Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Leuke oefeningen en denkspelletjes voor kreupele pony

  1. #1
    Actief Forumlid Ana's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    29
    Berichten
    157

    Leuke oefeningen en denkspelletjes voor kreupele pony

    Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met ideeen.

    Ik heb een verzorpony waar ik twee tot drie keer in de week heen ga. Ik ben nu ongeveer een maand met hem bezig en de basis van Parelli zat er snel en goed in. De games (behalve sidways) kent hij en gaan ook bijna allemaal al heel netjes op fase 1/2. De connectie is de ene dag mwauh en de andere dag geweldig maar dat heeft tijd nodig. Ik ken hem net, hij kent mij net dus dat is niets geks.

    Nu heeft hij twee weken geleden in de wei een trap gekregen van een ander paar op zijn enkel op zijn achter been. Wss was het een paard met achterijzers, die nieuw was en ongevraagd in de wei is gezet Resultaat: fikse ontstoken snee en iets met zijn bot met een rare naam die ik elke keer weer vergeet. Er zit nu iig een verdikking op zijn been wat bot zou zijn, wat na genezen ook blijft zitten maar waar hij na een tijd rust geen last meer van zou hebben.

    Wat nu de aanpak is : Hij mag de komende maand, misschien langer misschien iets minder lang, alleen stappen, niet draven, niet galopperen. Stappen zou geen kwaad maar ook geen goed doen, gewoon neutraal. Voor hem miss wel fijn voor iig wat beweging en aandacht, maar niet te veel.

    Waar ik op hoopte, is dat mensen misschien met mij leuke ideeen willen delen over oefeningen en denkspelletjes voor de pony in stilstand of in stap?? Ik weet er wel twee of drie maar om daar nou een hele maand of meer mee aan de gang te gaan ... Ik zou heel graag nog wat leuk oefeningetjes leren kennen waarmee wij aan de slag kunnen gaan zodat we ons de komende maand niet hoeven te vervelen

  2. #2
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Leuke oefeningen en denkspelletjes voor kreupele pony

    Als je pony kan stappen, kan je volgens mij gewoon verder met het Parelli-programma.

    Natuurlijk kan je ook andere dingen; ik zou dan gaan wandelen!
    Even verder met je mee proberen te denken; apporteren, touch it, eindelijk eens de schuur opruimen (dat zou hier handig zijn), undermanding time (zeker als je reletie nog niet zo goed is), uitgebreide friendly van basis tot weetikhoegek en ga zo maar door.
    Started!

  3. #3
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Leuke oefeningen en denkspelletjes voor kreupele pony

    Wat zielig voor je verzorgpony Ik denk inderdaad dat hij wel blij zal zijn met wat denkspelletjes als afleiding

    Een paar ideeën:
    -put your foot on something (je kan bijvoorbeeld een stuk karton neerleggen en hem vragen zijn linker voorvoet daar op te zetten, en daarna rechtsvoor, etc) Hoe groter de afstand, hoe moeilijker.
    -touch it (objecten aanraken met de neus, terwijl jij op een afstandje blijft staan)
    -straddle a pole (hoop dat ik dat goed schrijf? ) Dan heb je wel een hindernisbalkje nodig. Je vraagt hem om precies 1 voetje over de balk te zetten. Of juist 2. Alleen de voorvoeten. Of alleen de linkervoeten.

    Zelf ben ik de laatste tijd veel bezig met basisdingetjes, waarbij ik zelf niet veel hoef te bewegen. Maar misschien heb jij er ook iets aan:
    -paard leren zelf zijn neus in het halster te steken
    -zittend hoevenkrabben terwijl het paard zelf voor jou langs moet draaien om zijn voeten te geven (weet niet of dat kan als hij kreupel is?)
    -zelf op een stoel zitten en met porcupine hoofd laag vragen of voet omhoog of schouder zijwaarts, etc

    Succes!

  4. #4
    Actief Forumlid Ana's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    29
    Berichten
    157

    Re:Leuke oefeningen en denkspelletjes voor kreupele pony

    Heel erg bedankt ik heb weer inpiratie en oja-hoe-stom-kan-ik-zijn-dat-ik-dat-niet-zelf-heb bedacht-momenten, maar iig heel erg bedankt. Hier kunnen wel wel mee aan de gang

  5. #5

    Re:Leuke oefeningen en denkspelletjes voor kreupele pony

    Ik weet niet veel parelli dingen maar je zou ook kunnen ttouchen, vinden ze vaak fijn en hoeven ze niet bij te bewegen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •