Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Tips gevraagd voeding voor ouder paard

Actief Forumlid Daf's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Tips gevraagd voeding voor ouder paard

Hallo,

mijn merrie van nu bijna 23 jr heeft een flinke terugval gehad, nadat ze in december van stalling is verhuisd, mijn zwangerschap (febr bevallen), de seizoenswissel en natuurlijk het feit dat ze gewoon ouder wordt.

Haar gebit is nog goed en ze krijgt over de dag meerdere malen een flinke hoeveelheid voordroogkuil.

Daarbij geef ik haar Pavo Natures Best, ong 1 schep verdeeld over 2 porties.

Qua bespiering is ze enorm teruggevallen en ook in gewicht is ze afgevallen (voorheen hollands welvaren, nu dr ribben zichtbaar).

Veel gras hebben we helaas niet en per dag krijgt ze een strookje bij, maar denk dat het met een maand wel op is.

Daar ik de training weer wil oppakken (eerst alleen werken aan de hand of buiten rijden) ben ik op zoek naar een voeding die haar ook ondersteund in de spieropbouw.

Graag krijg ik tips

Re:Tips gevraagd voeding voor ouder paard

Mijn ruin van 22 doet het erg goed op Equifyt - Senior en Equifyt Zupa. Was ook erg ingevallen na de winter, maar is nu weer prachtig gevuld, en gespierd! (maar dat laatste komt niet door het eten ). En verder staat hij op de wei, met extra hooi als dat nodig is.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Maar is dit voeding wat geweekt moet worden of brok / muesli? Daar ze nog een goed gebit heeft wil ik dr eigenlijk wel iets geven waarop ze moet kauwen

Is deze voeding redelijk makkelijk te verkrijgen?

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Hoi, ik weet niet of je ook actief bent op Bokt? Ik weet dat daar een groot uitgebreid topic is over voeding voor het oudere paard.
    Ik weet niet in hoeverre je de voeding 'natuurlijk' wil houden maar wellicht heb je er iets aan
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

zit ook op Bokt, dus zal eens even gaan zoeken, thanx.

Zupa moet je weken, er zit ook pulp in. Senior is een muesli. Bij mij in de buurt is het goed te krijgen, maar ik weet niet of dat overal zo is.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Ons oude paard heeft dat ook gehad, en in zijn geval bleek het een worminfectie Oudere paarden schijnen daar gevoeliger voor te zijn (wat ik heb gehoord, heb er niets wetenschappelijks over). Nu is het weer een dik rond propje ondanks dat hij geen kiesjes meer heeft.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Mijn ruin is inmiddels 28 en ik geef hem niets anders dan ik mijn jongere paard geef. Ik herken ook het probleem van vermageren, maar da's meer een kwestie van er op tijd bij zijn, want als ze eenmaal afvallen, krijg je het er niet snel meer bij.
    Wij geven wel een paar keer per week slobber (havens slobber mash) met lijnzaad.
    Pulp en dergelijke zijn ruwvoeders en zolang hij gewoon zijn hooi/gras goed eet, vind ik dat nog niet nodig. Wel laat ik ze eens per 4 maanden nakijken door een holistisch arts.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

In de Pavo natures best zit maar erg weinig voedingswaarde volgens mij. Ik voer het af en toe aan mijn shet als tussendoortje.

Olivia (net 20) doet het momenteel met 1 bak (zo'n voerschep) slobber van PAVO (s'morgens) en 1 schep PAVO condition (s'avonds). Die condition vindt ze ook erg lekker trouwens, waar ze de standaard brok met lange tanden at. Daarnaast mag ze elke dag zo'n 5 minuten luzerne eten (van onze voorraad-balen), en krijgen ze onbeperkt hooi. Olivia komt daarnaast nog een uur of 4 op een volle wei. Ze is nu redelijk op gewicht, maar mist nog her en der wat spieren. Daar wordt momenteel aan 'gewerkt' , en op 'werkdagen' krijgt ze als lunch nog een schep muesli erbij.

In de winter voer ik naast hooi (voor tinker en shet) ook kuil/voordroog aan Olivia trouwens.

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Misschien eerst even DA laten komen om allerlei lichamelijke oorzaken uit te sluiten? DAn kan je ook wat gerichter een oplossing zoeken.

Actief Forumlid sonja w's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    57

Mijn ouwetje van 30 jaar krijgt nu 2 keer per dag 2 scheppen Bioron muesli , maar wel met een schep Pavo slobber erbij , en alles lekker nat gemaakt , hij staat elke dag een paar uur op de wei , en thuis krijgt ie hooi en stro zoveel hij wil , maar ... hij is ook nog te mager .
    Oj a, wortelen kreeg ie ook steeds, maar die zijn nu bijna niet meer goed te houden .
    Van veel op de wei bekomt hij wel lijkt me , maar dan wordt Gitano weer veel te dik .

Bladwijzers

Forum Rechten