Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Spanning bij aandraven

  1. #1
    Actief Forumlid mies's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    40
    Berichten
    194

    Spanning bij aandraven

    Hoi allemaal!

    Ik liep ergens tegen aan, en ik heb al wel een paard ideetjes hoe het misschien op te lossen, maar ik dacht misschien hebben jullie andere leuke of betere ideeën!

    Even wat achtergrond info: De laatste weken ben ik rustig aan te rijden, na een jaar van alleen grondwerk met mijn verzorgpaardje. Het is een hele sensibele dame, en ze is in het verleden helaas veel op druk gereden. Op de grond raakte ze eerder ontzettend snel gestresst, en hoe hoger de versnelling, hoe meer gespannen ze werd. Dat is nu opgelost, we huppelen vrolijk door de bak en ze is niet langer gespannen in draf of galop, ik kan haar juist belonen met een hogere versnelling. Dankzij grondwerk heb ik nu mooie, andere manieren gevonden om haar mee te nemen, dingen te vragen en dus dingen echt samen te doen. Ik heb haar zien veranderen van een heel introverte onzekere mevrouw naar een merrie die af en toe heerlijk kan spelen en haar mening toont (positief of negatief).

    Nu rijd ik in de bak met haar op touwhalster, lekker lang teugeltje. Rijden is een wat te groot woord, want ontspanning en plezier vind ik op dit moment het aller belangrijkste - ik denk de enige manier om samen ons comfort zone op te rekken. Rondstappen gaat prima, ze reageert super op mijn zit. Alleen wanneer ik wil aandraven (waarvoor ik geen been gebruik, alleen mijn zit), voel ik haar gespannen worden (gelukkig lang niet zo erg als eerder), en 'weigert' ze sneller te lopen, al is ze normaal gesproken meer 'go' dan 'whoa', om zo te zeggen.

    Nu probeerde ik de vorige keer de overgang nog langer voor te bereiden, en los te laten dat we moesten draven - ik probeerde meer te denken in grotere stappen, en in mijn hoofd de gedachte 'als je wil, kunnen we draven.' Dat hielp al stukken. Nu ben ik aan het nadenken hoe ik haar in de bak een hogere versnelling net zo leuk kan helpen vinden als met grondwerk. Hebben jullie misschien ideetjes, of wellicht zijn er mensen die hetzelfde zijn tegen gekomen?

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Spanning bij aandraven

    Wat mij heeft geholpen is veel point to point rijden met een heel klein stukje draf, dan terug naar stap. Pas weer draf vragen als de stap compleet ontspannen is. Waar het bij mijn merrie om ging was vooral dat er snel weer stap en rust kwam, toen ze dat begreep werd de draf meer ontspannen en dus konden we langer draven.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Actief Forumlid mies's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    40
    Berichten
    194

    Re:Spanning bij aandraven

    Dat is een goeie tip, Saar! Dankjewel, ik ga het uitproberen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •