Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 40 van de 40

Topic: Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

  1. #31
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    @Marjo:
    Wij hebben nu een stuk nog staan wat eerste snee is en straks in een ronde baal gaat. Dat staat straks inderdaad allemaal "in de aar" zoals wij dat noemen, dus dat is dan tegen uitbloeien aan als we het maaien. Je hebt dan inderdaad wel stengeliger gewas, maar met vrij veel blad. Dat blad is hetgeen waar de voedingswaarde inzit, vandaar dat als je eerste snee laat uitbloeien en dan maait, je alsnog meer voedingswaarde hebt . Overigens is dat stuk niet bemest met kunstmest en heeft alleen een beetje drijfmest gehad (duidelijk zichtbaar aan het gewas, meer brandnetels, boterbloemen en zuring hihi), dus is het prima paardenvoer voor paarden die niet sober gevoerd moeten worden. De opbrengst van deze wei gaat eigenlijk altijd naar bedrijven waar de paarden dagelijks in de manege lopen en die dus wat extra nodig hebben.
    Als gras eenmaal uitgebloeid is en de zaden kwijt is, zal er geen energie meer naar de "oude" plant gaan aangezien die heeft gedaan wat ie moest doen, en dan sterft de plant af. Natuurlijk kun je dat maaien, maar dan ben je in feite bezig om een soort stro te oogsten en heb je problemen om de wei weer aan 't groeien te krijgen. Dus vandaar dat je maait als het in bloei staat en bijna uitgebloeid is, zodat je gras na het maaien een doorstart maakt .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  2. #32
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Natuurlijk kun je dat maaien, maar dan ben je in feite bezig om een soort stro te oogsten en heb je problemen om de wei weer aan 't groeien te krijgen. Dus vandaar dat je maait als het in bloei staat en bijna uitgebloeid is, zodat je gras na het maaien een doorstart maakt .
    Kijk, dat zijn nog eens nuttige wetenswaardigheden over gras en hooien!

    Klopt het dat jij niet aan strookbegrazing, maar aan 'stukjesbegrazing' doet? (ooit gelezen in jouw dagboek, meen ik).
    Zou je in dit topic ook wat willen vertellen over jouw weidebeleid? (Dus waarom strookbegrazing wel/niet goed is voor paard en land?)

    Ik heb nu ruim 0,5 ha wat erg hoog staat (tot mijn middel). Mooi om te hooien, maar qua kosten kan het niet uit tov hooi inkopen. En na jouw verhaal over de voedingswaarde weet ik nu dat dit ook niet het beste hooi is om te voeren.

    Maar als ik het zo laat staan, heb ik het risico dat het straks uitgegroeid is, afsterft en ook niet goed is om als 'rechtopstaand hooi' te voeren? Zou het dan voor het gras beter zijn om tóch te maaien?

    In het tempo waarin mijn paarden nu eten, krijgen ze dat hele land niet eens op voordat het te drassig gaat worden.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #33

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    @Marjo:
    Wij hebben nu een stuk nog staan wat eerste snee is en straks in een ronde baal gaat. Dat staat straks inderdaad allemaal "in de aar" zoals wij dat noemen, dus dat is dan tegen uitbloeien aan als we het maaien. Je hebt dan inderdaad wel stengeliger gewas, maar met vrij veel blad. Dat blad is hetgeen waar de voedingswaarde inzit, vandaar dat als je eerste snee laat uitbloeien en dan maait, je alsnog meer voedingswaarde hebt . Overigens is dat stuk niet bemest met kunstmest en heeft alleen een beetje drijfmest gehad (duidelijk zichtbaar aan het gewas, meer brandnetels, boterbloemen en zuring hihi), dus is het prima paardenvoer voor paarden die niet sober gevoerd moeten worden. De opbrengst van deze wei gaat eigenlijk altijd naar bedrijven waar de paarden dagelijks in de manege lopen en die dus wat extra nodig hebben.
    Als gras eenmaal uitgebloeid is en de zaden kwijt is, zal er geen energie meer naar de "oude" plant gaan aangezien die heeft gedaan wat ie moest doen, en dan sterft de plant af. Natuurlijk kun je dat maaien, maar dan ben je in feite bezig om een soort stro te oogsten en heb je problemen om de wei weer aan 't groeien te krijgen. Dus vandaar dat je maait als het in bloei staat en bijna uitgebloeid is, zodat je gras na het maaien een doorstart maakt .
    Dankje ben weer iets wijzer..
    Het is is praktisch meer zooi wat er staat dan gras dus in die zin zou het als hooi prima voldoen voor mijn dotjes.
    Blijft voorlopig nog staan Nu hopen op een mooie zomer

  4. #34
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Klopt het dat jij niet aan strookbegrazing, maar aan 'stukjesbegrazing' doet? (ooit gelezen in jouw dagboek, meen ik).
    Zou je in dit topic ook wat willen vertellen over jouw weidebeleid? (Dus waarom strookbegrazing wel/niet goed is voor paard en land?)
    Dat klopt, op die manier voorkom ik "stress" in het gras en dus een overmaat aan suikers in het gras voor de paarden. Gras wil groeien en zal dus zolang het niet bloeit alle voeding naar de punten sturen. Het zal dus begrijpelijk zijn dat kort afgegraasd gras (wat je toch krijgt met strookbegrazing als ze steeds een reep lang gras bij hun afgegraasde wei krijgen) graag wil groeien om te gaan bloeien. In gras wat langer is, is de concentratie aan suikers over een groter oppervlak verdeeld, het heeft dus minder noodzaak om te willen groeien en doordat het langere gras meer massa heeft, zitten ze sneller vol. Vandaar dat ik ze liever in een kleine wei met lang gras zet, ze dat laat afgrazen en ze als het te kort wordt (vuisthoogte) op een andere wei zet.
    Bij erg kort gras heb je ook meer risico op uittrekken van gras met wortels en al, dat is niet zo fijn voor de grasmat .

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Ik heb nu ruim 0,5 ha wat erg hoog staat (tot mijn middel). Mooi om te hooien, maar qua kosten kan het niet uit tov hooi inkopen. En na jouw verhaal over de voedingswaarde weet ik nu dat dit ook niet het beste hooi is om te voeren.

    Maar als ik het zo laat staan, heb ik het risico dat het straks uitgegroeid is, afsterft en ook niet goed is om als 'rechtopstaand hooi' te voeren? Zou het dan voor het gras beter zijn om tóch te maaien?
    Hihi, het gaat nog een stukje ingewikkelder worden vrees ik...
    De hoeveelheid voedingswaarde van voordroog, kuil en hooi is afhankelijk van het tijdstip waarop je maait (denk aan fructaan-index), hoe lang het te drogen ligt (verdamping vocht uit gewas met medeneming van vitaminen, concentratie andere stofjes kunnen iets verhoogd worden), of je er regen in krijg na het maaien (uitspoelen van stofjes) én het stadium waarin het gewas zit. Veel blad en weinig stengels betekent een hogere voedingswaarde, het blad bevat veel voedingswaarde omdat de plant nog moet bloeien vanuit de stengel. In dit stadium maai je voor koeien zeg maar. Dan kun je kiezen voor bijna bloeiend en dan maaien, dat kan in kuil, voordroog of hooi zijn. Voordeel is meer structuur in je product, maar mét de voedingswaarde uit je blad. Als het gras net niet bloeit en nog veel blad bevat, heb je een rijker product.
    Als je jouw wei nu zou maaien, dus net niet in bloei, dan is het nog relatief rijk aangezien er veel blad is en het eerste snede is. Maar het is allang niet meer zo rijk als dat het vrijwel alleen blad zou zijn. In principe dus qua structuur fijn spul, mits je niet al te sobere paarden hebt en goed kijkt naar hoe ze het erop doen en je rantsoen kunt aanpassen met voer zonder voedingswaarde als ze toch snel aanzetten. Dat is dus de situatie die ik hierboven beschreef aan Marjo.

    Wat jij ook kunt doen, maar dan is je grasmat daarna wel toe aan doorzaaien, is het oogsten als het gebloeid heeft en nagenoeg geen of verdord blad heeft. Dan oogst je een soort graszaadhooi en dat is super, ik zou het in elk geval graag willen voeren . Dit omdat het niet alleen lang, stengelig en qua voedingswaarde laag is (geen blad meer, het meeste raak je al kwijt bij het schudden en verdere verwerken), maar ook is het een ideaal product zijn om te zware paarden mee te voeren, maar ook om een rantsoen met te weinig structuur aan te vullen en helemaal voor extra in de winter als brandstof voor extra warmte .

    Kortom, als het lukt om ze er nu in te zetten op een wat kleiner stukje zodat ze het opeten, doen. Ik zou ze bewust dan op een klein stukje zetten, aangezien ze anders alleen het lekkerste opeten en de rest plattrappen. Nadat ze er klaar mee zijn, moet je het wel even maaien zodat het gras een doorstart maakt en kun je het weer als gehele wei gebruiken.
    Lukt dat niet, dan zou ik toch proberen om er kleine pakjes van te maken. Voor je wei zelf is het hoe dan ook beter om het er toch af te halen, als je het laat gaan vrees ik dat je een probleem krijgt zoals in de natuurgebieden waar ze niet voor niets besloten hebben om grote grazers in te zetten. Het is dus een kwestie van afwegen wat kan en wat je wilt hebben aan voer voor de winter .

    Ik weet natuurlijk niet hoe je met boeren in de buurt met machines zit, maar misschien dat er iemand is die bereid is om het voor je te maaien. Schudden kan met de hand (is een hels karwij, ik waarschuw alvast ) en op regels harken kan ook met de hand (ook arbeidsintensief). Persen moet je laten doen, vraag dan of ze de pers strak afstellen (je wilt zware balen met veel kilo's in een baal), dat scheelt opslagruimte. Of je vraagt offertes aan loonwerkers, als je dan van deze halve hectare 50 kleine baaltjes weet te halen, kun je rekenen met 3-4 euro per baal en zou het rond de 150-200 euro mogen kosten om quitte te spelen.
    Dan denk ik wel dat 50 baaltjes voorzichtig gerekend is, aangezien het gras al best lang is, maar liever met wat krappere getallen rekenen als met te ruim .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #35
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Wow wat weet jij er toch veel van Jossie!
    Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik lees zeer geïnteresseerd mee!

  6. #36
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Hier nog iemand. Ik zag al dat hooi zo prachtig droog het pak in gaan en dacht: wow hebbuh! Niet dus! Thank you!

  7. #37
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Wauw, thanks voor nóg weer meer info, José! Meer informatie roept wel weer nieuwe vragen op
    Dat over blad vs stengel wist ik nog niet.
    Koeienweides bevatten zeker vooral blad? Die mooie, groene velden...


    Jouw reden om geen strookbegrazing toe te passen is dus vooral vanwege het hoge fructaangehalte in het kortgegraasde stuk?
    Is het slecht voor het gras zelf, als het eenmalig extreem kort gegraasd word? (met strookbegrazing wordt het korter afgegeten dan wanneer je ze vol op het gras zet)

    Voor je wei zelf is het hoe dan ook beter om het er toch af te halen, als je het laat gaan vrees ik dat je een probleem krijgt zoals in de natuurgebieden waar ze niet voor niets besloten hebben om grote grazers in te zetten.
    Wat gebeurt er met het land als je het niet tijdig laat afgrazen?

    Wat jij ook kunt doen, maar dan is je grasmat daarna wel toe aan doorzaaien, is het oogsten als het gebloeid heeft en nagenoeg geen of verdord blad heeft.
    Als het gras uitgebloeid is, heeft het zichzelf dan niet voldoende uitgezaaid? Waarom dan nog 'doorzaaien'?


    In Enschede voerde ik strookbegrazing binnen kleine stukjes: weilandjes van 40m breed, dagelijks een stuk erbij en na +- 3 weken dit weilandje afzetten en aan een nieuwe beginnen. Op deze manier was het stuk met 'stress-gras' zo klein mogelijk en kon het goed herstellen. Het gras werd op deze manier wel kort afgegraasd (misschien niet ideaal voor het gras?), maar nergens vertrapt, want ze liepen niet waar ze aten.

    Mijn nieuwe wei was afgelopen zomer intensief begraasd, maar pas ná het hooien. En het heeft vanaf oktober rust gekregen. Zou dat een reden kunnen zijn dat het hier nu extreem hoog staat? (zo snel en zo hoog heb ik in Enschede nooit gezien). Ik was bang dat ik met 1ha + zomerkampgasten niet genoeg gras zou hebben, maar nu zit ik met tevéél gras

    Als ik mijn paarden nu onbeperkt op lang gras zet en verplaats zodra het korter wordt, vreten ze zich een ongeluk en worden ze echt te dik (zijn ze nu al)
    Omdat ze nu al een vetlaagje hebben waarop de buurdames jaloers zijn, staan ze op dieet: 2x daags +- 2 uur op een stukje lang gras, de rest van de dag op het pad. Het kleine stukje waar ze staan wordt echter al grotendeels vertrapt voor ze het opeten.

    Een buurman met machines heb ik wel. Als het echt beter is voor het gras, zal ik toch overwegen om m'n landje te hooien. Nogmaals bedankt voor alle info!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #38
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Dat over blad vs stengel wist ik nog niet.
    Koeienweides bevatten zeker vooral blad? Die mooie, groene velden...
    Juistem, dat mooie groene gras is vooral blad en dat maai je voor de bloei (zeg maar als het 20-30 cm hoog is), dan is het prachtig koeiengras .

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Jouw reden om geen strookbegrazing toe te passen is dus vooral vanwege het hoge fructaangehalte in het kortgegraasde stuk?
    Is het slecht voor het gras zelf, als het eenmalig extreem kort gegraasd word? (met strookbegrazing wordt het korter afgegeten dan wanneer je ze vol op het gras zet)
    Precies, het hoge fructaangehalte is een kant waarom ik het niet doe. De andere kant is dat het gras veel nodig heeft uit de bodem om te groeien (waar het dus niet aan toe komt), waardoor je als je gras wilt houden moet bemesten. Vroeger toen boeren niet zo extensief waren (dus weinig land, veel koeien) moest men flink aan de slag met kunstmest om de weides knap te houden. Dat hele korte gras is zeker met paarden die een andere graastechniek hebben ideaal om met wortel en al eruit te trekken.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Voor je wei zelf is het hoe dan ook beter om het er toch af te halen, als je het laat gaan vrees ik dat je een probleem krijgt zoals in de natuurgebieden waar ze niet voor niets besloten hebben om grote grazers in te zetten.
    Wat gebeurt er met het land als je het niet tijdig laat afgrazen?
    Overbegrazing is een ding, niet begrazen is weer iets anders . Dat lange gewas gaat uiteindelijk gewoon dood, waait plat en gaat rotten. De bodem krijgt geen licht en lucht, dus hou je een puinhoop met allerlei plantjes over die je niet in een wei wilt hebben. In de duinen hierachter hebben ze grote grazers ingezet omdat door het snelgroeiende gras ook plantjes als wilde orchidee verdrongen werden. Je raakt dus nuttige plantjes kwijt en krijgt er distels, brandnetels en andere zooi voor terug.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Wat jij ook kunt doen, maar dan is je grasmat daarna wel toe aan doorzaaien, is het oogsten als het gebloeid heeft en nagenoeg geen of verdord blad heeft.
    Als het gras uitgebloeid is, heeft het zichzelf dan niet voldoende uitgezaaid? Waarom dan nog 'doorzaaien'?
    De zaadjes blijven hangen in de plant als er niet begraasd of gemaaid wordt, zodat ze de bodem niet in grote getale bereiken. Als je maait en schudt, schud je de zaden eruit en die blijven achter op de bodem en zo zaai je ongemerkt door .

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Als ik mijn paarden nu onbeperkt op lang gras zet en verplaats zodra het korter wordt, vreten ze zich een ongeluk en worden ze echt te dik (zijn ze nu al)
    Omdat ze nu al een vetlaagje hebben waarop de buurdames jaloers zijn, staan ze op dieet: 2x daags +- 2 uur op een stukje lang gras, de rest van de dag op het pad. Het kleine stukje waar ze staan wordt echter al grotendeels vertrapt voor ze het opeten.
    Hihi, nog krapper voeren dus . Van dit hele lange gras krijgen ze een mooie grasbuik, maar het zet weinig massa aan. Mits ze niet al vet zijn als ze erop gaan. Op de een of andere manier gaan paarden toch anders om met voer, thuis zie ik dat nu Kate en Annabel op gewicht zijn ze ook gewoon op gras kunnen. Toen ze nog zwaar waren, kon dat niet omdat ze er alleen nog dikker op werden. Geen idee hoe dat komt...
    Jouw wei is dus wel ideaal wintervoer, graszaadhooi bevat nagenoeg geen calorieën hihi. Ik weet niet of je in Duitsland aan gerstestro kunt komen? Als dat kan, is dat ook erg fijn voer naast hooi voor zware paarden.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #39
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Nogmaals bedankt voor alle info Jose, ik ga het uitprinten, handig om als naslagwerk te hebben, het komt toch allemaal wel precies , weidebeleid is zo eenvoudig nog niet.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #40

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    ik vind dat ook nog steeds het moeilijkste wat er is, en het is ook geen jaar hetzelfde want je hebt steeds met verschillende weers invloeden te maken ook
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •