hm... ik weet het niet hoor of een tik uitdelen nu zo'n goed idee is... ik heb van mijn paardenfysio geleerd dat als je paard staakt of een of ander protest laat zien, het paard je eigelijk iets verteld...
in een ver ver verleden, tijd van zadel erop en buitenrijden maar... ging mijn paard opeens staken als we de vlakte op wilde gaan... ook een ferme tik uitgedeeld en ja hoor mijn paard ging... en ik dacht , zie je wel tis gewoon eigenwijsheid... hele tijd later begon ze ook te bokken buiten... uiteindelijk eens een paardenfysio laten komen en die heeft me toen wel duidelijk gemaakt dat mijn paard last van d'r rug had.. De fysio zei toen mocht je de vlakte op willen (= mul zand) ga dan eerst 20 min straatjes rijden zodat je paard goed is opgewarmd, doordat je paard een lange rug heeft is het rijden in het mulle zand zwaar voor haar en spant ze op een verkeerde manier haar spieren aan waardoor ze rugpijn krijgt.. ik had haar nog helemaal niet verteld dat mijn paard wel eens staakte wanneer we de vlakte op wilde...
wat ik wil zeggen met dit verhaal is, dat door het geven van een flinke tik ik mijn paard best wel die vlakte op kon krijgen, terwijl dat niet echt eerlijk is, het paad gaf aan, hee, daarrijden doet mij pijn, dat wil ik niet en ik als ruiter (nogmaals ver ver verleden, pre parellietijd), GAAN JIJ, TIK...
en braaf paard als het was... waarschijnlijk denkend, zucht, auw pijn, vooruit dan maar...
sinsdien zodra mijn paard iets aangaf, denk ik heel goed na en kom dan meestal wel met: oja ... misschien dit of misschien dat.... en zo ken ik meer verhalen uit mijn omgeving, bijv. een paard dat altijd met longeren rondbokte, wegrende etc... en die mensen dachten altijd, "ja ja doe nou niet zo jolig/vervelend, hup zweep erover en gedraag je" nu zijn die mensen er achter door onderzoek bij de kliniek dat het paard verbening van het kraakbeen (zoiets was het, weet niet meer precies hoor) heeft en dat bochten rijden vermeden moet worden omdat dat pijn doet...
of een paard dat opeens bokgedrag begon te vertonen, een dressuurpaard, bleek dat er een wervel in zijn nek verschoven was en ook die eigenaar had in eerste instantie: gedraag je kreng, rijden, hup, zweep erover... en dat paard reed dan ook een tijdje weer "netjes" maar het gedrag kwam weer terug en steeds heftiger...
ik zou dus niet aanraden hoor om het met een ferme tik op te lossen..
en het hoeft niet altijd iets lichaamelijks te zijn hoor, het kan ook zijn dat er iets engs geweest zijn.. waarvoor parden staken...
Bladwijzers