Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 40

Topic: Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Bij ons op stal wordt er nu gehooid.
    Ik dacht dat dit hooi zo,n 6 weken moest liggen, weet niet meer precies waarom, omdat het te rijk is nog omdat het veel suikers bevat, of omdat er nog bepaalde processen aan de gang zijn.

    wie kan mij hier wat meer info over geven.?

    Maakt het nog uit of het goed droog is , of hoe de kleur is (kan mij voorstellen dat te groen niet ok is)dat soort dingen? Ik ga er vanuit dat het met dit weer in ieder geval goed droog geoogst kan worden.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Bij voorkeur 6 weken inderdaad, en de meeste boeren zeggen ook liever langer.

    hier had ik vorig jaar los hooi in het huisje gelegd, en dat hebben we ook na ongeveer 6/7 weken opgevoerd.
    Was prima spul.

  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Het moet idd 6-8 weken liggen omdat er nog bepaalde processen in plaatsvinden (vraag me niet precies welke, volgens mij kan Jossie dat veel beter uitleggen, als ze meeleest tenminste), en ook omdat bepaalde planten (zoals boterbloem) in die periode hun giftigheid kunnen verliezen.

    Ik hoop niet dat je SH van plan is het nu geoogste hooi al direct te gaan voeren!
    Is er geen ouder hooi meer aanwezig?

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Dank je Marja, ik ga Jossie even een pb sturen denk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Het is gebruikelijk om de 2e snee pas te voeren aan paarden.
    De hooiboeren die maaien voor paardengras, hebben de afgelopen week nog niet gemaaid

    En verder hebben de boeren mij altijd verteld dat hooi 6 weken moet liggen, ivm gistingproces ed. Dan is het daarmee klaar ofzo.

  6. #6

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Het is gebruikelijk om de 2e snee pas te voeren aan paarden.
    De hooiboeren die maaien voor paardengras, hebben de afgelopen week nog niet gemaaid

    En verder hebben de boeren mij altijd verteld dat hooi 6 weken moet liggen, ivm gistingproces ed. Dan is het daarmee klaar ofzo.
    ben wel benieuwd waarom ?? Zit daar meer in dan of juist minder ?
    mijn gras blijft voorlopig nog ff staan, ik wil dolgraag kleine balen, risico dat er donderdag hier een plens bui komt is groot.
    En kan dan niet lang genoeg liggen

  7. #7
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Het is gebruikelijk om de 2e snee pas te voeren aan paarden.
    De hooiboeren die maaien voor paardengras, hebben de afgelopen week nog niet gemaaid

    En verder hebben de boeren mij altijd verteld dat hooi 6 weken moet liggen, ivm gistingproces ed. Dan is het daarmee klaar ofzo.
    ben wel benieuwd waarom ?? Zit daar meer in dan of juist minder ?
    mijn gras blijft voorlopig nog ff staan, ik wil dolgraag kleine balen, risico dat er donderdag hier een plens bui komt is groot.
    En kan dan niet lang genoeg liggen
    de 2e snee is veel minder rijk, en is langsteliger. Ik wil ook kleine baaltjes, maar weet ook dit jaar niet of t lukt. Ik maak me er niet meer druk om.

  8. #8

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Het is gebruikelijk om de 2e snee pas te voeren aan paarden.
    De hooiboeren die maaien voor paardengras, hebben de afgelopen week nog niet gemaaid

    En verder hebben de boeren mij altijd verteld dat hooi 6 weken moet liggen, ivm gistingproces ed. Dan is het daarmee klaar ofzo.
    ben wel benieuwd waarom ?? Zit daar meer in dan of juist minder ?
    mijn gras blijft voorlopig nog ff staan, ik wil dolgraag kleine balen, risico dat er donderdag hier een plens bui komt is groot.
    En kan dan niet lang genoeg liggen
    de 2e snee is veel minder rijk, en is langsteliger. Ik wil ook kleine baaltjes, maar weet ook dit jaar niet of t lukt. Ik maak me er niet meer druk om.
    Ik eigenlijk wel, ik kan niet snel genoeg voeren om een grote baal op te krijgen alleen
    Zit nu ook mee dat het schimmelt En vind dood zonde dat alles dan weg moet.
    Mijn andere optie is, heel droog en in vierkante baal. Dat zou ook fijn zijn. En anders wordt het ronde baal

    En als je 1e snee lang laat staan wordt het uiteindelijk toch ook wel stengelig ?
    De buurman hier vorig jaar deed snid 1/2/3 in 1 x haha, hij durfte steeds niet te maaien.
    Hij had wel 101 balen in 1 x, en ongelofelijk mooi spul !

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Wij laten het ook minimaal 6 weken liggen, maar normaal gesproken voeren we pas weer hooi in november.

    Op onze wei groeit niet heel veel gras, dus wij hooien maar 1 keer en onze paarden krijgen dus altijd alleen maar eerste snee. Nooit problemen mee gehad.

  10. #10
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    39
    Berichten
    5.419

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Ik ben wel benieuwd naar de reden ook van het laten liggen, ik neem aan dat dat geldt voor zowel bemest als onbemest land waarvan gemaaid wordt?
    Ik ga eens even aan de google en hoop stiekem dat Jose hier ook nog even reageert, volgens mij kan zij het ook mooi uitleggen inderdaad.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  11. #11
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Volgens mij is een van de redenen dat hooi minstens 6 weken moet liggen dat eventuele boterbloemen die er in zitten pas na 6 weken niet meer giftig zijn. Er zijn vast nog meer redenen, ben benieuwd.
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

  12. #12
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Ik heb ook altijd begrepen dat het gras nog verder moet afsterven in die minimale zes weken.
    Started!

  13. #13
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Klopt. Ook kan het nog gaan broeien in de eerste weken na het binnenhalen. Denk dat er nu wel supermooi hooi is geoogst. Genoeg vocht en zon gehad, én lekker kunnen drogen de afgelopen dagen!

  14. #14

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    als dan de prijzen ook maar willen zakken!
    Maar er zal vast veel meer aanbod zijn nu,
    het verder afsterven van het gras is de reden dat het nog een poos moet blijven liggen, gevoelige paarden kunnen ziek worden van pas gehooid gras
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  15. #15
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    39
    Berichten
    5.419

    Re:Wanneer hooi voeren wat nu wordt geoogst??

    Weet je dan ook waar dat aan ligt dat ze daar minder goed tegen kunnen? Gezien vers gras geen probleem oplevert ben ik wel benieuwd wat er dan in het proces zit wat dat veroorzaakt?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •