Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: paradijs voor te dikke paardjes

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

paradijs voor te dikke paardjes

Hoe ziet dat eruit???

Op stal hebben we ongeveer 50 koudbloeden bij elkaar staan. Mijn dieseltje loopt nie al 3 jaar met een graaskorf om maar ik merk dat dit zelfs niet voldoende is. En aangezien er steeds meer te dikke paarden behoefte krijgen aan andere huisvestiging krijgen ze een apart stuk. Ze krijgen 1 binnenpaddock met een uitloop op steen en de mogelijkheid om binnen door de hekken te eten of buiten uit de bakken. Ze krijgen ook een stuk wei maar nu heb ik dus allerlei vragen.

-ze krijgen bij ons bijna onbeperkt voedsel, hoe kun je als ze door hekken moeten eten toch zorgen dat ze iets van een slowfeeder systeem hebben?
    -en wat is belangrijk als ze een stuk weiland krijgen?
    -moeten ze juist op kort gras? of juist lang?
    -moet het bemest worden en zoja waarmee?
    -is strookbegrazing een oplossing?

Ik hoop dat er een hoop mensen zijn die mee kunnen denken en helpen want nu kunnen we nog alle kanten op!

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Re:paradijs voor te dikke paardjes

Denk sowieso beter geen kort gras van wat ik hier overal al gelezen heb.
    Denk drinkbak en stukje waar ze wat te eten vinden zo ver mogelijk uit elkaar.
    Niet meer onbeperkt laten eten?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Onbeperkt eten en paarden die te dik worden gaat in mijn ogen niet samen, meerdere voerbeurten op een dag werkt beter en dan rantsoeneren. Evt kun je wat stro bijgeven zodat ze iets te knabbelen hebben.
    Ik zou ze niet 24 uur op het gras zetten, dus bv alleen overdag weidegang en dan toch nog strookbegrazing.

Verder maakt het veel uit wat voor ruwvoer er gegeven wordt, voordroog(of kuil) heeft een hogere voedingswaarde over het algemeen, dus je kunt beter hooi voeren maar dan wel grof hooi , veel structuur zodat ze meer te knabbelen hebben en het langer in het maagdarmkanaal blijft, je kunt ook graszaadhooi voeren, heeft weinig voedingswaarde, nadeel alleen is dat dit veel gespoten wordt dus dan krijgen ze weer veel gifstoffen binnen en dat wil je ook niet.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Grof hooi is idd beter voor dikkertjes, hier eten ze ook wel eens wat stro erbij idd. Hoe eten ze door het hek heen (foto?).

Misschien kun je over het ruwvoer dat voor het hek ligt een net of rooster maken? Net als in een slowfeeder zeg maar.

Als dat kan zou ik inderdaad eerst beginnen met meerdere voerbeurten (en op=op), zodat ze minder eten krijgen, maar wel de dag rond iets hebben. Zelf voer ik bijvoorbeeld 2 keer hooi, staan ze ongeveer 2-4 uur op gras (dunne paarden op volle wei, dikkertjes op schrale onbemeste wei). Een dun paard bijvoeren is gemakkelijker dan de dikkertjes allemaal laten afvallen steeds.

Mijn dunne paard staat in een vol stuk wei, de rest heeft strookbegrazing. Zelf vindt ik dat wel prettig werken, en ze kunnen elkaar gewoon zien. Alleen mijn shet krijgt helemaal geen gras.

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Heej wat fijn dat ze meedenken!

Onbeperkt voer werkt niet bij paardjes die aanleg hebben om dik te worden. In porties voeren en op=op is een goed idee, alhoewel ik dan betwijfel of dat goed gaat. Ik denk dat de hoogsten in rang van die groep nog steeds teveel binnen zullen krijgen, omdat ze de andere weg zullen sturen.

Gras, dat vind ik een lastige. Ik neem aan dat jullie zandgrond hebben, als het goed is is dat minder rijk dan de klei en veengrond die ik gewend ben. Als jullie ervoor kiezen de paardjs de gehele dag op het land te houden dan zou ik strookbegrazing kiezen.
    Zelf ben ik een voorstander van een aantal uur en dan er weer af naar de paddock. De vraag bemest of onbemest kan ik niet beantwoorden wat beter is.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Daar heeft Katla wel gelijk in. Ik voer zelf op 2 verschillende plekken (met 3 paarden en een opruim-shet), om te voorkomen dat 1 meer eet dan de rest. Ik weet niet hoelang het hek is waar ze kunnen eten?

Daarnaast een aantal uur op gras en de rest van de tijd in de padock (zand/steen/schuilstal/hooi). Mijn minder dikke paard voer ik daarnaast nog wat brok bij, in haar eigen wei.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Hier staan ook een heel aantal sobere pony's. Maar ook 2 zogende merries en een jaarling.
    Ik voer 3 x daags, maar bij de avondportie gaan de zogende merries en de jaarling apart met veel hooi. de rest krijgt minder. De andere 2 porties krijgen ze gezamenlijk, verspreid over meerdere hooibakken zodat ze altijd ergens terecht kunnen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches

-ze krijgen bij ons bijna onbeperkt voedsel, hoe kun je als ze door hekken moeten eten toch zorgen dat ze iets van een slowfeeder systeem hebben?
    -en wat is belangrijk als ze een stuk weiland krijgen?
    -moeten ze juist op kort gras? of juist lang?
    -moet het bemest worden en zoja waarmee?
    -is strookbegrazing een oplossing?

Ik hoop dat er een hoop mensen zijn die mee kunnen denken en helpen want nu kunnen we nog alle kanten op!
    Om even in te gaan op te veel grasinname. Hoe ik het doe:
    - consequent zijn in beweging geven!
    - geen fructaanrijk gras geven. Dus geen gemilimetert gras, en daarom ook geen strookbegrazing.
    - gras rustig de tijd geven om te groeien. Mesten moet, maar let op met hoeveel, waarmee en wanneer. Op een pensionstal is rust voor t gras bijna onmogelijk, of hooguit een maandje. Dat is best jammer, want dan wordt er zwaar bemest om het gras weer omhoog te jagen. En dat lukt dan meestal vrij aardig

Ik haal ze snachts van de vette wei af. Dan hebben ze nog wel wat knabbelmogelijkheden. Zodra ze graspolletjes uittrekken, voer ik een klein hooinetje voor de nacht.

Mijn ponies zijn momenteel wel wat te dik, maar t gaat allemaal nét. Ik overweeg iedere keer om graaskorven aan te schaffen, maar we redden ons op deze manier.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ze eten bij ons net als de koeien door de hekken. Dus daarvoor een slowfeedersysteem maken word lastig. Er zijn wel van die grote voerbakken buiten maar hoe komen ze aan die roosters? maken mensen die zelf of kun je die ergens kopen?

Ze krijgen nu wat minder hooi als de rest. Helaas is dit wel gesealt. We zouden het graag onverpakt geven maar dat kunnen we niet opslaan.

Als de paarden op de wei gaan, blijft het dikke groepje achter en hebben dus even niks te eten en dan mogen ze de laatste 2 uurtjes bij de rest. Dus geen apart grasland maar gewoon bij de rest. Nu staan ze op een stengelig weiland wat nu strookbegrazing heeft maar meestal hebben ze gewoon 1 groot weiland met meestal wel kort gras.

Ze wisselen van weiland zodra ze de pollen mee uittrekken zodat het weiland wel rust krijgt. We hebben de luxe veel te kunnen wisselen maar een maand rust halen we denk ik net niet.

Heeft er iemand ervaring met bio-ron? Ik zou wel es willen weten wat hij ervan zegt. Misschien eens informeren.

Ook kwa bemesten. Nu word het meestal gemengt met rund en varkenmest en het word ook gezaait maar ook dat is gemengt.

Bladwijzers

Forum Rechten