Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Kruiskruid...

  1. #16
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Kruiskruid...

    Vandaag ook bezig geweest. Op Ulani's wei waren er helaas al een paar met zaad. Het was me teveel om alles uit te steken, dus heb ik de meeste gedaan en van de anderen de bloemen vast afgeknipt. Morgen verder uitsteken. Er is helaas ook af en toe wat zaad weggewaaid. Dus volgend jaar zeker weer JKK.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  2. #17

    Re:Kruiskruid...

    Ik heb het eerste jaar heel veel JKK eruit gestoken met de ragfork. Veel werk maar ik zie de terugkomst wel ieder jaar halveren.
    www.niettevermijden.com

  3. #18
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Kruiskruid...

    Kijk. Dat geeft de burger moed!

  4. #19
    Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    2.450
    Dagboek Berichten
    11

    Re:Kruiskruid...

    Ja, ik heb ook goede ervaringen met de ragfork. Alleen is dit veld echt te vol om dat allemaal te steken. Zelf voor knippen is het erg veel. Kijk maar:


    De planten zijn niet meer zo goed te onderscheiden, omdat de bloei al een groot stuk voorbij is.

    Hieronder een plant die nog te vers was toen ik hem afknipte, dan komen er gewoon nieuwe bloemen.

    . Er zijn ook heel veel planten afgestorven.

    En dit deel van de wei is inmiddels geknipt

    Flame en Ali's lessen

    You're the only person who knows what's right for you,the only one.

    And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

  5. #20
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Kruiskruid...

    Pfff wat een werk zeg!
    Van wie is die wei eigenlijk? Is dat jullie eigen wei?

  6. #21
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Kruiskruid...

    Wat ik wel merk is dat veel planten na het afknippen afgestorven zijn. Ik heb ze alsnog weg gehaald, omdat ik bang ben dat de paarden ze niet meer herkennen gedroogd en alsnog gaan eten.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  7. #22
    Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    2.450
    Dagboek Berichten
    11

    Re:Kruiskruid...

    Nee, die is van natuurmonumenten. Onze koeien lopen wel er in. Er aangesloten liggen 2 weilanden ook van Natuurmonumenten die we mogen maaien. Om te voorkomen dat die weides gezaaid worden, willen we proberen te voorkomen dat het kruiskruid zaait, dus bloem eruit.

    Die 2 weides die we mogen maaien hebben we het kruiskruid er bijna helemaal uitgestoken.
    Flame en Ali's lessen

    You're the only person who knows what's right for you,the only one.

    And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

  8. #23
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Kruiskruid...

    Is natuurmonumenten als eigenaar/beheerder van die wei er dan niet verantwoordelijk voor dat er geen giftige planten in groeien? Volgens mij is er in sommige gemeenten beleid voor dat zegt dat eigenaren verplicht zijn JKK te bestrijden. Misschien zou je dat eens na kunnen vragen?
    (Of worden jullie nu als beheerder gezien, omdat jullie die weides mogen gebruiken, en mogen jullie het daarom zelf oplossen?)

  9. #24
    Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    2.450
    Dagboek Berichten
    11

    Re:Kruiskruid...

    Wij doen dit gewoon om te experimenteren.
    Flame en Ali's lessen

    You're the only person who knows what's right for you,the only one.

    And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

  10. #25
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Kruiskruid...

    Ik zie momenteel wel erg veel kruiskruid zeg, hier in de wijk hebben we ook natuurgebieden met runderen, echt het ziet helemaal geel, je zult maar een wei in de buurt hebben daar wordt je dan helemaal niet vrolijk van .
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #26

    Re:Kruiskruid...

    in onze omgeving hier in Brabant herkent iedereen de percelen van Brabants landschap omdat het vol staat met JKK
    in de aangrenzende wei staan nu toch weer schaapjes sinds kort, dus het JKK wat er nog staat word weer flink opgegeten, de blaadjes althans.
    De overige percelen zijn dit jaar niet eens gemaaid voor de bloei, dus ik vrees dat het alleen maar erger word...........
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  12. #27
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2011
    Locatie
    Roemenie
    Berichten
    112

    Re:Kruiskruid...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ali
    Nee, die is van natuurmonumenten. Onze koeien lopen wel er in. Er aangesloten liggen 2 weilanden ook van Natuurmonumenten die we mogen maaien. Om te voorkomen dat die weides gezaaid worden, willen we proberen te voorkomen dat het kruiskruid zaait, dus bloem eruit.

    Die 2 weides die we mogen maaien hebben we het kruiskruid er bijna helemaal uitgestoken.
    JKK is ook voor koeien giftig, dat weet je hopelijk wel? Zolang er voldoende gras groeit zullen ze er niet aan beginnen, maar anders moet je er wel mee oppassen...

  13. #28
    Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    Riethoven
    Berichten
    2.450
    Dagboek Berichten
    11

    Re:Kruiskruid...

    Ja Maaike, dat weet ik. Er staan 4 koeien op 8 ha, dus gras genoeg. Ik vind het persoonlijk niet echt prettig, dus ik ben ermee bezig.

    De 2e ronde viel me niet tegen. We hebben een stuk eigenlijk de eerste keer net iets te laat geknipt, dus er is toch wat zaad gevallen, maar hopen dat dat niet gaat groeien tot een plant. Wat we aan de vroege kant hebben geknipt, heeft weer wat bloemen gevormd, die ik de 2e ronde heb afgeknipt. Hier en daar is er een plant die erg sterk opnieuw ontwikkelde, daar heb ik opnieuw de bloemetjes van afgeknipt. Ik verwacht dat de planten nu verder afsterven. Dat heeft dus heel wat zaad bespaard.

    De wei die gemaaid is, zijn er bij 1 plant bloemetjes teruggekomen. Maar wel een heleboel planten op één bepaalde plek. Die ben ik van plan om nog uit te gaan steken, zodat die (hopenlijk) volgend jaar niet terugkomen.

    Ik zeg maar zo: De aanhouder wint.
    Flame en Ali's lessen

    You're the only person who knows what's right for you,the only one.

    And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •