Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Hij pakt een oude gewoonte op

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hij pakt een oude gewoonte op

Gisteren was ik met Borus grondwerk aan het doen, en het gebeurd maar zelden dat het zo slecht ging Ik was zelf ook wat druk en in de bak waren meerdere mensen aan het rijden dus we moesten ons ook een beetje schikken.

We waren circling aan de 12 ft aan het doen. Als ik hem op de rechterhand disengage, liep hij me half voorhij en drukte me met zn schouder aan de kant. Heel rustig en beheerst plet hij me weg. Ik weet op zo'n moment niet wat ik doen moet. Hij is dan niet weg te driven en ik kan mn stick of touw op zo'n moment niet gebruiken omdat hij zo dichtbij staat (en mij aan de kant drukt). Op den duur was ik zo pissed off, dat ik hem een knietje gaf maar zelfs dat haalde niets uit
    Als ik hem een pets geef met het touw om hem mn personalspace uit te werken, was ik hem alleen maar méér aan het motiveren om me weg te pletten.

Ik heb het maar weer opgelost zoals ik dat voorheen ook deed. Namelijk naar de achterhand lopen en hem weer voor me parkeren met zn hoofd naar me toe maar dat is wel punten scoren voor hem natuurlijk.

Het is zó vervelend en onrespecvol, kan er ook heel aggressief van worden dus word wel even goed getest in mn emotional fitness
    Zo jammer, want gisteren begon het zo leuk en ik had er ook echt een naar gevoel van toen ik hem weer naar de wei bracht.

Heeft iemand tips hoe ik dit in het vervolg kan oplossen?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Hij pakt een oude gewoonte op

Ik denk dat je fase 4 dan niet effectief genoeg is Pais, én dat je er te laat mee bent. Je kunt zien aankomen dat hij je ruimte dreigt in te komen, dan moet je al optreden. Loopt hij stevig door in jouw richting, dan mag je hem ook stevig raken. Regel daarbij is dat je zoveel energie gebruikt als jouw paard doet, en dan nét een beetje meer. Komt hij in een flink tempo op je af, dan geef je hem met net nog ietsje meer energie een mep. Klinkt misschien niet zo aardig, maar een ander paard dat boven Borus staat in rangorde, zou precies hetzelfde doen!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Je schrijft dat je hem niet kunt wegsturen met je stick, omdat hij te dichtbij staat. Kun je de stick niet omdrdraaien, zodat je hem een porretje met het handvat kunt geven? Verder ga ik met Marja mee.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Nov 2004

mn paard is een beetje ongevoelig voor porretjes op zo'n moment. Hij is dan ongevoelig voor alles wat ik doe.

Je hebt gelijk Marja, eigelijk is voorkomen de enige oplossing. Dat is wel eens lastig, want in praktijk heb ik dan eerder het idee dat ik mn paard in elkaar aan het slaan ben.. Want als borus zn kop er eenmaal op zet, dan kan het wel een hele harde zijn.
    Bij hem heb ik altijd het gevoel dat we beide wat water bij de wijn moeten doen. Overleggen, het sámen willen. Want als er eenmaal iets gebeurd waardoor we een meningsverschil krijgen, kan hij soms reageren met zoveel weerstand, waar ik niet tegen opgewassen ben (en geen fase 4 vinden kan). En dan is de fun ook nergens meer te vinden en ben ik mezelf aan het afvragen waar ik mee bezig ben.
    En andere dagen gaat het super en heeft hij ook plesier in wat we doen. Ook dan heb ik wel eens een fase 4 nodig maar ik zie wel dat Borus er dan ook van leert (soms is het gewoon onoplettendheid)

Soms volgt alles zo snel achter elkaar op. Als hij snappy disengaged, dan wil ik hem daar graag voor belonen maar als ik hem dan gelijk een knal moet geven omdat hij zich met kracht te dicht naar me toe beweegt, dan lijkt het op afstraffen voor hem, en zal hij de volgende keer liever op de circle blijven, of gaan trekken.

Ik heb gewoon hard meer savvy nodig om zulke sessies positief te doen verlopen maar ik ben bang dat Borus soms nogal wat te voorduren krijgt, eer ik zover ben.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    mn paard is een beetje ongevoelig voor porretjes op zo'n moment. Hij is dan ongevoelig voor alles wat ik doe.
    Maar ik heb het hier dan ook niet over porretjes. Ik heb het hier over een effectieve fase 4, die je aan een paard geeft dat bewust en ongevraagd jouw ruimte in komt. Dat mag hij nou eenmaal niet...

Je hebt gelijk Marja, eigelijk is voorkomen de enige oplossing. Dat is wel eens lastig, want in praktijk heb ik dan eerder het idee dat ik mn paard in elkaar aan het slaan ben.. Want als borus zn kop er eenmaal op zet, dan kan het wel een hele harde zijn.
    Maar dat is het hem nu juist met snel ingrijpen: "do less sooner instead of more later". Dus hoe eerder je ingrijpt, hoe minder je hoeft te doen. En als hij daar dan niet op reageert, dan is er echt niks mis mee om hem eens écht een harde lel met die cs te geven hoor! Je hebt hem tenslotte gewaarschuwd om niet jouw ruimte in te komen, doet hij dat toch, dan zal hij het voelen.
    Ik weet dat dit misschien nogal tegenstrijdig is aan het idee dat je het leuk wilt hebben met je paard, en dat je samen plezier wilt maken. Maar het bepalen wie van jullie 2 de baas is, gaat vooraf aan het samen plezier kunnen maken. Anders blijft er voortdurend strijd over wie de leider mag zijn. Dat moet echt eerst duidelijk zijn.

Bij hem heb ik altijd het gevoel dat we beide wat water bij de wijn moeten doen. Overleggen, het sámen willen. Want als er eenmaal iets gebeurd waardoor we een meningsverschil krijgen, kan hij soms reageren met zoveel weerstand, waar ik niet tegen opgewassen ben (en geen fase 4 vinden kan). En dan is de fun ook nergens meer te vinden en ben ik mezelf aan het afvragen waar ik mee bezig ben.
    In dit geval valt er geen water bij de wijn te doen. Hij mag je niet omver lopen, punt uit. En ik blijf erbij: sneller reageren. Je kunt zien aankomen dat hij je ruimte in komt / je omver loopt, dus je moet hem dan waarschuwen net nog vóór hij die grens overgaat. Gaat hij er dan toch over, geef hem dan een lel met je cs en dan bedoel ik ook écht een lel, geen porretje...

Ik k]
    Soms volgt alles zo snel achter elkaar op. Als hij snappy disengaged, dan wil ik hem daar graag voor belonen maar als ik hem dan gelijk een knal moet geven omdat hij zich met kracht te dicht naar me toe beweegt, dan lijkt het op afstraffen voor hem, en zal hij de volgende keer liever op de circle blijven, of gaan trekken.
    [/quote]

Heb je dat ook echt ervaren, of is dat wat je denkt?
    Ik denk dat hij best het verschil kan leren tussen snappy disengagen, en vervolgens netjes buiten jouw bubble stoppen. En als het resultaat al zou zijn dat hij een tijdje wat minder snappy disengaged, maar vervolgens wel respectvol bij jou stopt, dan is dat maar zo. Dan kun je later weer aan die snappyheid werken.

Ik heb gewoon hard meer savvy nodig om zulke sessies positief te doen verlopen maar ik ben bang dat Borus soms nogal wat te voorduren krijgt, eer ik zover ben.
    Tja, Atli heeft van mij ook heel wat te verduren gehad hoor... En ook ik heb moeten leren dat ik af en toe echt wat harder moet zijn. Je kunt beter 1 of een paar keer een goede fase 4 gebruiken, dan alsmaar blijven zeuren met een niet effectie fase 2 of 3...

Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Heb je dat ook echt ervaren, of is dat wat je denkt?
    Ik denk dat hij best het verschil kan leren tussen snappy disengagen, en vervolgens netjes buiten jouw bubble stoppen. En als het resultaat al zou zijn dat hij een tijdje wat minder snappy disengaged, maar vervolgens wel respectvol bij jou stopt, dan is dat maar zo. Dan kun je later weer aan die snappyheid werken.
    Ik heb het wel zo ervaren maar ik weet natuurlijk niet of dÃ*t de oorzaak ervan is. Maar als alleen het bubble verdedigen niet goed gaat, dan maken we een zooitje van alles dus gaat de allow ook niet ok. Dus sleurt hij me regelmatig een meter van mn plek, vooral na een send met veel discussie en waarbij hij uit eindelijk wegspurt.

Tja, Atli heeft van mij ook heel wat te verduren gehad hoor...
    We moeten het paard waarmee we het moeten leren maar f]En ook ik heb moeten leren dat ik af en toe echt wat harder moet zijn. Je kunt beter 1 of een paar keer een goede fase 4 gebruiken, dan alsmaar blijven zeuren met een niet effectie fase 2 of 3...[/quote]

Je hebt gelijk. Het zal voor een paard vast ook fijn zijn om met een betrouwbaar en consequent persoon te maken te hebben.
    Ik vind het echt vreemd. Wat is voor hem een aanleiding geweest om zo het respect voor mij te verliezen..? Als ik dat toch eens wist..

Vandaag ben ik met volle moed weer aan de slag gegaan. Ik heb eerst aan de 12ft gespeeld/geworsteld en op een paar "ik plet je weg"-poging na, ging het best weer redelijk. In ieder geval een stuk minder right brained als daarvoor. Ik heb hem toen losgelaten en we hebben nog wat games @ liberty gedaan. Als hij met zn schouder naar me toe kwam, dreef ik zn achterhand net zo lang weg, tot hij me met zn hoofd 'inhaalde', waar hij naar twee pogingen eigenlijk best zat van was.
    Het komt wel goed, deze savvy test van mn knollies kant.

Bedankt voor je advies Marja, ik heb er echt wat aan

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat is voor hem een aanleiding geweest om zo het respect voor mij te verliezen..? Als ik dat toch eens wist..
    Hij heeft het denk ik nog niet verloren, respect voor jou, maar hij is het wel aan het uittesten of hij nu aan de beurt mag om "baas" te zijn. Belangrijk moment in jullie ontwikkeling als team. En ik denk je in al je spelletjes nu wat sneller door de fases moet gaan, en je even "hard" opstellen zeg maar zo van "nice try, friend, but quit it". Op zich is het denk ik ook wel een goed teken; jullie zijn inmiddels blijkbaar zulke dikke vrienden en hij vertrouwt je genoeg dat hij dit durft te proberen. Het hangt dus nu van jouw antwoord af

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Op zich ben ik het met je antwoord eens lila, dat het een volgende testfase van Borus is en dat alles nu afhangt van het antwoord dat Pais erop geeft.
    Maar wat ik niet zo snap, is dat je zegt dat Borus en Pais zulke dikke vrienden zijn en dat Borus Pais voldoende vertrouwt om dit nu te durven proberen. Volgens mij probeert hij het juist omdat hij nog niet overtuigd is van de leiderschapskwaliteiten van Pais, en dat is dan dus juist een gebrek aan vertrouwen. Ik snap niet zo goed waarom jij dit uittesten als een teken van vertrouwen ziet? Vertel eens?

Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk ook het een gebrek aan vertrouwen is, op zoek naar zekerheid. Dit zou daar een heel logisch moment voor zijn, want Borus is niet lang geleden verhuisd naar een ander weiland. Daarnaast heb ik nu mooiere uitrijmogelijkheden en ga vaker buitenrijden dus schiet het grondwerk er een beetje bij in.
    En ik hing met Borus voorheen vaak lang rond, zonder veel te doen. Of ik nam hem mee naar huis en liet ik hem grazen in de tuin. Gewoon lekker samen zijn. Dat doe ik nu een stuk minder, omdat ik daar op een kale polder zit met hem en hij woont nu vrij ver van mn huis, dus kan ik minder vaak komen. Dit zou ook best een aanleiding kunnen zijn voor hem om eens te kijken wat ik waard ben.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

mmm.....het is meer gevoelsmatig dan dat ik dat ergens heb gelezen of zo hoor, maar ik ga een poging wagen uit te leggen wat ik bedoel. Het is een heel interessante situatie (maar voor jou heel lastig hoor, Pais, dat snap ik goed). Gebrék aan vertrouwen kan natuurlijk de oorzaak zijn, maar mijn gevoel zegt dat het ook juist een blijk ván kan zijn. Misschien een vreemde vergelijking, maar soms heb je een partnerschap met een leider en dus een tweede man, alles loopt op rolletjes, ieder heeft zijn plek in de orde. En dan kan het gebeuren dat de tweede man een beetje overmoedig wordt en denkt: "wat jij doet, dat kan ik toch eigenlijk ook?! Waarom ben jij eigenlijk de leider en ik de 2e man? Hoe is dat toch gekomen, voel jij je méér dan ik misschien?" En juist omdat zoals je schrijft de laatste tijd niet echt samen met hem aan de gang bent geweest, neemt hij nu de touwtjes over, althans dat probéért hij, best nog voorzichtig (in paardenmanieren gesproken dan ). Hij "speelt" naar mijn idee dat ie geen respect meer heeft voor je bubble, en negeert je fase 4. Als ie echt een greep naar de macht zou gaan doen, dan heeft hij daar veel (voor een paard) minder subtiele manieren voor. Denk wel dat je dit nu in de kiem moet smoren voor hij je idd een keer in zijn taal gaat leiden. Door sneller door je fases te gaan en je fase 4 te verdiepen tót deze effect heeft: surprise!

Aangemeld
    Nov 2004

Ja zo kan ik je wel volgen maar het is en blijft een schat van een beest en zal nooit uithalen oid als je dat bedoelt. Voorheen was hij echt een bijter. Ik kon niet in een straal van 1 meter bij hem in de buurt komen, of hij hing in mn jas (gelukkig was het toen winter bespaarde me een hoop blauwe plekken haha). Gelukkig is dat nu helemaal over, maar tijdens @liberty draven en gallopperen wil hij nog wel eens een happen, maar hij is dan makkelijk te blocken met mn elleboog.

Ik heb ook het idee dat hij me loopt uit te dagen en dat misschien juist WIL dat ik naar hogere fases grijp, als een wild spelletje ofzo. Bij de circling dan disengaged hij soms ongevraagd en kijkt me arrogant aan. Als ik hem dan gewoon op nieuw send, loopt hij soms achteruit. Als ik door ga in de fases en hem daadwerkelijk een lel verkoop, dan stormt hij zich soms gevaarlijk dicht langs me heen. Als ik was in de lagere fases blijf hangen, dan gaat hij vaak wel normaal de circle weer op.

Aach ik krijg soms geen hoogte van die pony

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm nu begrijp ik wel beter wat je bedoelt Lila, maar ik denk toch dat als Borus als als tweede man denkt: hee wat jij kan, dat kan ik eigenlijk ook wel, dat hij dan Pais dus toch nog niet volledig als leider heeft geaccepteerd. Als hij denkt dat hij het zelf net zo goed of beter kan, dan is hij dus niet volledig overtuigd van Pais' kunnen. Paarden zijn natuurlijke volgers, biedt zich een goede leider aan, dan zijn ze over het algemeen maar al te graag bereid die te volgen.
    Dan rest ons nog de schone kunst die goede leider te zijn...

Als ie kort langs je heen de cirkel op stormt (heb je de schoudertrut weer) dan issie dus echt punten aan het pakken. Kun je dat niet verbeteren? Door online te zorgen dat je op elk moment die schouders met fase 1-2 kan laten bewegen? Bij Lodash hielp dat erg goed.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Nov 2004

Die schouder valt op fase 1\2 wel te bewegen, maar dat 'elk moment' is nog echt het probleem Als hij leftbrained is, kan het heel goed gaan. Maar op zo'n moment ben ik de knopjes even kwijt.
    Die schouderacties, zou dat wat koudbloedigs zijn?

Ehm, nee volgens mij niet, araabje doet er ook vrolijk aan mee, bij hem vooral zijn rechterschouder

May the horse be with you!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten