Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: waarmee beste leren sturen ?

Actief Forumlid sonja w's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    57

waarmee beste leren sturen ?

ondertussen is Gitano zadelmak , en kan ik er mee door de paddock of door de wei rijden, vooral van punt naar punt ( een pion , of een struikje ofzo) , maar het echte sturen gaat nog niet zo heel goed , ik had een craddle bridle voor hem gekocht , maar die valt nogal ruim ( ga eens horen of de zadelmaker het hoofdstel wat kan verkleinen), nu heb ik gewoon ringetjes aan een Engelse neusriem en daar de teugels aan , of gewoon aan het touwhalster .
    Maar hoe kan ik hem nu het paardvriendelijkste leren sturen ?
    Op benen en zit begint ie al wel te reageren .
    Ik probeer ook steeds goed te kijken waar we naar toe rijden , of toch daar waar ik heen wil .
    Iemand nog tips ?

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Re:waarmee beste leren sturen ?

Het is altijd even uitproberen wat het beste past bij je paard, maar ik denk dat ik zou kiezen voor een sidepull.

EDIT. sorry ik had je vraag verkeerd gelezen zie ik! Ik las te snel en dacht dat je op zoek was naar een vriendelijke optoming
    A lot of people talk to horses, not many listen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Als je aan de ringetjes van een engelse neusriem je teugels vastmaakt, heb je het principe van een sidepull.
    Ik heb altijd geleerd dat je het hoofd mee naar binnen neemt als je de bocht om wilt, door je binnenhand naar binnen uit te steken. Dat mag een heel eind zijn, je mag dan heel breed met je handen komen. Je vraagt (niet trekken) zijn hoofd met lichte druk naar binnen.
    Misschien zal hij dan tegendruk geven, maar je ontspant je eigen hand pas als hij mee komt met zijn hoofd in de juiste richting. Als jij dan zelf meedraait, de bocht ingaat met je hele lichaam, zou hij dan af moeten wenden. Of naar binnen moeten vallen is het dan eerst nog wrs. Dat is prima in het begin.

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    57

Oké, bedankt alvast , heb een filmpje laten maken van enkele ritjes en ik dacht dat ik men handen te veel uitstak om te sturen , ik probeer steeds als ie iets goed doet de druk er af te halen . Soms is het wel wat wringen als ie bv niet naar rechts of links wil draaien , ik ben bang dat die neusriem wat te scherp is , zou ik daar iets rond doen? Een bontje of van die plakbandage ?
    Volgende dinsdag heb ik weer les ,maar wil toch al wat oefenen ondertussen zonder al te veel " slecht " te doen .

Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Dagboek Berichten
    5

bij mij wil je vraag ondersteunen met de stick nog wel eens helpen.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Mijn voorkeur bij leren sturen gaat uit naar een sidepull (wat jij nu dus gefabriceerd hebt) of een simpel stalhalster (ook zelfde idee, alleen nog wat grover).
    Dit vind ik het meest duidelijk voor een jong dier over het algemeen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ik ben mijn jonkie nu ook rustig aan het inrijden. Ik rij met een gewoon touwhalster waarbij ik de teugels aan de lusjes vast maak.
    Ik gebruik ook bij het sturen mijn fases.
    1. Kijken waar ik heen wil
    2. Mijn zit gebruiken
    3. Buitenbeen richten de schouder en iets aanleggen (binnenbeen steek ik nu nog af)
    4. Bijsturen met de teugel. Ik doe de teugel inderdaad ook met lichte druk opzij en wijs soort van in de richten die ik heen wil. Dus probeer mijn hand niet naar achter te doen ( dat gebeurd bij mij nogal snel).

Mijne vind linksom moeilijker dan rechtsom. Ik merk datnhij rechts al op fase 2 reageert.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik ga mee met de laatste. Sowieso een bitloze optoming en het is belangrijk om echt bovenstaande fases uit te voeren (zo'n 3 seconden per fase als ik het goed heb). Op die manier leert je paard wat er gebeurt voordat jij je teugel gebruikt en zal dus leren om alleen op jouw focus of lichaamshouding te sturen, waardoor je je teugels niet nodig hebt om te sturen.
    Succes, leuk paardje hoor!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Overigens ik leer het sturen aan voor ik erop zit. Dus dan ben je wel wat beperkter in je fasen en daarom heb ik graag een sidepull.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Wat versta je onder "het echte sturen"? Hoe helder heb je je fases voor jezelf?

Ik rij mijn net zadelmakke pony eigenlijk alleen maar follow the rail. Ik wil eerst voruit en terug kunnen in drie gangen, voordat ik aan "het echte sturen" ga beginnen. Het veranderen van richting geeft veel veranderingen in de balans en die wil ik eerst rechtuit gewoon oed hebben. Ik rij gewoon op touwhalster met teugels onderin. Heb al een dubbelgebroken bitje klaar hangen voor wat verfijning.

Zou je wel met een cradle opstarten? Da's nou niet het meest vriendelijke bit wat er is, zeker voor jonge paarden zou ik dat niet doen.

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    57

Ja ,ik moet meer met die fases werken, heb het juist al geprobeerd , maar was weer moeilijk , weer in een andere paddock bij iemand , met een gek paard aan de ene kant , een brullende koe aan de andere kant , en ze warener met een traktor bezig , hij heeft dat allemaal flink ondergaan , niet abnormaal gedaan , en na 10 minuutjes ben ik gewoon opgestapt , en steeds geprobeerd van hoek naar hoek te rijden , hij reageerde al iets beter dan de vorige keer ( in zen eigen weitje)
    Ik had over die cradle bridle gelezen en dacht dat dat het was , aan de teksten te lezen - ook voor jonge paarden - maar toen ik hem thuis kreeg schrok ik er wel van eigenlijk ... de eerste paar keer deed hij zelf zijn mond open voor het bit , maar daarna niet meer , ben er dan ook mee gestopt , want volgens mij hing het ook te laag , de schoenmaker heeft er wel 2 gaatjes bij gemaakt , maar volgens mij moet ik het nog laten inkorten .
    Ach voorlopig lekker zonder bit ( dat wou ik stiekum toch al )

Eigenlijk had ik al wat met lange teugels erachter moeten doen voordat ik erop ging , maar iets hield me steeds tegen .

Nu nog zoeken naar een zachte sidepull , weet ook niet of die kaakgekruiste dingen beter zijn ??

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Mijn ervaring is dat die kaakgekruiste hoofdstellen erg onduidelijk zijn.
    FRA heeft een mooie sidepull! Type Pardoes
    A lot of people talk to horses, not many listen

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Mijn "groentje" pakt in principe links en rechts heel fijn op, maar structureel zijn we er niet mee bezig. Eerst de echte basisgangen hebben, met mooie zachte overgangen. Dan volgt sturen wel.

Ik heb mijn fases in mijn hoofd (en lijf) helder:

- ogen
    - navel
    - buitenbeen iets naar voren en aanleggen, binnenbeen geeft ruimte.
    - ondersteunen met teugel of stick (waarbij ik stick laat zakken ter hoogte van mijn heup en dan een driving game)

Hierbij heb ik persoonlijk een voorkeur voor stick ipv teugel, omdat ik het gevoel heb dat teugel meer verstoring geeft dan stick.

Voordat je kan langeteugelen is het fijn als alles in zone vijf ok is voordat je erachter kan lopen. Ik heb niet gelangeteugeld, wel veel driving in zone vijf gedaan met een leadrope.

De cradle is een bit voor hele zachte handen. Ik heb er ook een, maar voor mijn beide paarden gebruik ik 'm op dit moment niet.

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    57

Wat denken jullie van de "Amber " side pull van Barefoot ?

Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Wat denk je van een gedegen opbouw van je fases, je langeteugelen oppakken en dan gewoon met touwhalster rijden?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten