Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: start met friendly game: hoe lang doe je dit?

  1. #1
    *nieuw*
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Zingem (België)
    Leeftijd
    40
    Berichten
    7

    start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Hallo,

    ik ben mij nog maar net beginnen verdiepen in Parelli, vooral via deze site.
    Ik wil er graag aan beginnen, maar tot nu toe heb ik nog nergens teruggevonden hoe lang je iets doet. Ik heb wel al begrepen dat je de 7 games best 1 voor 1 doet en pas aan het volgende begint als het goed lukt, maar stel dat ik vandaag wil beginnen met de friendly game, hoe lang doe ik dat dan en hoe dikwijls per week? 15 min, 30 min?
    Ik heb wel gelezen dat Pat aanraadt voor iedere rit de games te overlopen.

    Iemand die mij verder op weg kan helpen?


  2. #2
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Hoi Barbara,

    De friendly game blijf je altijd gebruiken Je gebruikt hem om aan te geven wat je intentie is. Als je intentie is om je paard te aaien met de stick in plaats van ermee te tikken is het handig als je paard die intentie herkent en dus niet bang is van de stick Friendly game zul je altijd blijven doen, gewoon tussen de andere games en oefeningen door, soms zelfs tijdens, maar dat wijst zich vanzelf wel uit

    Voor nu: als je paard je handen en de stick niet eng vindt op zijn lijf: lekker door naar de volgende games!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #3
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Hoe lang doe je het.... Iets wat verschilt per paard per combi en per horsenality.
    Ik doen het eigenlijk net zolang tot mijn paard kan ontspannen, zie ik hem likken en kauwen aan de linkerkant dan ga ik naar rechts.
    Hoelang je z'n game doet per dag ligt dus aan hoe snel je paard er oke mee is, heb wel eens 15 minuten gestaan maar ook wel eens 2 minuten of minder.
    Voor het begin deed ik dit 7 dagen en later gewoon wat tussendoor, maar ik zou gewoon een keer een lesje nemen.
    Dan weet je al wat meer en word je dingen duidelijker, want de release is heel belangrijk.
    Er zijn hier mensen op het forum die les geven, misschien dat iemand je kan helpen.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  4. #4
    Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Berichten
    1.387
    Dagboek Berichten
    5

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Wat je ook friendly-t, je stopt pas als je paard stilstaat en geef hem dan de tijd om het te verwerken. Hij gaat dat likken, geeuwen, kauwen.
    Floor zei laatst, hoe sneller hij likt, hoe eerlijker de "vraag" was.

    Heb je trouwens al je horsenality-kaart ingevuld? Is ook heel leuk (vond ik) om te zien wat daar uit komt. En dat bepaald ook weer een beetje hoe lang je je friendly-game doet.

  5. #5

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lian
    Wat je ook friendly-t, je stopt pas als je paard stilstaat en geef hem dan de tijd om het te verwerken. Hij gaat dat likken, geeuwen, kauwen.
    Floor zei laatst, hoe sneller hij likt, hoe eerlijker de "vraag" was.
    Even een kanttekening hierbij: hoe snel een paard likt, kauwt of geeuwt hangt erg af van zijn horsenality. Introverte paarden doen daar over het algemeen langer over dan extraverte. Sommige paarden hebben gewoon wat meer tijd nodig om de vraag te verwerken.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  6. #6
    Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Berichten
    1.387
    Dagboek Berichten
    5

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Ja dat klopt Liesbetm. Ik had eigenlijk moeten zeggen, hoe sneller het paard likt(enz) voor zijn doen. Maar dat is eigenlijk bij alles wat wat je doet. Maar je hebt gelijk het is relatief.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Friendly game is in mijn ogen niet alleen een oefening, het is iets wat in je dagelijkse zorg steeds terug komt, bij het poetsen, kun je je paard overal aanraken zonder problemen, kun je een deken opdoen zonder problemen, je paard inspuiten met en vliegenspray.,opzadelen, bij al dat soort dingen gebruik je eigenlijk de friendlygame.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Berichten
    1.387
    Dagboek Berichten
    5

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    is ook Whoopie, maar sommige paarden hebben het wel nodig om ergens mee vertrouwt gemaakt te worden. Of... beter nog hun baasjes.
    Al je bewuster omgaat met wat je doet, gaat op een gegeven moment al het friendly (trouwens alle games) vanzelf. Ik weet dat ik het heel interessant vond om te zien dat Amigo toch wel na moest denken (vewerken) over veel dingen die hij zo op het oog allemaal goed vond.

  9. #9
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Kijk hoe je paard op de stick/touw/handen reageert en stel een doel voor vandaag.
    Stel dat je paard bij aanraking met de stick zijn hoofd omhoog houdt, ga dan vandaag door met aaien tot hij zijn hoofd wat laat zakken.
    En kijk morgen of dat punt sneller bereikt is en of je de savvy string eraan kunt bevestigen en hoe zijn reactie dan is. Stel vervolgens weer een doel.
    Bereik je dat doel binnen 5 minuten, prima voor vandaag. Het kan ook een uur duren. Stel je daar gewoon op in en bedenk de volgende keer dat je misschien beter een iets makkelijker te bereiken doel kunt stellen OF stel je doel bij gaandeweg als je vast dreigt te lopen.
    Bij een introvert paard kan het doel heel klein zijn (maar niet minder belangrijk) zoals het aanraken van de stick met zijn neus, als hij zich ervoor afsluit. Kies je doel niet te hoog. Liever wat langer erover doen dan overhaasten (en je paard alleen maar banger maken). Maar probeer wel elke keer weer bewust een doel te hebben, en bij het bereiken van dat doel ook te stoppen met de oefening (welke dan ook).
    Zo blijf je progressief en hou je je paard mentaal bezig.


  10. #10

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    friendly game is inderdaad meer dan je paard alleen laten wennen aan de stick. Het gaat zoals hieronder al is gezegd inderdaad ook om allerlei dagelijkse dingen, of minder dagelijkse dingen waar je paard evt iets onzeker over of bang voor is.

    Maar ik denk dat jij het vooral ook wel hebt over het wennen aan de stick. Wat naast het actief wennen ook belangrijk is is dat je de stick desondanks alsnog bij je hebt en ermee werkt. Je paard kan dan nog beter eraan wennen en merken gaandeweg dat het niet zo eng is als hij dacht. Vaak spenderen we mega veel tijd om hem ermee aan te raken ed, maar ook in de oefeningen zelf wennen ze aan de stick en gaan ze het begrijpen

    Heel belangrijk is dat je altijd heel consequent bent in wanneer je de stick gebruikt, want dan is het voorspelbaar voor je paard

    succes
    3e graads instructrice Rechtrichten & NH instructrice

  11. #11

    Re:start met friendly game: hoe lang doe je dit?

    Ik ben ook nog maar net concreter bezig met Parelli met mijn jonge arabier (3,5) en pak eigenlijk elke keer dat ik echt iets ga doen (2 ~ 3 keer per week) iets mee van de friendly game.

    Nu is die van mij erg leergierig en gek op spelletjes. Vooral de "move your feet" oefeningen vind hij geweldig en wordt hij enthousiast van. Alleen als ik niet genoeg desensitize/friendly game tussendoor doe dan wordt hij op een gegeven moment echt overijverig. Ik kijk zelf gewoon per dag/keer een beetje hoe het gaat. Soms ben ik 10min bijna alleen maar met friendly game bezig omdat hij stil staan dan moeilijk vind. Andere keren is hij rustiger en dan wordt de friendly game al snel heel saai voor hem en gaan we met andere dingen bezig om het interessant te houden.

    Na een paar weken had ik uit alle zeven games eigenlijk al wel iets meegepakt. Nu natuurlijk nog alle knopjes er echt goed opzetten en verfijnen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •