Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Parelli en rechtrichten?

  1. #1

    Parelli en rechtrichten?

    Ik heb mijn paard Roman al 14 jaar. Ik heb hem gekregen toen ik 13 was en Roman was toen 2. Ik had altijd lessen gehad op maneges en nooit gehoord van het belang van rechtrichten. De eerste 2 jaar heb ik veel met Roman gewandeld, met 4 jaar is hij voorzichtig ingereden. Jarenlang heb ik recreatief met Roman gereden, vrijwel nooit in de bak. Ik heb wel eens wat "dressuur"lesjes gevolgd, maar daar was ik meestal vrij snel klaar mee, omdat ik er wel vanaf begin af aan mee bezig was op een paardvriendelijke manier met Roman om te gaan en deze instructeurs in mijn ogen niet erg paardvriendelijk waren.
    De laatste 5 jaar heb ik eigenlijk niet veel meer met Roman gedaan om verschillende redenen. Hij stond lekker op de wei en ik vond dat wel prima zo. Tot een paar maanden geleden. Ik ben verhuisd naar een stal waar mijn enthousiasme en wil om met Roman te gaan spelen en werken terug gekomen is. Ik heb in het verleden wel parelli gedaan, maar dit is verwaterd.

    Waar ik nu eigenlijk naar toe wil met mijn verhaal... De laatste maanden ben ik, mede door het aanmeten van een nieuw zadel, tot de ontdekking gekomen dat Roman zijn linkerspier overbespierd is. Hierdoor passen zadels minder goed en zo ben ik bij rechtrichten gekomen, waar ik voorheen dus nog nooit van gehoord had en wat waarschijnlijk 1 van de redenen is dat dit "probleem" ontstaan is.
    Ik ben begonnen om samen met een instructrice rechtricht oefeningen te doen. Dit gaat aardig goed. Roman is erg leergierig.

    Mijn vraag, kan ik dit rechtrichten combineren met parelli oefeningen, want dat zou ik ook graag weer oppakken. Ik moet bij mijn rechtricht oefeningen Roman bijvoorbeeld achterwaarts laten lopen met zijn hoofd naar beneden. Nu weet ik dat Roman in het verleden bij de yoyo-game de neiging had om zijn hoofd de lucht in te steken (deze neiging heeft hij sowieso erg snel). Dit kwam achteraf beredeneerd ook omdat ik waarschijnlijk teveel druk voor hem gebruikt heb bij het aanleren van deze game, waardoor hij uiteindelijk ook zonder druk meteen zijn hoofd in de lucht stak...
    Ik wil dus eigenlijk graag weten of ik parelli kan combineren met rechtrichten en hoe ik Roman dan kan leren ook van afstand (wat bij de yoyo-game van toepassing is, zijn hoofd naar beneden te houden??
    Kan iemand mij helpen?

  2. #2
    Bienie
    Guest

    Re:Parelli en rechtrichten?

    Goh, dat is een moeilijk vind ik.
    Ik vraag me af of er eigenlijk paarden zijn die de yoyo (of het achterwaarts als gevolgd daaruit) doen zonder hun hoofd omhoog te gooien? Ik heb het volgens mij nog niet gezien in filmpjes, het is ook een beeld wat ik standaard voor me zie als ik aan de yoyo-game denk.

    Wel kan je misschien richting Natural Dressage gaan. Ik heb hier een paar lesjes in gehad van Josepha Guillaume (via google moet je in principe wel info vinden). Dat zijn meer losse oefeningen die je, eventueel met behulp van clickertraining, aan je paard aanleert. Eentje hiervan is de "Ramener" (zal ook wel info over te vinden zijn), dit is een hoofd/halshouding die ook nagestreefd wordt in het dressuurmatig rijden. Als je paard deze houding op commando kan dan kan je hem ook leren achterwaarts gaan in die houding. Eventueel eerst het achterwaarts apart leren en dan daarna beiden combineren, moet je een beetje uitzoeken hoe je paard reageert.

    Ik denk dat zoiets misschien voor jou(w paard) wel een uitkomst is.
    Ik weet zelf niet goed of ik er helemaal van overtuigd ben, omdat het eigenlijk allemaal losse 'kunstjes' aanleren is en dan van daaruit werken. Maar langs de andere kant werken ze wel met wat je paard aanbiedt en draait alles om het stimuleren & motiveren van je paard. Dus op dat gebied kan ik me er wel erg in vinden. Ik doe een beetje een combinatie van vanalles, het is ook niet dat je bij Natural Dressage geen dingen zal tegenkomen die je misschien zal (her)kennen van Parelli of wat anders. Uiteindelijk komt alles toch wel op hetzelfde neer

  3. #3

    Re:Parelli en rechtrichten?

    Bedankt voor je antwoord!
    Ik heb op dit moment al les van Josepha Guillaume!! Ik vind het zelf ook een moeilijke vraag, ik vraag me af of het erg is als om beide te doen?

  4. #4
    Bienie
    Guest

    Re:Parelli en rechtrichten?

    Kijk eens aan :lol: Stel die vraag ook eens aan haar zou ik zeggen
    Met beiden bedoel je Parelli & Natural Dressage denk ik? Ik doe het wel, maarja, ik werk eigenlijk nooit zo volgens de boekjes Probleem dat ik een beetje heb is dat ik met Parelli met Cobe ben begonnen toen ik al een basis grondwerk erin had zitten (door middel van les en zelf dingen ontdekken) en ik merk dat dit op bepaalde momenten botst. Dus daarmee dat ik gewoon doe wat werkt, ik merk wel aan Cobe of ik goed bezig ben of niet, dat is wel leuk Maar ik gebruik zeker ook dingen van Parelli. Misschien niet helemaal zoals het hoort, maar zolang het werkt vind ik het wel prima

  5. #5

    Re:Parelli en rechtrichten?

    Ja, ik ga het haar zeker ook vragen...
    Het is wel een idee om het gewoon te proberen, veel dingen kunnen best samen, het is net wat jij zegt, als het maar werkt voor je paard en jou... Toevallig dat ik gisteren bij de 10 minuten spelletjes van Parelli ook wat oefeningen (stretches) zag staan die erg overeenkomen met oefeningen die ik nu bij Josepha geleerd heb...

  6. #6
    Bienie
    Guest

    Re:Parelli en rechtrichten?

    Laat je ook haar antwoord weten? (mag ook via pb).
    En doe haar maar de groetjes als je haar nog eens ziet. Sabine & Cobe, normaal kent ze ons nog wel, ze vond Cobe toch helemaal geweldig, dus.. :lol:

    Ik was al een eind op weg met grondwerk (via les) en toen kwam ik filmpjes van Parelli tegen en toen dacht ik "ey, dat doe ik al" .. Ok, misschien niet allemaal op dezelfde manier, maar toch .. Ook bij Voest herken ik bv. veel, ik denk dat ik misschien eerder naar Voest neig dan naar Parelli (gewoon omdat om de 1 of andere reden we altijd ruzie hebben met die stick :P, en Cobe vind dat echt een stom ding :lol: ). Ach, het is maar dat het ding een naam heeft, zolang het werkt vind ik het wel prima :lol:

  7. #7

    Re:Parelli en rechtrichten?

    Ik zal haar de groetjes doen en je laten weten wat zij ervan vindt!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •