Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 45

Topic: "vergeten" oefeningen?

  1. #1
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    "vergeten" oefeningen?

    In dagboeken lees in nog wel eens oefeningen waarvan ik denk . Recent nog een oefening ontdekt; de sliding rock. In het huidige Parellisysteem zijn de variaties in de games een beetje ondergesneeuwd door de patterns, terwijl er best nuttige oefeningen zijn. Nou kom ik niet verder dan S-pattern en Falling Leaf, sliding rock, maar Parelli kennende zijn er vast nog massa's andere leuke dingen. Weet je een leuke variatie op een van de seven games?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  2. #2
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Misschien is het gelijk handig als we de oefeningen ook kort uitleggen? Krijgen we soort van overzicht.

    Hide your hiney= spelletje om driving hind quarters leuker te maken. Je sluipt via een boogje naar de HQ toe en paard moet snel genoeg disengagen om buiten je bereik te blijven. Als paard bedoeling weet kan je er echt een spelletje van maken met snel wisselen van zijde.

    Chase the tiger. Ik ken deze niet precies, maar het heeft iets te maken met dat je met een eng voorwerp van het paard wegbeweegt zodat die nieuwsgierig is en deze gaat volgen (en touchen?).
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  3. #3
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    Chase the tiger. Ik ken deze niet precies,
    Even OT
    "Chase the tiger" is géén PNH-game maar een verzinsel van het AND forum (Art of Natural Dressage).
    Het paard krijgt eerst beloning (iets lekkers) als hij iets touched (aanraakt).
    En wanneer paardlief dat concept goed snapt (touch=lekkers) dan trek men vervolgens gauw het voorwerp weg, wanneer paardlief het wil aanraken.
    Paardlief wordt daar gefrustreerd van en gaat dan achter het voorwerp (lekkers) aanjagen.
    Immers, paardlief had nét *geleerd*, dat aanraken van het voorwerp iets lekkers zou opleveren...
    Vaak uit zich die frustratie van paardlief in bijvoorbeeld bokken en maf, doen terwijl het voorwerp door paardlief achterna gezeten wordt (chasen).
    AND-mensen vinden dat prachtig; ze noemen die frustratie: "enthousiasme".
    En ze vergeten dan voor het gemak, dat ze dat mafdoen van paardlief, zónder lekkers niet voor elkaar hadden gekregen... Einde OT
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  4. #4
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Nou kom ik niet verder dan S-pattern en Falling Leaf, sliding rock, maar Parelli kennende zijn er vast nog massa's andere leuke dingen. Weet je een leuke variatie op een van de seven games?
    @Saar: zelf even het goede voorbeeld geven met uitleg?
    Dan weten lezers waar je het over hebt en kan eventueel aangevuld/ bijgesteld worden
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  5. #5
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Ow dat van dat lekkers wist ik zelfs niet. Ik heb het een keertje gelezen in dagboek van Najib denk ik.
    Leek me tof idee, dus ik heb gewoon een vreemd voorwerp genomen en Takoda keek met de oortjes naar voor en toen achteruit van hem weggewandeld en hij kwam vlotte stap me inhalen. Zonder koekjes en frustratie. Maar dat is dan geen "chase the tiger" geweest.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Nou kom ik niet verder dan S-pattern en Falling Leaf, sliding rock, maar Parelli kennende zijn er vast nog massa's andere leuke dingen. Weet je een leuke variatie op een van de seven games?
    @Saar: zelf even het goede voorbeeld geven met uitleg?
    Dan weten lezers waar je het over hebt en kan eventueel aangevuld/ bijgesteld worden
    Dat heb ik nou bewust niet gedaan, omdat ik niet wilde verzanden in die oefeningen Ik wilde juist voorkomen dat er geen oefeningen zouden komen, omdat het beschrijven vaak veel lastiger is dan het uitvoeren. Vandaar mijn open vraag, gooi er maar namen van oefeningen in en dan puzzelen we samen wel over nut en uitvoering.

    Ondertussen heb ik veel materiaal van Parelli bekeken en in huis. Toch had ik van Sliding Rock nooit bewust gehoord, dus heb ik dat even opgezocht op het forum en vond dit: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=27302.0 . Maar als ik niet weet wat ik zoek, kan ik niet zoeken.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Wil je mij het S pattern uitleggen dan?
    Falling leaf weet ik wel hoe het eruit ziet, maar vind ik moeilijk te verwoorden. Je kan het gebruiken voor RBE tot rust te brengen door de hele tijd van richting te veranderen waardoor je een "heen en weer"-patroon krijgt zoals een blaadje dat naar beneden dwarrelt.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  8. #8
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:"vergeten" oefeningen?

    S-pattern is naar je toe.

    Persoon loopt achteruit en paard loopt een s (wisselt dus van kant) je kan hiermee confindence opbouwen. Voor Wonder werkte het goed om haar met 2! ogen mij te kunnen aankijken.

    Ze koos er bewust voor om mij maar met 2 ogen aan te kijken.

    Verder gebruikt Pat om de flying leadchange te oefenen bij een savvy-club filmpje met een level 3 student, (dan wordt de s dus wat groter)
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  9. #9
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Dus eigenlijk is S pattern de falling leaf achteruit? (gewoon voor het beeld in mijn hoofd goed te hebben?)
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  10. #10
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  11. #11
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Een keer gezien op een L3-cursus van Birger:
    Follow a feel vanaf de rug van je paard met een savvystring om je paard zijn been (porcupine). Sturen, halt houden, en been op tillen in stilstand.
    ALLEEN voor mensen met paarden die de porcupinegame écht snappen!

  12. #12
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:"vergeten" oefeningen?

    oh ja, nog eentje van die cursus. Ehm, moeilijk uit te leggen..
    Freestyle met 2 sticks. Kijken naar 1 punt (persoon) en dan eerst de voorhand en dan de achterhand laten keren, zonder dat punt uit het oog te verliezen. Wie van de deelnemers (anna, maaike?) kan hem wellicht beter uitleggen?

  13. #13
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:"vergeten" oefeningen?

    ook leuk: paard speelt circling met jou. Paard op x, jij eromheen lopend en elke keer zijn achterhand wegvragen zodat hij je aan blijft kijken.

  14. #14
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Sliding Rock heb ik in Frankrijk enkel gebruikt als Smigus een etterbakje was, omdat het een aardig dominerende oefening is (zijwaarts, voorhand opzij, achterwaarts, voorhand opzij, zijwaarts.. etc.). Bij Casindy zou ik hem (nog) niet gebruiken, omdat ik dan alleen maar heel erg veel 'nee' ga krijgen van haar, dat helpt niet.

    Stick-to-me vanaf grote afstand heb ik wel gespeeld met Casindy, haar echt de verantwoordelijkheid te geven aan de rail te blijven, terwijl ik verder van haar af loop. Stil laten staan tussen dingen, iets aanraken in de hoeken etc.

    Barrelracing hebben een paar anderen ook wel gedaan in Frankrijk, om de forward te verbeteren. Om 2 barrels heen en stoppen bij de 3e voor snoep. Of meer of minder natuurlijk. Had voor Wallie een hele leuke geweest denk ik.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  15. #15
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:"vergeten" oefeningen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    Dus eigenlijk is S pattern de falling leaf achteruit? (gewoon voor het beeld in mijn hoofd goed te hebben?)
    De S-pattern is een "draw-game", en de Falling leaf een "drive"-game!
    In de S-pattern komt géén disengage voor, in de (advanced) Falling Leaf wel.

    Voor je beeld: vergelijk jezelf met een bootje en je paard met een waterskiër.
    De boot vaart rechtuit, het paard komt er in mooie S-en achteraan.
    (En je loopt inderdaad achteruit)

    PS: Onthoudt de "80/20 rule" (ook old-school):
    Send 20% van de tijd, draw all the way in 80% van de tijd
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •