Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 54

Topic: Lichtrijden in galop

  1. #1

    Lichtrijden in galop

    Ik had gisteren bijscholing door het netwerk Hippische Sportoefentherapie (HSO). We hebben in de ochtend wat theorie gehad en daarna twee keer individueel zitles. Nu hadden ze een hele leuke oefening voor het verbeteren van de rompbalans in galop en ik vroeg mij af of meer mensen dit wel eens hebben gedaan. Ikzelf had er nog nooit van gehoord, maar na het geprobeerd te hebben ben ik er erg enthousiast over. Niet alleen is het goed voor je houding, maar het is ook nog eens erg leuk!

    Het is de bedoeling dat je gaat lichtrijden in galop, zoals je dat in draf ook doet. Het is iets wat polo-ruiters ook doen blijkbaar. Om de pas ga je staan in de beugels en weer zitten. Als je het eenmaal doorhebt gaat het erg makkelijk en voelt het heel natuurlijk. Het is iets wat ik op buitenrit zeker zou doen. Het is minder vermoeiend dan de verlichte zit, maar geeft het paard een beter ritme dan wanneer je blijft zitten.

    In dit filmpje doet de ruiter een klein stukje correct (de rest van de zit laat wat te wensen over )
    http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  2. #2

    Re:Lichtrijden in galop

    ja ik ken het ook, in de endurance zie je het veel, fijn om zo te zitten als je tientallen kilometers achter een moet galopperen
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  3. #3
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Lichtrijden in galop

    Nooit van gehoord, ga het is proberen!

  4. #4
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:Lichtrijden in galop

    Ziet er inderdaad comfortabel uit!

  5. #5

    Re:Lichtrijden in galop

    Wat grappig dat je dit niet kent.
    ik kreeg dit vroeger in de rijlessen op de manege. En gebruik het vaak met nicky, want staan vind ik soms vermoeiend voor mijn knieen.

  6. #6
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Lichtrijden in galop

    Wat gaaf dat je een hele dag met je houding bezig bent geweest. Lijkt me wel érg vermoeiend.

    Bedankt voor de uitleg en de inspiratie, dit komt op het juiste moment, aangezien ik met Shaf met galoptraining bezig ben Ik ga het gelijk proberen!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #7
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Lichtrijden in galop

    Wat is dan precies de bedoeling?
    Dat je dit een stukje doet? of met enige regelmaat?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  8. #8

    Re:Lichtrijden in galop

    Mij lijkt het vooral fijn voor lange afstanden of voor ruiters die moeite hebben met het ritme en de beweging van de galop. Bovendien is het een erg goede oefening voor je rompstabiliteit en coördinatie, het vergt wel wat van je billen en bovenbenen.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  9. #9
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Lichtrijden in galop

    OOh super Janneke! Nog nooit van gehoord, dus deze ga ik gelijk oefenen! Ik kan wel wat verbetering in mijn zit gebruiken, vooral in
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Lichtrijden in galop

    Vanmiddag gelijk daad bij woord gevoegd en gaan lichtrijden in galop. Het viel me alles mee hoe snel het went Het is wel even zoeken naar de balans. Net alsof je voor het eerst leert lichtrijden in draf.

    Eenmaal gewend voelt het voor mij een beetje 'saai', ik houd namelijk wel van de rond/opwaartse beweging van de galop en die verdwijnt echt helemaal. Tis net of je aan het draven bent op een mega groot paard Wel gemakkelijk om lang vol te houden
    Shaf bleef netjes in hetzelfde tempo, dus blijkbaar stoorde ik hem niet heel erg in mijn aanleer-fase.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Lichtrijden in galop

    Is het voor een paard makkelijker om te ontspannen met lichtrijden in galop dan wanneer je blijft zitten?

  12. #12

    Re:Lichtrijden in galop

    Ik dnek dat dat er vanaf hangt hoe je zit in galop.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  13. #13
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Lichtrijden in galop

    Ik vind het er eerlijk gezegd meer uitzien als ritmisch terug in je zadel ploffen en niet als een toevoeging

  14. #14

    Re:Lichtrijden in galop

    Ik kon ook geen goed filmpje vinden. Het is zeker niet de bedoeling dat je ploft!
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  15. #15
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Lichtrijden in galop

    Ik heb het gisteren geprobeerd en het voelt verassend natuurlijk. Precies wat Eveline zei eigenlijk net of je lichtrijd op een paard met extreme ruime passen.

    Als je het ritme te pakken hebt dan plof je niet terug in het zadel maar je veert eigenlijk gewoon mee op de sprong en komt dan weer licht terug in het zadel.

    Doordat ik een beetje zat te stuntelen ging Easy wat rommelig galopperen en toen lukte het niet zo goed meer en ben ik weer gaan zitten maar toen ik even het ritme te pakken had(voor zo'n 9 sprongen denk) ging hij wel gewoon door in galop en ging hij ook gewoon briesen.
    Vaak bij iets nieuws gaat hij zijn adem inhouden dus ik vond dit wel bijzonder!

    Er kwam bij mij wel vrij veel druk in de beugels en dat ben ik zelf niet gewend omdat ik vaker met barebackpad rijd dan met zadel. Daar moest ik dan weer aan wennen.

    Ga het volgende rit weer eens proberen!

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •