Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Wat voelt mijn paard op deze foto?

  1. #1

    Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Eigenlijk wil ik de achtergrond van het verhaal even bewaren, als het belangrijk is wil ik natuurlijk de situatie op de foto wel wat toelichten. Ik ben benieuwd wat jullie denken dat mijn paard op dit fotomoment voelt/denkt. En vooral waar je dat aan ziet.



    De reden dat ik dit vraag is dat ik het idee heb dat ik zijn signalen verkeerd begrijp, of gewoon mis. Misschien dat dit me iets verder helpt. Wat denken jullie? Is hij ontspannen/zenuwachtig/verveelt hij zich? Of misschien iets heel anders? Is er iets zinnigs te zeggen over deze foto, en hoe Hannes zich hier gedraagt?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Ik kan je echt niet vertellen wat hij denkt of voelt, ik zie een paar dingen, een strak bekkie wat verteld dat hij niet echt ontspannen is, hij wend zijn hoofd af vindt hij iets spannend of ervaart hij druk van een dier of mensen, en de uidrukking in zijn oog lijkt wat onzeker(is puur interpretatie), zijn oor staat naar achteren , heb niet het idee dat hij boos is maar dat hij meer attent is op wat er gebeurd?

    Zijn hele houding druk wel iets van oplettenheid of zo uit, en een zekere spanning zo komt het op mij over.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Heb je ook een foto van hem als hij in de wei staat?

    Ik vind dat hij er best gespannen en tegelijk introvert (afgesloten) uitziet op deze foto. Oren licht naar achter ipv ontspannen op half 7, ogen niet op de buitenwereld gericht, mond niet in 'relaxte centenbak' slaapstand, maar wat aangespannen, je ziet ook een 'lijntje' bij de neus, wat kan duiden op interne spanning.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Ja introvert dat is wel het juiste woord, ik kreeg het gevoel dat hij er niet wil zijn op dat moment.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Hij staat even op zichzelf op een touwtje te sabbelen volgens mij?

  6. #6
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Ik dacht bij eerste blik van de foto. What happend?
    In mijn ogen is hij gespannen, door wijze van zijn mond strakke onderlip en de rimpel. Zijn ogen zijn donker en zijn oren lijken gespannen. Ook zijn hals.

    Dat kauwen op het touw kan meerdere redenen hebben.

    Kun je wat vertellen over de situatie?
    En waarom denk je dat je dat zijn signalen niet goed leest?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  7. #7

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Dank jullie wel dat jullie ondanks het mooie weer toch de tijd nemen om even naar mijn foto te kijken.

    Hannes en ik hebben samen een probleem, en volgens mij vloeit dat voort uit miscommunicatie. Hij kan er namelijk af en toe ineens vandoor gaan. Het ene moment wandelen we, het lijkt allemaal heel relaxed, maar het volgende moment rukt hij zich los, en gaat hij er vandoor. Vooral met de nieuwe oefeningen doe we van de rechtrichtjuf gekregen hebben doet hij dat vaak. Ik heb lange tijd geloofd dat hij speels is, en dat hij af en toe zijn energie kwijt moet of zo. Volgens de mensen op de pensionstalling is hij lomp, ondeugend, en dwars. Mijn lesjuf dacht dat hij misschien een klophengst is, omdat hij altijd en overal op knabbelt. Maar ik begin daar dus steeds meer aan te twijfelen. Wat jullie van deze foto zeggen, is een bevestiging van mijn vermoeden.

    "What happened" vind ik wel een omschrijving die goed bij de situatie past. Tijdens het maken van de foto was hij volgens ons gevoel wat aan het klieren, touwtjes knabbelen en zo, en hij leek zich totaal niet druk te maken om het zadel. Echt een koel en ondeugend paard dat zich wat verveelde en op zoek was naar een spelletje. Dit is de eerste keer dat hij een echt zadel op heeft, compleet met voorzichtig aansingelen. Best een beetje spannend voor hem dus.

    Ja, een foto van Hannes in de wei heb ik natuurlijk ook wel. Het is even zoeken naar een foto waarop hij niet graast.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Mijn lesjuf dacht dat hij misschien een klophengst is, omdat hij altijd en overal op knabbelt
    Ergens op knabbelen of bijten kan ook overspronggedrag zijn, dus als hij iets spannend vindt kan hij zich op die manier afreageren. Maar buiten dat is het toch nog een jong paard en mischien een lb paard, die zijn veel met hun mond bezig, ik heb een paard van 19 die nog altijd overal in moet bijten, en dat is een merrie. Ik zou mij daar niet te druk overmaken, wat wel belangrijk is ,is om het verschil te zien wanneer hij dat doet uit verveling of nieuwschierigheid of uit frustratie, als mijn paard het uit frustratie doet dan bijt ze bv echt hard in een touw en dan is de uitdrukking op haar hoofd ook anders.

    Het kan zijn dat hij rechtrichtoefeningen moelijk vindt maar evt ook saai als het een lb paard betrefd. Wat dan wel wil helpen is mijn ervaring als je het een doel geeft. Je vraagt dan bv een oefening van pion tot pion en je probeert het vooral kort te houden en niet te kritisch te zijn, voedselbeloning wil ook helpen maar dan moet je paard er niet te opdringerig van worden.

    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Volgens de mensen op de pensionstalling is hij lomp, ondeugend, en dwars.
    Een paard is dit nooit!! Het is zijn manier om iets duidelijk te maken dat hij er problemen mee heeft. Dit kan van allerlei aard zijn.
    Het moeilijk vinden om de bewegingen te maken, geconfronteerd worden met niets nieuws zoals een zadel/hoofdsel, nieuwe omgeving enz.

    Een conflict hebben met soortgenoten en niet weg kunnen. En weet ik het al niet meer.
    Een miscommunicatie met de mens is dan zo gemaakt en dan heeft het paard het gedaan, die is dan dom, lomp, dwars en noem maar op. Het paard moet maar luisteren, gehoorzamen naar wat ONZE wensen en eisen zijn. Doet hij dat niet volgens onze eis dan straffen wij. Ook dit op diverse manieren.

    Het enige advies wat ik kan geven, luister naar je paard en jezelf, laat je niet afleiden door stalgenoten die het beter weten en commentaar hebben op zijn gedrag. Het paard kan daar echt niets aan doen.

    Het knabbelen op touwtjes etc kan idd oversprong gedrag zijn maar kan ook gewoon prettig zijn voor het paard. Wat een soort van "rust" geeft.
    Heb er ook eentje gehad die dit altijd deed, die pakte alles op en onderzocht dit op diverse manieren.
    Tijdens het wandelen ook altijd een stuk touw in zijn mond. Ik heb mij er nooit druk omgemaakt, dan behalve dat het wel wat touwtjes gekost heeft. Maar nooit gestraft. Wel in het begin geprobeerd af te leiden. Dit werkt op zich wel maar je moet dan heel goed opletten en je niet laten afleiden. Dat is leuk maar ik kon dat niet altijd even goed opbrengen. Dus heb ik mij erbij neergelegd, het kon geen kwaad in de zin van schadelijk voor de gezondheid oid. Het was gewoon zijn ding.

    Als hij zich plotseling los rukt, is dit dan wel zo plotseling? Heeft hij daarvoor niet al een aantal signalen gegeven van dat er iets aan de hand is/was? Dit kan van alles zijn hoor ik kan dus niet precies specificeren van hoe en wat.
    Het kan zijn dat er iets in de omgeving is wat hij niet vertrouwd, zijn weide genoten moet verlaten terwijl hij dat erg spannend vindt, het hem even te veel wordt van wat er gevraagd wordt, een per ongelijk verkeerde beweging van de mens dit kan degene zijn die hem leid of zelfs iemand die er naast loopt oid. Dit zijn maar enkele voorbeeldjes.

    Ik zou heel veel tijd met hem doormaken in vrijheid in de wei op paddock. Hoe noemt Parelli dit?? undermanding time??
    Zo leren jullie elkaar vertrouwen en beter begrijpen en elkaars signalen eerder opmerken. Zo kan je een hoop problemen voorkomen zoals plotseling wegschieten. Dit kost tijd en lijkt heel saai, maar het is ooooh zo belangrijk. Dit merk je veel later pas.

  10. #10

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    wat wel belangrijk is ,is om het verschil te zien wanneer hij dat doet uit verveling of nieuwschierigheid of uit frustratie,
    Daar zit net de moeilijkheid bij mij. Ik vind het verschil moeilijk te herkennen. Hij lijkt gewoon ondeugend, maar blijkbaar is hij dat niet zozeer.

    Of een paard nooit lomp, ondeugend of dwars kan zijn, dat weet ik niet. Ik weet wel dat veel paarden niet begrepen worden. Ik ben bang dat Hannes daar één van is. Het rare is, als mijn buurman met zijn paard bezig is, dan zie ik het als hij iets vraagt terwijl zijn paard even rust nodig heeft, maar als ik met mijn eigen Hannes bezig ben zie ik het niet.


    Dus ik heb een filmpje van Hannes en mij gemaakt.
    Een paar momenten vallen me zeker op. Een keer is Hannes echt onzeker over iets, en ik 'trek' hem daar doorheen. Ik heb het zelfs niet eens gemerkt toen ik met hem bezig was! Als we een paar stappen verder zijn, dan zakt hij heel erg met zijn hoofd, net alsof hij wil gaan rollen. Nog een paar stappen later probeert hij er toch vandoor te gaan. Verder geef ik een keer een hulp voor halthouden verkeerd om (Eerst stilstaan, dan pas aangeven dat ik stil ga staan). Hierdoor kan hij niet anders dan in mijn ruimte stoppen, als ik hem terug zet, begint hij heel erg te gapen. Logisch, ik heb hem op dat moment even te moeilijk gemaakt. Heel confronterend, zo'n filmpje. Maar wel leerzaam, dus dat is iets om vaker te doen. Volgende keer ga ik rechtrichtoefeningen filmen.

    Ik heb nog niet al zijn knabbelmomenten geanalyseerd, maar dit viel me echt even op.

    Ja hoor, Hannes en ik brengen regelmatig tijd met elkaar door zonder iets met elkaar te doen. Maar meestal ben ik dan wel ergens mee bezig. 's Winters zeker een uur per dag, tijdens het uitmesten. 's Zomers wel minder.

    Hm... hij kijkt ook erg vaak van me weg...


    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  11. #11
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Hoe is je innerlijke rust als je bij Hannes bent?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  12. #12

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Goeie vraag.

    Dat is iets waar ik voorheen veel tegenaan gelopen ben, omdat ik zelf niet rustig was, werd Hannes nog drukker dan hij normaal al is. Inmiddels gaan we een stuk relaxter met elkaar om, en ben ik een stuk rustiger. Vroeger had ik iets van: "Als hij maar niet dit of dat doet!", nu meer van "We lossen het samen wel op".

    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  13. #13
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Friese Tinkerfjord
    "What happened" vind ik wel een omschrijving die goed bij de situatie past. Tijdens het maken van de foto was hij volgens ons gevoel wat aan het klieren, touwtjes knabbelen en zo, en hij leek zich totaal niet druk te maken om het zadel. Echt een koel en ondeugend paard dat zich wat verveelde en op zoek was naar een spelletje. Dit is de eerste keer dat hij een echt zadel op heeft, compleet met voorzichtig aansingelen. Best een beetje spannend voor hem dus.
    Ik wil even reageren op dit stukje, omdat ik dit wel herken. Paarden die zich niet druk lijken te maken om hun omgeving kunnen dit nog wel spannend vinden. Bij Lutin is opzadelen nooit een probleem geweest, maar toen ik per ongeluk het dekje over hem heen gooide schrok hij zich rot. Gewoon omdat hij met zijn hoofd niet bij het zadelen was, omdat hij 'het wel best' vind. Toen ben ik heel veel friendly gaan doen met het dekje, totdat hij daar intesse in kreeg. Toen lette hij op tijdens het opzadelen en schrok hij niet meer als er iets 'vreemds' gebeurde. Nu probeer ik Lutin dus steeds oplettend te houden als we ergens mee bezig zijn, en tijdens de rust mag hij even introvert worden om alles te verwerken Misschien denk jij ook dat Hannes het vaak wel prima vind, terwijl hij er eigenlijk geen aandacht aan besteed?

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Heb je les?
    Ik denk dat je iemand in de praktijk nodig hebt, die met je meekijkt en die je kan helpen om het gedrag en de lichaamstaal van Hannes te interpreteren. Het is best moeilijk om dat allemaal op eigen houtje te leren en zeker met een jong paard wil je niet al te veel fouten maken...
    Zoek dan wel les van iemand die paarden niet als lomp en dwars bestempelt.

  15. #15

    Re:Wat voelt mijn paard op deze foto?

    Misschien denk jij ook dat Hannes het vaak wel prima vind, terwijl hij er eigenlijk geen aandacht aan besteed?
    Ja, dat is zeker herkenbaar. Heel vaak heb ik iets van 'hij reageert er niet op, dus het is wel goed'. Maar of hij dan niet reageert, of juist in zichzelf kruipt is moeilijk te zien. Hm... nou kom ik in de verleiding om nog een foto te plaatsen van een moeilijk moment, om te kijken wat jullie daar van vinden...

    Tja... ik heb les, maar niet echt vaak met Hannes. Ik had het idee dat de rechtrichtjuf Hannes niet zo heel erg geweldig vond. Eigenlijk moet ik iemand zoeken die me helpt hem beter te lezen. Dan komt dat rechtrichten later wel.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •