Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

  1. #1
    Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Druten
    Berichten
    6.889

    Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Dit zijn ze zeker niet allemaal maar een samenvatting van een aantal van de middelen (een stuk of 24), totaal bevat de Bach-Bloesem set 38 middelen. Het is mijn eigen samenvatting dus het zou kunnen dat ik dingen verkeerd interpreteer (dan hoor ik dat graag), ik ben nl. eigenlijk meer klassiek homeopathisch gericht, maar doe af en toe ook wel iets met Bach.

    Een leuk boekje waar alle middelen in staan is “Bach-Remedies voor Honden & Paarden” van Margriet Dudok van Heel. Hierin staat alles veel uitgebreider in, dus als je meer wilt weten kun je dat boekje lezen

    Agrimony
    Fijn paard in de omgang, is vriendelijk en makkelijk benaderbaar. Is vriendelijk, maar niet onderdanig of angstig. Heeft graag een harmonieuze sfeer om zich heen en kan slecht tegen drukte of lawaai.

    Aspen
    Paard wat enigszins angstig, argwanend en afwachtend is. Is moeilijk nieuwsgierig te krijgen voor het werk en loopt het liefst elke dag hetzelfde rondje, omdat verandering eng is.
    Heeft last van een vage onverklaarbare onrust, kan soms zonder aanwijsbare reden schrikken, bijv. als het staat te slapen. Plaatsen waar vroeger blessures of wonden hebben gezeten blijft het zich ook lang herinneren.

    Beech
    Kan redelijk onverdraagzaam zijn en is geneigd kribbig te reageren als het ergens niet mee eens is. Staan hoog in rang in de koppel. Moeten vaak over bepaalde situaties nadenken, bijv. of hij zich wel zal laten vangen als je hem komt halen uit het land. Komen wat hooghartig, trots en afstandelijk over, maar hebben wel degelijk behoefte aan kontakt.

    Cherry Plum
    Paard heeft last van voelbare spanning in het lijf. Het lijkt wel continue onder hoogspanning te leven en kan soms zomaar zijn zelfbeheersing verliezen. Het sluit moeilijk vriendschappen in de kudde omdat het zo’n groot spanningsveld om zich heen heeft. Vaak is de oorzaak van de spanningen moeilijk te traceren.

    Chestnut Bud
    Een innemend en nieuwsgierig paard dat maar zich maar kort kan concentreren, heeft een hekel aan routine dus dat kan bij de training problemen opleveren. Het paard heeft ook last van herhaalde, niet succesvolle gedragspatronen. Hij lijkt niet te leren van eerder gemaakte fouten, bijv. een paard dat steeds tegen een stroomdraad aanloopt terwijl hij weet dat er stroom op staat, maar het toch blijft proberen.

    Chicory
    Intelligent, bezitterig en territoriaal.Chicory paarden staan open naar mensen toe, maar verwachtten daar wel wat voor terug. Ze horen graag hoe mooi of goed ze zijn. Zij zijn berekenend lief om controle te houden en kunnen echt je aandacht opeisen.

    Clematis
    Heeft geen aanwijsbare interesse in de wereld om hem heen en komt wat dromerig over. Alles lijkt wel langs hem heen te gaan. Dieren die de hele tijd slapen, moeite hebben hun aandacht ergens bij te houden of die meer in een droom leven dan in het hier en nu. Je moet ze echt stimuleren om contact met je te maken

    Crab Apple
    Paard dat graag voor je werkt en wil graag nieuwe dingen leren. Het hecht erg veel waarden aan een schoon uiterlijk en wordt danook graag uitgebreid gepoetst. Is ook erg schoon in zijn box, poep of plast in een hoek (ook in het weiland). Ook is het een heel kieskeurig paard, bijv. het bij introduceren van een nieuw voer zal dit paard het eerst uitgebreid inspecteren.

    Elm
    Vaak een stevig paard, dat kan zowel in de fysieke zin zijn als in de mentale zin. Vriendelijke paarden met een fijne werklust, die echt voor je door het vuur gaan en het niet snel af laten weten. Van deze werklust moet je geen misbruik maken want dan krijgt dit paard een weerzin tegen het werk wat hem gevraag wordt en het paard kan ook in een diepe depressie belanden. Het is een heel verantwoordelijk paard

    Gentian
    Weinig gebruikte remedie. Dit paard is snel teleurgesteld door welke kleine tegenslag dan ook, bijv. het baasje is op vakantie en de verzorging moet door een ander worden overgenomen. Het is vaak een dier met een verleden waarbij het langdurig in zijn waarde werd miskent.

    Heather
    Vaak te vroeg afgespeend als veulen (wat te vroeg is kan per dier verschillen) waardoor de eigenwaarde van het dier niet genoeg is bevestigd. Het is een paard dat er alles aan doet om je aandacht te trekken. Als je even je aandacht niet bij het dier hebt zal het je daarop wijzen. Heeft heel veel aandacht nodig en kan je soms ook gaan claimen.

    Holly
    Snel aangebrand en zeker naar soortgenoten toe. Heeft last van voernijd kan dan ook echt agressief worden. Een paard dat zichzelf moeilijk geeft en een muurtje om zich heen heeft gebouwd, waarin alleen mens of dier op uitnodiging in mag komen. Het paard laat het niet zo overkomen maar is vaak eenzaam en ongelukkig.

    Honeysuckle
    Heimwee of teveel gehecht aan het verleden. Kan bijv. een maatje verloren hebben of een veulen kan afgespeend waarnaar het paard lange tijd blijft zoeken. Het heeft de tijd nodig om dit verdriet te verwerken omdat het te lang in zijn verdriet blijft hangen.

    Hornbeam
    Lusteloosheid of gebrek aan enthousiasme om iets te ondernemen. Vermijdt alles wat inspanning vereist, sloft en laat zijn hoofd hangen.

    Impatiens
    Staat vaak wat hoger in het bloed, is ongeduldig en lijkt een tomeloze energie te hebben.
    Kan niet staan bij het poetsen en loopt maar te draaien. Los stappen zal moeilijk zijn, dit gaat ze te langzaam dus ze beginnen maar vast te draven. Ze zijn onstuimig en ondernemend. In hun tomeloze energie schuilt een gevraag, ze kunnen zichzelf letterlijk en figuurlijk voorbij rennen.

    Larch
    Probeert zich onzichtbaar te maken, zal niet snel uitzichzelf contact zoeken met mensen die voorbij lopen. Niet omdat het niet nieuwsgierig is, maar meer omdat het een dier is met het gevoel dat niemand op hem zit te wachten. Het is een dier dat een gebrek aan eigenwaarden en zelfvertrouwen heeft. Ze staan meestal onderaan in de rangorde.

    Mimulus
    Schichtig en schrikachtig paard. Ziet overal beren en tijgers op zijn pad en is erg angstig. Het is een paard dat zich eigenlijk niet goed aan de mensenmaatschappij kan aanpassen en het dier heeft snel last van allerlei spannende indrukken die hij vastzet als hij niet de tijd krijgt om dingen op zich in te laten werken. Voor deze paarden is het zeker heel belangrijk dat zij op een natuurlijke manier worden gehouden, onze wereld is gewoon vaak te heftig voor deze dieren. Geduld, een rustige benadering en een vaste routine heel belangrijk bij deze dieren.

    Olive
    Is geen type remedie maar kan worden ingezet in perioden van uitputting en diepe vermoeidheid door teveel inspanning bijv. na een ziekte of zware dracht of zoogperiode.

    Rock Rose
    Is ook geen type remedie maar wordt ingezet als eerste hulp middel bij hevige schrik, paniek, bijv. door een ongelijk. De schrik kan zo heftig zijn dat het dier staat te zwaaien op zijn benen. Rock rose kan worden ingezet vlak na zo’n ervaring, Star of Betlehem is meestal daarna aangewezen.

    Scleranthus
    Onrustig en onrust veroorzakend paard. Wordt graag gepoets en werkt meestal erg fijn, hoewel concentratie nog wel eens een probleem kan zijn. Het zijn vaak besluiteloze dieren, vooral als je als ruiter niet duidelijk bent in je hulpen en hij niet snapt wat je bedoelt. Hij zal er in zo’n situatie vandoor gaan om net zo snel daarna weer bereidwillig met je mee te werken.

    Star of Bethlehem
    Mishandeld of slecht verzorgt in het verleden. Bij iedere nare gebeurtenis of schokkende ervaring in het heden of verleden. Verlies van baasje, na operatie of opvang in asiel.

    Vervain
    Druk, enthousiast en heftig. Een dier dat zich niet makkelijk zal geven omdat hij er deels te trots voor is en omdat hij het zichzelf deelds niet toestaat. Het zijn paarden met enorme wilskracht en als je een probleem met hem hebt zul je er lang aan moeten werken om tot een compromis te komen want het geeft niet makkelijk toe.Het paard kan zich moeilijk ontspannen en is vaak hyperactief. Het zijn wel keiharde werkers, maar ze kunnen net zo makkelijk mee werken als tegenwerken.

    Vine
    Heerszuchtige dominante dieren. Een paard dat moeilijk bevelen op zal volgen of bij het minste of geringste op zijn strepen gaat staan. Het straffen van deze dieren heeft zeker geen zin en maakt de hele situatie alleen maar ergen omdat hij dan “geniet” van het gevecht dat hij heeft uitgelokt (en paarden zijn toch altijd sterker…) Bij deze dieren moet je niet in een machtsstrijd terecht komen, maar je moet je verstand gebruiken en hem te slim af zijn

    Walnut
    Bij perioden van verandering bij een verhuizing is Walnut heel goed preventief te gebruiken. Het kan in deze periode heel goed ondersteunen als het paard moeite heeft met de verhuizing oid..
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

  2. #2
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Ik heb ze nog niet allemaal gelezen, maar wat ik gelezen heb klopt ook met wat ik ervan weet .
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  3. #3
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Hey,

    zou je er een beetje meer uitleg over kunnen geven? Ik ben een leek wat betreft Bachbloesemtherapie, maar ben er wel erg in geĂŻnteresseerd. Wat voor dingen zijn dat juist waarover je uitleg hebt gegeven?

    xxx julie

  4. #4

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Lodash: Vervain en Vine!! Beide zeer herkenbaar!

    Susan heeft bachbloesems uit een andere serie, dus die staan er niet bij. Interessant hoor, bedankt voor het plaatsen!

    May the horse be with you!

  5. #5
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Agrimony en Elm herken ik wel.
    Vooral het deel dat je geen misbruik moet maken van de werklust van het paard komt me heel bekent voor. Toen ik Myra twee weken had (en dressuurmatig had gereden) werd ze heel kreupel en sloot ze zich helemaal af van de buitenwereld en nu doen we zwaardere maar leukere oefeningen en er is niets meer aan de hand! Ze wil heel graag werken, maar niet als je het op de verkeerde manier vraagt.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    ben gék op google...
    http://www.bach-bloesems.nl/
    voor wie niet kan wachten tot het weekend. Sta zelf wat sceptisch hier tegenover, maar dat komt omdat ik het denk ik niet begrijp.....ik wil graag alles snappen....het is ook weer zo onwijs verdund. Maar niet alles is te begrijpen, dus: wie heeft dit al eens gebruikt voor zijn/haar paard, wat was er aan de hand en: wat merkte je ervan? Er zijn zoveel bloesems! Hoe weet je nou welke je moet nemen?

  7. #7

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Goed gevonden Lila! Heb de site helemaal uitgeplozen (had tòch nachtdienst )

    Ik heb een vriendin die haar paard bachbloesems heeft gegeven en ze heeft zelf ook een kuurtje gedaan. Eigenlijk snap ik er niets van, ik snap het gewoon niet, da's wat jij ook zegt Lila, ik wil het graag geloven, maar omdat ik de werking niet snap, sta ik er ook ietwat sceptisch tegenover.
    Ik kan bij mijn paarden precies de bloesems vinden die hen omschrijven, maar wat dan? Hoe weet je precies wanneer je paard iets mankeert en dat het niet gewoon een karaktereigenschap is? Zelf zit ik bijv, dan weer in een dip en dan jubel ik weer van de hoogste toren (ik was ook voornamelijk water bij de vijf elementen), maar wat doet die bloesem dan?

    Ben ook maar een leek, maar omdat ik ècht geloof dat er meer is tussen hemel en aarde, vind ik dit wel méga-interessant

    Enya = Elm, Waterviolet
    Amy = Holly, Larch, Scleranthus

  8. #8
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Die remedies zorgen dus juist dat je meer in balans komt, iets wat bij die elemententest erg werd aangeraden; zorg dat je balans krijgt in jezelf en de elementen. Daar kunnen die remedies bij helpen mits je de juiste gebruikt. Het is zeker niet zo, zoals vaak over dit soort middelen word gezegd, 'baat het niet dan schaadt het niet' . Echte schade zal er niet zijn, maar het kan wel tegenwerken.
    Mijn moeder is therapeut (voor mensen dan) en die heeft ook cursussen in de bachremedies (niet alleen de bloesems) gegeven. Ik weet er iets vanaf, maar doe eigenlijk vrijwel alles op gevoel.
    Mijn dieren laten mij weten dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken en ik zoek op mijn gevoel uit wat dat kan zijn. Vaak zijn dat ook andere homeopathische middelen, en de uitkomst is tot nu toe kloppend geweest.
    Ik heb dus goede ervaringen met de bach(bloesem)remedies en de dieren ook. Iets dat zeker aan te raden is is rescue remedie, in gevallen van stress (komen helaas vaak voor ) is dit een uitkomst voor mensen en dieren!!!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Enya = Elm, Waterviolet
    Amy = Holly, Larch, Scleranthus
    Vergeten te zeggen.... Dit hoeft niet te betekenen dat het nodig is deze remedies aan je paard te geven, het kan heel goed zijn dat ze juist behoefte hebben aan iets anders om in balans te blijven/komen.
    (sorry, kan het niet laten me ermee te blijven bemoeien )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Enya = Elm, Waterviolet
    Amy = Holly, Larch, Scleranthus
    Vergeten te zeggen.... Dit hoeft niet te betekenen dat het nodig is deze remedies aan je paard te geven, het kan heel goed zijn dat ze juist behoefte hebben aan iets anders om in balans te blijven/komen.
    (sorry, kan het niet laten me ermee te blijven bemoeien )
    Nee joh, da's prima~! Want dat was nl ook Ă©Ă©n van mijn vragen! Jij beantwoord ze voordat ik ze kan stellen

    Dat maakt het overigens wel een stukje moeilijker dan. Want ik zou niet weten wat ik ze dan zou moeten geven...
    Als ik merk dat Ă©Ă©n van mijn dieren niet top in het velletje zit, ga ik denk ik toch maar een haaranalyse laten doen om erachter te komen wat ze nodig hebben. Durf in zo'n geval niet op mijn instinct te vertrouwen. Zo'n meter waar Mafhaf (dacht ik) het ook al over had zijn die betrouwbaar? (Ik dacht dat Morrie er ook mee werkt.)

  11. #11
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    En wat voor iets is dat dan dat je aan je paard moet geven? Zo'n remedie? Pilletje, voedingssupplement, weet-ik-veel-wat...? En waar haal je dat?

  12. #12
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Die Bachbloesems zijn geconcentreerde oplossingen in pipetflesjes, je kan dan een paar druppels dor het voer of water doen.

    @Trea: Het is ook zeker aan te raden om dit via iemand te doen die er ervaring mee heeft. Je kan wel de remedies geven die bij je paarden passen (die je zelf al had gevonden). Als er iets is met je paard kan je ook de beschrijvingen lezen en dan merk je snel genoeg welke passend is voor dat moment. Bijvoorbeeld dat je paard zich (ineens) heel jaloers opstelt, kan je in zo'n geval Holly geven. Maar er zijn zoveel meer (bach)remedies, dan moet je toch een grotere lijst hebben dan deze hier .
    Iemand die hier ervaring in heeft kan ook een flesje samenstellen voor een mens of dier, mijn moeder doet dat vaak voor mij en mijn beesjes. Mocht je meer info willen kan ik je haar email geven per pb. Ik schrijf hier nu wel wat ik weet, maar dat is eigenlijk haast niks.... Dat krijg je als je een expert bij de hand hebt, dan verdiep je je er zelf veel minder in
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  13. #13

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Iemand die hier ervaring in heeft kan ook een flesje samenstellen voor een mens of dier, mijn moeder doet dat vaak voor mij en mijn beesjes. Mocht je meer info willen kan ik je haar email geven per pb. Ik schrijf hier nu wel wat ik weet, maar dat is eigenlijk haast niks.... Dat krijg je als je een expert bij de hand hebt, dan verdiep je je er zelf veel minder in
    Ja, zo iemand woont er ook bij mij in de buurt. Zij had een flesje samengesteld zowel voor mijn vriendin, en ook voor haar paard, nav. een haaranalyse. Ik moet nu met schaamrood op mijn kaken bekennen dat ik mijn vriendin stiekum uitgelachen heb met haar "bloemendruppels" .Nu kijk ik wel eff ietsje anders tegenaan. Tijd voor excuses dus...
    Fijn voor je, Evenaar, dat je moeder er zo'n expert in is. Zijn je paarden altijd psychisch in balans... Gebruik je zelf ook wel eens?
    Ik heb een jaloers paard trouwens, als je dan bijv Holly zou geven, wordt die karaktertrek dan minder? (ik vind het wel lief eigenlijk, zo'n bezitterig paard)

  14. #14
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Ik gebruik ze zelf de laatste tijd wat minder, eigenlijk vooral omdat ik uit huis ben en dus ook weg van de remedies ... Zelf heb ik een doos met homeopathische korrels die ook bijzonder goed werken, die gerbuik ik nu vaker voor mij en de dieren.
    Ik moet zeggen dat mijn paardje psychisch wel aardig goed in balans is ja, alleen mijn hond heeft nogal rare trekjes. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze een zwerver uit Turkije is en daar wat trauma's van heeft, eigenlijk is het toch nog een heel eind goed gekomen met haar als ik er zo over nadenk
    Als het jaloerse gedrag vervelend word voor het paard zelf, jou of een ander paard dan kan je holly geven. Ik heb dat toen gedaan bij een paardje hier en het hielp wel iets, maar dat paard had vooral aandacht en beweging nodig. Iets later kreeg ze 2 verzorgsters en was het probleem nog minder . Met vlagen komt het no weleens terug, maar het is niet mijn pony dus ik blijf haar ook geen spulletjes geven. Dan word het een kostbare zaak, als ik alle ponnies hier op die manier ga helpen!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  15. #15
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re: Een aantal Bach-Bloesems beschreven

    Bach remedies zijn in de kattenwereld al ruimschoots geaccepteerd. Vooral rescue remedie bij acute stress situaties (DA bezoek e.d.) wordt veel gebruikt.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •