Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Kruiskruid...

  1. #1
    Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    2.450
    Dagboek Berichten
    11

    Kruiskruid...

    We zijn op dit moment aan het experimenteren. We wonen naast een natuurwei die helemaal bomvol staat met JKK. We hebben vandaag een heel stuk daarvan de bloemen uit de planten geknipt en hopen dat de planten dan niet meer gaan bloeien. Heeft iemand van jullie er ervaring mee??
    Flame en Ali's lessen

    You're the only person who knows what's right for you,the only one.

    And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Kruiskruid...

    Nou, daar ben je mooi klaar mee, als je wei daaraan grenst.
    De zaden van JKK kunnen ik geloof wel tot 25 jaar in de bodem overleven en dan alsnog gaan groeien, als de omstandigheden goed zijn. Grote kans dus, dat in jullie bodem al zat zaadjes aanwezig zijn...

    Heb je zelf nu ook veel JKK in je wei???

    Hier heb ik ook aardig wat, maar gelukkig houden de buren hun percelen nu ook schoon (schijnen ze in het verleden niet gedaan te hebben) en zelf trek ik alles eruit voor het bloeit. Het lukt me tot nu toe nog niet om alles JKK vrij te hebben maar in elk geval heb ik zo geen bloeiende planten dus kan het zich in elk geval niet verder verspreiden. Ik ben ook hele benieuwd wat het resultaat van mijn uitsteek-acties gaat zijn... (dit is pas het eerste jaar dat ik hier woon).

    Wat heb je met de uitgeknipte bloemen gedaan? Denk eraan dat je ze niet op je compost- of mesthoop gooit, want de afgeknipte bloemen kunnen nog heel snel zaad gaan zetten en zich dus zo alsnog verspreiden! Zelf voer ik de planten af met het restafval (dus in vuilniszakken).

  3. #3
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Kruiskruid...

    En als er kleine stukjes wortel blijven zitten, komen daar dan ook weer niet nieuwe planten uit? Ik merk hier dat ze ieder jaar op dezelfde plek weer terug komen, terwijl ik ze steeds met een speciale JKKvork uitsteek. Maar door de harde kleigrond breekt er best wel eens een stukje wortel af.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  4. #4
    Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    2.450
    Dagboek Berichten
    11

    Re:Kruiskruid...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Nou, daar ben je mooi klaar mee, als je wei daaraan grenst.
    De zaden van JKK kunnen ik geloof wel tot 25 jaar in de bodem overleven en dan alsnog gaan groeien, als de omstandigheden goed zijn. Grote kans dus, dat in jullie bodem al zat zaadjes aanwezig zijn...

    Heb je zelf nu ook veel JKK in je wei???

    Hier heb ik ook aardig wat, maar gelukkig houden de buren hun percelen nu ook schoon (schijnen ze in het verleden niet gedaan te hebben) en zelf trek ik alles eruit voor het bloeit. Het lukt me tot nu toe nog niet om alles JKK vrij te hebben maar in elk geval heb ik zo geen bloeiende planten dus kan het zich in elk geval niet verder verspreiden. Ik ben ook hele benieuwd wat het resultaat van mijn uitsteek-acties gaat zijn... (dit is pas het eerste jaar dat ik hier woon).

    Wat heb je met de uitgeknipte bloemen gedaan? Denk eraan dat je ze niet op je compost- of mesthoop gooit, want de afgeknipte bloemen kunnen nog heel snel zaad gaan zetten en zich dus zo alsnog verspreiden! Zelf voer ik de planten af met het restafval (dus in vuilniszakken).
    In de container, of verbranden, dat werkt ook.
    Flame en Ali's lessen

    You're the only person who knows what's right for you,the only one.

    And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

  5. #5
    Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    2.450
    Dagboek Berichten
    11

    Re:Kruiskruid...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jolies allures
    En als er kleine stukjes wortel blijven zitten, komen daar dan ook weer niet nieuwe planten uit? Ik merk hier dat ze ieder jaar op dezelfde plek weer terug komen, terwijl ik ze steeds met een speciale JKKvork uitsteek. Maar door de harde kleigrond breekt er best wel eens een stukje wortel af.
    Bij ons zit er een plant in de bestrating, en die komt ook weer terug inderdaad.
    Wij dachten dat als de bloem is gaan bloeien dat ie dan denkt dat ie heeft gezaaid en dat ie opgeeft....
    Het is een experiment. We hebben in die volle wei een hele hoek zo bewerkt, we houden het nu in de gaten en kijken wat er gebeurt. Wij zijn natuurlijk volhardend....
    Flame en Ali's lessen

    You're the only person who knows what's right for you,the only one.

    And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Kruiskruid...

    Hoi Ali, pff wat vervelend he. Wij hebben het ook onwijs veel gehad. Mijn ervaring is dat het echt een volhardende plant is, spreidt zich snel uit en komt elke keer terug. Aan het begin verwijderde ik echt alle planten, ook als ze alleen maar wat blaadjes hadden. Dat werd me teveel, dus toen alleen nog de hele plant verwijderd zodra die bloemen kreeg. Ben eigenlijk bang dat de bloemen afknippen een hoop moeite voor niks is, maar hopelijk werkt het, hou je ons op de hoogte?

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Kruiskruid...

    Ja als er stukjes wortel blijven zitten groeit daar idd weer een nieuwe plant voor terug. Een JKK vork helpt wel bij het uitsteken maar ook dan heb je kans dat er stukjes wortel blijven zitten. Het scheelt ook wel of je steekt bij een vochtige grond, of een erg droge. Bij een erg droge grond is het moeilijker de wortel er goed uit te krijgen.

    Ik denk wel dat je de plant kunt verzwakken door de bloemen eruit te knippen (of beter nog, kort af te maaien), maar met één keer knippen ben ik er vrijwel zeker van dat je er nog niet vanaf bent...

  8. #8

    Re:Kruiskruid...

    Goed bemesten, meestal komt jacobskruiskruid voor op armere zandgronden.


  9. #9
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:Kruiskruid...

    Mij is al meerdere keren verteld dat mensen het juist afsteken op de wortel en de wortel wel moet blijven zitten. Dat de plant niet terugkomt dan. Dit zou enkel werken voor de bloei. Ik heb er zelf verder geen ervaring mee, maar zie veel mensen dit ook doen.

  10. #10
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Kruiskruid...

    In Wageningen is er onderzoek naar gedaan. Kruiskruid maakt de plek waar hij groet uiteindelijk zelf ongeschikt. Als je de bloemen verwijdert gaat de plant na een paar jaar vanzelf dood en komt er op die plek niet zo snel weer terug. Het punt dat Marja aangeeft blijf je houden, zaad kanlang goed blijven in de bodem. Maar als je consequent de bloemen verwijdert en afvoert dan moet het uiteindelijk een stuk minder worden, als er geen zaad aanwaait van buiten tenminste. Het zaad verspreidt zich tot ongeveer 40 meter an de plant.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Kruiskruid...

    Oh 40 meter maar? Ik dacht veel verder!
    Ik heb net een heel JKK veld ontdekt achter bij de buren, die ik denk ongeveer 200 meter verderop wonen.
    Volgens wikipedia kan 1% van de zaden zich wél verder verspreiden dan die 40 m dus ik ga de buurman hoe dan ook vragen om wat aan het JKK te doen. Want 1% klinkt niet veel, maar 1% van veel, is toch nog wel veel.

    Flink bemesten om JKK te voorkomen vind ik absoluut geen optie, een paardenwei wil je niet flink bemest hebben...

  12. #12

    Re:Kruiskruid...

    er zijn ook mensen die een handje kunstmest op de rozet gooien, de plant groeit zich zelf dan dood
    Ik heb de beste resultaten gezien door consequent de planten te verwijderen, of inderdaad de bloemschermen te knippen, maar je bent echt een paar jaar verder voor je echt ziet dat het minder is.
    Brabants landschap heeft vorig jaar schapen geweid op een perceel wat ik vroeger huurde, de schapen eten alle blaadjes op en de plant sterft af, dit jaar bijna geen kruiskruid terug, ook geen schapen helaas, wie weet zijn die wel dood van al het gif, bizarre methode vind ik het, maar het heeft wel geholpen, ben blij dat het mijn schapen niet zijn.
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  13. #13
    Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    2.450
    Dagboek Berichten
    11

    Re:Kruiskruid...

    Het beest, waar het allemaal om begonnen was, de jacobsvlinder, de rups ervan eet ook de planten op, en dan lijken ze wel af te sterven.
    Ik heb nu verschillende reacties gehad, de een zegt dat de plant dan juist harder nog meer bloemen gaant maken, en terugkomt, terwijl de ander zegt, sterft af....

    We zullen het zien en jullie laten weten. Ik heb zelf gemerkt dat wanneer je ze uitsteekt met alle wortels, ze dan echt weg zijn, maar dat is op deze wei echt te veel...
    Flame en Ali's lessen

    You're the only person who knows what's right for you,the only one.

    And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

  14. #14

    Re:Kruiskruid...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door elmo
    er zijn ook mensen die een handje kunstmest op de rozet gooien, de plant groeit zich zelf dan dood
    Ik heb de beste resultaten gezien door consequent de planten te verwijderen, of inderdaad de bloemschermen te knippen, maar je bent echt een paar jaar verder voor je echt ziet dat het minder is.
    Brabants landschap heeft vorig jaar schapen geweid op een perceel wat ik vroeger huurde, de schapen eten alle blaadjes op en de plant sterft af, dit jaar bijna geen kruiskruid terug, ook geen schapen helaas, wie weet zijn die wel dood van al het gif, bizarre methode vind ik het, maar het heeft wel geholpen, ben blij dat het mijn schapen niet zijn.

    Ja inderdaad de schapen hebben niet alleen de blaadjes van het kruiskruid opgegeten maar ook gezorgd voor een bemesting, dus dat werkt dubbel.


  15. #15

    Re:Kruiskruid...

    Els de plant gaat inderdaad snel weer opnieuw zaad proberen aan te maken, en dus opnieuw bloeien, vandaar dat bloemschermen wegknippen een heidens karwei is waarvan je pas een paar jaar later echt resultaat gaat zien,
    Het is erg arbeids intensief, doodspuiten is ook een optie natuurlijk maar daar ben je nu te laat mee en je vernietigd er een hoop bodemleven mee, als het heel erg is kan je wel voor die optie gaan, doodspuiten omploegen en opnieuw inzaaien?
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •