Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 45 van de 45

Topic: "vergeten" oefeningen?

  1. #31
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:"vergeten" oefeningen?

    De voorste gaat wel achteruit..
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  2. #32

    Re:"vergeten" oefeningen?

    dat lijkt me niet handig als het voorste paard achterwaarts gaat op een trail, je kunt je mede ruiters flink in moeilijkheden brengen als je dat doet, beter is inderdaad even met de string te " flicken" naar de opdringerige achtervolger, vaak werkt de paarden staart afdoende en sommige dieren delen al snel eens een flinke tik uit en dat wil je voorkomen
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  3. #33
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Beep-beep ken ik wel als de oefening waarbij je met de hele groep achterwaarts gaat op de beep-beep-aankondiging van de voorste.
    Hierbij zwaai je idd wel met stick naar achteren, om de achterligger te helpen met zijn achteruit.

    Met de stick naar achter zwaaien tegen 'bumperkleven' deden we in Frankrijk en ook in de US op de vraag 'stick please' van de achterligger (en doe je gewoon in beweging)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #34

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Ik geloof niet dat hij uberhaubt nog ergens voorkomt maar helemaal op de hoogte ben ik wat dat betreft niet : Controlled Catastrophe . Onderdeel van de gouwe ouwe l1 assesments.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  5. #35
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:"vergeten" oefeningen?

    In de assessment in Colorado zat de CC nog steeds in het programma
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #36

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Bow-tie.

    (sorry, geen behoefte tot uitleg geven. als niemand me morgen voor is geweest, typ ik alsnog wel een uitleg)
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  7. #37
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo


    Als je namen van (delen van) oefeningen wil, zonder uitleg, heb ik er nog wel een paar voor je

    Mama-papa
    Beep-beep-game
    "oh, just kidding"

    veel plezier ermee
    Mama en papa gebruikt Pat, bijvoorbeeld bij Colt-starting

    De hand met de leadrope is de mama: Ze zegt: Kom maar!
    De hand met stick en string is de papa: Hij zegt: Ga maar.

    Dus de mama wijst de weg en de papa zorgt voor beweging

    beep-beep game is al uitgelegd.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  8. #38
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Bowtie ken ik vooral als gereden oefening. Het zijn twee lussen aan elkaar, zoals een strik (bowtie). Met lussen bedoel ik een beweging als een links- of rechtsomkeerd, maar een bowtie hoeft niet uitgevoerd te worden in de hoeken. Bowtie is fijn bij teveel go en kan een fijne oefening zijn bij simple en flying leadchanges.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  9. #39
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re:"vergeten" oefeningen?

    In navolging van Els: smell the tail.

    Kennen jullie deze nog? Backwards and over ( manouvre)?

  10. #40
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Monties baasje
    In navolging van Els: smell the tail.

    Kennen jullie deze nog? Backwards and over ( manouvre)?
    Jaaaaaaaaaaaa . Staat beschreven in allereerste L2
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  11. #41
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Bowtie ken ik vooral als gereden oefening. Het zijn twee lussen aan elkaar, zoals een strik (bowtie). Met lussen bedoel ik een beweging als een links- of rechtsomkeerd, maar een bowtie hoeft niet uitgevoerd te worden in de hoeken. Bowtie is fijn bij teveel go en kan een fijne oefening zijn bij simple en flying leadchanges.
    Ik keek vandaag level 3 freestyle en daar reed Pat ook een bowtie
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  12. #42
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    Chase the tiger. Ik ken deze niet precies,
    Even OT
    "Chase the tiger" is géén PNH-game maar een verzinsel van het AND forum (Art of Natural Dressage).
    Het paard krijgt eerst beloning (iets lekkers) als hij iets touched (aanraakt).
    En wanneer paardlief dat concept goed snapt (touch=lekkers) dan trek men vervolgens gauw het voorwerp weg, wanneer paardlief het wil aanraken.
    Paardlief wordt daar gefrustreerd van en gaat dan achter het voorwerp (lekkers) aanjagen.
    Immers, paardlief had nét *geleerd*, dat aanraken van het voorwerp iets lekkers zou opleveren...
    Vaak uit zich die frustratie van paardlief in bijvoorbeeld bokken en maf, doen terwijl het voorwerp door paardlief achterna gezeten wordt (chasen).
    AND-mensen vinden dat prachtig; ze noemen die frustratie: "enthousiasme".
    En ze vergeten dan voor het gemak, dat ze dat mafdoen van paardlief, zónder lekkers niet voor elkaar hadden gekregen... Einde OT


    Als je toch OT gaat is het misschien toch handig om de oefening even goed uit te leggen.

    Chase the Tiger is inderdaad geen verzinsel van Parelli, maar een oefening van het AND forum. Het is in feite een combinatie van targetten en de draw: eerst leer je je paard een voorwerp aan te raken op jouw hulp (en daar mag je hem voor belonen met voer of met een kriebel rust of helemaal niets als je zo'n diehard zuurpruim bent die écht elke vorm van belonen als valsspelen ziet ).
    Als je paard het targetten snapt, vraag je hem weer om de target aan te raken, maar die hou je nu 10 centimeter voor zijn neus ipv er direct voor. Als hij eenmaal snapt dat hij er naartoe moet bewegen, kun je hem leren om erachteraan te lopen of vanaf een afstand ernaartoe te lopen. Tot zover het normale targetten. Niks geen nét *geleerd* voorwerp gauw wegtrekken. :lol:

    Als je paard dat snapt, is Chase the Tiger gewoon één van de vele variaties op targetten: als je paard doorheeft dat hij achter de target aan moet stappen, kun je hem ook leren om erachteraan te draven/galopperen. Om dat veilig te houden is het slim om dat niet meer met een handtarget te doen, maar met een target op grotere afstand, bijvoorbeeld een lapje aan het eind van de zweep (ik gebruik zelf het handvat van de menzweep) of een zakje aan een touw achter je dat het paard moet aanraken. Vaak vinden paarden zo'n bewegend voorwerp in het begin nog eng (net als ze dat bij schriktraining in het begin vinden), maar als ze eenmaal doorhebben dat zíj op de die angstaanjagende tijger mogen jagen en niet andersom, dan zie je ze veranderen waar je bij staat. Eerst vinden ze op een zacht drafje volgen al griezelig genoeg, maar omdat het griezelige voorwerp consequent van ze af beweegt, ontwaakt het jachtinstinct dat paarden ook hebben: zij mogen zich even uitleven in opjagen zonder dat de trainer daar de dupe van wordt.
    Hoe je trouwens kunt zien dat het chasen niet uit frustratie is, is dat het paard gewoon kan schakelen. Als ik de zweep voorhoud en zeg 'pak hem!', dan volgt er een klopjacht. Als ik 'ho' zeg, dan stopt die - ook als de target nog niet gevangen is - en als ik de zweep dan weer voorhoud en 'paso' zeg, dan volgt de Spaanse Pas.

    Ik weet niet precies welke oefening jij doet, maar de originele Chase the Tiger oefening is het duidelijk niet.
    CTT heeft een duidelijke aan- en uitknop waarbij het paard van heftige, drukke bewegingen meteen over kan gaan in een minuut rustig stilstaan en/of geconcentreerd verder werken en heeft net zoveel met woede, frustratie, angst of stress te maken als een pesade (ooh, paard steigert, moet wel boos zijn!), de passage of de circling game (ooh, paard loopt tien rondjes om stilstaand mens, moet wel hersendood zijn!).

    Maar ik moet zeggen dat ik jouw interpretatie ook erg creatief vind, maar zelf zou ik hem niet zo aanleren, veel te riskant voor zowel trainer als paard. Je traint hem met een paard dat daar klaar voor is, dat er iets aan heeft (eerder een te introvert paard dan een te dominant/extravert, die heeft het niet nodig) en op het moment dat jullie er samen aan toe zijn. Het kan nooit kwaad om je training wat zinnig en voorzichtig op te bouwen, helemaal als het om high-energy oefeningen gaat.

    Leuk om dit trouwens weer eens uit het geheugen te halen, ik was Chase the Tiger helemaal vergeten. Ik ga hem meteen op facebook erbij zetten!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  13. #43
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re:"vergeten" oefeningen?

    @xyzutu2 nogmeer off topic maar eh, leuk je weer eens op het forum te zien!

  14. #44
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    1 meter boven zeeniveau
    Berichten
    545

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Dan nóg meer offtopic: thanks!
    Ik lees hier regelmatig mee, maar als ik eenmaal een vraag heb, dan slaat het schrijf/reageervirus meteen weer toe!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

  15. #45

    Re:"vergeten" oefeningen?

    al een oude topic. maar wel erg leuk om nieuwe inspiratie op te doen of iets ouds weer op te vissen tussen al die Parelli mogelijkheden.

    ik kan zo even niets bedenken ter aanvulling.
    maar misschien heeft iemand anders nog leuke suggesties. altijd welkom

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •