Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: trailer kopen en waar op letten

  1. #1

    trailer kopen en waar op letten

    Hoi, (ik hoop dat ik hier goed zit)

    Ik wil een 1,5p trailer gaan kopen. We hebben al een vrachtwagen voor 2 paarden... maar we hebben 3 paarden
    MAARR... waar moet ik allemaal opletten bij de aanschaf. Ik heb een handig vriendje met een gezond boeren-verstand, die ook wel een weet heeft van waar hij op moet letten. Maar ik was benieuwd waar ik nog meer op moet letten als behalve bodem. En dan bedoel ik eigenlijk in de breedste vorm van denken. Trailer zelf, wat voor bodem, welzijn paard.. etc etc

    Ik heb overigens een Westeria, bockman en hotra gezien..

    Graag tips gevraagd

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Let op de ruimte in de trailer, hoe je vast moet zetten en waar je een hooinet bevestigen kan. Let op de banden, dan vooral op het profiel op de banden en heb je overal dezelfde banden qua merk en maat. Kijk goed naar hoe de stangen vast zitten en vooral of dat praktisch is als er paniek is. Let op de stekker, past die op de auto? (Ik heb een 7 pools stekker op de trailer en een 13 pools aansluiting op de auto, bijvoorbeeld).

    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Thanks voor de tips! Vooral die paniek-tip en stekker ga ik even goed naar kijken. Wat voor merk trailer heb jij als ik vragen mag?

  4. #4

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Als je de mogelijkheid heb zou ik hem ook laten checken qua remmen en hoe is de kop van de aanhanger.

    de rest is hierboven al benoemd

  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Ik heb bewust een tweepaards, want ik heb twee paarden. Nu heb ik een Harcos oid, beetje nietszeggend merk en qua kwaliteit niet top. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een trailer met zijlader, omdat dat met spelen veel leuker is en ook met laadproblemen makkelijker is. Daarnaast wilde ik een goedkope en een wat ruimere dan mijn oude Williams. Daaraan voldeed deze prima. Ik heb er ondertussen extra sterke banden onder, die niet te strak opgepompt dienen te worden. Zo wordt het comfort voor de paarden iets verhoogd.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Over ruim gesproken, bij mijn vader op werk staat een xl 2 paards trailer, maar das me een giga ding.
    Daarnaast heeft die geen klep naar een deur achter.

    Ik vind trouwens een witte binnekant erg fijn, dit geeft soort van extra ruimte.

  7. #7

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Trailer met zijlader..wat grappig en handig! Ik moet overigens wel echt opzoek naar een 1 / 1,5p omdat ik zelf niet in het bezit ben van een BE rijbewijs en omdat mijn auto dan ook 2p niet toe laat!
    Die witte binnenkant vind ik ook zeker een goede! Als ik zo foto's bekijk, oogt dat meteen al ruimer! Maar als ik nu de "perfecte" trailer tegen kom met geen witte binnen kant, ga ik kijken of ik dat kan verfen!

    Ik heb ooit ook ergens volgens mij een "giet bodem" gezien (zeg ik dat goed?) en wat is daar het voordeel van?

  8. #8

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Er zijn heel veel soorten bodems, nadeel van giet vloer als hij niet goed gelegd is en er komt water bij rot je bodem weg."
    Is die wel goed gelegd gaat die jaren mee.

    je kan een 2 paards ook laten terug keuren zodat hij wel als B geschikt is als ware.

  9. #9
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Als het goed is komt er onder een gietvloer nooit vocht. Ik heb zojuist mijn trailer opgeknapt en er een nieuwe gietvloer in laten leggen. Erg fijn!
    Let ook op de bedrading en hoe oud die is. Tegenwoordig moet je op je trailer ook een mistachterlicht kunnen voeren. Stel dat je stekker van de trailer niet op de auto past, dan kan je daar een verloopstuk voor kopen. Het probleem daarbij is vaak dat die juist het mistachterlicht niet herkend, en je die dus niet kan gebruiken.

    Let naast de bodem ook goed op de zijwanden, en hoe je de trailer eventueel kan demonteren mocht er daar iets nieuws nodig zijn. Het scheelt nogal in werk/ tijd/ geld als er een nieuwe zijwand is moet en je dak kan erop blijven zitten.

    Ik weet niet zo goed wat voor een paarden je hebt, maar ik zou (met mijn IJslanders) ook zeker op de hoogte van de stangen letten. Mijn voorstang zit eigenlijk net even iets te hoog bijvoorbeeld.

    Qua banden zou ik vooral ook letten op de zijkanten van de banden. Ik denk dat je met een trailer de banden, en dus het profiel, niet snel verslijt maar ondertussen drogen je banden wel uit wat gevaarlijke dingen tot gevolg kan hebben.

    Verder zou ik de trailer kopen bij een trailermeneer, zo eentje die garantie geeft.
    Started!

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Om maar even een befaamd bokker te quoten: er zijn maar 3 merken trailers: Westfalia (luxe en comfortabel), Ifor Williams (hufterproof) en de rest (allemaal zelfde onderstel, variërend in details in de afwerking). Ifor is echter vaak te zwaar voor een personenauto, zelfs de 1,5-paards variant (750 kilo leeg )

    Een gietvloer geeft de meeste grip aan je paard (meer dan een rubber mat) maar heeft ook een praktisch nadeel: doordat het rubber vast zit aan de bodem, merk je rotte plekken niet snel op. Een nieuwe gietvloer is vaak goed waterdicht, maar na verloop van tijd kan er vocht onder komen (o.a. door paarden die schrapen, zoals Mísa :P ), waardoor er scheurtjes in je gietvloer komen), wat niet meer weg kan. Een losse rubber mat, die je eruit kunt halen (of over de voorstang kunt hangen) is beter voor de trailer.

    Als je zeker wilt zijn van een goede technische staat, kun je de trailer laten keuren. Hier checken ze ook de remmen, iets wat je zelf slechts beperkt kunt doen (met auto een keer flink remmen, voelen in hoeverre de trailer mee-remt, daarna afkoppelen en de trailer een stukje handmatig verplaatsen, om te voelen of de oploop-rem direct loskomt en hij dus niet op de rem blijft hangen).
    Verlichting kun je zelf checken, let ook op de binnenverlichting (kan handig zijn als je 's avonds wil laden)

    Banden moeten niet alleen profiel hebben, maar ook geen scheurtjes in het rubber. En officiëel moeten er speciale banden onder, voor meer gewicht. Ik heb nu autobanden onder mijn oude trailertje, maar dat kan alleen omdat hier geen paarden meer in vervoerd worden.

    Neem een schroevendraaier mee en tik daarmee stevig op de bodem en de zijkanten, vooral aan de achterkant/langs het fram, zowel aan de buitenkant (vanaf onder dus) als aan de binnenkant. Als er kleine rotte plekken zitten, is dat meestal langs de randen van de trailer. Je kunt het verschil in stevigheid 'horen'. Een zachte (rotte) plek geeft een heel ander geluid dan droog, hard hout.

    Wees bedacht op algen/schimmel/paddestoelen IN de trailer, dat duidt op vocht (lekkage).

    Voor de veiligheid wil je het liefst een voorstang met veiligheids-systeem. Je herkent dit aan de oogjes aan de buitenkant. Test ze ook, als ze er zijn, want soms wordt dit veiligheidssysteem per ongeluk ondersteboven gemonteerd (en dan krijg je je paard dus NIET los, in een noodgeval ). De achterstang moet gemakkelijk te plaatsen zijn, met een vergrendelingshaakje aan beide kanten.

    Bevestiging van je paard kun je zelf toevoegen als die niet naar tevredenheid is. Zelf vindt ik een oog in het midden vooraan, op borst-hoogte het handigst. Paard heeft daarmee de meeste vrijheid met zijn hoofd (in tegenstelling tot hoge bevestiging, of touwen aan de zijkant).

    Als je een fijne wegligging wil: Westfalia heeft naar mijn mening de beste wielophanging. Elk wiel zijn eigen veer+schokdemper, waardoor de trailer het minst hobbelt over drempels en kuilen. Bij alle andere trailers zitten de wielen aan dezelfde as.

    Laat je ook niet aanpraten dat aluminium niet kan roesten. Dat kan het namelijk wél, alleen zie je het niet, tot er ineens een gat zit. (ik heb een auto met aluminium achterklep, vól met kleine roestgaatjes die onder de verf verstopt zaten :P )

    Overigens zijn oude trailers vaak van hogere kwaliteit materialen gemaakt. Mijn eerste trailer was een Westfalia (met voorlader ) waar de originele hardhouten bodem nog inlag. Na 30 jaar was die nog steeds 200% betrouwbaar (helaas het onderstel niet meer )

    Een voorklep/vooruitlader vind ik echt IDEAAL, zowel voor paarden die onzeker zijn bij het uitstappen (Shaf) als voor paarden die met inladen niet graag blijven staan en eruit denderen (Sky). Als je een paard hebt wat een beetje moeilijk laadt, scheelt het een heleboel trailertraining. En je kunt er leuk mee spelen (circling door de trailer bijv, stapsgewijs achteruit leren inladen).

    Dan wil je nog even de achterklep beoordelen: gaat hij gemakkelijk open en dicht, zitten de sluit-haken aan de klep (voorkeur!) en kun je deze geheel wegklappen (veilig!), wat voor materiaal zit erop? Het mooiste is een rubbermat met ingebouwde 'sporten' (ribbels dus). Deze is makkelijk schoon te maken en geeft je paard goede grip. Er is ook rubber met een soort mega-klitteband structuur. Dit geeft ook goede grip, maar de mest blijft er snel in hangen. Het meest voorkomende is echter hout (of glad rubber) met houten dwarslatjes. Voldoet ook prima, maar paarden die onzeker zijn met uitstappen worden hier niet zekerder van. Ze glippen vaak nét van zo'n latje af.
    Mijn voorkeur is trouwens geen klep, maar deuren aan de achterkant. En een klep aan de voorkant voor het uitladen.

    Oeps, het is zomaar een heel verhaal geworden

    Anyway, het zal niet lukken om een trailer te vinden die aan ál je wensen voldoet. Verkies in elk geval veiligheid boven uiterlijk en met de rest leer je vanzelf leven (gewoon ff een schop geven tegen dat klemmende voordeurtje )
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Dank voor dit topic!
    Ik ga ga mogelijk ook binnenkort op zoek naar een trailer, nu mijn paardenwagen verkocht is. Dan kan ik deze tips goed gebruiken!

  12. #12

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Overigens zijn oude trailers vaak van hogere kwaliteit materialen gemaakt. Mijn eerste trailer was een Westfalia (met voorlader ) waar de originele hardhouten bodem nog inlag. Na 30 jaar was die nog steeds 200% betrouwbaar (helaas het onderstel niet meer )
    Deze opmerking herken ik wel. Heb ook een trailer van ruim 30 jaar oud. Nog steeds de eerste bodem er in. Maar nu is deze wel aan vervanging toe.
    Ze gaan er nog niet doorheen maar je ziet dat het slecht gaat worden. Het bovenlaagje is beschadigd en zacht aan het worden van het vocht.
    En er is nu een stuk hout boven de zijdeur vergaan. kan er bijna met mijn vinger doorheen prikken. Dus tijd voor een nieuw plankje. (ifor williams)

    Let ook eens op de kap die er op zit, sluiten de luikjes goed als die er in zitten. Kan je de achterkant afsluiten en zo ja werkt dit ook nog naar behoren?

  13. #13

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Wauw! Dank voor al de tips! Dit is echt te gek! De eerste 1/5p trailer is bezocht! Perfect op 1 klein rotplekje in de bodem na! Gelukkig heb ik een handig vriendje en zou dat geen probleem moeten zijn! Maar helaas de afmeting tussen de stangen is 1.65m. En dat gaat niet passen! Clay is te lang hier voor!

    Iemand ook nog ervaring met wesco en waco?

  14. #14

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Prima trailer over algemeen !

    Check gewoon alle punten goed en dan kan trailer jaren mee gaan, Er rijden genoeg merkloze trailers rond.
    Zelf heb ik een henra, met veel tevredenheid. Vooral qua gewicht, hij weegt leeg maar 600 kilo

  15. #15

    Re:trailer kopen en waar op letten

    Nou de speurtocht gaat nog gewoon verder. Ik heb inderdaad momenteel mijn zinnen gezet op een 2p trailer (en die terug te laten keuren zodat ik met 1p met mijn b rijbewijs er mee kan rijden. (IS de noot aan de man KUNNEN er wel 2 paarden in )

    De eerste trailer, die ik bezocht heb is helaas afgevallen te klein!
    promt stond er afgelopen vrijdag een 2p trailer in de buurt te koop. een bockmann vol-polyester. Vol- polyester ben ik niet zo weg van. Als dit gaat rotten is het volgens mij zo lastig om te laten vervangen. Verder zag de trailer er "goed" uit. Je ziet wel dat die gebruikt is. Hier en daar een roest plekje. Maar de bodem was goed. Helaas kan je het rdw niet bellen op vrijdag avond 23uur(ivm informeren over hoever terug te keuren). Dus ik moet deze trailer het weekend over schuiven! BALEN, want het is een mooi ding en er waren meer kopers.(en niet al te onbelangrijk.. een redelijke prijs)

    Ook al gedroomd van de trailer, dat ik samen met clay op pad ging Mijn moeder zegt altijd.... als die voor jou is... is die er maandag ook nog wel...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •