel grazen. ook kan ze onbeperkt bij het hooi, maar ook dit zie ik haar niet veel eten. Dit heeft in alle waarschijnlijkheid te maken met haar gebit, gezien deze niet erg goed meer is.
    Nu zijn we begonnen met sochtends en savonds twee flinke scheppen slobber te geven. Ik schat dat het ongeveer 1,5 a 2 liter slobber is. Dus per dag ongeveer 4 liter.
    Ook heeft ze altijd een mineralen steen, die ze over het algemeen 2 keer zo snel weg werkt als Maris, mijn haflinger merrie. Wat aangeeft dat ze dit nodig heeft. Dus geef ik haar ook regelmatig een vitamine en mineralen boost.
    Echter na 2 weken zie ik nog amper verbetering.
    En valt het me op dat ik haar nu al helemaal niet meer zie snoepen van het gras e.d. tussen de middag.

Ik vroeg me af wat jullie advies is?
    Ze heeft absoluut geen arbeid en haar beweging in de weide is niet noemenswaardig gezien haar bouw helaas ook niet meewerkt, dus het blijft bij een beetje rondstappen en vooral stil staan slapen in het zonnetje.

Nu wil ik haar ook weer niet te vol gaan gooien met allerlei dingen, want dat is ook weer niet goed.
    Heeft iemand advies welk voer ik haar nu het beste kan geven? Ik begin me flink zorgen te maken, want ze is echt extreem mager. Ik denk dat er gerust nog wel 80 kilo aan mag op dit moment. En ze is een shetlandertje van ongeveer 70 cm schofthoogte, erg klein dus..)

Alvast bedankt!!
    Ik weet niet waar ik naartoe ga, maar ik ben niet verdwaald.

Het duurt zo lang het nodig is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Re:Ollie zeer vermagert; wat te doen?

Als je zeker weet dat haar tanden zo goed zijn als ze kunnen zijn en ze b.v. ook geen wormen heeft ga dan subli - seniores priores bijvoeren ipv die slobber ! Seniores priores ( Sp afgekort ) vervangt zowel ruwvoer als krachtvoer en is speciaal gemaakt voor oudere paarden die minder goed kunnen kauwen.
    Als ze helemaal geen hooi meer kan eten dan geef je 1 kg sp per 100 kg lichaamsgewicht. In de zomer minder omdat ze waarschijnlijk nog wel wat gras kan eten en je begint natuurlijk ook rustig aan om haar darmen te laten wennen.
    begin dan met b.v. 1/4 kg sp ( droog ) dat leng je dan aan met `3 keer zoveel water. Dus dat wordt al behoorlijk veel ! En dan langzaam opbouwen naar de goede hoeveelheid sp.

Sp kan je halen bij de boerebond of de welkoop.
    En het is dus veel beter als dat je zoveel slobber bij gaat voeren omdat de sp ook ruwvoer ( het belangrijkste voer voor je pony/paard ) vervangt. Andere slobber vervangt alleen krachtvoer.
    Dus zo snel mogelijk over op sp ! Met teveel krachtvoer en slobber op basis van granen raken de darmen mega van slag !

groetjes,

Maris

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Heb je er al een DA bij gehad??
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

bietenpulp ? zet ook flink aan. (dit moet je wel laten weken 1 hand wordt 3 x zoveel,)
    en slobber zet flink aan.

en anders toch is een tandarts, ze kan haken hebben ?

Aangemeld
    Jan 2009
    Leeftijd
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    bietenpulp ? zet ook flink aan. (dit moet je wel laten weken 1 hand wordt 3 x zoveel,)
    en slobber zet flink aan.

en anders toch is een tandarts, ze kan haken hebben ?
    Ja de DA komt binnenkort sowieso voor de apk check dus dat wacht ik even af en de tandarts is nog onlangs geweest. Ze heeft niet zoveel kiezen meer. Maar alles wat ze nog heeft is als het goed is in orde.

Aangemeld
    Jan 2009
    Leeftijd
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Als je zeker weet dat haar tanden zo goed zijn als ze kunnen zijn en ze b.v. ook geen wormen heeft ga dan subli - seniores priores bijvoeren ipv die slobber ! Seniores priores ( Sp afgekort ) vervangt zowel ruwvoer als krachtvoer en is speciaal gemaakt voor oudere paarden die minder goed kunnen kauwen.
    Als ze helemaal geen hooi meer kan eten dan geef je 1 kg sp per 100 kg lichaamsgewicht. In de zomer minder omdat ze waarschijnlijk nog wel wat gras kan eten en je begint natuurlijk ook rustig aan om haar darmen te laten wennen.
    begin dan met b.v. 1/4 kg sp ( droog ) dat leng je dan aan met `3 keer zoveel water. Dus dat wordt al behoorlijk veel ! En dan langzaam opbouwen naar de goede hoeveelheid sp.

Sp kan je halen bij de boerebond of de welkoop.
    En het is dus veel beter als dat je zoveel slobber bij gaat voeren omdat de sp ook ruwvoer ( het belangrijkste voer voor je pony/paard ) vervangt. Andere slobber vervangt alleen krachtvoer.
    Dus zo snel mogelijk over op sp ! Met teveel krachtvoer en slobber op basis van granen raken de darmen mega van slag !

groetjes,

Maris
    Ik ga direct kijken bij de boerenbond!

Probeer nog eens goed naar haar gebit te laten kijken, misschien dat er ergens een ontsteking zit waar ze veel last van heeft. Waardoor ze niet wil gras enof hooi wil kauwen.
    Waar is ze mager? Alleen haar ribben of overal? Weet niet of je de Henneke Body Scoring Condition Chart kent? Daar staan goede metingen op om te zien of je paard mager of vet is en alle tussen liggende versies.
    Wat Maris zei heb ik ook goede resultaten van gezien. Div. paarden zijn daarmee weer op normaal gewicht gekomen.
    Worm-infectie zou ook kunnen.

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Zo, dat is schrikken. Een wintervacht kan heel erg verraderlijk zijn helaas. Als er aan het gebit niets meer te doen is zou ik eerst de da laten komen en hem laten checken en bloed af laten nemen. Als dan medische oorzaak uitgesloten is dan weet je dat je echt alleen kan beïnvloeden door speciaal voer. Wij geven aan onze oudere dame Equifit Zupa. Is ook een kruidenslobber die voor 55% uit bietenpulp bestaat...

Ik duim voor Ollie! Sterkte!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Aangemeld
    Jan 2009
    Leeftijd
    33

Ik heb nu de subli seniore priores gehaald en net in de week gezet voor morgen.ochtend.
    Wat vermeerderd dat spul zich snel zeg!
    Ik heb haar net helemaal gewassen en verzorgd en laten grazen op een weitje met veel gras(30 min).
    Ze heeft weer een.vitamine shot gehad vanochtend en haar slobber.
    En ze kwam me net dravend verwelkomen! Dat heeft ze in tijden.niet meer zo energiek gedaan.
    Zo zie je maar weer hoe snel wanhoop in hoop kan veranderen.
    Ik ben twee weken op vakantie geweest en mijn ouders vinden dat ik me maar niet zoveel zorgen moet maken omdat ze duidelijk veel meer energie heeft nu.
    Ik heb een Wormkuur besteld en kijk even aan hoe ze het op dat senioren voedsel doet. Want normaal word ze dik van lucht, dus ga ik ervan uit dat als het volgende week niet verbeterd is, dat er idd een da zal moeten gaan komen.

@inger: Ze is over heel haar lichaam erg mager. Ze is extreem ongevallen op alle punten. Haar borst,nek,ribben,ruggegraat zijn allemaal erg puntig en goed zichtbaar.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Scheutje maiskiemolie op het voer doen helpt ook goed Bij Droo vliegen de kilo's er altijd vrij snel af maar sinds hij maiskiemolie op het voer krijgt blijft hij wat stabieler wat gewicht betreft.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

@inger: Ze is over heel haar lichaam erg mager. Ze is extreem ongevallen op alle punten. Haar borst,nek,ribben,ruggegraat zijn allemaal erg puntig en goed zichtbaar.
    Waarom ik dat vroeg is mijn senior ( nog niet zo oud als de jouwe) heeft ook vaak momenten dat hij mager is maar alleen bij zijn ribben, de rest is of normaal of soms zelfs vet te noemen. Dit omdat hij Cushing en IR heeft. Mede daardoor schommelt zijn balans nogal eens.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

En ? Vond ze de sp lekker ? Sommige paarden moeten even wennen aan de smaak, dan kan je er eventueel wat brok of muesli door heen mengen zodat ze het beter eten.
    niet in 1 keer gelijk heel veel geen he ! Langzaam opbouwen, anders raken haar darmen nog meer van slag dan wat ze nu ongetwijfeld al zijn.

Aangemeld
    Jan 2009
    Leeftijd
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    En ? Vond ze de sp lekker ? Sommige paarden moeten even wennen aan de smaak, dan kan je er eventueel wat brok of muesli door heen mengen zodat ze het beter eten.
    niet in 1 keer gelijk heel veel geen he ! Langzaam opbouwen, anders raken haar darmen nog meer van slag dan wat ze nu ongetwijfeld al zijn.
    Ze vind het heerlijk! Dus dat is gelukkig geen punt. Ik geef haar nu 's ochtends een kwart kilo droge stof van de sp en 's avonds(onder andere ook omdat de slobber nog niet op was)3/4 kilo slobber.
    Met een dag of 5 is de slobber op en dan wil ik het over zetten naar 2x per dag 1/4 kilo sp. En misschien meer, mocht dat nodig zijn.
    Suggesties?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Probeer s'avonds ook wat sp te geven ( kan ook gemengd met de slobber ) ! Ze heeft ruwvoer aanvulling nodig ook s'avonds !!
    Ga dan naar b.v. s'ochtends en s'avonds 1/4 sp + dan nog de slobber erbij ( die kan je dan langzaamaan minderen )
    En ik neem aan dat ze meer weegt als 50 kg ...... dus je kan ook meer sp gaan geven . Zeker als ze amper hooi en/of gras eet. Dan moet je dus naar misschien wel 3 kg sp per dag ( als ze 300 kg weegt ).

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door LovesMariska
    Ollie is mijn shetlander merrie van 33 jaar oud.
    Neem gewoon eens contact op met de paardenkamp in Soest.
    http://www.paardenkamp.nl/bezoek_contact/bezoek.html
    Zij hebben nu 50 jaar dat paardenrusthuis, en als geen ander ervaring met oude paarden.
    Hun oudste pony ooit -ook een shetlander- werd 48 jaar!
    Ik las ooit ergens, dat die een speciaal dieet kreeg; niet zomaar uit de winkel.
    Ben heel benieuwd wat zij je adviseren. Succes!
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten