Gisteren heb ik een KN dressuur zadel gepast op Vive die ik nog thuis had liggen samen met een boomloos zadel. Nu hoop ik eigelijk dat het dressuur zadel goed zou liggen. Wat denken jullie?
Groetjes,
Jara
Gisteren heb ik een KN dressuur zadel gepast op Vive die ik nog thuis had liggen samen met een boomloos zadel. Nu hoop ik eigelijk dat het dressuur zadel goed zou liggen. Wat denken jullie?
Groetjes,
Jara
Never give up.
There is no such thing as an ending.
Just a new beginning.
Op het eerste zicht vind ik het er niet heel verkeerd uit zien. Het is belangrijk dat de boommaat goed is en dat valt niet goed te beoordelen vanachter een pc met slechts een foto vanuit dezelfde positie. Het lijkt mij alsof het zadel iets achterover ligt wat mogelijk betekent dat de boom te smal is. Ik denk dat je het zadel ook net over de schouder hebt liggen, ik zou het zo'n 2 cm naar achteren leggen.
Als ik jou was zou ik er gewoon een goede zadelmaker naar laten kijken, dan weet je zeker dat het zadel goed ligt![]()
Ik zou 'm ook ietsjes naar achteren leggen. Achterover hellend vind ik 'm overigens niet lijken, het 'zwaartepunt' is mooi horizontaal. Heb je met je hand onder de kussens gevoeld? Één hand erbovenop, een beetje druk houdend en je andere (platte) hand onder de kussens door laten glijden. Overal gelijke druk? Geen 'bruggetje' in het midden of juist meer druk in het midden? Niet klemmend op de schouders? Volgt-ie de vorm van Vive mooi?
En verder zou ik er een keertje goed mee rijdenAan het zweetpatroon kun je ook vaak goed zien of je zadel goed ligt, net als aan afgebroken of ruwe haren op bepaalde plekken.
In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'
Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging
Bedankt voor de adviezen!
Straks ga ik naar Vive dus dan kan ik even voelen van hoe en wat. Ik heb nog maar twee keer op haar gereden (dat was voor dat ik haar kocht in januari) dus een paar dagen online met zadel spelen ect. kan geen schade aanrichten neem ik aan?
Never give up.
Just a new beginning.
Nee hoorZe zal zelf ook vast wel aangeven hoe ze het zadel vindt, als een paard er liever niet mee springt bijvoorbeeld (en dat normaal wel doet) kan dat bv door het zadel komen.
'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'
mh.. een zadel maker is inderdaad geen slecht advies! Ik vind zadels altijd van die enge dingen(in de buurt zijn er al genoeg ruggetjes stuk gereden
)
Maar volgens mij heeft parelli ook een "zadel" video.. alleen weet ik niet meer of dit nu op dvd was.. of op de savvyclub. Stom dat ik het niet meer onthouden heb.. Maar het was wel echt super leerzaam!
Misschien weet iemand anders waar ik het over heb?
Ik vind dit zadel zo laag op de schoft liggen, en dan zit er nog geeneens iemand op. Hou goed in de gaten of het met gewicht en in beweging niet op de schoft komt!
Bij parelli saddles kon je inderdaad een DVD aanvragen tegen verzendkosten, heb ik destijds gedaan - alleen geen idee of dat nog kan?
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
Mij lijkt het zadel ook nogal laag op de schoft leggen, maar misschien ligt ie ook wat te ver naar voren? Ik zou er inderdaad een professional bij halen. Dan weet je het zeker. Want rijden met een slecht passend zadel kan wel problemen veroorzaken, op de lange termijn.
Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!
Hij lijkt inderdaad wat krap bij de schoft en wat te hellen. Met de hand voelen geeft je een goede indicatie, maar ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat dit wel goed voelde en dat het optisch helemaal goed is, en als je begint te rijden alles goed lijkt, maar als de zadelmaker komt hij hem op andere zaken alsnog volledig afkeurd. Zadels zijn enge dingen, je kan er zo ontzettend veel verkeerd mee doen, ik zou in dit opzicht altijd een professional laten kijken. Er zijn niet voor niets hele opleidingen voor. (:
Ik weet niet waar ik naartoe ga, maar ik ben niet verdwaald.
Het duurt zo lang het nodig is.
Helaas zijn er ook veels te veel professionele zadelpassers die totaal verkeerde zadels aanmeten...Ik zou er nooit blind op vertrouwen in ieder geval en als ik er eentje bij haal, dan wel eentje waarvan ik zeker weet dat-ie heel goed aangeschreven staat
![]()
Dat sowieso! (: Een echt goed passend zadel is moeilijker te vinden dan je denkt, maar een goede zadelpasser vaak nog moeilijker helaas...Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
Ik weet niet waar ik naartoe ga, maar ik ben niet verdwaald.
Het duurt zo lang het nodig is.
http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>
Misschien kun je wat met dit filmpje, er zijn meerdere delen met uitleg waarmee je zelf zou kunnen checken of je zadel goed ligt.
als ik naar de foto kijk, zou ik me ook iets naar achteren leggen, achter de schouderbladen zoiezo.
succes
Toevallig vanochtend een uitgebreid informatief artikel op FB tegengekomen. Wellicht dat het je kan helpen/bevestigen.
http://www.permicavallo.nl/paardenrug.php
Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/
Hey, bedankt angela, leuke site met nuttige info !!
Bedankt voor alle tips en uitleg. Ondertussen weet ik dat het zadel niet goed ligt even als mijn boomloos zadel. Het zadel mag terug naar de vorige eigenaar van Vive waarvan ik dit zadel heb gekregen. Erg fijn dus!![]()
Never give up.
Just a new beginning.
Bladwijzers