Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Prijzen pension/weide

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Prijzen pension/weide

Hoi,

Ik heb al veel zitten lezen in oude topics en ik heb hier wel al dingen over gevonden, maar aangezien de prijzen sterk veranderen met de tijd wil ik dit toch nog eens vragen.

Ik moet nu heel onverwachts (door een overlijden) zelf mijn paard onderhouden, of ten minste eerst onderzoeken of ik dit überhaupt wel kan betalen. Daarom wil een zicht krijgen op wat dit kan kosten.

Wat betalen jullie ongeveer, en op wat voor plek is dat dan?
    Zijn er nog kosten die ik vergeet naast deze?
    (weide/stalling, extra voeding: hooi en andere, hoefverzorging, ontworming en eventuele vaccinatie) Dit zijn tot nu toe de enige vaste kosten die ik kan bedenken. Daarnaast heb je natuurlijk af en toe nog dierenarts kosten of andere, maar hopelijk niet!

Zijn er ook toevallig mensen die weides/pensions of prijzen rond Gent (Belgie) kennen?

Alle reacties en tips zijn welkom!
    Alvast bedankt
    Take the time it takes, so it takes less time.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re:Prijzen pension/weide

Hoi Marie,

Rond Gent ken ik twee natuurlijke pensionstallen (in Laarne en in Melsen) en daar betaal je rond de €250,- per maand inclusief hooi.
    Ook heb ik nog wel een adresje in Gentbrugge, maar daar komen ze volgens mij niet dag en nacht buiten en moet je veel zelf doen. Dat kwam geloof ik op €180,- per maand exclusief stro.

De eventuele dierenartskosten zou ik niet te licht nemen trouwens, dat kan als je pech hebt wel oplopen tot flinke bedragen. Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland kun je eventueel een ziektekostenverzekering afsluiten voor je paard. Dat is misschien het uitzoeken en overwegen waard als je geen 'back-up' hebt voor de hoge kosten. Of gewoon zelf maandelijks een bedrag in een potje doen, zodat je wat opbouwt voor onvoorziene uitgaven.

There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Het hangt vooral heel erg af in hoeverre je klusjes zelf moet doen en in welk gebied je je paard wilt stallen.
    Over het algemeen geldt als er veel goedkope grond is dan is de stalprijs goedkoper dan in een dure regio. Bij een boer waarbij je alles zelf moet regelen/doen is het vaak goedkoper dan op een stal waar je zelf niks hoeft te doen, maar er zijn vaak minder faciliteiten (warm water, wc, rijbak)
    Let bij informeren ook heel goed op welke kosten bij de prijs inzitten. Er zijn all-in stallen, waarbij je voor een vast bedrag per maand ook hooi, voer, stro en soms zelfs ontwormen en hoefsmid krijgt. Andere stallen rekenen meer een soort kale huur. Dan moet je zelf hooi/stro inkopen en dat kan best oplopen qua prijs.
    Hoefsmid is ongeveer € 40,- per 2 maanden, mits je paard alleen bekapt wordt. Met ijzers wordt het al veel duurder.
    Voer is heel erg afhankelijk welk merk je geeft en hoeveel.
    Dierenartsen verschillen heel erg met prijzen. Het loont om een telefoontje te doen naar meerdere dierenartsen, zodat je weet wat de voorrijkosten zijn en hoeveel er voor de handeling zelf wordt gerekend.
    Daarnaast wil je vast nog wel les volgen, gebruik je misschien een deken, af en toe zadelcontrole, vervanging van spullen etc.
    Wat ik nog kan bedenken aan vaste lasten: tandarts (jaarlijks), cranio/chiro controle en evt behandelingen (controle afhankelijk van paard/ jou wensen/ advies behandelaar)
    De grootste kostenpost waar je rekening mee moet houden die maandelijks terugkomt is het stalgeld. Daarbij is de grootste onverwachte kostenpot de dierenarts.
    Het is erg lastig om voor jou uit te rekenen of je het gaat redden om je paard zelf te onderhouden. Mocht je € 300,- per maand beschikbaar hebben dan moet het in mijn ogen wel lukken. Is het € 150,- dan moet je iemand achter de hand hebben voor onverwachte dingen, want in de meeste gevallen redt je het daar niet van. (uitzonderingen daar gelaten)
    Ik ken de prijzen in Belgie totaal niet. Ik hoop dat je wat met deze info kunt. Alles is heel erg afhankelijk van je wensen, de mogelijkheden in jouw buurt om kosten te besparen (stalgeld/zelf doen). Er is dus niet echt een makkelijk antwoord te geven.
    Succes met het maken van een keuze!

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Allebei heel erg bedankt voor jullie informatie en tips!

Ik ben er zeker wat mee. Het geeft me een algemener beeld over wat er zoal is en waar ik aan moet denken.
    Er is een kansje dat ik een hele goede plek gevonden heb, bij mensen die ik ken. Zij kunnen de verzorging doen en dan nog zou ik maar 70 in de maand moeten betalen, waar hooi en eventuele korrels ook inzitten...

Maar ik blijf wel uitkijken naar andere dingen voor als dit niet door gaat hoor.
    Echt bedankt voor de hulp!

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Die 70 euro is een heel goede prijs!
    Verder kan je ook overwegen om gewoon een stuk weide te huren. Ik woon in Limburg, maar zeker als je wat landelijker zit, valt dat in Belgie best mee denk ik. Als het stuk groot genoeg is, valt verzorgen ook nog wel mee. Tenzij ze snel hoefbevangen is. Zodra er de naam pension bij komt, betaal je flink meer.

Ik ga elke dag snel even naar de paarden. Maar als het niet echt warm of echt koud is, kom ik vaak toe met om de dag water meenemen. Ik heb 2 tonnen staan die ik allebei helemaal vul.
    Eventueel een verzorger kan ook wat werk overnemen als je soms weinig tijd hebt.

"Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

70 euro is wel heel goedkoop.
    Alleen aan ruwvoer in de winter ben ik al richting de 50 euro per pony per maand kwijt.
    In de zomer niet omdat ik ze dan op de weide heb lopen. Maar deze moet ook onderhouden worden.

Verder krijgen ze inderdaad vitaminen/mineralen bijgevoerd, de hoefsmid komt regelmatig. Ontwormen doe ik niet zo vaak, maar ik haal daarom wel dagelijks de mest weg. Vaccinatie is niet zo duur. Veeartskosten moet je wel echt een potje voor hebben, of iemand die in nood bij kan springen.

Natuurlijk heb je verder wat spullen nodig qua harnachement etc. Gelukkig niet al te vaak.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Ik lees iedere keer weer een paar nieuwe dingen bij die ik moet onthouden
    Dankjewel!

Van die 70 euro ben ik heel zeker dat alles erin zat. Maar het zijn dan ook vrienden die me graag willen helpen he.
    Helaas is een stukje wei huren niet zo eenvoudig hier. Er zijn hier om te beginnen niet zo veel paardenweien als in Limburg,
    en bovendien woon ik dus in de stad (Gent). Het is niet mogelijk om iets te vinden dat zo dicht bij is dat ik er iedere dag 2 keer naar toe kan om eten te geven in de winter.
    Dus mijn enige andere optie is een pension, of zoals ik nu gevonden heb, iemand anders die eten wil geven

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Laatst heb ik ook eens alles op een rijtje gezet. Bij Spirithorses betaalde ik €220.- incl. hooi en bekappen. Dat laatste heb ik graag wat regelmatiger dus daar gaat nu ook wel geld naartoe. Ik sta nu bij een vriendin aan huis waar ik maandelijks €30.- betaal. Dit is standaard voor de "huur" van de weides waar ze opstaan.

- Verder delen wij het hooi. In de zomer is dat, met veel gras, niet veel. In de winter kan je richting €50-€60 per maand per paard gaan, afhankelijk van de prijs van je hooi. Gemiddeld zo'n € 45.- per maand.
    - Tandarts 1x per jaar €150.-
    - Enting en visite 1 x per jaar €42.50
    - Osteopaat 1 x per jaar €150.- (dit is natuurlijk waar je zelf voor kiest en hoeft dus geen "vaste" last te zijn
    - Natuurlijk bekapper eens per 2 maanden € 50.-
    - Winter +/- 20 per maand aan bijvoer, wortels, kruidenslobber.

Als je alles gaat optellen toch wel aardige uitgaven allemaal .

Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Gemiddeld ben ik per maand €250,- kwijt. Vaak iets minder, hoor. Ik betaal €200,- per maand, dat is in Hoofddorp (de Randstad), paddock van 50x50 ongeveer met grote schuilstal ernaast, 24/7 buiten. Wel voordroog, geen krachtvoer. Ik voer de ponies in deze paddock 's avonds en mest eens per maand uit ongeveer (verder wordt het gewoon gedaan door medewerkers). Er is een crappy bak van 15x30, een stapmolen en poetsplaats. Vlak naast het bos en met een zeer goede wedstrijd-losrijbaan op stapafstand, waar we vrij gebruik van mogen maken.

Vaccinaties kosten me ongeveer 40,- per jaar, wormenkuren (of mestonderzoek) 60 a 80,- per jaar. Ik bekap Casindy zelf, dus daar heb ik geen kosten aan. Deze maand een tandarts erbij gehad, ongeveer 40,-. Verder zou ik rekening houden met osteopathie-kosten eventueel (altijd handig om de zoveel tijd) en lessen die je wilt nemen.

Op het moment heb ik totaal geen buffer, maar vanaf volgende maand wil ik iedere maand wat opzij gaan zetten om een aparte rekening voor Casindy te openen. Mocht er iets gebeuren dan kan ik het tenminste zelf betalen.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hier staan de paarden aan huis, 1 ouder paard, een twenter, een jaarling en een shet (maar die eet vrijwel niets).

Mijn kosten bestaan hoofdzakelijk uit voer.
    Hooi (zomers) 1,5 baal per dag € 9 per dag
    S'winters is dat tot 2 balen per dag € 12 per dag
    Zomers voer ik Olivia brok bij (1,5 kg per dag) € 0,85 per dag
    In de winter krijgt ze daar 2 kg van + een extra bak slobber € 2,15 per dag
    Daarnaast nog kuil (gedoneerd door schoonouders ) wat mij normaal rond de € 35 per week kost (afhankelijk van het weer)

Zomers heb ik dus aan voer al € 9,85 kosten per dag (extra's niet meegerekend)
    Winter zijn mijn kosten (incl kuil) € 19,15 per dag.
    Zomers is er beperkt weidegang, s'winters niet (tenzij geschikt weer)

Per paard is dat zomers € 90,85 per paard/maand en in de winter dus ongeveer € 200 Nu heb ik dit ruim gerekend, kuil is bijvoorbeeld afhankelijk van het weer en voer ik alleen aan Olivia en Selah.

Daarnaast bekappen (elke 8 week/€ 25 per paard)
    Ontwormen doe ik met een kruidenmix (elke 12 week € 9,95 per paard)
    enting is rond de € 40 per paard hier.
    Daarnaast heb ik een (inmiddels vrij lege ) spaarpot voor de paarden, waar ik maandelijks een bedrag in stort.

En dan heb je misschien nog lessen of spullen die je nodig hebt (zadel enz)

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Mijn prijzen zijn lager omdat ik 's zomers soms hele periode zonder hooi doorkom en een hooibaal kost mij 3-3,5 euro.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Nog eens bedankt voor alle reacties
    Ik begin in te zien dat er toch nog net iets meer kosten waren dan ik dacht...
    goed dat ik het nu al weet he!

Kosten voor zadel, ander matriaal en lessen had ik nu ook al dus daar heb ik gelukkig al zich op
    En eigenlijk heb ik daar nu de laatste jaren al heel veel aan uitgegeven om er dan lang mee toe te komen dus dat zou wel een tijdje oké moeten zijn he. Ten minste als de Parelli touwen enzo echt zo goed zijn als ze zeggen en lang meegaan... :P

Ontwormen doe ik met een kruidenmix (elke 12 week € 9,95 per paard)
    Caronline, daar ben ik eigenlijk wel heel geïnteresseerd in!
    Ik zoek altijd naar alternatieve middelen omdat ik niet zo dol ben op de klassieke geneeskunde, maar ik heb nog nooit van een alternatief gehoord voor het klassieke ontwormingsmiddel...

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Het heet equi Parex, en ik heb het in korrelvorm (in een emmertje = voor 3 paarden). Je hebt inmiddels ook brokjes en koekjes geloof ik. Je geeft het 1x per 12 week in een kuur van een paardagen, en mijn dames eten het allemaal prima.

Mijn reden om hiervoor te kiezen is de koliekaanvallen van Selah. Na doormeten door een bio-resonantie-DA bleek de gewone wormoasta eel te belastend voor haar, en deze korrels heel veel minder. Ze eten het goed, ik doe het gewoon door de brokjes/muesli en ik heb tot nu toe geen wormbesmetting gehad. Doe wel regelmatig mestonderzoek.

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max
    Ze eten het goed, ik doe het gewoon door de brokjes/muesli en ik heb tot nu toe geen wormbesmetting gehad. Doe wel regelmatig mestonderzoek.
    En hoe lang geef je dit al?

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Nu ongeveer 9 maanden. Dit is mijn 4e emmer waar ik zo aan begin (3 paarden en een shet). Inmiddels moet ik voor Anna even wat bijkopen, aangezien Selah nu ook wel aan de paardenmaat is

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten